Juridische ondersteuning

Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Eleionomae

Juridische ondersteuning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-23 15:00

Via STAP budget ben ik bezig met een aantal modules richting juridisch medewerker.
werkzaam in de incassobranch, geen directe relevante ervaring, meer voor verbreding eigen kennis. De eerste 2 modules met wat hang en trek werk inmiddels gehaald, echter loop ik nu aan tegen de derde module.

Het gaat hierin om een casus waarin ik een aantal zaken aan moet kunnen geven aan desbetreffende clienten. Ik moet uit de casus 7 juridisch relevante feiten halen, waarna ik het juridisch kader voor de client kan schetsen, om daarna de rechts positie weer te geven en om daarmee de rechtsvraag te beantwoorden. Daarna zou ik de client moeten kunnen informeren in welke fase van de procedure de zaak zich bevindt en wat de volgende stap zou moeten zijn.

Uiteindelijk is de bedoeling dat ik hiervoor een adviesbrief schrijf (hiervan is gelukkig wel een model aangeleverd)

Alleen nu komt het. De informatie van deze module over het leren lezen van casussen en het hiermee kunnen selecteren van de juridisch relevante feiten is nihil. Ik ben al in contact geweest met de docent, maar het enige wat die aangeeft is dat hij in zijn jaren als advocaat altijd erg dankbaar was met zijn secretaresse en dat je het alleen leer door het veel te doen :') Daar heb ik dus precies niks aan *\o/*

Is er iemand op bokt die mij op weg zou willen helpen? In dit geval gaat het alleen om de oefen casus. Ik heb goede hoop dat wanneer ik die snap ik de uiteindelijke eindcasus zelf kan doen :)

♥ Lieve Jos wat missen wij jou.. 07-04-2017 ♥

zonnebloem18

Re: Juridische ondersteuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 16:32

Als het een algemene casus kan zijn zijn hier op Bokt genoeg voorbeelden te vinden. Als je een voorbeeld zoekt in je eigen werkveld, zou je dan op de jurische afdeling niet een voorbeeld kunnen krijgen?

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-23 16:52

Het is een algemene casus die ik heb gekregen. Omdat bij het incasso bureau waar ik werk geen deurwaarders of advocaten zitten kom ik daar niet heel ver helaas. Er zijn wel mensen van legal natuurlijk maar die kunnen mij hier nu niet direct mee helpen :)

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 17:14

Ik wil wel even met je meekijken. Heb als het goed is volgende maand mijn master privaatrecht gehaald, dus inmiddels de nodige ervaring met casusvragen. Ben het wel met je docent eens dat dit gewoon een kwestie is van oefenen en gevoel voor ontwikkelen, maar daar heb je nu inderdaad niet zo veel aan

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-23 17:38

Ja daar heeft ie zeker gelijk in haha. Alleen indd voor iemand die verder niet direct in aanraking komt op dit moment met dit soort zaken en dit ziet als een intro om te kijken of ze er eventueel meer mee wil, niet heel haalbaar :Y) ook weer van geleerd, geen loi meer voor mij hierna.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 19:09

Mijn officiele ervaring in dit opzicht is eigenlijk 0, dus neem het met een korreltje zout waar nodig. Maar wie weet heb je er toch wat aan.

Wat ik zou verwachten is dat het niet een proces is waarbij je de casus van boven naar beneden leest, een streepje zet bij alle belangrijke feiten, en dat daar zomaar een resultaat uit komt rollen... ik zou eerder verwachten dat het een proces is waarbij je een aantal keer heen en weer gaat.
De eerste keer doorlezen haal je bv nog niet de details uit de casus, maar wel: waarom is het een casusbespreking en wat wil de client globaal? Als de client jouw kantoor binnengelopen zou zijn, waarom dan?
Ik heb geen idee wat de aard van de casussen is, maar puur uit de losse pols denk ik aan zaken als: de overlast van de buurman stoppen, een bedrijf laten stoppen met aanmaningen, geld incasseren van iemand die nog wat verschuldigd is, dat soort zaken.

De volgende stap is daarna: als je nog niet meer weet dan die eerste vraag, wat zijn dan de voor de hand liggende richtingen die je zou zoeken. Bij overlast denk ik aan de gemeenteverordeningen bijvoorbeeld, of een huishoudelijk reglement als dat van toepassing is. Dit zoek je dus waarschijnlijk niet in de casusbeschrijving, maar in je algemene kennis.
Daarna kun je specifieker kijken wat voor die richtingen van belang is. Welke voorwaarden (zoals tijden) stelt de wet/de verordening voor je van overlast kunt spreken bv. Ook dit zoek je dus waarschijnlijk niet in de casusbeschrijving, maar in de specifieke wet/verordering/regeling waar je wat mee zou willen doen.
Pas dan keer je weer terug naar de casusbeschrijving, om te kijken welke specifieke feiten jouw richting ondersteunen, of weerleggen. (Dat laatste is ook belangrijk - als iets bijvoorbeeld verjaard is, lijkt mij dat een juridisch relevant feit, dat bepaalt dat je een bepaalde kant niet op kunt.)
Kom je nergens uit, dan kan het zijn dat je deze hele cirkel ook nog voor een paar andere richtingen moet doen.

Ik denk dat men dat moeilijk uit te leggen vindt omdat je die eerste stappen vaak snel onbewust gaat doen als je zoiets vaker doet. Ik denk niet dat men bewust nadenkt over 'wat zou deze client echt willen' en 'wat zouden eerste richtingen zijn die daarbij passen' - want dat weet je wel als je het heel vaak gedaan hebt.
Maar de eerste keren denk ik dat het kan helpen om het eens op zo'n uitgebreide manier te benaderen. ZO zou ik het zelf in elk geval aanpakken denk ik - maar nogmaals: ik ben 'niks' in dit opzicht. Misschien zit ik er helemaal naast, in dat geval vooral negeren :Y)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-23 20:19

Shadow, wat een fijne manier van uitleggen, in ga er volgende week weer mee verder, maar ik neem dit zeker mee, dankjewel :)
Ik heb gelukkig ook al van 2 andere lieve bokkers hulp aangeboden gekregen, dus heb inmiddels weer een beetje hoop dat ik dit toch kan gaan afronden :)

Als er verder nog mensen tips hebben dan hoor ik dat nog steeds graag. Alle beetjes helpen <3

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 20:39

Ik zei het in pb ook al, maar hele pittige vragen. Nog even als aanvulling en aansluiting op wat Shadow zegt. Als ik zo'n casus lees, dan denk ik af en toe al (mede door juridische voorkennis) dingen als 'Oe dat is niet handig'. Goede aanwijzing dat dat een relevant feit is. Terwijl je, zeker als je de rechtsvraag op het eind heb gelezen, bij sommige dingen al sneller er doorheen gaat omdat dat toch niet zo boeiend is. Dat is dan een aanwijzing dat daar waarschijnlijk geen relevante feiten in staan.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 20:26

Je mag me pb'en, dan kijk ik er in het weekend even naar.

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie