Hoefsmid Duitsland

Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Martijn_enya

Hoefsmid Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-23 11:27

Beste Bokkers,

Ik wil graag een marktonderzoek doen en heb daar wat vragen over.

Ik ben zelf hoefsmid in Nederland en denk erover om naar Duitsland te verhuizen. (zwarte woud)

Ik ben op zoek naar mensen die in Duitsland wonen en paarden hebben.
Zo heb ik een aantal vragen:

Hoe makkelijk is het om een hoefsmid te vinden in Duitsland?

Wat is de kwaliteit van de Duitse hoefsmeden?

Is er veel vraag naar hoefsmeden in Duitsland?

Waarom word er vaak gebruik gemaakt van dubbele lippen met voor beslag?

Hoe ervaren Nederlanders die in Duitsland wonen het vinden, en communiceren met Duitse hoefsmeden.

Ik zoek alleen informatie over gediplomeerde traditionele hoefsmeden, en geen mensen die zelf bekappen of natuur bekappers. (ieder z`n keus)

En mochten er Duitse smeden zijn die mijn vragen willen beantwoorden zou dat helemaal mooi zijn.

Al vast bedankt voor de info en hulp

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:48

Op bijna alles kan ik antwoorden: hetzelfde als in Nederland :)

Hoefsmeden hebben het erg druk, er zouden er best wat meer bij mogen (volgens ons, paardenbezitters dus. De hoefsmeden zelf willen natuurlijk geen klanten afstaan) voor de mensen die een nieuwe smid zoeken. Maar als je eenmaal een goede gevonden hebt, blijf je daar natuurlijk bij.

De kwaliteit is over het algemeen goed, maar net zoals overal zijn er goede, betere en minder goede hoefsmeden.

Hoefsmeden hebben het druk, dus ja, er is altijd vraag naar hoefsmeden. In mijn regio nemen de meeste geen nieuwe klanten meer aan, gewoon geen tijd.

Over de dubbele lippen op voorijzers zijn de meningen verdeeld. Je ziet hier dus ook enkele en dubbele lippen, per hoefsmid verschillend waar hij of zij mee werkt. De één zegt dat de dubbele lippen stabieler zijn, ze absorberen schuifkrachten, de hoef kan beter afrollen. De ander zegt dat de dubbele lippen juist het natuurlijke hoefmechanisme nog meer beperkt en de hoeven naar achter toe smaller maakt. 2 smeden, 2 meningen.

Communicatie is per hoefsmid verschillend, het ene mens is makkelijker in communicatie dan het andere mens. Tot nu toe alleen goede ervaringen gehad met afspraken maken, al is mijn oude hoefsmid me 1 keer vergeten in 10 jaar :D Voordat hij het ook allemachtig druk kreeg, stuurde hij zelfs een appje als hij 10 minuten later was. Dat gebeurt nu niet meer. Sommige zijn tegenwoordig heel moeilijk te bereiken ivm drukte, als ik vriendinnen kan geloven.

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

996981

Re: Hoefsmid Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:57

Houd er rekening mee dat veel hoefsmeden, zeker in het zuiden, verwachten dat de eigenaar bij het beslaan is om de benen omhoog te houden. Dat is waarover ik me verbaasde.

Duitse hoefsmeden zijn in mijn ervaring over het algemeen kwalitatief minder sterk. Wij hebben zelden paarden uit Duitsland die écht goed beslagen zijn

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

Kabayo

Re: Hoefsmid Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 15:49

Ik heb mijn fries verkocht naar Duitsland en heb wekelijks contact met die man. Hij woont ook in het zwarte woud (omgeving Kehl)
Ik kan hem vragen wat hij kan aanraden? Wellicht bekapt hij z'n eigen paarden ook zelf, maar dat weet ik eigenlijk niet

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 22:38

Citaat:
Houd er rekening mee dat veel hoefsmeden, zeker in het zuiden, verwachten dat de eigenaar bij het beslaan is om de benen omhoog te houden. Dat is waarover ik me verbaasde.

Ik denk wel dat het eigenaren kan motiveren om beter te trainen voetjes te geven. Niet eens uit onwil, maar omdat je dan beter voelt...

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 17:19

996981 schreef:

Duitse hoefsmeden zijn in mijn ervaring over het algemeen kwalitatief minder sterk. Wij hebben zelden paarden uit Duitsland die écht goed beslagen zijn

Hier gebeurt dat echt absoluut niet, dat de eigenaar de hoeven hoog moet houden :')
En hier lopen enorm veel echt goede smeden rond, zeker voor speciaal beslag en correctie. Hier en daar iemand die wat minder goed is. Ik denk echt dat het hetzelfde is als overal; goede en minder goede. Dus ik zou bovenstaande echt lezen als „de hoefsmeden in Duitsland waar 996981 toevallig mee in aanraking is gekomen waren niet zo goed naar haar mening“.

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 18:04

GamblersCup schreef:
996981 schreef:

Hier gebeurt dat echt absoluut niet, dat de eigenaar de hoeven hoog moet houden :')
En hier lopen enorm veel echt goede smeden rond, zeker voor speciaal beslag en correctie. Hier en daar iemand die wat minder goed is. Ik denk echt dat het hetzelfde is als overal; goede en minder goede. Dus ik zou bovenstaande echt lezen als „de hoefsmeden in Duitsland waar 996981 toevallig mee in aanraking is gekomen waren niet zo goed naar haar mening“.

Of jij hebt geluk dat je wél een goede smid gevonden hebt. Goede en minder goede smeden heb je overal, maar de handselpaarden die wij uit Duitsland krijgen +- 20 per jaar uit alle regio’s, zijn overduidelijk allemaal minder goed beslagen dan de Nederlandse paarden. Ik zie zo’n 100 paarden komen en gaan per jaar en Nederland heeft relatief echt goede smeden. Het gaat dus niet over Duitse smeden waar ik toevallig mee in aanraking ben gekomen. Ik zie we degelijk een patroon

Ik zal mijn schoonfamilie in zuid-Duitsland, die al zeker 30 jaar paarden hebben en meerdere smeden gehad hebben, zeggen dat ze voortaan niet meer naar stal hoeven als de smid komt. Kijken hoe lang het duurt voor ze bericht krijgen ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:04

En dan nóg kun je niet heel Duitsland over een kam scheren.
Ik woon hier ook al 20 jaar, ben heel wat verhuisd, heb zelf heel wat hoefsmeden gehad, heb een enórm paardennetwerk over de afgelopen 40 jaar opgebouwd in Nederland, maar vooral Duitsland en die hebben ook allemaal verschillende hoefsmeden uit verschillende streken. Ik heb héél wat gezien en ervaren. Dus zo "kwalitatief minder in Duitsland" is dus geen feit. En dat is wat ik aan wil geven, voordat TS denkt dat de ervaring van 1 iemand staat voor Duitsland.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:06

Ik heb 4 hoefsmeden in mijn directe vriendenkring. Ik weet niet wat je precies aan een hoefsmid zelf zou willen vragen TS? Die kunnen niet allemaal zelf "het verschil tussen NL en DL" vertellen natuurlijk, daar ze Duits zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 19:51

GamblersCup schreef:
En dan nóg kun je niet heel Duitsland over een kam scheren.
Ik woon hier ook al 20 jaar, ben heel wat verhuisd, heb zelf heel wat hoefsmeden gehad, heb een enórm paardennetwerk over de afgelopen 40 jaar opgebouwd in Nederland, maar vooral Duitsland en die hebben ook allemaal verschillende hoefsmeden uit verschillende streken. Ik heb héél wat gezien en ervaren. Dus zo "kwalitatief minder in Duitsland" is dus geen feit. En dat is wat ik aan wil geven, voordat TS denkt dat de ervaring van 1 iemand staat voor Duitsland.

Dat zeg ik toch ook nergens? ;)
996981 schreef:

Daar staat niet: alle Duitse smeden zijn per definitie minder goed dan de Nederlandse smeden.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie