Moderators: Muiz, ynskek, NadjaNadja, Essie73, Ladybird, Polly, Firelight
.Citaat:Hoe lang u partneralimentatie betaalt, hangt af van het jaar waarin u de afspraak maakte. Of wanneer de rechter de partneralimentatie vaststelde. Sinds 1 januari 2020 gelden nieuwe regels.
Afspraken alimentatie sinds 1 januari 2020
De partneralimentatie bedraagt maximaal 5 jaar. Of korter, als het huwelijk of geregistreerd partnerschap minder dan 10 jaar duurde. Dan ontvangt uw ex-partner alimentatie voor de helft van de tijd dat het huwelijk of partnerschap duurde. Was u bijvoorbeeld 8 jaar getrouwd, dan betaalt u uw ex-partner 4 jaar partneralimentatie
PureSG schreef:De alimentatie stopt als de partner die de alimentatie ontvangt: zelf weer genoeg inkomsten heeft om van te leven; met een ander trouwt, een geregistreerd partnerschap aangaat of gaat samenwonen; overlijdt.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ,overlijdt.
Als ik dit lees lijkt het me onwaarschijnlijk dat ze alsnog bij jou kunnen aankloppen voor partneralimentatie, maar hiervoor zou ik contact opnemen met de mediator.
Chubby schreef:Hopen dus dat zijn nieuwe relatie langer duurt dan 5 jaar
Ik ben juist meer gaan werken en heb een goede baan. Mensen die hun zaakjes goed regelen worden aan alle kanten gestraft, lijkt het soms.
Dank voor jullie reacties! Ik kreeg het niet gegoogled.
Lolacabana schreef:Chubby schreef:Hopen dus dat zijn nieuwe relatie langer duurt dan 5 jaar
Ik ben juist meer gaan werken en heb een goede baan. Mensen die hun zaakjes goed regelen worden aan alle kanten gestraft, lijkt het soms.
Dat hoeft niet. Vanaf het moment van samenwonen heeft hij geen recht meer op partneralimentatie van jou.
Flower033 schreef:Krijgt je ex wel bijstand? Zijn nieuwe partner heeft toch een inkomen? Ook een wajong- of wia-uitkering is een inkomen.
Lolacabana schreef:Chubby schreef:Hopen dus dat zijn nieuwe relatie langer duurt dan 5 jaar
Dat hoeft niet. Vanaf het moment van samenwonen heeft hij geen recht meer op partneralimentatie van jou.
Wirobelgje schreef:hoe is het eigenlijk mogelijk dat er alimentatie bestaat voor stellen?
Helemaal absurd, in mijn beleving, dat je partner alimentatie zou moeten betalen bij het uit elkaar gaan en als die met iemand anders samen gaat wonen
[edit] opgezocht en wtf, nog nooit van gehoord dat dit bestond. Is alleen in NL dan of zo? [/edit]
Flower033 schreef:Krijgt je ex wel bijstand? Zijn nieuwe partner heeft toch een inkomen? Ook een wajong- of wia-uitkering is een inkomen.
Gebruikers op dit forum: Amado, Ann, Athelas, beert, CoonArt, CrazyCat, Dimphyl, Ecudes, Ginny135, jasmijn16, JoyenUnory, juval, Lizzy__87, lukka63, manonnevot, nano, Nanu, Nientsje, Tucktuck, Ubermetrics, Verara, winnetou4502, XXInKA en 43 bezoekers