Belgische CAO dierhouderij ( fokkerij / agrarisch gericht)

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lynn_Nikita

Berichten: 25681
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Belgische CAO dierhouderij ( fokkerij / agrarisch gericht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-22 20:41

Ik ben Nederlandse en werk in België ( wordt gedetacheerd vanuit NL naar Belgie) en heb nu dus een NL CAO ( Dierhouderij)
Nu wil ik de regels vergelijken met die van het land waarin ik werkzaam ben, maar ik zoek en zoek en kan het gewoon niet vinden :n _-:(
Ook niet een vergelijkbare als dierhouderij daaronder zou vallen.


Ik heb gezocht bij werk.belgie.be en dan paritair comité. Wie heeft tips of een link waarin ik de regels kan vinden van deze sector? Bv loon vergelijken, doorbetaling of vrij bij feestdagen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Berichten: 78863
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 00:58


Lynn_Nikita

Berichten: 25681
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-22 08:19

Neonlight schreef:




dankjewel, ik ben eens gaan zoeken maar landbouw is het enige wat in de buurt komt. Hoe werkt het in Belgie als er geen vastgelegde CAO is, gelden dan de algemene regels of mag de werkgever "doen wat hij wil"?

Anoniem

Re: Belgische CAO dierhouderij ( fokkerij / agrarisch gericht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 08:55

Staat het cao niet in jou contract vermeld? Het kan wellicht helpen om te kijken in welke tak het bedrijf is ingeschreven, daar gaat 9/10 ook jou contract onder vallen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25681
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-22 20:18

Moestuin schreef:
Staat het cao niet in jou contract vermeld? Het kan wellicht helpen om te kijken in welke tak het bedrijf is ingeschreven, daar gaat 9/10 ook jou contract onder vallen.



nee, ik sta in NL ingeschreven en daar val ik onder dierhouderij. Als ik straks definitief grensarbeider wordt zal ik onder Belgische regels vallen en ook een nieuw contract krijgen.

Schuur_

Berichten: 4996
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 20:44

Je valt gewoon onder het paritair comite 144 van de landbouw, zie hieronder

1. de eigenlijke landbouwondernemingen;
2. de grasteelt en weideboomgaarden, de tabaksteelt en –drogerij, de hopteelt en –drogerij, de teelt
van geneeskrachtige kruiden, de teelt van suikerbieten, de teelt van cichoreiwortels, de teelt van
landbouwzaad en pootaardappelen, de teelt van teenwilg;
3. de fokkerij, de pluimveeteelt, de bijenteelt, de visteelt, de mosselteelt, de oesterteelt, de
kunstmatige bevruchting, met inbegrip van de geheel of gedeeltelijk uitgeoefende activiteiten voor
rekening van derden;
4. het onderhouden en verzorgen van paarden, het verhuren van paardenboxen, stallingen en het
onderhoud ervan, het geven van instructies in verband met paardrijden, met uitzondering van de
werknemers tewerkgesteld aan activiteiten ressorterende onder de bevoegdheid van het Paritair
Comité voor het hotelbedrijf;

5. de door de bevoegde overheid erkende diensten voor bedrijfsverzorging in de landbouw;


Binnen dit PC zijn er 4 categorien werknemers

1. Meergeschoolden
De werknemers die enerzijds al de taken kunnen verrichten van een geschoolde en die, anderzijds,
belast zijn met het nemen van beslissingen in verband met het geheel van het bedrijf en
verantwoordelijk zijn voor de uitvoering ervan, zoals:
- het bepalen van de datum en de methode van het bewerken van de grond;
- de bemesting van de grond;
- het zaaien en het planten;
- de oogst;
- de phytosanitaire werkzaamheden;
- verzorging en voeding van de veestapel;
- de fokkerij;
- het teeltplan.
Deze werknemers hebben hetzij een scholing van A2-niveau doorgemaakt, aangevuld met een cursus
bedrijfsleiding in het naschoolse onderwijs of een ervaring als bedrijfsleider, hetzij een voldoende
lange ervaring als bedrijfsleider.
2. Geschoolden
De werknemers die het geheel van de landbouw-werkzaamheden die hen worden opgedragen en die
verband houden met alle activiteiten van het bedrijf of van een bedrijfstak zelfstandig en volledig
kunnen verrichten, die alle machines en werktuigen die zij nodig hebben om deze werkzaamheden te
verrichten, kunnen bedienen, afstellen en onderhouden. Deze kwalificatie kan worden bereikt hetzij
door scholing of bijscholing, hetzij door beroepservaring of door beide samen.
3. Geoefenden
De werknemers die reeds drie jaar ervaring hebben in dezelfde activiteit of onderneming en die
minstens de helft van de taken van een geschoolde kunnen uitvoeren.
4. Ongeschoolden
De overige permanente werknemers.

De lonen voor meerderjarige werknemers zijn

Categorie
Ongeschoolden 10,35 EUR
Geoefenden 10,92 EUR
Geschoolden 11,42 EUR
Meergeschoolden 11,42 EUR
seizoen- en gelegenheidspersoneel 9,85 EUR

En hier hoort een ancienniteitstoeslag bij
Vanaf 5 jaar anciënniteit + 0,5 %
Vanaf 10 jaar anciënniteit +1 %
Vanaf 15 jaar anciënniteit +1,5 %
Vanaf 20 jaar anciënniteit + 2 %
Vanaf 25 jaar anciënniteit +2,5 %
Vanaf 30 jaar anciënniteit + 3 %
Vanaf 35 jaar anciënniteit + 3,5 %
Vanaf 40 jaar anciënniteit +4%

Ik heb alle informatie (en meer ivm km vergoeding etc) gevonden via deze link
https://werk.belgie.be/sites/default/fi ... 5%20NL.pdf

Lynn_Nikita

Berichten: 25681
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-22 20:49

Schuur_ schreef:
Je valt gewoon onder het paritair comite 144 van de landbouw, zie hieronder

1. de eigenlijke landbouwondernemingen;
2. de grasteelt en weideboomgaarden, de tabaksteelt en –drogerij, de hopteelt en –drogerij, de teelt
van geneeskrachtige kruiden, de teelt van suikerbieten, de teelt van cichoreiwortels, de teelt van
landbouwzaad en pootaardappelen, de teelt van teenwilg;
3. de fokkerij, de pluimveeteelt, de bijenteelt, de visteelt, de mosselteelt, de oesterteelt, de
kunstmatige bevruchting, met inbegrip van de geheel of gedeeltelijk uitgeoefende activiteiten voor
rekening van derden;
4. het onderhouden en verzorgen van paarden, het verhuren van paardenboxen, stallingen en het
onderhoud ervan, het geven van instructies in verband met paardrijden, met uitzondering van de
werknemers tewerkgesteld aan activiteiten ressorterende onder de bevoegdheid van het Paritair
Comité voor het hotelbedrijf;

5. de door de bevoegde overheid erkende diensten voor bedrijfsverzorging in de landbouw;


Binnen dit PC zijn er 4 categorien werknemers

1. Meergeschoolden
De werknemers die enerzijds al de taken kunnen verrichten van een geschoolde en die, anderzijds,
belast zijn met het nemen van beslissingen in verband met het geheel van het bedrijf en
verantwoordelijk zijn voor de uitvoering ervan, zoals:
- het bepalen van de datum en de methode van het bewerken van de grond;
- de bemesting van de grond;
- het zaaien en het planten;
- de oogst;
- de phytosanitaire werkzaamheden;
- verzorging en voeding van de veestapel;
- de fokkerij;
- het teeltplan.
Deze werknemers hebben hetzij een scholing van A2-niveau doorgemaakt, aangevuld met een cursus
bedrijfsleiding in het naschoolse onderwijs of een ervaring als bedrijfsleider, hetzij een voldoende
lange ervaring als bedrijfsleider.
2. Geschoolden
De werknemers die het geheel van de landbouw-werkzaamheden die hen worden opgedragen en die
verband houden met alle activiteiten van het bedrijf of van een bedrijfstak zelfstandig en volledig
kunnen verrichten, die alle machines en werktuigen die zij nodig hebben om deze werkzaamheden te
verrichten, kunnen bedienen, afstellen en onderhouden. Deze kwalificatie kan worden bereikt hetzij
door scholing of bijscholing, hetzij door beroepservaring of door beide samen.
3. Geoefenden
De werknemers die reeds drie jaar ervaring hebben in dezelfde activiteit of onderneming en die
minstens de helft van de taken van een geschoolde kunnen uitvoeren.
4. Ongeschoolden
De overige permanente werknemers.

De lonen voor meerderjarige werknemers zijn

Categorie
Ongeschoolden 10,35 EUR
Geoefenden 10,92 EUR
Geschoolden 11,42 EUR
Meergeschoolden 11,42 EUR
seizoen- en gelegenheidspersoneel 9,85 EUR

En hier hoort een ancienniteitstoeslag bij
Vanaf 5 jaar anciënniteit + 0,5 %
Vanaf 10 jaar anciënniteit +1 %
Vanaf 15 jaar anciënniteit +1,5 %
Vanaf 20 jaar anciënniteit + 2 %
Vanaf 25 jaar anciënniteit +2,5 %
Vanaf 30 jaar anciënniteit + 3 %
Vanaf 35 jaar anciënniteit + 3,5 %
Vanaf 40 jaar anciënniteit +4%

Ik heb alle informatie (en meer ivm km vergoeding etc) gevonden via deze link
https://werk.belgie.be/sites/default/fi ... 5%20NL.pdf



*\o/* *\o/* Jaaaaa