Moderators: Muiz, NadjaNadja, ynskek, Essie73, Ladybird, Polly, Firelight
Mama3 schreef:Ik ken je niet uit vorige topic maar wat goed dat je deze stap zet en hulp zoekt wanneer je voelt dat het minder goed met je gaat.
Ik denk ook dat een bol opleiding ervoor zorgt dat je inderdaad druk zult ervaren. Je leert dan veel beter de theorie die je bij stage en later in je werk kunt toepassen.
Wanneer je wilt switchen van opleiding in bol vorm kun je een studiefinanciering aanvragen en je ontvangt een ov abonnement. Wanneer je een diploma haalt hoef je dit niet terug te betalen. Voor de zorgverzekering kun je zorgtoeslag aanvragen bij de belastingdienst. Mijn zoon (18) betaald hierdoor maar 20 euro zorgverzekering zelf.
Bij veel opleidingen kun je ook starten in februari. Praat met een studiebegeleiding op school, bezoek mbo scholen in je omgeving en evt proeflessen. Deze maand zijn er ceel open dagen maar als je belt kun je vaak ook tussendoor een rondleiding krijgen.
Heel veel succes! Ik hoop dat je wat beter gaat voelen en je het niet voelt als falen o.i.d Voor de ene werkt een BBL opleiding heel goed maar voor de andere een BOL opleiding. En volg je gevoel..
FennyPower schreef:Mama3 schreef:Ik ken je niet uit vorige topic maar wat goed dat je deze stap zet en hulp zoekt wanneer je voelt dat het minder goed met je gaat.
Ik denk ook dat een bol opleiding ervoor zorgt dat je inderdaad druk zult ervaren. Je leert dan veel beter de theorie die je bij stage en later in je werk kunt toepassen.
Wanneer je wilt switchen van opleiding in bol vorm kun je een studiefinanciering aanvragen en je ontvangt een ov abonnement. Wanneer je een diploma haalt hoef je dit niet terug te betalen. Voor de zorgverzekering kun je zorgtoeslag aanvragen bij de belastingdienst. Mijn zoon (18) betaald hierdoor maar 20 euro zorgverzekering zelf.
Bij veel opleidingen kun je ook starten in februari. Praat met een studiebegeleiding op school, bezoek mbo scholen in je omgeving en evt proeflessen. Deze maand zijn er ceel open dagen maar als je belt kun je vaak ook tussendoor een rondleiding krijgen.
Heel veel succes! Ik hoop dat je wat beter gaat voelen en je het niet voelt als falen o.i.d Voor de ene werkt een BBL opleiding heel goed maar voor de andere een BOL opleiding. En volg je gevoel..
Dankjewel voor je antwoord!
Ik denk dat bbl net te hoog gegrepen is voor mij nu op het moment na 3 jaar geen school gehad te hebben.
Ik denk dat ik met bol zeker ook druk zou ervaren maar dan zijn de docenten er meerdere dagen om mij te kunnen helpen.
Ik had net even gegoogled. Las indd dat het als gift gezien wordt als je het netjes afmaakt ,dat is fijn!
Studiefinanciering moet je alleen je school mee betalen toch? Of hoe zit dat ?
Qua zorgverzekering zit ik wel een stukje duurder dan 20,- , 160,-omdat ik specifieke zorg nodig heb voor bepaalde dingen helaas.
LiannePuthzy schreef:Stufi hoogte hangt ook af van wat je ouders verdienen en of je nog thuis woont. Ik kreeg tijdens mijn BOL opleidung (thuiswonende) bijvoorbeeld maar €82,00 per maand omdat mijn ouders genoeg verdienen, terwijl vrienden van mij als thuiswonende iets van 360 a 380 euro per maand kregen omdat hun ouders minder als een bepaald bedrag per maand verdiende (of dat zo konden regelen omdat ze hun eigen bedrijf hebben oid)
Met stufi kan je dus soms meer als alleen schoolgeld betalen
FennyPower schreef:LiannePuthzy schreef:Stufi hoogte hangt ook af van wat je ouders verdienen en of je nog thuis woont. Ik kreeg tijdens mijn BOL opleidung (thuiswonende) bijvoorbeeld maar €82,00 per maand omdat mijn ouders genoeg verdienen, terwijl vrienden van mij als thuiswonende iets van 360 a 380 euro per maand kregen omdat hun ouders minder als een bepaald bedrag per maand verdiende (of dat zo konden regelen omdat ze hun eigen bedrijf hebben oid)
Met stufi kan je dus soms meer als alleen schoolgeld betalen
Mijn ouder heeft een uitkering. Dus geen idee hoe dat dan zit.
FennyPower schreef:En wat is een beetje normaal qua uren in de avond en weekend om te gaan werken naast een studie ?
LiannePuthzy schreef:FennyPower schreef:En wat is een beetje normaal qua uren in de avond en weekend om te gaan werken naast een studie ?
Poeh, dat hangt echt per persoon af, ik werkte (en werk) alleen op zaterdag ongeveer 6 a 7 uur, maar de meeste mensen waarmee ik in de klas heb gezeten werkte ongeveer 10 a 12 uur gedurende hun mbo tijd, 1 iemand het voor elkaar om 25 a 30 uur te werken, degene kreeg uiteindelijk een burn-out.
Dus ik denk dat het meest normaal is om tussen de 7 en 12 uur te werken
Blue_flower schreef:Ik lees hier heel veel informatie wat niet hoeft te kloppen en ook gevolgen kan hebben met betrekking tot de uitkering van de ouder.
Ik raad je aan om zowel op school, als bij de uitkeringdeskundige van jouw ouder om hulp te vragen. Dan kun je samen met iemand alles op een rij zetten, kijkend naar de invloed op jouw situatie en die van jouw ouder met uitkering.
PeerAppel schreef:Welke opleiding in de zorg wil je gaan doen? Afhankelijk daarvan kun je na je 1e stage ook een baantje in de zorg gaan doen naast je opleiding. Dat heeft een stuk hoger uurloon dan bijvoorbeeld een supermarkt.
Ik heb altijd 8-16 uur gewerkt naast mijn mbo. Is goed te doen en kon daarvan heel goed auto, paard en vaste lasten betalen en zelfs nog sparen. Doordat ik in de zorg werkte maakte ik buiten schooltijd om ook nog gewoon “meters”, wat me veel extra ervaring heeft opgeleverd. Veel werken naast een stage raad ik je wel echt af. Dat is zwaar. Meer dan 8 uur per week lukt dan niet. Gelukkig krijg je bij zorgstages in bijvoorbeeld een verpleeghuis ook €450 stagevergoeding.
hoefnageltje schreef:Het is al een keer genoemd, maar vergeet vooral niet om zorgtoeslag aan te vragen.
Aanvragen kost niets, en als je er geen recht op zou hebben, dan krijg je dat vanzelf te horen.
De enige inspanning die je ervoor moet doen, is het wel zelf aanvragen.
(kan volgens mij ook niet achteraf)
Voor je zorgtoeslag wordt alleen gekeken naar jouw inkomsten.
Staat los van inkomsten van je ouder, en jouw zorgtoeslag heeft ook geen invloed op uitkering ouder.
Zorgtoeslagen vraag je aan via
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _toeslagen
Gebruikers op dit forum: Esther, Gini, JudithGigi, Just_Natural, Laura82, lisanne87, littletash, LuCa88, Ubermetrics, Zoe_97 en 44 bezoekers