-
Mjelleke
-
Ik studeer psychologie aan de Open Universiteit en ben voor mijn bacherlorthesis op zoek naar mensen met honden en katten. Mijn scriptie-onderzoek maakt deel uit van een grotere studie naar relaties tussen mens en dier vanuit de OU.
Het onderzoek is best wel intensief (eerste deel: vragenlijsten invullen (ongeveer 30 minuten); tweede deel: 5 dagen lang krijg je 10x per dag een notificatie op je telefoon met het verzoek om een paar vragen in te vullen). Dit geeft ons een heel goed beeld van wat mensen op dat moment aan het doen zijn, of hun huisdier in de buurt is, etc. Je krijgt er geen vergoeding voor, maar helpt ons en de wetenschap er ontzettend mee!
Animal Impact in Real Life (AIR)
In de afgelopen jaren is er al veel onderzoek verricht naar de relatie tussen mens en dier. Toch zijn er ook heel veel vragen onbeantwoord. De Open Universiteit wil graag meer inzicht krijgen in de relatie tussen mensen en hun huisdier in het dagelijks leven. Daarom zijn we een onderzoek gestart gebaseerd op een dagboekmethode. Hiervoor gebruiken we een app die geïnstalleerd kan worden op uw smartphone.
Het onderzoek in het kort
In dit onderzoek wordt er gekeken naar de interactie die u door de dag heen met uw huisdier heeft. Hiervoor zijn we op zoek naar eigenaren van honden en katten. Deelnemers vullen eerst eenmalig een vragenlijst in. Dit duurt ongeveer 30 minuten. Daarna beantwoorden ze op vijf achtereenvolgende dagen meerdere keren per dag een aantal vragen via de app RealLife Exp. Dat is een (gratis) applicatie op uw smartphone. Het beantwoorden van deze vragen duurt ongeveer 3 minuten per keer.
Eigenaren van honden en katten
Iedereen die 18 jaar of ouder is, in Nederland of België woont, een hond of een kat heeft, en in het bezit is van een smartphone (Android of iOS) kan meedoen aan dit onderzoek. Liefst mensen met precies één hond of kat (dus niet meerdere dieren).
Ben jij of ken jij iemand die mee zou willen helpen aan ons onderzoek of wil je meer informatie? Stuur even een pb! We wachten nu nog op een paar technische en bureaucratische hobbeltjes, waarschijnlijk kunnen we volgende week echt van start.
(‘Door gebruik te maken van dit mediaplatform heeft u vooraf toestemming gegeven voor de verwerking van uw persoonsgegevens door dit platform. Wees u ervan bewust dat bij het gebruik van dit platform informatie wordt verzameld over personen, pagina's en groepen waarmee u verbonden bent, evenals over de inhoud die u bekijkt of opent, de functies die u gebruikt en de acties die u uitvoert.’)
-
eilleen333
-

Ik stuur je een pb. Interessant onderzoek!
-
Amber_anne
-

Ik heb wel interesse
Ik heb wel alleen 3 katten en zie dat je liever mensen hebt met 1 huisdier
-
Goof
-

Interessant. Ik kan ivm werk alleen niet 10x per dag mijn telefoon pakken en direct reageren. Mag hier vertraging tussen zitten?
-
Thioro
-

Interessant onderzoek. Hier ook meerdere dieren maar vooral de hond is bijna altijd met me mee.
Verder wel zelfde vraag als Goof: op een werkdag (of vrije dag, als we druk in de weer zijn) kan ik niet garanderen dat ik op een welbepaald tijdstip direct met m'n telefoon bezig kan zijn.
-
Lukasje
-
Ik wil ook wel helpen maar heb naast mijn hond nog wel 3 katten: 2 binnenhuiskatten, 1 stalkat.
Don't take anything for granted
-
_black_rose_
-

Interessant, ik ben bereid mee te doen.
Ik heb 1 kat en 1 hond. Niet ideaal wellicht maar mocht je toch wat aan me hebben, graag
-
Mjelleke
-
> Ik kan ivm werk alleen niet 10x per dag mijn telefoon pakken en direct reageren. Mag hier vertraging tussen zitten?
Bij elke beep heb je steeds 15 minuten de tijd, daarna vervalt dat invulmoment. Maar je mag gerust een aantal beeps missen, dat gebeurt best vaak (inderdaad omdat je niet altijd direct je telefoon kunt pakken). We hebben per deelnemer minimaal 17 van de 50 metingen (1/3) nodig om iets met de data te kunnen; hoe vollediger hoe beter uiteraard. De beeps komen ergens tussen 7.30 's ochtends en 22.30 's avonds.
> Ik heb meerdere dieren, kan ik ook meedoen?
We (mijn studiegenoten en de hoofdonderzoekers) kijken in dit onderzoek naar verschillende onderwerpen en onderzoeksvragen. Voor sommige delen hebben we specifiek mensen nodig met maar één dier (en die proberen we nu eerst zoveel mogelijk te vinden); voor andere onderzoeksvragen zijn meerdere huisdieren ook helemaal prima. Als je meerdere huisdieren hebt, ben je dus ook welkom om mee te doen!
Ik heb ook een aantal pb's gekregen -- die beantwoord ik morgenochtend. Bedankt in elk geval!
-
prugelpiet
-

Interessant. Ik kan vrijwel altijd wel mijn telefoon even pakken, alleen ben ik wel elke dag aan het werk waarbij ik dus geen flauw idee heb wat mijn kat thuis uitspookt. Is dat een probleem?
-
cursebreaker
-

Klinkt interessant!
Ik ben altijd heel veel thuis geweest sinds de dieren er zijn en ook nu zijn we veel thuis - we werken beiden grotendeels vanuit huis - dus heb wel een goed beeld van de interactie welke beiden hebben.
We hebben een hond- herder van 3,5 jaar- en een kat -maine coon van 3,5 jaar en tevens binnen kat die wel in eigen tuin komt. Mocht je wat hebben hieraan, hoor ik het graag! Dagelijks ook via de app vragen beantwoorden is ook zeker geen probleem
“She thought a lot about forward movement these days— and standing still. Sometimes, even if you were peddling for all you were worth, it was hard to tell if you were getting anywhere. But every day she told herself she was making this work. She would makes this work. She kept her dreams small, so they were reachable.” — Mary e. Pearson
-
Karin
-

Ik deel mijn huis met één kat en ik werk veel vanuit huis (maar niet elke dag). Ik doe graag mee aan dit onderzoek.
.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>
-
Sodera
-

Ik werk om de week de hele week thuis.
We hebben 2 katten maar 1 kat zoekt eigenlijk geen toenadering (is een voormalig zwervertje) dus ik kan prima focussen op mijn schootkat..
Ik woon in Ierland maar spreek gewoon Nederlands
[I want you by my side] Je hebt altijd de middelen om te doen waarvan je droomt.
[So that I never feel alone again]