Buitenland stage wat zijn de ervaringen van bokkers

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LiannePuthzy

Berichten: 6994
Geregistreerd: 10-05-13

Buitenland stage wat zijn de ervaringen van bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 15:59

Volgend studiejaar moet ik een verplichte buitenland stage van 20 weken lopen. Uiteraard zal ik vast nog wel meer informatie vanuit mijn studie krijgen. Maar ik ben erg benieuwd naar ervaringen van bokkers.
Hoe hebben jullie huisvesting gevonden?
Wat deden jullie in je vrije tijd? Ik ben zelf vrij introvert en ben dus bang dat ik 20 weken vrij weinig mensen echt spreek buiten collega’s op mijn stage om
Hoe was de ervaring in het buitenland überhaupt?
Kregen jullie betaald tijdens de stage? Of hebben jullie vooraf veel gespaard?
Mijn plan is om naar Engeland of Ierland te gaan. Maar ik kan uiteraard nog van gedachte veranderen

Poosje81
Berichten: 21195
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Buitenland stage wat zijn de ervaringen van bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 16:01

Voor wat voor opleiding?

LiannePuthzy

Berichten: 6994
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 16:02

Poosje81 schreef:
Voor wat voor opleiding?


International food&agribusiness. Ik kan vrij veel kanten op met mijn stage

HopeDreamer

Berichten: 966
Geregistreerd: 17-03-15

Re: Buitenland stage wat zijn de ervaringen van bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 16:03

Ik stuur je een pb! Zelf ben ik in februari op internationale stage.

Goof

Berichten: 28794
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Buitenland stage wat zijn de ervaringen van bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 16:07

Tof!
Ik heb een stage van 3 maanden gedaan in Australië. Het toeval wilde dat mijn ex familie had die er redelijk in de buurt woonden, dus ik kon daar verblijven.
Wat je doet in je vrije tijd? De omgeving en het land ontdekken? Je collega's leren kennen? De toerist uithangen? Sporten? Paardrijden? Gewoon volop genieten en er alles uithalen wat je kan.
Mijn tip: probeer naast je stageperiode wat extra tijd in te plannen zodat je nog wat kunt rondreizen.

LvdO

Berichten: 421
Geregistreerd: 03-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 16:07

Ik heb op Tenerife gezeten en deed daar gedragsonderzoek vanaf de boot bij wilde walvissen en dolfijnen. Was echt heerlijk!

Huisvesting was via de stichting waarbij ik stage liep. De je woont daar met andere studenten en gaat gezamenlijk naar de haven om op de schepen mee te gaan.

Op de dagen dat ik niet meeging op de boot werkte ik aan de identificatie van de dieren aan de hand van de foto's die we maakten. en in mijn vrije tijd lag ik eigenlijk altijd wel aan het strand, ging ik wandelen en las ik boeken. De anderen gingen in het weekend vaak uit, maar ik had hier geen behoefte aan en was net zo lief lekker op mezelf.

De andere cultuur op een Spaans eiland was wel even wennen. Als jonge vrouw (ik was 21) voelde ik me soms toch wel kwetsbaar, omdat het nogal een macho cultuur is. Maar naarmate mijn Spaans beter werd, werd ik meer gezien als een van hun en krijgen ze ook meer respect voor je. Het meest vervelend vond ik altijd de Belgische en Engelse toeristen. Die zijn heel handtastelijk en gaan constant met hun zatte kop om je heen hangen en willen aan je zitten. Op een boot vol toeristen kun je dan toch weinig kanten op en is de Spaanse bemanning je beste vriend. Ze hebben me meerdere malen uit benarde situaties gered.

Uiteindelijk ben ik als gids op een van de schepen gaan werken waarop ik tijdens mijn stage had gewerkt. Maar dat was echt heel anders dan toen ik stage liep bij de stichting. Het was heel gaaf en ik heb enorm veel soorten walvissen, dolfijnen, schildpadden en haaien gezien, maar na een zomer was ik er ook wel helemaal klaar mee en is Tenerife nog wel mijn tweede thuis, maar kom ik er enkel nog voor vakantie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 16:51

Ik heb stage gelopen in Zuid Afrika, maar wel voor het Ministerie van Buitenlandse Zaken, dus daar kreeg ik gewoon voor betaald. Huisvesting heb ik gevonden via een soort lokale Funda: een kleine garden cottage vlakbij de ambassade. In mijn vrije tijd deed ik veel met mijn collega's en medestagiairs, want we hadden een heel goede klik met z'n vieren, maar ging ik ook regelmatig zelf op pad naar lokale wildreservaten of op bezoek bij familievrienden.

Voor mij was het echter niet zo heel spannend omdat ik er ook al gewoond heb als kind en het voor mij echt thuis is. De culturen en de leefstijl was ik dus al mee bekend en ik voelde ook niet heel erg de drang om fanatiek op ontdekkingstocht te gaan. :)

In de UK heb je spareroom.co.uk waar veel kamers op geadverteerd staan, maar als je in de buurt van Cambridge je stage vindt, mag je ook altijd mij een berichtje doen en wellicht kun je tzt bij mij huren voor een schappelijke prijs als je dat wilt. :) Dan zit je ook niet vast aan een halfjaar of een jaarcontract, want dat is vaak ook nog een beetje een dingetje hier. Ik ben ook vrij introvert, maar wel sociaal, dus je hoeft ook niet bang te zijn dat je in een soort partytoko terechtkomt en ik vind het ook geen probleem om je een beetje op sleeptouw te nemen buiten werktijd. :D

Ook een kleine tip: begin nu vast met zoeken! Stages e.d. worden in de UK altijd ver van tevoren geregeld en vastgelegd - deze tijd van het jaar voor het regelen van stages die in de zomer beginnen, is eerder regel dan uitzondering!

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 19:27

Kom ik aan met Mortsel, Antwerpen :+

In eerste instantie was de bedoeling om te verblijven bij een collega.
Maar uiteindelijk was er toch een kleine kamer over in het zusterhuis (voormalig klooster)
Later een grotere kamer betrokken.

De kamers werden schoongemaakt, eten kreeg ik uit het ziekenhuis dus dat deed ik daar.
Wel een kleine koelkast op mn kamer voor ontbijt ed.

Volgens mij betaalde ik een kleine bijdrage, maar inmiddels is het al zolang geleden dat ik zulke dingen echt niet meer weet.

Ik ben daar gaan hardlopen, wandelen, werd lid van de bieb. En ik leerde een vriendin kennen. Gingen regelmatig samen naar de bios.
Sowieso elk weekend naar huis, maar dat was natuurlijk lekker makkelijk vanuit Antwerpen.

LiannePuthzy

Berichten: 6994
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 22:50

Onali schreef:
Kom ik aan met Mortsel, Antwerpen :+

In eerste instantie was de bedoeling om te verblijven bij een collega.
Maar uiteindelijk was er toch een kleine kamer over in het zusterhuis (voormalig klooster)
Later een grotere kamer betrokken.

De kamers werden schoongemaakt, eten kreeg ik uit het ziekenhuis dus dat deed ik daar.
Wel een kleine koelkast op mn kamer voor ontbijt ed.

Volgens mij betaalde ik een kleine bijdrage, maar inmiddels is het al zolang geleden dat ik zulke dingen echt niet meer weet.

Ik ben daar gaan hardlopen, wandelen, werd lid van de bieb. En ik leerde een vriendin kennen. Gingen regelmatig samen naar de bios.
Sowieso elk weekend naar huis, maar dat was natuurlijk lekker makkelijk vanuit Antwerpen.


Antwerpen of een andere plek dichterbij Nederland heb ik ook nog aan zitten denken :+ en staan zeker ook nog wel op mijn lijstje. Zeker omdat ik in eerste instantie van plan was om paardlief mee te nemen. Alleen dat word toch wel een erg dure grap met dubbele stalling. Wil wel graag mijn box behouden op huidige stalling. Alleen Engeland en Ierland staan bovenaan.
Lid worden van de bieb of iets van een vereniging oid is inderdaad wel een goede. Ik ben sowieso van plan om een plek te zoeken waar ik kan paardrijden want van (bijna) elke dag paardrijden/paarden naar helemaal geen paarden zie ik ook niet zitten :+

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Buitenland stage wat zijn de ervaringen van bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 02:01

Toen ik toerisme studeerde heb ik een half jaar in Frankrijk bij een ruitercentrum (buitenritten en trektochten) gewerkt. Volgens mij ben ik toen gaan googlen 'paardrijden Frankrijk' om Nederlandse eigenaren te vinden.

Je vraag m.b.t. huisvestiging is afhankelijk van het type bedrijf waar je gaat werken en wat binnen de branche de gewoontes zijn. Soms wordt van je verwacht dat je op het bedrijf verblijft (bij mij was dat zo, zodat ze me 24/7 konden inzetten), maar in sommige branches hebben ze ter plaatse geen woonruimtes en moet je zelf wat zoeken. Ik zou dan beginnen met Facebook groepen en Google.

Vergoedingen zijn ook afhankelijk van de branche. Op de manege betaalden ze mijn boodschappen (maar daar stond geen vast bedrag voor wat het vaak erg ongemakkelijk maakte en ik te weinig at) en verbleef ik in een oude caravan. Verschrikkelijk. Ook werden mijn reiskosten van-naar Frankrijk niet vergoed. Sommige bedrijven hebben misschien een standaard vergoeding voor stagaires, anderen bieden kost en inwoning aan, en weer anderen bieden niks. Biedt je universiteit beurzen aan?

Love2sk8
Berichten: 418
Geregistreerd: 20-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 02:20

Ik heb zo'n vermoeden op welke school je zit, volgens mij hebben die een lijst met stageaanbidders vanover de hele wereld. Ik heb mijn buitenlandstage gevonden via een stagedag op school, waar een organisatie kwam die studenten aan stageadressen in de Filipijnen koppelt. Via die organisatie heb ik onderkomen kunnen regelen. Mocht je naar een land in Europa gaan, dan kan dit denk ik goed voor je geregeld worden via de organisatie waar je stage loopt. In andere delen van de wereld kan dit soms lastiger zijn, maar is bij mij dus wel goed bevallen, mede doordat de organisatie ervaring had met buitenlandse stagiairs.
In mijn vrije tijd heb ik me geen moment verveeld. Ik deed mee aan sportevenementen, cleanups van stranden en de stad, wandeltochten met collega's, de gekste wildernis expedities, en een paar excursies gericht op toeristen. Al met al was het een fantastische ervaring. Zowel de stage zelf als het leven in een ander land en cultuur. Ik zou het zo weer doen, en dat heb ik afgelopen mei-juni ook gedaan. Voor mijn afstudeeronderzoek ben ik naar Oeganda geweest. De opdrachtgever had ik via een vorige stage gevonden, en huisvesting werd in principe door de partner organisatie in Oeganda geregeld, maar dit was vrij duur (wel erg goed geregeld allemaal) dus ik ben ook veel bij een gezin geweest die ik via-via kende als ik niet op of om kantoor hoefde te zijn.

Beide keren heb ik zelf alles moeten betalen. In de Filipijnen betaalde ik de organisatie per maand iets van 350 euro omgerekend voor huisvesting, ontbijt, en begeleiding. Maar dat is denk ik slecht te vergelijken met de prijzen in Europa. Daarbij sliep ik er in een gedeelde kamer (met zo af en toe backpackers) en veel kakkerlakken en gekko's. Was heel gezellig.

Wellicht kun je (via workaway evt?) een plek vinden voor de weekenden. Je maakt snel vrienden door een gedeelde passie, dus misschien kun je paarden in die buurt opzoeken en vragen of je in de weekenden mag komen helpen met de verzorging en training.
Heel soms is het mogelijk om met 2 studenten naar hetzelfde stageadres te gaan, dus mocht je goed genoeg met één van je klasgenoten kunnen opschieten om er 20 weken mee door te brengen dan is dat eventueel ook een optie :D

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 05:29

Heb je al een idee wat voor soort stage je zou willen doen?
Ik heb zelf geen stage gelopen in het buitenland, maar wel op ranches gewerkt. Je zou misschien ook op een cattle ranch kunnen stage lopen. Leer je veel over het proces van vlees voordat het bewerkt wordt. En evt landbouw natuurlijk. Ik ken in Canada misschien nog wel een leuke plek, waarbij je vast ook nog wel eens zelf kan slachten (mits je in de herfst daar bent) of met slager kan meelopen.
Heb je iig ook genoeg paarden dingen te doen :D

LiannePuthzy

Berichten: 6994
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 09:00

Love2sk8 schreef:
Ik heb zo'n vermoeden op welke school je zit, volgens mij hebben die een lijst met stageaanbidders vanover de hele wereld. Ik heb mijn buitenlandstage gevonden via een stagedag op school, waar een organisatie kwam die studenten aan stageadressen in de Filipijnen koppelt. Via die organisatie heb ik onderkomen kunnen regelen. Mocht je naar een land in Europa gaan, dan kan dit denk ik goed voor je geregeld worden via de organisatie waar je stage loopt. In andere delen van de wereld kan dit soms lastiger zijn, maar is bij mij dus wel goed bevallen, mede doordat de organisatie ervaring had met buitenlandse stagiairs.
In mijn vrije tijd heb ik me geen moment verveeld. Ik deed mee aan sportevenementen, cleanups van stranden en de stad, wandeltochten met collega's, de gekste wildernis expedities, en een paar excursies gericht op toeristen. Al met al was het een fantastische ervaring. Zowel de stage zelf als het leven in een ander land en cultuur. Ik zou het zo weer doen, en dat heb ik afgelopen mei-juni ook gedaan. Voor mijn afstudeeronderzoek ben ik naar Oeganda geweest. De opdrachtgever had ik via een vorige stage gevonden, en huisvesting werd in principe door de partner organisatie in Oeganda geregeld, maar dit was vrij duur (wel erg goed geregeld allemaal) dus ik ben ook veel bij een gezin geweest die ik via-via kende als ik niet op of om kantoor hoefde te zijn.

Beide keren heb ik zelf alles moeten betalen. In de Filipijnen betaalde ik de organisatie per maand iets van 350 euro omgerekend voor huisvesting, ontbijt, en begeleiding. Maar dat is denk ik slecht te vergelijken met de prijzen in Europa. Daarbij sliep ik er in een gedeelde kamer (met zo af en toe backpackers) en veel kakkerlakken en gekko's. Was heel gezellig.

Wellicht kun je (via workaway evt?) een plek vinden voor de weekenden. Je maakt snel vrienden door een gedeelde passie, dus misschien kun je paarden in die buurt opzoeken en vragen of je in de weekenden mag komen helpen met de verzorging en training.
Heel soms is het mogelijk om met 2 studenten naar hetzelfde stageadres te gaan, dus mocht je goed genoeg met één van je klasgenoten kunnen opschieten om er 20 weken mee door te brengen dan is dat eventueel ook een optie :D


Klopt, school heeft inderdaad een lijst met netwerk contacten voor stage per studie. Lijst heb ik inderdaad al snel doorgekeken. Alleen er staat niet iets op naar waar ik specifiek opzoek ben. De fourage bedrijven die er op staan bevinden zich allemaal in NL. En omdat ik mijn minor in Nederland wil gaan doen moet ik natuurlijk mijn stage in het buitenland

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Buitenland stage wat zijn de ervaringen van bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 23:42

Hier drie stages gedaan in het buitenland. Een zomer in Spanje, 6 maanden in Londen en vervolgens 6 maanden in NZ. Alle drie de stages vonden plaats in hotels/hostels, dus accommodatie was altijd verzorgd. Bij de één zat maaltijden in, bij de ander een maaltijdvergoeding. In Londen kreeg ik daarnaast ook een Oyster card voor zone 1 en 2. Verder heb ik nooit betaald gekregen, maar dat hoefde ook niet.

Mijn ervaring waren geweldig, alle drie. Oké, de werkplekken in Spanje en Londen waren niet geweldig, maar dat had vooral met het management te maken. (Als in; op je neerkijken, onredelijk zijn, etc.) Nieuw-Zeeland was geweldig, by far de fijnste stageplek en het mooiste land ter wereld imo.

Ik ben zelf ook aardig introvert, maar wel ondernemend. Ik ging/ga er prima op uit in mijn eentje. Had altijd andere stagiaires om mij heen waar ik aansluiting bij kon vinden. Heb er fijne contacten aan over gehouden.

Mijn advies is dan ook: vooral doen! Ga! Het liefst zo ver weg als mogelijk! Dat laatste is een grapje natuurlijk, maar bedenk je wel dat dit wel een once-in-a-lifetime ervaring zou kunnen zijn. Wanneer je klaar bent met je studie, gaat settelen, whatever, is de stap toch een stuk groter om zoiets te doen dan als stage tijdens je studie. :)

LiannePuthzy

Berichten: 6994
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 23:46

__Sannne schreef:
Hier drie stages gedaan in het buitenland. Een zomer in Spanje, 6 maanden in Londen en vervolgens 6 maanden in NZ. Alle drie de stages vonden plaats in hotels/hostels, dus accommodatie was altijd verzorgd. Bij de één zat maaltijden in, bij de ander een maaltijdvergoeding. In Londen kreeg ik daarnaast ook een Oyster card voor zone 1 en 2. Verder heb ik nooit betaald gekregen, maar dat hoefde ook niet.

Mijn ervaring waren geweldig, alle drie. Oké, de werkplekken in Spanje en Londen waren niet geweldig, maar dat had vooral met het management te maken. (Als in; op je neerkijken, onredelijk zijn, etc.) Nieuw-Zeeland was geweldig, by far de fijnste stageplek en het mooiste land ter wereld imo.

Ik ben zelf ook aardig introvert, maar wel ondernemend. Ik ging/ga er prima op uit in mijn eentje. Had altijd andere stagiaires om mij heen waar ik aansluiting bij kon vinden. Heb er fijne contacten aan over gehouden.

Mijn advies is dan ook: vooral doen! Ga! Het liefst zo ver weg als mogelijk! Dat laatste is een grapje natuurlijk, maar bedenk je wel dat dit wel een once-in-a-lifetime ervaring zou kunnen zijn. Wanneer je klaar bent met je studie, gaat settelen, whatever, is de stap toch een stuk groter om zoiets te doen dan als stage tijdens je studie. :)


Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in. Aan de ene kant lijkt het mij ontzettend gaaf om een half jaar echt ver weg te gaan, naar Mexico of ander Latijns Amerikaans land. maar aan de andere kant vind ik Ierland of Engeland al ver weg klinken (al valt dat natuurlijk ontzettend mee)