Conflict met werkgever

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Conflict met werkgever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 11:30

Hoi,

Ik loopt behoorlijk vast in een geschil met mijn werkgever. Ik werk nu bij een zorginstelling in de planning. Het is een leuke baan, en heb het naar mijn zin. Ik functioneer goed, ben er altijd en nooit ziek. Ik heb HBO gestudeerd, en ben altijd werkzaam geweest in de accountancy. Heb gestudeerd in de richting van boekhouder (MBO) en bedrijfseconoom (HBO)

Nu zit het zo:

Wij hebben een klein team, we zijn met zijn 3e. Nu is er onlangs in oktober een nieuwe collega gestart. 4 jaar ouder dan ik dat ben, geen middelbare school afgemaakt en minimale ervaring in de planning. Ik werd gevraagd door mijn leidinggevende om haar helemaal in te werken, aan het handje mee te nemen, en haar werk dagelijks te controleren. Per slot van rekening, kwam ik erachter dat mijn collega die ik dus moet inwerken, 5 treden meer verdiend dan ik. Dit gaat om zo'n 500 euro per maand.

Per 1 januari loopt mijn contract af, en de zorginstelling wilt naar alle tevredenheid mijn contract verlengen in een onbepaalde tijd. Nu heb ik mijn ongenoegen geuit. Gezegd dat ik best medewerkers aan het handje wil meenemen als daar ook het juiste salaris tegenover staat, of dat ze die werkzaamheden dan bij mij moeten weghouden.

Nu heb ik 1 eis gesteld, en dat is 2 trede in salaris omhoog. Normaliter ga je er 1 omhoog, maar ik vraag dan 2 treden. Nu wordt er al sinds 1 november moeilijk gedaan, heb ik nog steeds geen contract getekend, en heb ik inmiddels vanwege opgenomen vakantie nog maar 1 werkdag te gaan.

Iemand die hier ervaring mee heeft? en op een laagdrempelige manier weet wat ik hiermee moet en kan? Ik ga uiteraard ook nog wel even advies inwinnen bij de rechtsbijstand. Maar wellicht zijn er mensen met soortgelijke ervaringen.

Barbabientje

Berichten: 8206
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Conflict met werkgever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 11:37

technisch gezien heb je nu geen contract meer denk ik. Jij bent nl niet akkoord gegaan met je oude en er is geen nieuw op dr tafel gelegd.

Ik zou gewoon bluffen en zeggen dat je rond aan het kijken bent en dat ze een beter aanbod kunnen doen of dat je weg bent.

KimD

Berichten: 20462
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 11:39

Buiten het feit dat het absoluut niet netjes is vraag ik me af of jij überhaupt iets 'hard' kunt maken. Als ze willen verlengen ze niet en zetten ze je buiten. In de huidige maatschappij is het 'voor jou tien anderen' geen banketstaaf natuurlijk, de vraag is hoe sterk je in je schoenen staat en hoe hard je dit wilt aanvechten.

Als ze écht tevreden over je zijn dan hadden ze hier niet zo moeilijk over gedaan denk ik, wellicht wat weerstand geboden maar uiteindelijk toch toegegeven. Een verschil van 500,- vind ik nogal ruim.

Moonlight17
Berichten: 2351
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 11:41

Geen persoonlijke ervaring, maar ik zou in ieder geval wel voet bij stuk houden. Per 1 januari zou ik persoonlijk ook niet meer op komen dagen. Als je wel komt loop je het risico dat je eisen niet ingewilligd worden.

Bij mij heeft een herinnering van een collega aan hr/directie geholpen om ze een push te geven om echt aan het contract te beginnen. Dus ik zou het in ieder geval met een vertrouwde collega/leidinggevende bespreken.

In de huidige maatschappij kan ze overal werk vinden. Dus ik denk dat TS een streepje voor heeft.

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: Conflict met werkgever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 11:53

Ze zijn er al een hele tijd mee bezig. Mijn 2 leidinggevende willen mijn contract verlengen met meer salaris. Maar raad van bestuur doet in deze moeilijk. Die vinden dat ik meer had moeten onderhandelen met mijn indiensttreding.

Ik vind dat persoonlijk onzin, want je bent tevreden of niet. Overgang van een tijdelijk contract naar onbepaalde tijd, lijkt me dan ook een mooi moment om te onderhandelen.

Het probleem in deze is dus vooral dat er enorm veel verschillende lagen in de organisatie iets moeten vinden van een verhoging in salaris, en daar loopt het dan ook mis.

MarliesV

Berichten: 15242
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Conflict met werkgever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 11:57

Maar als die 4e collega niet meer was gaan verdienen dan jij nu doet, was je dan wel tevreden geweest?

Heel banketstaaf gezegd, heb jij er niets mee te maken wat een ander verdiend. En is dus meer loon bij een ander geen reden voor meer loon bij jou.

Gevoelsmatig snap ik het helemaal hoor, en ik zou zelf ook zeker op mijn strepen gaan staan. Maar vanuit het bedrijf gezien snap ik dit ook.

Heb je achtervang als je geen nieuw contract aanneemt? Want dan kan je het hard spelen natuurlijk.

3heathcliff5
Berichten: 481
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 12:00

Heb ooit ook een dergelijk issue gehad met een oude werkgever. Dat was alleen wel vanuit een vast dienstverband en mijn direct leidinggevende had zeker de intentie om mijn inkomen te repareren. Alleen zou dat veel tijd in beslag nemen, omdat de beoogde reparatie aanzienlijk was. Proces was in gang gezet, maar in die tijd was er net als nu een tekort aan personeel. Ik heb mijn eigen inkomen mi van direct gerepareerd door te solliciteren en naar een andere werkgever te gaan. Uitonderhandeld dat ik geen opzegtermijn hoefde te hanteren bij mijn ingediende ontslag. Ik vond het niet leuk om deze stap te zetten, want ik had het vreselijk naar mijn zin daar. Maar ik ben ook geen dief van mijn eigen portemonnee.

Op dit moment zitten werkgevers ook te springen om goed personeel. Dus het heft in eigen hand nemen kan je zelfs een beter inkomen opleveren dan je huidige werkgever kan bieden. Een aantal jaren later ben ik zelfs via een omweg teruggekomen daar. Maar dan wel met de juiste waardering voor mijn kennis en ervaring. En daar gaat het om. Een goed werkgever hoort ook correct te belonen.

Noeps
Berichten: 16932
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 12:04

KimD schreef:
Buiten het feit dat het absoluut niet netjes is vraag ik me af of jij überhaupt iets 'hard' kunt maken. Als ze willen verlengen ze niet en zetten ze je buiten. In de huidige maatschappij is het 'voor jou tien anderen' geen banketstaaf natuurlijk, de vraag is hoe sterk je in je schoenen staat en hoe hard je dit wilt aanvechten.

Als ze écht tevreden over je zijn dan hadden ze hier niet zo moeilijk over gedaan denk ik, wellicht wat weerstand geboden maar uiteindelijk toch toegegeven. Een verschil van 500,- vind ik nogal ruim.

Nee joh, er is zoveel vraag om werknemers dat TS volgens mij een hele goede onderhandelingspositie heeft. Verder kijken je eisen me echt niet onredelijk en vind ik zelfs dat je heel mild bent in je voorstel voor een extra trede.
Ik zou voet bij stuk houden en ook om me heen gaan kijken naar een andere werkgever.

Hierboven wordt genoemd: meer loon bij een ander is geen reden voor meer loon bij jou - heb je meegekregen dat Wehkamp onlangs een vrouwelijke werknemer 113.000 euro heeft betaald omdat zij structureel minder verdiende dan haar mannelijke collega in dezelfde functie?

Autumnn

Berichten: 8078
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 12:04

Is het structureel dat je werknemers in werkt? Want als het gaat om 1 medewerker snap ik eerlijk gezegd niet waarom je daar financieel voor gecompenseerd wil worden.

En ja, salarissen.. is altijd erg lastig. Je nieuwe collega heeft gewoon goed onderhandelt en is in een goede tijd begonnen. Ik zou akkoord gaan met 1 trede en snel elders gaan solliciteren.

Mo_86

Berichten: 1251
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 12:07

Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Zo ja zou ik die inschakelen of indien je die niet hebt, ga naar het juridisch loket. Ik denk dat het hier namelijk raadzaam is om er een juridisch professional bij te halen, dat is altijd het beste in geval van arbeidsrechtelijke geschillen. Zij kunnen op basis van jouw arbeidsovereenkomst en gedegen kennis van het arbeidsrecht gericht adviseren. In ieder geval succes, dit is geen fijne situatie.

KSHancox
Berichten: 1264
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 12:09

KimD schreef:
In de huidige maatschappij is het 'voor jou tien anderen' geen banketstaaf natuurlijk


Ik merk juist het tegenovergestelde. Op dit moment hebben we echt een 'werknemersmarkt'. Ik heb een collega die al 3x ontslag heeft genomen en elke keer een loonsverhoging kreeg en mijn manager vraagt me regelmatig of mijn kerel niet ook hier wil komen werken. :')

Het verschilt natuurlijk wel per regio en branche, maar op dit moment kan je bij veel werkgevers echt wel eisen stellen. Je kan best wel onderhandelen, want je kan sowieso wel ergens anders terecht waar je ook weer flink kan onderhandelen.

Ligt er dan natuurlijk wel aan hoeveel dat je waard is, maar zo kan je er wel flink op vooruit gaan qua financiën. Al is dat niet het enige dat telt. ;)

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 12:10

Ik heb zeker een vangnet als ik niet meer kom "opdagen" Ik kan wel een aantal maanden zonder baan voort, en een nieuwe baan in deze markt is ook zo gevonden natuurlijk.

Maar ik vroeg mij meer af, of ik nog rechten heb. Ik zal namelijk binnen 1 week of mijn ontslag moeten indienen, of moeten doorwerken op de oude voet, met het oude salaris. Ik vraag me dan ook af, of mijn werkgever een vaststellingsovereenkomst zou tekenen, dat we beëindigen met wederzijds goedvinden. Hierdoor kan ik 1 of 2 maanden in de ww, en rustig opzoek naar een nieuwe baan.

Maar dat zullen ze wel niet zo makkelijk doen, denk ik. Lastige kwestie.

Ik begrijp het natuurlijk ook vanuit mijn werkgever, dat zijn hun eigen redenen hebben. Maar ik de huidige markt dat er meer banen zijn dan personeel, en ze er 6 maanden over hebben gedaan om een nieuwe collega te vinden voor ons, denk ik.... Wat is dat minimale salaris wat ik extra vraag dan waard? Maar voor mij gaat het inmiddels al niet meer om het salaris, maar meer om de waardering die ze mij niet geven. Terwijl ik er altijd ben, overwerk waar nodig, en inmiddels dit jaar nog 6 weken vakantie en overuren heb opgebouwd. Enorm jammer dat het zo loopt, zeker als je het verder wel naar je zin hebt.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Conflict met werkgever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 12:16

hoe het officieel zit, geen idee... Als er vaste schalen / tredes voor vaste functies zijn, dan zou je er wellicht wat van kunnen zeggen. Als dat niet zo is, dan heeft die nieuwe collega beter onderhandeld.

Maarrrrr als er nu voor jou een moment is om te onderhandelen, dan kan dat toch? En als dat salaris wat je wilt, binnen de schaal past.. nou, why not.. Blijkbaar betalen ze het ook voor iemand anders :)

3heathcliff5
Berichten: 481
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 12:18

Linsey1998 schreef:
Ik heb zeker een vangnet als ik niet meer kom "opdagen" Ik kan wel een aantal maanden zonder baan voort, en een nieuwe baan in deze markt is ook zo gevonden natuurlijk.

Maar ik vroeg mij meer af, of ik nog rechten heb. Ik zal namelijk binnen 1 week of mijn ontslag moeten indienen, of moeten doorwerken op de oude voet, met het oude salaris. Ik vraag me dan ook af, of mijn werkgever een vaststellingsovereenkomst zou tekenen, dat we beëindigen met wederzijds goedvinden. Hierdoor kan ik 1 of 2 maanden in de ww, en rustig opzoek naar een nieuwe baan.

Maar dat zullen ze wel niet zo makkelijk doen, denk ik. Lastige kwestie.

Ik begrijp het natuurlijk ook vanuit mijn werkgever, dat zijn hun eigen redenen hebben. Maar ik de huidige markt dat er meer banen zijn dan personeel, en ze er 6 maanden over hebben gedaan om een nieuwe collega te vinden voor ons, denk ik.... Wat is dat minimale salaris wat ik extra vraag dan waard? Maar voor mij gaat het inmiddels al niet meer om het salaris, maar meer om de waardering die ze mij niet geven. Terwijl ik er altijd ben, overwerk waar nodig, en inmiddels dit jaar nog 6 weken vakantie en overuren heb opgebouwd. Enorm jammer dat het zo loopt, zeker als je het verder wel naar je zin hebt.


Precies, druk je ongenoegen vooral uit in het ontbreken van waardering van je werkgever. Want dat is uiteindelijk wat het is. Ik zou echt gaan solliciteren en ook bij je leidingevenden aangeven dat je het op prijs stelt dat ze ermee aan de slag zijn, maar dat je ook andere opties om je inkomen gerepareerd te krijgen aan het onderzoeken bent. Verder niet uitwijden wat deze opties zijn. Een goed leidingevende snapt dan wel dat jij aan het rondkijken bent naar een andere baan. Een goed werkgever snapt dat er nu ern onhoudbare situatie is ontstaan voor hun werknemer doordat zij zelf de inkomensverschillen op de afdeling te groot hebben laten worden.

Sabri

Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 12:22

Je moet nooit met wederzijds goedkeuring weggaan. Dan val je straks buiten allerlei voorzieningen.
Verder zou dat je nooit ziek bent niet noemen, dit is niet iets wat je in de hand hebt en ook jij kunt bv ineens ziek worden.
Ik zou kijken naar een andere baan. Kennelijk is jouw werkgever niet zo trots als jij denkt. Of gaan ze ervanuit dat je toch wel blijft. Zou je echt zo goed zijn zou je werkgever echt wel meer doen om je te houden.
Dus zou weggaan en opzoek naar ander werk. 500 euro verschil voor iemand met minder opleiding vind ik ook een groot verschil hoor, daar zou ik ook chagrijnig van worden zeker als jouw werk ook nog meer is en jouw ervaring etc.
Zoek zeker juridische hulp met hoe daar weg te kunnen gaan. En zoek een werkgever die wel jouw inzet juist beloond. Zien ze dat je plannen serieus en concreet zijn komen ze misschien toch wel ineens met meer waardering en salarisverbetering. Men moet ook zeker kijken om het eigen personeel te behouden.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 21-12-22 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 12:23

Is de nieuwe collega ook wel echt een nieuwe collega of had ze al een dienstverband met de organisatie (andere afdeling) en is dit gewoon voor haar een nieuwe werkplek. Dan ligt het toch een beetje anders.

Sansevieria
Berichten: 4225
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 12:34

3heathcliff5 schreef:
Linsey1998 schreef:
Ik heb zeker een vangnet als ik niet meer kom "opdagen" Ik kan wel een aantal maanden zonder baan voort, en een nieuwe baan in deze markt is ook zo gevonden natuurlijk.

Maar ik vroeg mij meer af, of ik nog rechten heb. Ik zal namelijk binnen 1 week of mijn ontslag moeten indienen, of moeten doorwerken op de oude voet, met het oude salaris. Ik vraag me dan ook af, of mijn werkgever een vaststellingsovereenkomst zou tekenen, dat we beëindigen met wederzijds goedvinden. Hierdoor kan ik 1 of 2 maanden in de ww, en rustig opzoek naar een nieuwe baan.

Maar dat zullen ze wel niet zo makkelijk doen, denk ik. Lastige kwestie.

Ik begrijp het natuurlijk ook vanuit mijn werkgever, dat zijn hun eigen redenen hebben. Maar ik de huidige markt dat er meer banen zijn dan personeel, en ze er 6 maanden over hebben gedaan om een nieuwe collega te vinden voor ons, denk ik.... Wat is dat minimale salaris wat ik extra vraag dan waard? Maar voor mij gaat het inmiddels al niet meer om het salaris, maar meer om de waardering die ze mij niet geven. Terwijl ik er altijd ben, overwerk waar nodig, en inmiddels dit jaar nog 6 weken vakantie en overuren heb opgebouwd. Enorm jammer dat het zo loopt, zeker als je het verder wel naar je zin hebt.


Precies, druk je ongenoegen vooral uit in het ontbreken van waardering van je werkgever. Want dat is uiteindelijk wat het is. Ik zou echt gaan solliciteren en ook bij je leidingevenden aangeven dat je het op prijs stelt dat ze ermee aan de slag zijn, maar dat je ook andere opties om je inkomen gerepareerd te krijgen aan het onderzoeken bent. Verder niet uitwijden wat deze opties zijn. Een goed leidingevende snapt dan wel dat jij aan het rondkijken bent naar een andere baan. Een goed werkgever snapt dat er nu ern onhoudbare situatie is ontstaan voor hun werknemer doordat zij zelf de inkomensverschillen op de afdeling te groot hebben laten worden.

Er is werk genoeg te vinden, zeker met de juiste opleiding en kwalificaties. Dus tja...wat let je?

Refereren naar het salaris van een collega bij je eigen onderhandelingen is dan weer in veel bedrijven een absolute NOGO.
Ik zie precies wat iedereen krijgt, maar het is een ongeschreven wet (en ook vanzelf sprekend) dat je daar discreet mee omgaat.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 12:37

Ik zou lekker solliciteren. Met zon goede achtergrond als jou vind je zo een nieuwe plek.

En trap niet in die boomermentaliteit dat je geen salaris van een ander mag weten of dat je tegen beter weten in bij het bedrijf moet blijven.

Als hun niet voor jou zorgen... Dikke doei

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 12:40

"boomermentaliteit".. is dat een woord?

..mompelt iets over bezittelijk voornwoorden en de taal van de Gen Z enzo...

Nado
Berichten: 3356
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 12:41

Ik haak even in op wat je zei over ‘ontslag nemen’. Kijk het nog even na, maar volgens mij is het dat als je contract van bepaalde tijd van rechtswege afloopt, dat er dan geen sprake is van ontslag nemen/geven. Het loopt simpelweg af zoals jullie bij het tekenen van het contract afgesproken hebben. Eén zorg minder ;)

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132224
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Conflict met werkgever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 12:50

Boomermentaliteit? Dat woord kende ik ook nog niet :))

Misschien is het ook wel goed om te realiseren dat je pas net aan je carriere begonnen bent. Met 24 jaar en wat opleidingen en wat werkervaringen kan dat eigenlijk ook nog niet heel veel zijn. Sommige mensen overschatten zichzelf daarin en denken dat ze alles al weten, terwijl ze dan teleurgesteld zijn als het salaris nog niet top is.

De arbeidsmarkt is echt overspannen waardoor er mensen voor salarissen aangenomen worden die het eigenlijk nog niet waard zijn. Maar ja: krapte he, dus je moet als werkgever wel wat. Het lijkt alsof de andere collega dat net wat handiger uitgespeeld heeft.

Ik zou vooral kijken naar de ervaring die je op gaat doen en niet teveel naar anderen kijken. Er zal altijd wel iemand zijn die wat meer verdient. Of niet. Zolang je het zelf naar je zin hebt, is het goed.

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: Conflict met werkgever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 13:00

Op mijn 17e ben ik aan het werk gegaan, en heb altijd 32 uur gewerkt en 8 uur gestudeerd. Dus inmiddels bezit ik wel al 7 werkervaringsjaren. Dus het is niet zo, dat ik net in het proces ben gekomen.

Mijn nieuwe collega is echt van buitenaf in dienst gekomen. Dus niet intern.

Nado schreef:
Ik haak even in op wat je zei over ‘ontslag nemen’. Kijk het nog even na, maar volgens mij is het dat als je contract van bepaalde tijd van rechtswege afloopt, dat er dan geen sprake is van ontslag nemen/geven. Het loopt simpelweg af zoals jullie bij het tekenen van het contract afgesproken hebben. Eén zorg minder ;)


Is dit zo? Heb ik dan automatisch ook recht op toeslagen, voor de komende 2 maanden bijvoorbeeld? Een proces met een nieuwe baan duurt vaak ook wel eventjes natuurlijk. Vaak met meerdere gesprekken, assessments. Ik ga daar is dieper op in duiken.

Gitana

Berichten: 2714
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 13:02

Leuk dat woord, boomermentaliteit. Ik kende hem ook nog niet, maar de betekenis vind ik wel herkenbaar.
Ik heb eens ergens ontslag genomen omdat ik het werk totaal niet interessant of leuk vond, de teamleider gaf toen mijn generatie de schuld, dat het werk 'altijd maar leuk moet zijn'.

Ik heb geen tips voor je ts, maar ik vind het erg logisch dat je je ondergewaardeerd voelt. ik vind dat salarissen altijd nog te weinig besproken worden en er nog teveel taboe op ligt.
De nieuwe werknemer werkt niet toevallig via detachering?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Conflict met werkgever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 13:05

De collega die minder opleiding heeft en meer verdient is zeker een man.....

Ik zou inderdaad een middagje vrij nemen voor een sollicitatiegesprek ergens. Wedden dat ze schrikken

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 13:06

Arabesk schreef:
De collega die minder opleiding heeft en meer verdient is zeker een man.....
Ik zou inderdaad een middagje vrij nemen voor een sollicitatiegesprek ergens. Wedden dat ze schrikken

Nee, het is een 'haar', staat in de OP :)