Moderators: Essie73, Ladybird, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja, ynskek
Suzanne F. schreef:Ingevuld! Duurde maar paar minuten hoor. Was zo klaar.
Sizzle schreef:Spannende enquete maar ik kan hem persoonlijk niet afmaken omdat ik gewoon echt niet weet wat ik moet kiezen. Ik mis de optie „anders“ of „niet relevant“.
Ik kan echt onmogenlijk weten of iemand vaak somber gaat zijn. Het kan vriezen en kan dooien.
Idem met spelen. Van mij mag ze prima komen spelen (hebben we ook al gehad) MITS mijn eigen kind dat ook wil. Ik ga geen geforceerde vriendschappen opdringen omdat het anders zielig is.
Verder kan ik niet oordelen of ze in zo‘n klas tot haar recht komt, dat is o.a. sterk afhankelijk van de pedagogische talenten van de onderwijzer.
kiki1976 schreef:Ingevuld.
Poeh ik vind het best een lastige.
Want wat is soms wijsheid bij sommige vragen, ne wat doet het met het kind en met de rest van de klas.
En dan wetende dat de leraren al zo onder druk staan.
Sizzle schreef:Wij hebben dit letterlijk direct aan de orde.
We hebben een kleine dorpsschool waarbij in de eerste klas (groep 3) kinderen met een leerachterstand of gedragsprobleem gewoon in de klas gezet worden, MAAR wel op een speciaal lesprogramma. Die kinderen doen dan meestal de stof voor groep 3 in 2 jaar. In een klas met 20 kinderen die ook nog meestal in groepen van 10 opgedeeld zijn is dat no-problemo uiteraard. Daar komt ook nog eens een actief goed uitgewogen anti-pest programma overheen. Helemaal top!
Dat kun je natuurlijk niet vergelijken met een probleemklas met 35 kinderen en een overspannen docent.
Vandaar dat ik niet zoveel kan met zo‘n vragenlijst. Het ligt volledig aan de randvoorwaarden.
ikkedus schreef:Ook ingevuld en ben het eens met de kritiek vd voorgangers. Ik weet niet wat jullie hier uit kunnen halen qua resultaat. De vragen zijn nogal leidend en nodigen niet uit tot een objectief antwoord.
Suzanne F. schreef:ikkedus schreef:Ook ingevuld en ben het eens met de kritiek vd voorgangers. Ik weet niet wat jullie hier uit kunnen halen qua resultaat. De vragen zijn nogal leidend en nodigen niet uit tot een objectief antwoord.
Nou vond ik eigenlijk niet. Het heeft ook meerdere kanten natuurlijk. Wat goed en leuk zou zijn voor het kind zelf en wat goed is voor de andere kinderen en wat de leerkracht aankan. En dan nog ligt het aan het kind. Er zijn kinderen die totaal niet aarden in een ‘normale’ klas en beter naar bijzonder onderwijs kunnen, maar er zijn ook kinderen die eigenlijk beter in een normale klas kunnen maar daar niet naar toe kunnen omdat dit teveel vergt van de aandacht van de leerkracht en de andere kinderen daar hinder van ondervinden.
SusanH schreef:Ik werk zelf in de VG zorg als woonbegeleider, en wat ik merk is dat deze kinderen als ze later volwassen zijn vaak een enorme terugval hebben omdat ze structureel overvraagd zijn. Voor mijn eigen kind zou ik het geen probleem vinden, op de school van mijn dochter zaten ook diverse kinderen met een beperking en het kan zeker een verrijking zijn voor de klas. Het is goed als kinderen zich al jong beseffen dat iedereen anders is, en dat dit helemaal goed is. Dat iedereen erbij hoort. Wat je later alleen wel vaak ziet is dat het voor de kinderen zelf een verademing is als ze uiteindelijk op ZML onderwijs terecht komen.
Verder sluit ik me aan bij al gegeven feedback ik vond de vraagstelling niet goed op een aantal punten, erg sturend een bepaalde kant op.
Sizzle schreef:Heb hem alsog afgemaakt
Het thema zelf vind ik heel interessant.
Mijn beide broers zijn naar speciaal onderwijs gegaan (toen heette dat nog LOM school), waar nu tegenwoordig echt geen indicatie meer voor gegeven wordt denk ik (ADD en Dyslectie).
Het heeft ze echter beide wel goed gedaan want op de gewone basisschool ging het destijds echt mis terwijl ze verder heel „normaal“ intelligent en „normaal“ sociaal zijn (ik weet het, dat klinkt onzettend fout maar kan het niet beter verwoorden).
Maar tegelijkertijd zou het waarschijnlijk bijna ieder kind goed doen als je in een kleinere klas zit met meer individuele aandacht.
Sizzle schreef:Heb hem alsog afgemaakt
Het thema zelf vind ik heel interessant.
Mijn beide broers zijn naar speciaal onderwijs gegaan (toen heette dat nog LOM school), waar nu tegenwoordig echt geen indicatie meer voor gegeven wordt denk ik (ADD en Dyslectie).
Het heeft ze echter beide wel goed gedaan want op de gewone basisschool ging het destijds echt mis terwijl ze verder heel „normaal“ intelligent en „normaal“ sociaal zijn (ik weet het, dat klinkt onzettend fout maar kan het niet beter verwoorden).
Maar tegelijkertijd zou het waarschijnlijk bijna ieder kind goed doen als je in een kleinere klas zit met meer individuele aandacht.
Gebruikers op dit forum: _Lois_, _Mirjam, Amazonbot, Ann, Deertje, Eefje_Sammy, Facebook, GoogleAdsense, Kirz101, maaikemuis, MizzMontana, Nustice, SemrushBot, Swift, tennan, Westhof, xPabloBokt, xSannee en 45 bezoekers