Welke fietstas voor woonwerk-verkeer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

leeslampje

Welke fietstas voor woonwerk-verkeer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-22 17:48

Ik zie door de bomen het bos niet meer, Bokkers weten vast raad :) Want er is zoveel aanbod, maar wat is nu echt goed? Want een fietstas moet bij uitstek heel praktisch zijn... :D

Eisen/wensen:
- Enkele fietstas (1 kant van bagagedrager)
- Makkelijk/snel los en vast te maken
- Waterdicht, of met goed passende regenhoes (ik fiets in principe niet in regen, maar dat laat zich niet altijd voorspellen :+ )
- Makkelijk afneembaar materiaal (vanwege opspattende natte troep aan de onder- en zijkant na regen :x )
- Makkelijk aan een handvat of over de schouder mee te nemen
- Enigszins leuk om te zien (geen oude dozen-fietstas voor de weekboodschappen zeg maar ;) )

Deze vind ik heel tof:
https://agu.com/dwr-enkele-fietstas-urb ... ark%20Blue

Wat minder fashionable, maar wel stijlvol en degelijker? Makkelijker afneembaar materiaal?
https://agu.com/clean-enkele-fietstas-s ... 7eEALw_wcB

Of toch een dure Ortlieb? Is het het geld waard?
https://www.ortlieb.com/nl_nl/back-roll ... lity+F5505

Met welke fietstassen voor woonwerk-verkeer hebben Bokkers wel (of juist geen) goede ervaringen?

MarliesV

Re: Welke fietstas voor woonwerk-verkeer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 18:36

ik heb heel lang getwijfeld fietstas of rugzak en nu toch voor rugtas gekozen.

Maar deze stond op mijn lijstje:
https://valkental.de/products/valkpro-3 ... d=&lang=nl

Ortlieb is normaal gesproken iedere cent waard overigens!
Geen specifieke ervaring met deze fietstas maar het merk zelf ben ik erg positief over.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 18:36

Ik heb ortlab city fietstassen. Set voor €84
Deed even auw in de portemonnee maar ik ben er super blij mee. Zijn geheel waterdicht en stevig.
Makkelijk af te nemen. Je kan er de tuinslang op zetten. Makkelijk van je rekje af te halen en mee te nemen. Ik heb er wel nog een los hengsel bij gekocht om hem op m'n rug te dragen wanneer ik bijv een winkel in ga.

Ik heb een tijd getwijfeld welke ik moest nemen maar m'n collega heeft mij overtuigd. Zij gaat een paar x per jaar op fietsvakantie van een paar weken en heeft al haar spullen in ortlab tassen die al jaren mee gaan. Ze doet er zelfs haar wasje in wanneer ze ergens geen voorzieningen hebben. Vult hem met sop en wassen maar
Ding is geheel waterdicht. Ze sleept ze ook mee de winkel in voor boodschappen en op het werk in de wijkverpleging.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 18:39

Ik heb sinds een maand of wat Ortliebs en ik vind ze echt fantastisch.
Zijn behoorlijk ruim, makkelijk schoon te maken, zitten stevig vast op je fiets, maar zijn er toch makkelijk af te pakken en zijn ook goed draagbaar aan de schouderriem.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-22 18:45

Toch een hoop Ortlieb liefhebbers dus :j Ik lees nog even mee naar andere reacties.

Ik heb nu een fijne rugtas van Nomad, maar krijg na een uur fietsen toch een aardig bezwete rug (ondanks de ventilerende/open rug). Vandaar de overstap naar een fietstas.

Tieme schreef:
<knip> Ik heb er wel nog een los hengsel bij gekocht om hem op m'n rug te dragen wanneer ik bijv een winkel in ga. <kniP>

Wat voor soort hengsel heb je erbij gekocht? Zoiets: https://www.mantel.com/ortlieb-e116-dra ... aKEALw_wcB ?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 18:46

Ik zweer bij Ortliebs, maar voor mijn 15-inch laptop van ‘t werk vind ik ze toch niet zo handig. Als ze nou onderaan net iets breder waren, dan kon die lapto er net iets beter in.

Los van die laptop : ik gebruik die Ortliebs constant, door weer en wind. Zijn iedere cent waard.

Ik geef toe, hip vind ik ze niet maar goed… :D

Edit : ik heb de standaard backrollers omdat ik er ook mee op reis ga. Ortlieb heeft ook computertassen, mocht je willen.

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 18:52

Ortliebs zijn sowieso goed!

Ik heb hier een van, super leuk als je van kleurtjes/patroontjes houd. Eigenlijk een gewone (waterdichte) rugzak maar dan met hele stevige klittebandjes om aan de bagagedrager te bevestigen. Ik heb m sinds 2019 en houd zich goed!

https://www.bashocyclingclub.com/

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 18:54

Ik heb ook de standaard backrollers ivm gebruiken als reistassen.
Mijn man heeft zijn setje al een jaartje of 20 en dat zie je er niet aan af.
Zijn op vakantie ook wel gevuld met koud water gebruikt om biertjes te koelen, zo goed waterdicht zijn ze dus echt.

Ik heb ook een stuurtas, die heb ik er eigenlijk permanent op zitten, maar kan ook even mee als schoudertas de winkel in.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 19:44

Ik zie op mijn werk de Ortliebs het meeste voorbij komen. Makkelijk op en van de fiets te halen eventueel nog aan te passen aan dikkere bagagedrager.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-22 21:03

Nog meer Ortlieb-fans! Ik merk dat ik er ook steeds meer naar neig...

Vraagje: de meeste tassen sluit je met QL2.1 of QL3.1 systeem aan op je bagagedrager. Ervaringen? Werkt allebei lekker? Ik las bij de QL3.1 iets over los schieten van de tas bij drempels. Maar verder zijn de reviews overwegend positief, dus ja... een incidentje kan altijd gebeuren?

Marije_jiplover schreef:
Ik heb ook de standaard backrollers ivm gebruiken als reistassen.
Mijn man heeft zijn setje al een jaartje of 20 en dat zie je er niet aan af.
Zijn op vakantie ook wel gevuld met koud water gebruikt om biertjes te koelen, zo goed waterdicht zijn ze dus echt.

Ik heb ook een stuurtas, die heb ik er eigenlijk permanent op zitten, maar kan ook even mee als schoudertas de winkel in.

Wow, dat is echt waterdicht ja _O-

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 22:35

Ik heb enkel ervaring met QL 1 en 2. Bij QL3 zit een deel van de bevestiging op de bagagedrager en niet op de tas, als ik het goed begrijp… Ik kan mij voorstellen dat dat minder goed vast zit ja.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 22:52

Ja! Ortlieb! Door weer en wind en voldoet volgens mij aan al je eisen.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 12:17

Hier ook Ortliebtassen. Qua waterdichtheid heb je wel verschillende materialen. Mijn moeder heeft zwarte van een soort vrachtwagenzeil, die zijn 100% waterdicht. Ikzelf heb blauwe uit een fashionlijn van 10 jaar geleden of zo en die zijn bij echt lange fietstochten (50+ km) in stortregen uiteindelijk wel iets vochtig aan de binnenkant. Woon/werkverkeer 10 km enkele reis blijven ze wel droog, ook met pijpenstelenregen.

De truc is dansen op de gulden middenweg, dat red ik nog maar net.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie