[ENQ] Enquete inclusief over onderwijs voor ouders

Moderators: Essie73, Ladybird, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja, ynskek

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

_Lois_

[ENQ] Enquete inclusief over onderwijs voor ouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-22 18:09

Hoi :wave:

Voor een vak op school moeten wij onderzoek doen naar de meningen van ouders over inclusief onderwijs.
Hiervoor gebruiken we een enquete en zoeken we natuurlijk respondenten! :D

Dus, mocht je een of meerdere kinderen hebben die basisonderwijs volgen of in het verleden hebben gevolgd, dan zou je ons erg helpen als je de enquete in kan vullen!
Duurt zo'n 5-10 minuten.

*knip*

Alvast heel erg bedankt *\o/*
Laatst bijgewerkt door Dani op 15-12-22 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link verwijderd op verzoek

Glenn | M1 + 2 |

Suzanne F.

Re: [ENQ] Enquete inclusief over onderwijs voor ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 18:19

Ingevuld! Duurde maar paar minuten hoor. Was zo klaar.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 18:22

Spannende enquete maar ik kan hem persoonlijk niet afmaken omdat ik gewoon echt niet weet wat ik moet kiezen. Ik mis de optie „anders“ of „niet relevant“.
Ik kan echt onmogenlijk weten of iemand vaak somber gaat zijn. Het kan vriezen en kan dooien.
Idem met spelen. Van mij mag ze prima komen spelen (hebben we ook al gehad) MITS mijn eigen kind dat ook wil. Ik ga geen geforceerde vriendschappen opdringen omdat het anders zielig is.
Verder kan ik niet oordelen of ze in zo‘n klas tot haar recht komt, dat is o.a. sterk afhankelijk van de pedagogische talenten van de onderwijzer.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-22 18:50

Suzanne F. schreef:
Ingevuld! Duurde maar paar minuten hoor. Was zo klaar.

Heel erg bedankt! :)

Sizzle schreef:
Spannende enquete maar ik kan hem persoonlijk niet afmaken omdat ik gewoon echt niet weet wat ik moet kiezen. Ik mis de optie „anders“ of „niet relevant“.
Ik kan echt onmogenlijk weten of iemand vaak somber gaat zijn. Het kan vriezen en kan dooien.
Idem met spelen. Van mij mag ze prima komen spelen (hebben we ook al gehad) MITS mijn eigen kind dat ook wil. Ik ga geen geforceerde vriendschappen opdringen omdat het anders zielig is.
Verder kan ik niet oordelen of ze in zo‘n klas tot haar recht komt, dat is o.a. sterk afhankelijk van de pedagogische talenten van de onderwijzer.

Bedankt voor je reactie! :)
Het is een bestaande vragenlijst die we moesten gebruiken, we mochten geen vragen toevoegen of aanpassen.
Ik snap je kritiekpunten helemaal, ik vind zelf ook niet alle vragen heel sterk geformuleerd.

Glenn | M1 + 2 |

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 18:56

Ingevuld.
Poeh ik vind het best een lastige.
Want wat is soms wijsheid bij sommige vragen, ne wat doet het met het kind en met de rest van de klas.
En dan wetende dat de leraren al zo onder druk staan.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 19:02

Wij hebben dit letterlijk direct aan de orde.
We hebben een kleine dorpsschool waarbij in de eerste klas (groep 3) kinderen met een leerachterstand of gedragsprobleem gewoon in de klas gezet worden, MAAR wel op een speciaal lesprogramma. Die kinderen doen dan meestal de stof voor groep 3 in 2 jaar. In een klas met 20 kinderen die ook nog meestal in groepen van 10 opgedeeld zijn is dat no-problemo uiteraard. Daar komt ook nog eens een actief goed uitgewogen anti-pest programma overheen. Helemaal top!
Dat kun je natuurlijk niet vergelijken met een probleemklas met 35 kinderen en een overspannen docent.

Vandaar dat ik niet zoveel kan met zo‘n vragenlijst. Het ligt volledig aan de randvoorwaarden.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-22 09:07

kiki1976 schreef:
Ingevuld.
Poeh ik vind het best een lastige.
Want wat is soms wijsheid bij sommige vragen, ne wat doet het met het kind en met de rest van de klas.
En dan wetende dat de leraren al zo onder druk staan.

Ja het is zeker een lastig vraagstuk. Bedankt voor het invullen! :)

Sizzle schreef:
Wij hebben dit letterlijk direct aan de orde.
We hebben een kleine dorpsschool waarbij in de eerste klas (groep 3) kinderen met een leerachterstand of gedragsprobleem gewoon in de klas gezet worden, MAAR wel op een speciaal lesprogramma. Die kinderen doen dan meestal de stof voor groep 3 in 2 jaar. In een klas met 20 kinderen die ook nog meestal in groepen van 10 opgedeeld zijn is dat no-problemo uiteraard. Daar komt ook nog eens een actief goed uitgewogen anti-pest programma overheen. Helemaal top!
Dat kun je natuurlijk niet vergelijken met een probleemklas met 35 kinderen en een overspannen docent.

Vandaar dat ik niet zoveel kan met zo‘n vragenlijst. Het ligt volledig aan de randvoorwaarden.

Wat mooi dat die kinderen samen in een groep zitten en dat er zo goed naar het pesten gekeken wordt! Mooi voorbeeld :)
Ben het zeker met je eens dat het heel erg aan de randvoorwaarden ligt :j

Glenn | M1 + 2 |

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 09:39

Ingevuld, ook ik was er zo doorheen!

Pablo☆,7-7-1997- 15-04-2013
Pip☆,1-3-2011- 02-01-2025
Maak de kleine dingen groots.
Als het even niet kan zoals het moet,dan moet het even zoals het kan!

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-22 10:33

Lay_D schreef:
Ingevuld, ook ik was er zo doorheen!

Bedankt voor het invullen! :D

Glenn | M1 + 2 |

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-22 16:48

Nog een paar reacties nodig om het gewenste aantal te halen, morgen sluit het onderzoek en gaan we de data analyseren. Wie helpt me aan de laatste paar *\o/*

Glenn | M1 + 2 |

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 17:32

Gedaan.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-22 18:05

Bloemetje75 schreef:
Gedaan.

Bedankt! :)

Glenn | M1 + 2 |

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 18:22

Ook ingevuld en ben het eens met de kritiek vd voorgangers. Ik weet niet wat jullie hier uit kunnen halen qua resultaat. De vragen zijn nogal leidend en nodigen niet uit tot een objectief antwoord.

[o]

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 18:27

ikkedus schreef:
Ook ingevuld en ben het eens met de kritiek vd voorgangers. Ik weet niet wat jullie hier uit kunnen halen qua resultaat. De vragen zijn nogal leidend en nodigen niet uit tot een objectief antwoord.

Nou vond ik eigenlijk niet. Het heeft ook meerdere kanten natuurlijk. Wat goed en leuk zou zijn voor het kind zelf en wat goed is voor de andere kinderen en wat de leerkracht aankan. En dan nog ligt het aan het kind. Er zijn kinderen die totaal niet aarden in een ‘normale’ klas en beter naar bijzonder onderwijs kunnen, maar er zijn ook kinderen die eigenlijk beter in een normale klas kunnen maar daar niet naar toe kunnen omdat dit teveel vergt van de aandacht van de leerkracht en de andere kinderen daar hinder van ondervinden.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 18:30

Ik werk zelf in de VG zorg als woonbegeleider, en wat ik merk is dat deze kinderen als ze later volwassen zijn vaak een enorme terugval hebben omdat ze structureel overvraagd zijn. Voor mijn eigen kind zou ik het geen probleem vinden, op de school van mijn dochter zaten ook diverse kinderen met een beperking en het kan zeker een verrijking zijn voor de klas. Het is goed als kinderen zich al jong beseffen dat iedereen anders is, en dat dit helemaal goed is. Dat iedereen erbij hoort. Wat je later alleen wel vaak ziet is dat het voor de kinderen zelf een verademing is als ze uiteindelijk op ZML onderwijs terecht komen.

Verder sluit ik me aan bij al gegeven feedback ik vond de vraagstelling niet goed op een aantal punten, erg sturend een bepaalde kant op.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-22 19:54

Suzanne F. schreef:
ikkedus schreef:

Nou vond ik eigenlijk niet. Het heeft ook meerdere kanten natuurlijk. Wat goed en leuk zou zijn voor het kind zelf en wat goed is voor de andere kinderen en wat de leerkracht aankan. En dan nog ligt het aan het kind. Er zijn kinderen die totaal niet aarden in een ‘normale’ klas en beter naar bijzonder onderwijs kunnen, maar er zijn ook kinderen die eigenlijk beter in een normale klas kunnen maar daar niet naar toe kunnen omdat dit teveel vergt van de aandacht van de leerkracht en de andere kinderen daar hinder van ondervinden.

Het gaat ook echt om de attitude/mening van ouders, die willen we eruit halen :j
Dus het antwoord is zeker niet objectief en we gaan straks in de analyse oa kijken of er bijv een verschil is in mening tussen man en vrouw, tussen oudere/jongere moeder en vaders etc.

Glenn | M1 + 2 |

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 19:57

Als je ook mannen nodig had dan is een enquete op bokt niet de handigste plek _O-
Ik neem dat jullie ook op andere plekken naar mensen gezocht hebben.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-22 19:59

SusanH schreef:
Ik werk zelf in de VG zorg als woonbegeleider, en wat ik merk is dat deze kinderen als ze later volwassen zijn vaak een enorme terugval hebben omdat ze structureel overvraagd zijn. Voor mijn eigen kind zou ik het geen probleem vinden, op de school van mijn dochter zaten ook diverse kinderen met een beperking en het kan zeker een verrijking zijn voor de klas. Het is goed als kinderen zich al jong beseffen dat iedereen anders is, en dat dit helemaal goed is. Dat iedereen erbij hoort. Wat je later alleen wel vaak ziet is dat het voor de kinderen zelf een verademing is als ze uiteindelijk op ZML onderwijs terecht komen.

Verder sluit ik me aan bij al gegeven feedback ik vond de vraagstelling niet goed op een aantal punten, erg sturend een bepaalde kant op.

Maar als een kind overvraagt wordt, zit het naar mijn mening dus niet in regulier onderwijs op zijn plek.
Ik denk dat dit vaak het meest lastige is; welk kind red zich met extra hulp prima in regulier onderwijs, en welk kind is beter af op speciaal onderwijs.
Ik denk dat je dat per individu moet bekijken, niet te snel doorverwijzen maar ook zeker niet te lang wachten als een kind niet meekomt.
Want inderdaad wat je zegt, het kan zeker een verrijking zijn in de klas :J

Glenn | M1 + 2 |

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-22 19:59

Sizzle schreef:
Als je ook mannen nodig had dan is een enquete op bokt niet de handigste plek _O-
Ik neem dat jullie ook op andere plekken naar mensen gezocht hebben.

Haha klopt, de enquete is ook op andere plekken verspreidt :D
Alsnog wat weinig mannen, maar het is niet anders :+

Glenn | M1 + 2 |

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-22 20:00

Iedereen bedankt voor het invullen, we hebben voldoende reacties! Ik ga een mod vragen om de link eruit te halen :)

Glenn | M1 + 2 |

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 20:12

Heb hem alsog afgemaakt :)

Het thema zelf vind ik heel interessant.
Mijn beide broers zijn naar speciaal onderwijs gegaan (toen heette dat nog LOM school), waar nu tegenwoordig echt geen indicatie meer voor gegeven wordt denk ik (ADD en Dyslectie).
Het heeft ze echter beide wel goed gedaan want op de gewone basisschool ging het destijds echt mis terwijl ze verder heel „normaal“ intelligent en „normaal“ sociaal zijn (ik weet het, dat klinkt onzettend fout maar kan het niet beter verwoorden).

Maar tegelijkertijd zou het waarschijnlijk bijna ieder kind goed doen als je in een kleinere klas zit met meer individuele aandacht.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-22 20:20

Sizzle schreef:

Mijn beide broers zijn naar speciaal onderwijs gegaan (toen heette dat nog LOM school), waar nu tegenwoordig echt geen indicatie meer voor gegeven wordt denk ik (ADD en Dyslectie).
Het heeft ze echter beide wel goed gedaan want op de gewone basisschool ging het destijds echt mis terwijl ze verder heel „normaal“ intelligent en „normaal“ sociaal zijn (ik weet het, dat klinkt onzettend fout maar kan het niet beter verwoorden).

Maar tegelijkertijd zou het waarschijnlijk bijna ieder kind goed doen als je in een kleinere klas zit met meer individuele aandacht.

Bedankt!
Ja dat denk ik ook, kleinere groepen, rust, duidelijke structuur en individuele aandacht zou eigenlijk op elk type school de standaard moeten zijn.

Glenn | M1 + 2 |

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 21:27

Sizzle schreef:

Waarschijnlijk worden hier 2 soorten onderwijs door elkaar gehaald:
Speciaal onderwijs en
Speciaal Basisonderwijs.

Speciaal onderwijs is (heel kort omschreven) voor kinderen met “ een stempeltje” of gedrags- of andere problematiek.
Speciaal Basisonderwijs is voor kinderen met een leerprobleem (lage begaafdheid).
En dat heette vroeger de LOM school.

(Geschreven door moeder van kind (met autiisme en ADHD) in het (inmiddels) Voortgezet Speciaal Onderwijs.)

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-22 21:31

LOM was voor Leer en Opvoed Moeilijkheden :j

Glenn | M1 + 2 |

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 21:36

Het heette eerst nog LOM school, daarna heeft een andere naam gekregen. Dat was precies rond de transitie denk ik.
Het ging zeker niet om lage begaafdheid in hun geval.
Het zal ook gewoon erg aan veranderingen onderhevig geweest zijn in de tijd neem ik aan.

Daarna ging dat door op het voortgezet onderwijs en om te voorkomen dat ze gediscrimineerd werden op de arbeidsmarkt stond de naam van een andere reguliere (partner)school op het diploma.

Ik heb de school net even gegoogled, die is nu een gewone basisschool die aangepast onderwijs aanbiedt zoals ook (de huidige benaming) speciaal basis onderwijs en speciaal (cluster) onderwijs.
Geen idee wat de verschillen met vroeger zijn uiteraard. Doet er ook niet zo toe.
Het was fijn dat het er was.

Edit: ook even de middelbare school gegoogled, dat is nu inderdaad anders. Destijds was het MAVO met een regulier examen en regulier vakken pakket en nu is het een VMBO met beroepsorientatie.

In die tijd was ADD trouwens echt net een paar jaar in de DSM opgenomen. Daar kon men toen nog niet veel mee blijkbaar dus voor het doorverwijzen ging dat onder de verzamelnoemer MBD (onterrecht, ivm normale tot zelfs boven gemiddelde intelligentie). Het is dus ook nooit met medicatie aangegaan of zo.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie