Studieschuld wel of niet nu al afbetalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Felien_Kyra

Studieschuld wel of niet nu al afbetalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-23 22:40

Dag allen,

Ik heb van het weekend bij de schoonfamilie een lang gesprek had over het wel/ niet nu al aflossen van de studieschuld en voel me er nu al meerdere dagen erg onrustig erover :+ .
Ik zit momenteel op de helft van mijn aanloopfase (dus heb nog 12 maanden tot ik moet aflossen) en ben benieuwd of het nog uitmaakt voor het kopen van een huis als ik ga proberen om nu een groot deel af te lossen.

Waarom zouden jullie of hebben jullie wel/ niet al in de aanloopfase afgelost?
Even er bij vertellende dat het mij sowieso niet gaat lukken om alles in de aanloopfase af te lossen.

Ik ben sowieso benieuwd naar ervaringen met wanneer aflossen.
Mocht iemand het willen delen dan ben ik ook wel benieuwd naar bedragen die jullie maandelijks aflossen of ook echt moeten aflossen. Vind dit best spannend omdat ik nu al wel eens denk wat is alles toch duur.

Elaya

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:51

mijn advies is om het niet te doen, omdat je rendement met beleggen etc. veel hoger is dan de schuld kost. Is uiteraard wel een risico (beleggen), maar ook daarin heb je verschillende opties en gradaties. Zelfs sparen verdient geloof ik meer dan de schuld aan rente kost.

Daarnaast wordt altijd het oorspronkelijke bedrag van je studieschuld als uitgangspunt genomen om je hypotheek te berekenen, en dus maakt het afgeloste gedeelte niet uit voor de berekening. Je kunt wel een herberekening laten maken, op basis van goede gronden (bv. een grote aflossing). Maar het is dus niet vanzelfsprekend

Een studieschuld verzwijgen kan nog steeds, zover ik weet. En ik kan niet zeggen dat het mij aangeraden is om mijn studieschuld op te geven. Ze gaan wel strenger controleren in de toekomst, schijnt. Maar tot die tijd zou ik, als je de discipline hebt, het lekker op je rekening laten staan.

Kom je dan een huis tegen, en besluit je je schuld aan te willen geven, kun je altijd op dat moment nog aflossen.

Liezel1

Re: Studieschuld wel of niet nu al afbetalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:53

Volgens mij telt je studieschuld tegenwoordig mee? Maw met een stevige studieschuld en een modaal salaris wordt een huis kopen behoorlijk lastig....

Een mening is net als een kont.... Iedereen heeft er een.... De één wat duidelijker aanwezig dan de ander, maar toch....

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:56

Toen ik een huis ging kopen maakte het niet uit hoeveel ik had afgelost, alleen het startbedrag maakte uit. Dus dan zou ik het zeker niet doen, en het geld op je rekening laten. Kosten koper etc is toch al een groot bedrag.
Ik weet niet of het nog steeds zo is, dus dat zou ik uitzoeken als ik jou was.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:58

Interessant topic.
Ik heb een bovengemiddeld hoge schuld. (Ook ruim 7 jaar gestudeerd en alles zelf moeten betalen).
Gelukkig mag ik het in 35 jaar aflossen, startend over 2 jaar.

Ik ga niet vervroegd aflossen omdat - gek genoeg- de hoogte van mijn schuld, niet het bedrag is wat voor mindering wordt gebracht op mn potentiële hypotheek. Het “nieuwe stelsel” telt echt veel minder zwaar mee.

Ik weet overigens dat ik in de toekomst mn schuld in 1x kan aflossen maar ook dat ga ik niet doen. Tenzij dat de rente echt heeel hoog gaat worden.

(Via pm wil ik best concrete bedragen noemen)

Cchanny

Onze hypotheekadviseur had ons toen aangeraden om de studieschuld van mijn vriend af te lossen. Omdat dat in mindering werd gebracht op je hypotheek (5 jaar terug)

BaileyMix

Ik zit met dezelfde twijfel. Je mag het voor zover ik weet niet meer verzwijgen tegenwoordig. En rente is al flink omhoog gegaan en kan dat ook weer doen.

In welk stelsel zit je? Ik nog in het oude, waar het na 15 jaar wordt kwijtgescholden, dus ik denk dat het het waard is om die tijd gewoon uit te zitten met het verplichte maandelijkse bedrag. Tegen de rente alleen al valt in mijn geval al niet af te betalen.

Mocht je in het nieuwe stelsel zitten of geen super hoge schuld hebben, zou ik wel proberen z.s.m. meer af te betalen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:59

Cchanny schreef:
Onze hypotheekadviseur had ons toen aangeraden om de studieschuld van mijn vriend af te lossen. Omdat dat in mindering werd gebracht op je hypotheek (5 jaar terug)

Maar dan moet je het wel in het geheel aflossen toch? En TS geeft aan dat dat niet kan.
TS, zou dat even uitzoeken :)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 23:00

Als je een huis wil gaan kopen telt het startbedrag van je studieschuld, niet het restant wat je nog hebt staan. Dus tenzij dat je binnen afzienbare tijd alles kan aflossen, zou ik er niet voor kiezen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 23:01

Menino schreef:
Een studieschuld verzwijgen kan nog steeds, zover ik weet. En ik kan niet zeggen dat het mij aangeraden is om mijn studieschuld op te geven. Ze gaan wel strenger controleren in de toekomst, schijnt. Maar tot die tijd zou ik, als je de discipline hebt, het lekker op je rekening laten staan.

Ja, je kunt alles verzwijgen, maar of dat verstandig is?
Wat jij stelt is de omgekeerde wereld: nee, het is je vast niet aangeraden om je studieschuld op te geven (dat is in feite hetzelfde al stellen: ik heb gelogen, want het is me nooit aangeraden om de waarheid te vertellen 8)7 ). Maar is het je wel aangeraden om dat niet te doen? Zo ja, dan ben ik benieuwd door wie, want het is in dit soort zaken nooit verstandig om zaken te verzwijgen die tegen je gebruikt kunnen worden.
Stel dat je onverhoopt in de situatie terechtkomt dat je je huis moet verkopen en de hypotheekverstrekker komt er achter dat je een schuld verzwegen hebt. Op wie denk je dat ze de kosten dan gaan verhalen?
Ja, op jou. Succes daarmee.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 23:03

Snadrem schreef:
Als je een huis wil gaan kopen telt het startbedrag van je studieschuld, niet het restant wat je nog hebt staan. Dus tenzij dat je binnen afzienbare tijd alles kan aflossen, zou ik er niet voor kiezen.

Niet helemaal waar. Als je in 1x een groot bedrag aflost kun je een herberekening aanvragen met een nieuw startbedrag voor de resterende jaren

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 23:03

Rente begint aardig te stijgen, dus kosten aflossen zullen ook hoger worden. En beleggen moet je enkel doen met geld dat je kan missen, met schulden of zonder 6 maanden inkomens buffer kan je geen geld missen.
Al het bla over rendabel ten spijt van hierboven, aflossen scheelt je een hele boel aan rentebetalingen = zondegeld.
Anders financieel adviseur vragen (die jij betaald) en je hele financiele situatie laten doorrekenen en uitleg krijgen over hoe en wat. Ik heb destijds rap studieschuld afbetaald, maar die was niet zo hoog en ik woonde nog thuis.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 23:08

De rente op mijn studieschuld is anders een stuk lager dan die op mijn hypotheek. Ik weet wel wat ik dan liever aflos... Afhankelijk van je situatie kan die rente op je schuld heel erg meevallen. Het is niet altijd verstandig die dan maar gelijk af te lossen (tenzij je hem in z'n geheel kan aflossen, dan maakt het uit voor de hypotheek die je kan krijgen).

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-23 23:10

Mijn rente staat gelukkig t/m 31 dec 2026 vast op 0% zag ik dit weekend. Ook iets waar ik eigenlijk totaal niet mee bezig was. Ik zit in het nieuwe leenstelsel (35 jaar).
Verder wilde ik vooral niet de discussie van wel niet verzwijgen op gang brengen, maar ik zou het zelf in ieder geval niet aandurven om te verzwijgen.

Goed om te weten voor mij in ieder geval dat het niet uitmaakt om in de aanloopfase al af te lossen en lees dat bij het nieuwe stelsel het minder zwaar meetelt. Ben benieuwd hoe dit zit.

In een keer aflossen gaat me niet lukken. Ben eerlijk gezegd bang dat ik het ook niet in twee of drie jaar kan aflossen. Iets met een starters salaris, een huurwoning en een eigen paard.
Wat wel kan is kleine bedragen per maand af gaan lossen.

Elaya

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 23:13

Heb je je inkomen wel eens gewoon in een hypotheek bereken tool gegooid? Ik vind die van de Rabo of Frits wel fijn werken. Kun je beetje kijken wat extra aflossen voordat je echt begint met aflossen zou kunnen doen.

Ik zou dus nu je nog 0% rente hebt, mocht je extra willen aflossen dus zeker 12 mnd een bedrag opsparen en dan met voor 1 januari aflossen.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 23:32

Ik heb het ook aan de hand gehad dat ik een studieschuld had en een huis wilde kopen en spaargeld waarmee ik de schuld zou kunnen aflossen.

Voor de hypotheek kijken ze inderdaad naar het startbedrag van je studieschuld maar daar heb je wel degelijk invloed op. Als je namelijk een groot bedrag (vanaf 1000 euro ofzo) in een keer aflost, dan kan je vragen om een herberekening. Je maandelijkse last gaat dan ook naar beneden en dit betekend dat je meer hypotheek kunt krijgen. Dus een groot bedrag aflossen in 1 keer en een herberekening vragen heeft wel degelijk nut voor de hypotheekaanvraag! Zo heb ik het ook gedaan. Maandelijks extra aflossen heeft hier geen invloed op. Dus je kan het beter zelf opsparen en in 1x een groter bedrag aflossen.

Dus voordat je (een deel) aflost, ga in gesprek met een hypotheekadviseur. Hij kan voor je berekenen hoeveel studieschuld je moet aflossen in 1 keer voor een bepaald hypotheekbedrag dat je wenst. De rest kan je dan evt voor andere zaken gebruiken of zelf in de woning stoppen.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 23:53

Verzwijgen zou ik ook niet doen idd! Heb een flinke studieschuld en was spannend met de hypotheek, dankzij overwaarde verkoop huis van mn vriend is het gelukt. Terwijl we allebei goed verdienen en een prima hypotheek kunnen krijgen (zonder de studieschuld). :')

Hoeveel het je hypotheek in de weg zit hangt af van de hoogte van je studieschuld.. Je kunt altijd vrijblijvend een adviesgesprek met een financieel adviseur aangaan, die kunnen jouw situatie inschatten en dan heb je een goed beeld hoeveel je kunt lenen.

Iemand die verongelijkt in het leven staat slaagt nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 00:54

Achterom schreef:
Menino schreef:

Ja, je kunt alles verzwijgen, maar of dat verstandig is?
Wat jij stelt is de omgekeerde wereld: nee, het is je vast niet aangeraden om je studieschuld op te geven (dat is in feite hetzelfde al stellen: ik heb gelogen, want het is me nooit aangeraden om de waarheid te vertellen 8)7 ). Maar is het je wel aangeraden om dat niet te doen? Zo ja, dan ben ik benieuwd door wie, want het is in dit soort zaken nooit verstandig om zaken te verzwijgen die tegen je gebruikt kunnen worden.
Stel dat je onverhoopt in de situatie terechtkomt dat je je huis moet verkopen en de hypotheekverstrekker komt er achter dat je een schuld verzwegen hebt. Op wie denk je dat ze de kosten dan gaan verhalen?
Ja, op jou. Succes daarmee.

Tja, het was ook geen advies om het altijd te verzwijgen. Excuses als het zo overkomt, had het wat genuanceerder neer kunnen zetten. Maar het is beter om zulle dingen per situatie met een financieel adviseur te bespreken.

Als jij genoeg vermogen hebt om een studieschuld (of zelfs de hypotheek) af te lossen bij een gedwongen verkoop is het een hele andere situatie dan wanneer dat niet zo is :) . Als je boven de NHG grens koopt heb je ook sowieso geen verzekering meer voor schuldaflossing.
Oftewel, er zijn verschillende perspectieven bij verschillende situaties waarbij je verschillende risicotaxaties kunt maken. Is aan ieder voor zich.

Maar zolang dat koophuis nog niet op de radar staat zou ik me juist daar dus niet zoveel mee bezig houden, maar met een stukje vermogen opbouwen en dan kan je dat t.z.t. altijd nog bekijken. Je hebt er namelijk precies geen voordeel aan om het nu al af te lossen, dus is beslissen op het moment dat het nodig is verstandiger denk ik. My 2 cents, ben geen financieel adviseur :+ .

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 04:07

future_vet schreef:
Snadrem schreef:

Niet helemaal waar. Als je in 1x een groot bedrag aflost kun je een herberekening aanvragen met een nieuw startbedrag voor de resterende jaren

Dit doet niet elke hypotheek verstrekker, dus ik zou dit pas doen na overleg met de hypotheek adviseur.

Bij mij is 10.000 kwijt gescholden van mijn schuld. Met de aanvraag van onze hypotheek namen sommige dit mee in de berekening, maar zeker lang niet allemaal.

I'm not weird, I'm limited edition :D

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 07:54

Vanaf 1 januari 2023 wordt er niet meer naar de oorspronkelijke schuld gekeken, maar naar de actuele schuld. Dus dan zou voortijdig een deel aflossen wel degelijk interessant kunnen zijn. Je kunt in een berekentool uitrekenen of het veel verschil maakt als je een deel eerder zou aflossen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 08:01

Frummels schreef:
Vanaf 1 januari 2023 wordt er niet meer naar de oorspronkelijke schuld gekeken, maar naar de actuele schuld. Dus dan zou voortijdig een deel aflossen wel degelijk interessant kunnen zijn. Je kunt in een berekentool uitrekenen of het veel verschil maakt als je een deel eerder zou aflossen.

2024.

*Burp*

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 08:24

Nee want;

Stel, je kan 200.000 hypotheek krijgen tegen 4% rente. Je hebt een studieschuld van 20.000 tegen 0.5% rente. Dan kan je nog 180.000 hypotheek krijgen.

Stel, hebt 12.000 euro op je bankrekening. Dan kan je de studieschuld verminderen tot 8.000 euro. Je kunt dan 192.000 hypotheek krijgen. Dit is nadelig, want ovdr die 12.000 euro extra hypotheek moet je nu ineens 4% in plaats van 0.5% rente betalen.

Je had ook 180.000 hypotheek kunnen nemen + die 12.000 zelf kunnen inleggen op de aanschaf van je huis. Dan heb je je studieschuld indirect afgelost, door een lagere hypotheek te kunnen nemen.

Elk bad heeft er eendje.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 08:30

Het is niet zo dat het bedrag van je studieschuld het bedrag is dat in mindering wordt gebracht op je hypotheek. Mijn ervaring is dat het een veelvoud er van is. Dus wat dat betreft gaat de rekensom niet echt op, maar ik snap het punt dat je probeert te maken.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 08:33

Met wat fiscaal voordeliger is kan ik je niet helpen. Maar ik heb zo’n 15 jaar gedaan over het terugbetalen van mijn studieschuld en vond het best een mentale/emotionele last. Ik zou willen dat ik eerder afbetaald had als dat had gekund. Een schuld voelt niet fijn, zeker niet als het een flinke is.

Conarde E (Van Gogh x Narcos II) Dr: Z1+10 Spr: B+8 SGW: B+23

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 08:52

Vraag het een financieel adviseur wanneer je serieus op zoek gaat naar een huis. Wij kregen 3,5 jaar geleden aangeraden om van mijn partners schuld een deel af te lossen. Ik zat toen nog in de aanloopfase. We hebben mijn financiën (inkomsten en uitgaven/schuld) volledig buiten de hypotheekaanvraag gehouden. Een financieel adviseur kijkt namelijk breder dan een hypotheekadviseur, maar ook naar je financiële toekomst.