Nieuwe werkgever, geen pensioenregeling

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Meliaforever

Berichten: 12040
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Nieuwe werkgever, geen pensioenregeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-22 13:30

Mijn nieuwe werkgever doet pas aan een pensioenregeling bij een vast contract.
Ik ben dus aan het kijken hoe ik dan het beste zelf een pensioen op kan bouwen. Maar ik heb echt geen idee, iemand tips?

Hoeveel is normaal om dan in te leggen? Zoveel % van je bruto inkomen? Las ook dat je dan van die inleg belasting weer kan terugvragen?

Sure_lee

Berichten: 10424
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 13:35


daantjuhhh

Berichten: 26908
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 13:59

Sure_lee schreef:
Volgens de WOB wet op gelijke behandeling mag dit helemaal niet.
Misschien handig om dat eerst uit te zoeken? Zou daar niet mee akkoord gaan.

Ik zeg eerlijk dat ik er geen verstand van heb. Maar zover ik kom met Google lijkt het mij geen verplichting.
Ik kan mij ook bedenken en afvragen wat voor contract TS heeft?
Is het een fase A, via uitzendbureau?
Is het op Freelance?

Sure_lee

Berichten: 10424
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Nieuwe werkgever, geen pensioenregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 14:01

Die info geeft ze inderdaad niet. Maar daarom zou ik dat eerst uitzoeken en niet er gewoon vanuit gaan dat wat de werkgever aanbiedt goed is en zelf geld neerleggen voor pensioen. Al is dat in veel gevallen sowieso handig maar ja dat ligt aan de pensioenregeling.

Renee1991

Berichten: 5986
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Nieuwe werkgever, geen pensioenregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 22:09

Nee, een werkgever is niet altijd verplicht om pensioenopbouw aan te bieden. Volgens mij is dat alleen als er een pensioenfonds bestaat in de tak waar je werkzaam bent (bijvoorbeeld pensioenfonds Zorg & Welzijn als je in de zorg werkzaam bent).
Mijn werkgever is pas sinds vorig jaar begonnen met pensioenopbouw. Daarvoor bouwde ik zelf op met een soort bankspaarconstructie. Mijn wergever legde daar toen ook een deel bij in, maar dat is nu uiteraard gestopt omdat we nu officieel pensioen opbouwen.
Je kunt ook met een tijdelijke lijfrenteverzekering pensioen opbouwen, dat is ook allemaal wel op Google te vinden.

Faelynn

Berichten: 3158
Geregistreerd: 25-10-13

Re: Nieuwe werkgever, geen pensioenregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 22:13

Ik volg, aantal werkgevers waar ik voor gewerkt heb bieden ook geen pensioen, zeker op lange termijn niet erg handig, dus moet misschien ook zelf wat gaan verzinnen

atilla

Berichten: 653
Geregistreerd: 06-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 22:18

Er mag geen onderscheid gemaakt worden op type arbeidsovereenkomst bij het aanbieden van een pensioenregeling. Als de werkgever een pensioenregeling aanbiedt aan zijn werknemers (of verplicht is aangesloten bij een bedrijfstakpensioenfonds) zijn ook werknemers met een tijdelijk contract verplicht hieraan deel te nemen en ook werknemers met een oproepcontract.

E4D
Berichten: 487
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 22:31

Ik heb verder geen ervaring met zelf pensioen opbouwen maar ik heb sinds vandaag wel bij Rabobank automatisch sparen ingezet. Heb je bij een vorige werkgever wel pensioen opgebouwd? Ik zou uitzoeken hoeveel geld daarbij maandelijks afgedragen werd en dan zelf via automatisch sparen op een rekening laten storten bij de bank. Misschien zijn daar zelfs wel aparte rekeningen/regelingen voor? Nu ik er over denk vind ik het helemaal niet zo'n gek idee om jouw vraag eens aan een adviseur van je bank voor te leggen. Kijken wat zij adviseren?

daantjuhhh

Berichten: 26908
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 22:45

atilla schreef:
Er mag geen onderscheid gemaakt worden op type arbeidsovereenkomst bij het aanbieden van een pensioenregeling. Als de werkgever een pensioenregeling aanbiedt aan zijn werknemers (of verplicht is aangesloten bij een bedrijfstakpensioenfonds) zijn ook werknemers met een tijdelijk contract verplicht hieraan deel te nemen en ook werknemers met een oproepcontract.

Dit is niet helemaal waar volgens mij.
In fase A via uitzendbureau mag het zonder pensioen opbouw (eerste 8 weken) terwijl een medewerker met fase B wel pensioen opbouwt bij de zelfde werkgever.
Of dit moet echt onlangs gewijzigd zijn.

Ik denk niet dat TS via uitzendbureau aan het werk gaat. Maar goed eigenlijk hebben wij sowieso weinig info.

Renee1991

Berichten: 5986
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 23:17

atilla schreef:
Er mag geen onderscheid gemaakt worden op type arbeidsovereenkomst bij het aanbieden van een pensioenregeling. Als de werkgever een pensioenregeling aanbiedt aan zijn werknemers (of verplicht is aangesloten bij een bedrijfstakpensioenfonds) zijn ook werknemers met een tijdelijk contract verplicht hieraan deel te nemen en ook werknemers met een oproepcontract.

Bron?

atilla

Berichten: 653
Geregistreerd: 06-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 23:35

daantjuhhh schreef:
atilla schreef:
Er mag geen onderscheid gemaakt worden op type arbeidsovereenkomst bij het aanbieden van een pensioenregeling. Als de werkgever een pensioenregeling aanbiedt aan zijn werknemers (of verplicht is aangesloten bij een bedrijfstakpensioenfonds) zijn ook werknemers met een tijdelijk contract verplicht hieraan deel te nemen en ook werknemers met een oproepcontract.

Dit is niet helemaal waar volgens mij.
In fase A via uitzendbureau mag het zonder pensioen opbouw (eerste 8 weken) terwijl een medewerker met fase B wel pensioen opbouwt bij de zelfde werkgever.
Of dit moet echt onlangs gewijzigd zijn.

Ik denk niet dat TS via uitzendbureau aan het werk gaat. Maar goed eigenlijk hebben wij sowieso weinig info.


Omdat de TO aangeeft dat er alleen pensioen is voor een vast contract denk ik niet dat ze het over de uitzendbranche heeft. Daar geldt inderdaad een wachttijd van 8 weken.

Er werd heel vriendelijk naar een bron gevraagd zag ik:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/ ... Artikel648

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Nieuwe werkgever, geen pensioenregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 23:53

Ik volg ook mee.
Ondertussen vast contract maar ook geen pensioenopbouw. Ik ben zelf extra gaan sparen maae krijg gemopper om me heen dat dit niet oké zou zijn. Dus ga t nog eens aankaarten op mijn werk en verder info zoeken. Al meerdere fondsen gebelt maar wordt overal weggewuifd... Zo raar is pensioenopbouw toch niet zonder een werkgever :')

Sure_lee

Berichten: 10424
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Nieuwe werkgever, geen pensioenregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 08:10

Een pensioen aanbieden aan werknemers is niet verplicht. Maar als je het wel aanbiedt dan wel voor alle medewerkers. Je mag dan geen groepen uitsluiten met bijvoorbeeld en tijdelijk contract. Wellicht is de uitzendbranche een uitzondering? Daar heb ik me niet in verdiept.
Als je werkgever onder een bepaalde bedrijfstak valt waar een bedrijfstakpensioenfonds voor is dan is de werkgever wel verplicht zich aan te sluiten en dus via die regeling een pensioen aan te bieden.

Als je je zorgen maakt over je pensioen en je hebt geen regeling via de werkgever dan zou ik met een adviseur om tafel gaan. Zij kunnen het advies dan op jouw persoonlijke situatie toespitsen.

Er zijn niet heel veel fondsen waar je als individueel persoon een pensioen kunt gaan opbouwen.
Ik ken er wel 1 en dat is deze:
https://new.brandnewday.nl/

Zelf heb ik een poosje banksparen gedaan naast mijn pensioenopbouw via mijn werkgever. Dat deed je dan op basis van je jaarruimte. Maar ben daar op een gegeven moment mee gestopt.
Er zijn ook andere opties om geld te sparen met verschillende bijbehorende risico's zoals beleggen, traden, investeren. het is maar net wat bij je past en welke risico's je acceptabel vindt.

AmyJamess

Berichten: 2126
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Nieuwe werkgever, geen pensioenregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 09:10

Ik volg ook.

Ik bouw op dit moment ook geen pensioen op.
Mijn werkgever is bezig met een CAO, maar dat kan nog best lang gaan duren.
Ik wil dit ook bespreken tijdens mijn volgende functionerings gesprek. Mocht het zo zijn dat we helemaal geen Cao/ pensioen krijgen zal ik toch moeten overwegen ander werk te zoeken.
Met deze inflatie hou ik namelijk ook minder geld over om te gaan sparen.

Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:35

AmyJamess schreef:
Ik volg ook.

Ik bouw op dit moment ook geen pensioen op.
Mijn werkgever is bezig met een CAO, maar dat kan nog best lang gaan duren.
Ik wil dit ook bespreken tijdens mijn volgende functionerings gesprek. Mocht het zo zijn dat we helemaal geen Cao/ pensioen krijgen zal ik toch moeten overwegen ander werk te zoeken.
Met deze inflatie hou ik namelijk ook minder geld over om te gaan sparen.

Houd er rekening mee dat je werkgever maar een klein deel van je pensioen spaart, de rest ga je gewoon zelf betalen vanuit je bruto loon.
Dus als je nu al te weinig over houdt, dan wordt dat écht niet beter op het moment dat er ook nog loon ingehouden wordt voor pensioenopbouw.

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:39

Als je werkgever een pensioenregeling heeft, moet hij alle werknemers in dienst ook aanmelden. Voor uitzendkrachten ligt dat anders (die zijn niet in dienst bij de werkgever, maar bij het uitzendbureau).

Pensioen aanbieden is voor een werkgever alleen verplicht als hij onder een verplichtgesteld bedrijfstakpensioenfonds valt. Zakelijke dienstverlening heeft bijvoorbeeld niet zo’n verplicht fonds, dus dan bepaalt elke werkgever in die branche zelf of hij/zij pensioen aanbiedt als arbeidsvoorwaarde.

Als een werkgever pensioen aanbiedt aan zijn werknemers dan geldt dat in principe voor elke werknemer. En kan niet zomaar gestopt worden.

Als je werkgever geen pensioen aanbiedt, kun je het zelf regelen via een eigen pensioen, dat heet lijfrente. Vrijwel alle banken en verzekeraars bieden een dergelijk product. Premie is aftrekbaar voor de belasting maar dan mag je de jaarlijkse uitkering ook alleen voor je pensioen gebruiken (en betaal je daar in de toekomst belasting over).

Kortom, best ingewikkeld wat voor jou het beste is. Raadpleeg een adviseur of lees je goed in.

Kijk eventueel op https://www.mijnpensioenoverzicht.nl voor een overzicht van al je pensioenen. Is een overheidssite. Hierop worden geen lijfrentes vermeld, alleen pensioen (via werkgever).

Meliaforever

Berichten: 12040
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Nieuwe werkgever, geen pensioenregeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-23 11:03

Bedankt allemaal voor de reacties, ik wist dat niet. Ik ga het er nog even over hebben met mijn aanstaande werkgever. :j

atilla

Berichten: 653
Geregistreerd: 06-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 14:36

Dus eigenlijk als de pensioenregeling van jouw werkgever bij een verzekeraar is ondergebracht, bijvoorbeeld bij Nationale Nederlanden of Zwitserleven of Aegon. Dan kun je ervan uitgaan dat jij ook recht hebt op pensioenopbouw direct wanneer je in dienst treed. soms weten werkgevers dit zelf namelijk ook niet.