Werken in de klantenservice

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nancy__

Berichten: 629
Geregistreerd: 15-10-08
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 23:57

emr schreef:
Ik heb het ook meerdere jaren gedaan. Zowel telefonisch als via de chat. 36 uur in de week maar ook 12 uur in de week.

Als bijbaan vond ik het goed te doen. Maar dan praat ik wel over maximaal 12 uur in de week. Voor mij geldt dat chatten veel beter te doen is dan bellen. Wat het voor mij leuk maakte is een fijn team met gezellige collega’s. Dat is de enige reden dat ik er zolang gewerkt heb. Alleen bellen zou ik afraden. Vaak zijn de afhandel tijden kort en moet je snel kunnen werken. Ik heb mijn bijbaan als callcenter medewerker toen ingeruild voor KlasseStudent, wellicht past is dat wat voor je.

Sinds ik niet meer voor de klantenservice werk ben ik een aanzienlijk leuker en minder chagrijnig mens geworden!


Het liefst zou ik ook de mail, chat en social media willen doen. Maar ik heb het idee dat merendeel van de vacatures echt puur bellen is.

Texas02

Berichten: 4656
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 00:04

Ik werk sinds september bij een klantenservice. Wij doen de klantenservice voor meerdere bedrijven, maar wij zijn de voorkant van de klantenservice zeg maar. Wij kunnen zelf geen inhoudelijke vragen beantwoorden. En dit is dus waar ik best mee zit. Want we krijgen vaak gefrustreerde mensen aan de telefoon, soms ook hele boze die door de frustratie gewoon intussen witheet zijn. Wat het probleem bij ons is, dat we bij 99% van de bedrijven waar we de klantenservice voor doen, niet de spoedlijn kunnen of mogen bellen voor de echte klantenservice, en dus ook geen mensen mogen doorverbinden. Ik ga geen namen noemen van bedrijven, dat mag ik ook niet. Maar het is echt zo vervelend om maar netjes te blijven.. Je zet ze in de wacht en doet alsof je iemand voor ze probeert te bereiken maar dat is dus helemaal niet zo. En sommige mensen bellen dan letterlijk al voor de 10de keer, die weten al precies wat er gaat komen. "sorry meneer/mevrouw, ik heb de afdeling niet kunnen bereiken. Ik kan er wel even een terugbelverzoek van maken". Welke dan dus ook meestal weken lang niet komt, wat dus betekent dat je ze morgen of overmorgen of op z'n laatst aan het einde van de week weer nog bozer aan de lijn hebt. En dat maakt dat ik morgenochtend met lood in mijn schoenen naar het werk ga.

Gek genoeg vind ik het telefoneren op zich wel leuk, ik neem eigenlijk mijn eigen telefoon niet eens op en heb een hekel aan bellen. Als het kan doe ik privé alles per whatsapp, messenger of mail. Maar ik vind het bellen voor mijn werk echt leuk. Alleen bovenstaande maakt het echt een stuk minder :( Ik zit er dan ook nu al aan te denken om stiekem te gaan solliciteren naar andere klantenservice functies, want ik zag er wel een paar leuke in de buurt. Maar ja, dat maakt wel een hele slechte indruk op mijn cv, en daarnaast zijn mijn collega's en ook de bazen echt heel leuk en aardig. Ik ben mijn bazen ook dankbaar dat ik deze kans heb gekregen zonder te veel gedoe van hun kant, want door ziekte ziet mijn cv er sowieso vreselijk uit. Dus eigenlijk wil ik mezelf dwingen om het hier minimaal een jaar vol te houden, maar ja.. Lastig..

En wat ook een ding is, en ik heb echt geen idee of dit normaal is in de klantenservice of niet, is dat we iemand aan de lijn hebben, en als er dan nog iemand belt, moeten we diegene in de wacht zetten. Als je dan dus in een ongunstig moment in een gesprek zit, is het de bedoeling dat je degene die je dan aan de lijn hebt op de één of andere manier zo snel mogelijk kort in de wacht krijgt (binnen 20 seconden) zodat je degene die ook belt op kunt nemen en in de wacht kunt zetten. We kunnen maximaal 10 mensen tegelijk hebben, dus 1 in gesprek en 9 in de wacht, en in de ochtend is het soms heel erg druk, dus ga maar na wat voor een feest dat is. Ik vind dit persoonlijk onbeschoft dat je mensen in hun gesprek onderbreekt om iemand anders in de wacht te moeten zetten. Maar zoals gezegd: misschien is dit ook een normaal iets in de klantenservice wereld.. Ik heb het zelf nog nooit gehad als ik naar een klantenservice belde, dat ze me in de wacht zetten om iemand anders in de wacht te kunnen zetten, maar misschien heb ik altijd geluk gehad.

Mijn collega's gaan prima om met beide bovenstaande dingen, het lijkt ze niet uit te maken. Maar mij maakt het wel uit.. Misschien heeft het ook tijd nodig, geen idee. Ik wilde eigenlijk mensen helpen met hun problemen, maar in plaats daarvan maak ik ze alleen maar bozer en gefrustreerder. Ja, ik weet het ook niet.. Zoals gezegd: het werk op zich vind ik leuk, maar niet op deze manier.. :n Nu zijn ze wel met 1 bedrijf bezig om de klantenservice te verbeteren, dus daar zal het straks hopelijk beter mee worden, en over een paar maanden komt er voor een winkel de klantenservice bij waar wel wel echt mensen kunnen gaan helpen. Dus wie weet wordt het dan ook beter..

Voordelen heeft het ook hoor.. Leuke collega's en bazen, ook best makkelijke bazen en een flexibel rooster waarbij ik zelf mijn beschikbaarheid op aan kan geven. Ook mooi dicht bij huis en voor mij op route naar stal.. Dus dat blijf ik mezelf maar voorhouden, en het idee dat het hopelijk beter wordt..

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 00:33

Klantenservicemedewerker is geen uniforme functie.

Groot of klein bedrijf, callcenter, administrateur, inbound, outbound, B2C, B2B, van 'elke aap kan dit doen' tot een stevige HBO functie, overheid of bedrijfsleven, nationaal of internationaal, afdeling binnen een bedrijf of extern ingehuurd, etc. etc.

Mijn huidige functie is bijvoorbeeld binnen een heel klein team het aannemen van productieorders voor de industrie van vaste internationale contacten (voornamelijk Europees, maar ook wel wereldwijd), dit administratief verwerken, productie en de nodige inkoop inzetten en opvolgen, transport regelen inclusief het verzorgen van documentatie en douane afhandeling, en uiteindelijk de voorraad uitboeken en de facturatie ervan, ook variërend van een palletje naar Groningen tot 20 containers naar Mozambique zien te krijgen, en van een order die er over 3 maanden moet zijn tot een acute noodsituatie met een fabriek waar elke dag stilstaan een ton kost, een Italiaanse klant te woord staan aan de telefoon en ondertussen mailen met een Tsjech... Heel gevarieerd. Je hebt je eigen klantenportefeuille en met die mensen bouw je ook een band op.

Dat is een totaal andere functie dan het bijbaantje op een callcenter voor B2C, met een vastgesteld script (en dat was vreselijk onnatuurlijk) dat ik ooit in mijn jeugd deed, maar beide functies heten 'klantenservicemedewerker'.

LuffB

Berichten: 1302
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: Werken in de klantenservice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 01:59

Leuk dat je overweegt de klantenservice in te gaan!

Ikzelf heb bijna 2 jaar geleden vanuit de horeca de overstap gemaakt en dit is me goed bevallen. Het betreft een klant contact centrum in de medische sector en dat zorgt ervoor dat 9 van de 10 mensen heel blij met jou zijn! Af en toe zitten er inderdaad klanten bij die teleurgesteld zijn en/ of zich zorgen maken door de medische molen, maar als je dat dan voor ze kan oplossen geeft dat echt een kick!
Wij doen naast telefonie ook email, internetorders, chat en nog een aantal ''non call'' werkstromen.

Mijn tips: kijk evt naar bedrijven waar doorgroeien mogelijk is. Bij ons wordt een fijne werker met een goede instelling opgemerkt en kan je ook aangeven waar je naar door zou willen groeien. Zo zijn er mensen vanuit de telefoonlijn doorgegroeid naar backoffice, teamleider geworden na een intern traineeship, zijn sommige naar logistiek verhuisd en andere weer naar product management.
Kan dus best zijn dat je in klantcontact begint maar bij een andere kantoorbaan uitkomt.

Veel succes!

Texas02

Berichten: 4656
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Werken in de klantenservice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 16:59

Ik vroeg mij af of het binnen de klantenservice normaal is dst je er een tweede telefoontje bij moet pakken (of derde, of vierde, maximaal 10) terwijl je al iemand aan de lijn hebt. Dat je dus mensen in hun verhaal moet onderbreken om iemand anders in de wacht te zetten en dat soms meerdere keren in één gesprek. Dit wordt namelijk van mij verwacht en ik heb hier echt grote problemen mee. Ik vind het nogal onbeleefd om dat steeds te doen en 9 van de 10 keer zit iemand ook echt in een verhaal zodat je ze eigenlijk niet met goed fatsoen kunt onderbreken. Dat wordt dus wel verwacht en ik kan dit echt niet. Is dit normaal? Als ik zelf naar een klantenservice bel van bijvoorbeeld de bank, de zorgverzekering oid, krijg ik altijd zo'n bandje met meestal een muziekje. Dat is toch eigenlijk de normale gang van zaken? Want ze lijken het hier normaal te vinden en ht lijkt ze ook totaal niks uit te maken, maar ik vind dit echt geen goede manier om met mensen om te gaan..

VenoSnorlax

Berichten: 4527
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 17:00

Texas02 schreef:
Ik vroeg mij af of het binnen de klantenservice normaal is dst je er een tweede telefoontje bij moet pakken (of derde, of vierde, maximaal 10) terwijl je al iemand aan de lijn hebt. Dat je dus mensen in hun verhaal moet onderbreken om iemand anders in de wacht te zetten en dat soms meerdere keren in één gesprek. Dit wordt namelijk van mij verwacht en ik heb hier echt grote problemen mee. Ik vind het nogal onbeleefd om dat steeds te doen en 9 van de 10 keer zit iemand ook echt in een verhaal zodat je ze eigenlijk niet met goed fatsoen kunt onderbreken. Dat wordt dus wel verwacht en ik kan dit echt niet. Is dit normaal? Als ik zelf naar een klantenservice bel van bijvoorbeeld de bank, de zorgverzekering oid, krijg ik altijd zo'n bandje met meestal een muziekje. Dat is toch eigenlijk de normale gang van zaken? Want ze lijken het hier normaal te vinden en ht lijkt ze ook totaal niks uit te maken, maar ik vind dit echt geen goede manier om met mensen om te gaan..


Nee dit is bij ons (meerdere klantenservice banen gehad) niet normaal

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Re: Werken in de klantenservice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 17:26

Ik heb ook voor een bedrijf gewerkt die de klantenservice doet voor een helehoop andere bedrijven. Ik kende na een jaar zo goed als alle lijnen en deed voor een aantal grote klanten het meest. Herken wel wat Texas zegt dat je soms mensen niet verder kan helpen omdat je enkel de voorkant doet dus doorverbinden/ terugbelverzoek.

Bij de grote klant die ik had mocht ik wel een helehoop doen en kon ik ook in hun systemen. Ik vond het wel pittig werk omdat je zoveel mogelijk gesprekken in een uur moest doen, er zat geen target op ofzo alleen je gesprekken moeten kort blijven. Wel dankbaar werk en veel leuke gesprekken gehad en boze klanten die echt flipte mochten we ophangen na waarschuwingen.

Ik heb het gedaan als studentenbaan vanuit huis (ideaal) en erg wisselend heb 30 uur gewerkt in een week maar tijdens afstuderen werkte ik nog maar 6 tot 8 uur per week.

Ik denk als ik zoiets weer zou gaan doen dat ik zou kiezen voor een bedrijf als klantenservice zodat je dieper op vragen in kan gaan/ beter een probleem kan oplossen. Hoewel de diversiteit bij het bedrijf waar ik werkte ook erg leuk was.

Ik vond het fijn dat je bij dit bedrijf flexibel kon werken omdat het een 24 uurs bedrijf is, thuis kon werken en er veel mogelijk was. Je bepaalt je eigen leercurve, wil je snel meer lijnen dan deed je wat extra elearnings en dat werd ook gestimuleerd.

En meerdere mensen tegelijk aan de lijn/ in de wacht.... nee dat was niet normaal bij ons. Je rond een gesprek af voor de volgende binnen komt.

Texas02

Berichten: 4656
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Werken in de klantenservice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 18:04

Ik zit er echt aan te denken om op andere banen te gaan solliciteren. Maar dat staat waarschijnlijk niet zo goed op mijn cv, want ik werk hier pas 3 maanden en daarvoor ben ik langere tijd ziek geweest. Ik zag wel een paar vacatures die me best leuk lijken, ook in de klantenservice, want het werk op zich vind ik wel leuk. Maar ja, misschien niet het beste idee..

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 18:06

Ik heb daar ook nog nooit van gehoord. Ik werk voor een groor calcenter bedrijf en hiervoor voor een andere grote. Die meerdere bedrijven hadden waar ze de klantenservice voor doen. Maar je komt bij 1 project te werken. In mijn geval was het eerst Vodafone en binnen dat project heb je ook nog verschillende skils (afdelingen) zo had ik productinformatie en administratie. Nu doe ik ziggo en heb ik de skils televisie, internet en binnen de internet ook nog verdieping wifi en administratie.

Dit kan natuurlijk per project verschillen wat de mogelijkheden zijn. Maar dat je meerdere klanten aan de telefoon tegenwoordig helpt ken ik niet. Wel bij de chat maar daar zit ook daar zit een max op van 2 of 3 dacht ik.

Wel idd dat je target heb op gesprektijd en nog een aantal wat per project weer anders is.

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 18:09

Texas02 schreef:
Ik zit er echt aan te denken om op andere banen te gaan solliciteren. Maar dat staat waarschijnlijk niet zo goed op mijn cv, want ik werk hier pas 3 maanden en daarvoor ben ik langere tijd ziek geweest. Ik zag wel een paar vacatures die me best leuk lijken, ook in de klantenservice, want het werk op zich vind ik wel leuk. Maar ja, misschien niet het beste idee..


Ik weet dat voor de bedrijven waar ik voor gewerkt heb het niet uit heel veel uit maakt dat je kort ergens gewerkt hebt. Als je maar goed kan onderbouwen waarom je graag voor hun wilt werken. Ik heb 2 jaar bij het ene bedrijf gewerkt en toen een paar maanden niet gewerkt niet naar gevraagd waarom ook niet gemeld en werk nu 3 jaar voor dit bedrijf.

juniper

Berichten: 1579
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 18:35

Ik heb meerdere jaren in klantenservice gewerkt. Eerst parttime tijdens mijn studie en daarna een tijd fulltime tot ik mijn promotieplek gevonden had. Ik heb hier toentertijd voor gekozen omdat ik door mijn toemalige studie geen andere opties had.

Ik vond het echt verschrikkelijk!

Texas02

Berichten: 4656
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 21:53

conejo schreef:
Ik heb daar ook nog nooit van gehoord. Ik werk voor een groor calcenter bedrijf en hiervoor voor een andere grote. Die meerdere bedrijven hadden waar ze de klantenservice voor doen. Maar je komt bij 1 project te werken. In mijn geval was het eerst Vodafone en binnen dat project heb je ook nog verschillende skils (afdelingen) zo had ik productinformatie en administratie. Nu doe ik ziggo en heb ik de skils televisie, internet en binnen de internet ook nog verdieping wifi en administratie.

Dit kan natuurlijk per project verschillen wat de mogelijkheden zijn. Maar dat je meerdere klanten aan de telefoon tegenwoordig helpt ken ik niet. Wel bij de chat maar daar zit ook daar zit een max op van 2 of 3 dacht ik.

Wel idd dat je target heb op gesprektijd en nog een aantal wat per project weer anders is.


Op die manier lijkt het me dus echt heel leuk, als je mensen ook echt kunt helpen en je ze niet steeds heel onbeschoft behoort te onderbreken om iemand anders in de wacht te zetten. Want dat echt kunnen helpen is bij ons dus ook niet het geval, de telefoontjes komen bij ons binnen en 99 van de 100 kunnen we niets anders mee dan beloven dat ze teruggebeld worden door iemand van het bedrijf waar ze voor bellen, wat dan meestal ook niet gebeurt, zodat je dezelfde mensen over een paar dagen weer aan de lijn hebt, maar dan weer iets bozer. Wat echt begrijpelijk is, maar het er niet leuker op maakt. Het is zo frustrerend om op deze manier te moeten werken.. De zeldzame telefoontjes waar ik mensen wel kan helpen vind ik wel heel leuk!

Moet echt ieder gesprek binnen de target zijn bij jou? Dat lijkt me nog wel een uitdaging als iemand een moeilijkere vraag heeft.

daantjuhhhJarig

Berichten: 26888
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Werken in de klantenservice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 22:44

Klantenservice en klantenservice zit zoveel verschil in.

Ik werk zelf bij overheid (niet op de klantenservice) maar kom er wel veel op de vloer.
Hier is het voornamelijk mensen helpen.

Bijvoorbeeld welke regels er allemaal bij bepaalde subsidies komen kijken, of hoe vraag je dat aan?
Tot aan waar op de site kan ik (X) vinden?

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 22:46

De target is een gemiddelde dus ene gesprek kan langer zijn en dan de andere kort. Ik zit gemiddeld net boven target maar omdat andere target weer heel goed zijn ( op 1 na die is weer net te laag, maar vind ik minder belangrijk) word het niet heel erg gevonden. Is wel heel erg afhankelijk van je supervisor heb ik gemerkt. Ik doe mijn best alles goed te doen. Maar vind de klant goed en naar tevredenheid helpen en dat ze niet terug hoeven te bellen het belangrijkste.
Wat natuurlijk niet altijd lukt en niet iedereen is blij met wat je hulp is. Is een balans zoeken tussen wat beleid van bedrijf is en wat de hulp is die de klant wil. Ik kan en mach niet altijd alles wat de klant wil, maar probeer wel zo veel mogelijk te doen voor een klant. Behalve als ze onredelijk zijn en persoonlijk worden. Dan komt er na paar waarschuwingen er een punt dat het voor mij klaar is. Maar in de 5 jaar dat ik dit werk doe is dat op 1 hand te tellen.

Ik heb gesprekken van 5 min. Maar ook van 1 uur. Die gelukkig niet heel vaak, maar zijn er wel. Is het erg ingewikkeld maak ik een terugbel afspraak en bel ik zelf terug.

Texas02

Berichten: 4656
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Werken in de klantenservice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 23:21

Dat klinkt als een veel fijnere manier van werken dan hoe het bij mij is, conejo! Mijn bazen zijn echt heel aardig, maar het werk op zich.. Ik vind dat je zo echt niet met mensen om kan gaan..

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Werken in de klantenservice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 23:45

Voor mij heel leuk om te lezen omdat mijn klantcontacten vaste personen, b2b en je eerder in de gaten moet houden dat het geen collega's zijn maar klanten. Mijn gesprekken bestaan soms uit 1 klein detail doorgeven en vervolgens 20 minuten leuteren hoe was je weekend en hoe gaat het nu met je zoon of de diabetes van je vader _O-
Je leert elkaar ook op persoonlijk vlak kennen en dat maakt het werk leuk.

dierenfan
Berichten: 9640
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Werken in de klantenservice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 12:21

Ik krij nooit telefoon binnen als ik met gesprek bezig ben. Bij waar ik werk wordt zeer hard gewerkt aan goede KCC qua bereikbaarheid en oplossingen. We gaan juist een nieuwe proef starten dat ipv terug bel verzoeken wij zelf betreffende afdeling gaan benaderen en afspreken wanneer we zelf weer terug bellen met het antwoord. Geeft ook weer meer afwisseling tijdens het werk.
Wij hebben ook gemiddelde targets maar niet als eis om aan te moeten voldoen maar wel als richtlijn wat wenselijk is. Vind ik ook logisch en zo kun je bij beoordeling gesprekken ook naar je resultaten pakken. Maar ook bij interne vacatures kan het je helpen om ergens binnen te komen

Texas02

Berichten: 4656
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Werken in de klantenservice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 00:58

Ik denk er echt steeds meer aan om toch stiekem te kijken naar een klantenservice baan bij een ander bedrijf, nu ik hier echt lees dat het dus niet normaal is dat je telefoon binnenkrijgt terwijl je al in gesprek bent en deze tussen je gesprek door zelf in de wacht moet zetten. Mijn collega's lijken er geen moeite mee te hebben om zo te werken en mensen zo te moeten behandelen, maar het gaat echt tegen mijn principes in. Ik wil mensen niet zo behandelen, ik wil juist dat ze een aangenaam gesprek hebben en het liefst dat ik de meesten ook kan helpen. Ik vind het ook nog wel vervelend tegenover mijn bazen, want ik heb wel de kans gekregen ondanks dat ik lang ziek geweest ben en ze zijn ook heel aardig en overal heel makkelijk mee. Maar ik zie er nu alweer tegenop dat ik maandag weer moet (gelukkig dan maar een half dagje), en ik zie vooral op tegen de langere dagen op deze manier.

dierenfan
Berichten: 9640
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 06:31

Texas02 schreef:
Ik denk er echt steeds meer aan om toch stiekem te kijken naar een klantenservice baan bij een ander bedrijf, nu ik hier echt lees dat het dus niet normaal is dat je telefoon binnenkrijgt terwijl je al in gesprek bent en deze tussen je gesprek door zelf in de wacht moet zetten. Mijn collega's lijken er geen moeite mee te hebben om zo te werken en mensen zo te moeten behandelen, maar het gaat echt tegen mijn principes in. Ik wil mensen niet zo behandelen, ik wil juist dat ze een aangenaam gesprek hebben en het liefst dat ik de meesten ook kan helpen. Ik vind het ook nog wel vervelend tegenover mijn bazen, want ik heb wel de kans gekregen ondanks dat ik lang ziek geweest ben en ze zijn ook heel aardig en overal heel makkelijk mee. Maar ik zie er nu alweer tegenop dat ik maandag weer moet (gelukkig dan maar een half dagje), en ik zie vooral op tegen de langere dagen op deze manier.


Als je dit nu eerst bespreekt met je werkgever. Misschien kunnen ze hierin ook meedenken?

Texas02

Berichten: 4656
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Werken in de klantenservice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 07:27

Ik heb al wel een paar keer aangegeven dat het mij niet lukt om tijdens een gesprek een ander telefoontje of meerdere erbij te nemen en dat ik dat ook niet fijn vind. Maar dan zeggen ze dat je daar gewoon aan moet wennen en handiger in moet worden. Dus ik ben bang dat daar weinig in gaat veranderen.. En iemand erbij op de lijn is blijkbaar te duur, daar vinden ze het niet druk genoeg voor. Mijn collega was behoorlijk geïrriteerd van de week dat ik dat überhaupt voor durfde te stellen.

beert
Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 08:23

Texas02 schreef:
Ik heb al wel een paar keer aangegeven dat het mij niet lukt om tijdens een gesprek een ander telefoontje of meerdere erbij te nemen en dat ik dat ook niet fijn vind. Maar dan zeggen ze dat je daar gewoon aan moet wennen en handiger in moet worden. Dus ik ben bang dat daar weinig in gaat veranderen.. En iemand erbij op de lijn is blijkbaar te duur, daar vinden ze het niet druk genoeg voor. Mijn collega was behoorlijk geïrriteerd van de week dat ik dat überhaupt voor durfde te stellen.

Als ik jouw berichten zo lees, ben je niet gelukkig met je werk daar en doe je het, omdat je denkt dat het niet anders kan en zit je je tijd uit.

Ik zou sowieso in jouw geval elders gaan solliciteren. Bedrijven zitten op dit moment om mensen te springen en die maken zich niet heel druk om een gat in je cv. Je kan dan ook uitleggen wat je tegenstaat in je huidige baan en wat je bij hun niet ziet. Bijvoorbeeld dat je direct klanten kunt helpen en tevreden een telefoontje afronden.

Als ze je niet uitnodigen vanwege je cv, dan is dat aan hun. Maar als jij niet reageert, kunnen ze je niet eens uitnodigen :-)

Gewoon doen dus! Nu is de markt er nog voor :-)

Texas02

Berichten: 4656
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Werken in de klantenservice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 08:38

Daar heb je gelijk in, dankjewel! Ik denk dat ik vanavond toch maar eens weer sollicitaties moet gaan schrijven dan! :j

Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Werken in de klantenservice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 08:48

Geen ervaring in klantenservice werk maar wil iedereen in deze branche wel even een hart onder de riem steken. Fijn dat jullie er zijn!

Mijn moeder heeft het wel parttime gedaan toen ik klein was. Pittig werk en inderdaad veel praten aan de telefoon. Is erg vermoeiend. Ze was er wel goed in maar zou het liever niet meer willen doen. Klantenservice medewerker voor chat of mail lijkt mij minder intensief.

Zelf probeer ik altijd gewoon netjes en aardig te zijn, meeste problemen hebben de medewerkers toch geen invloed op. Ik ben wel 1 keer heel erg boos geweest aan de telefoon maar toen zei ik ook van te voren tegen de medewerker: Ik ga nu even heel boos zijn, trek het je niet persoonlijk aan ik moet even uitrazen. Dat liet ze mij doen en daarna hebben we gewoon een prima gesprek gehad en begreep mijn frustratie wel. :')

cursebreaker

Berichten: 11518
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 10:35

Yipee
Wat een lief bericht!

--

Ik kom me ook melden.

Ik ben in september officieel in dienst gegaan bij Teleperformance, en werk voor een van hen grotere klanten/projecten, Bol.com. Ik moet echt zeggen dat ik vooraf dit beroep zwaar onderschat heb hoor en echt zoveel liefde en respect voor alle collega's die in deze branche werkzaam zijn. Stuk voor stuk helden zijn jullie.

Ik heb best een intensieve inwerkperiode gehad, en ben nu ongeveer 1,5 maand echt volledig bezig ermee. Ik werk 100% vanuit thuis, wat z'n voor en nadelen heeft maar op zich wel heel fijn ook.

Het werk zelf bevalt me goed, al vreet het wel ontzettend veel (mentale) energie van me, maar ik denk wel dat ik er voor in de wieg gelegd ben zeg maar - heb ook al best wat ervaring met klanten service alleen dan vanuit de supermarkt, maar ik ben dus wel gewend om met moeilijke mensen om te gaan, te luisteren en sympathie/empathie op te brengen terwijl ik ook eerlijk ben in wat ik wel en niet voor ze kan doen. Het erg moe worden hiervan is wel ook deels nog door de combinatie van long covid waar ik mee blijf worstelen, dus dat is soms wel nog echt even een dagje doorbijten als ik op dag 3/3 zit zeg maar. Ik werk 20-24u verdeeld over 3 dagen en mijn planning bestaat voornamelijk uit bellen met dus inbound calls, met af en toe ook wat mail dienst ertussen, waarbij je dan ook echt focust op het doen van service calls. Chat heb ik nog geen training voor gehad, maar zal vast nog gaan volgen in de toekomst.

Telefoon, chat, mail... het heeft allemaal z'n voor en nadelen en elke collega die ik erover spreekt zegt wat anders. Zo zijn er genoeg mensen bij ons die chat vre-se-lijk vinden, en zeker qua klant contact is dat echt nadelig omdat ik bv aan de telefoon ook echt vaak klanten eraan krijg die net van de chat af komen omdat dat gewoon niet echt heel chill werkt qua fix wanneer een case iets complexer is. Telefoon is vermoeiender lijkt me, maar is wel veel efficiënter qua klant contact en first time fix omdat je de klant veel beter kunt meenemen in waar je mee bezig bent en wat je gaat doen voor ze, wat ze echt waarderen. Telefoon ga ik denk ik in dat opzicht wel het beste vinden, de beste manier om de klant echt goed te kunnen helpen afhankelijk van het probleem. Via mail zit je vaak ook met tijden waarin je niet kunt uitbellen naar bv verkopers, bezorgdiensten of klant zelf waardoor je al minder snel het probleem in 1x kunt oplossen. En met chat is het contact met de klant gewoon heel anders en in dat opzicht prefereer ik dan wel direct contact zodat je de klant hoort en daarop kunt inspringen en vice versa.

So far krijg ik ook erg leuke reacties van de meeste klanten, net als de feedback die gegeven wordt na een gesprek, want ze vinden mijn Limburgse accent ook erg leuk - snap ik dan echt serieus helemaal niks van hahahaha want ik heb er zelf echt een grafhekel aan :') - en heb ik in verhouding weinig gesprekken gehad waarbij ik afsloot met een gevoel van hmmm ja nee dit was echt helemaal niks. Ze zitten er wel bij, maar ik kan het wonderbaarlijk goed van me af schuiven - iets wat ik vooraf niet had gedacht want ik kan me dingen best snel aantrekken en op mijn oude werk ben ik daardoor juist ook echt depressief geraakt 9 jaar terug. Dus tijdens het werk is het wel heel intensief voor me, maar altijd een fijn gevoel als een klant blij ophangt <3

Wij fixen veel zelf voor de klanten, hebben daar dus ook best wat verantwoording in - gelukkig ook een ontzettend goed systeem intern waarmee je dit allemaal kunt doen - al moet er vaak wel contact gelegd worden met externe verkopers of voor heel specifieke dingen met een verantwoordelijke afdeling intern, maar an zich is er veel verantwoording voor ons in deze functie bij dit project.

Ik denk dat dit beroep je ligt of niet en lastig te zeggen voor iemand anders of het wat voor die persoon gaat zijn. Kom je echt alleen achter door het te proberen. En wat ik zo om me heen hoor kan het project/bedrijf waarbij je in dienst zit ook nog echt een wereld van verschil maken, naast ook nog eens je teamleider/manager e.d. Daar is het soms ook echt geluk of pech mee hebben. Kan me voorstellen dat deze functie bij een ander soort bedrijf gewoon heel anders is qua ervaring ook tov nu zo'n grote webshop zoals Bol. Misschien dat ik in de toekomst wel eens ga 'proeven' ergens anders, maar voor nu ben ik helemaal gefocust op dit project. Van een vroegere vriendin van me hoorde ik dat ze gillend weg rende na 1 maand bij Teleperformance bv, mijn werkgever dan, maar ik heb het er so far gewoon echt naar m'n zin wat dat betreft dus dat is zo persoonlijk. Ik denk dat zij bv. ook heel andere verwachtingen had en een heel andere werk mentaliteit als mij heeft. Dat merkte ik ook al met sommige collega's waarmee ik in de bootcamp zat bv. Die verwachten dan dat ze echt op hun dooie gemakje straks lekker vanuit thuis kunnen werken met tv kijken tussendoor en andere dingen doen, maar tja er wordt gewoon wel echt serieus wat van je verwacht en ook gekeken naar hoe je werkt/controles en dat je alles goed logt en klokt - en die controle snap ik ook echt wel met zoveel thuiswerkende mensen. Kan soms pittig/intensief zijn met alles waar naar gekeken wordt, maar als je gewoon je best doet loopt dat wel een beetje vanzelf.

--

Texas02
Interessant om te lezen dat er idd bedrijven zijn zoals bij jou, waarbij je gesprekken moet aannemen terwijl je met iemand in gesprek bent. Bij ons gaan nieuwe bellers gewoon vanzelf in de wacht wanneer er geen beschikbare collega is. Soms komen er even geen belletjes binnen, soms staan er ineens 40 mensen in de wacht terwijl elke beschikbare collega al aan't bellen is - en ik heb me laten vertellen dat het dadelijk in de piek periode echt non stop een berg mensen in de wacht is, wat me ook niks verbaast haha. Maar het is imo idd niet echt een fijne service naar de klant toe wanneer een medewerker tussendoor andere dingen moet doen nee. En voor jou als werknemer lijkt het me idd ook echt niet prettig werken op die manier. Jammer dat ze daar dan geen ander systeem voor hebben. Bij mij is het zo dat wanneer ik met iemand ophang ik in After Call Work ga, zodat ik m'n case kan verwerken. Klik ik erna Done, komt er wel automatisch een nieuwe klant meteen aan de lijn bv.

cursebreaker

Berichten: 11518
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 10:45

conejo schreef:
De target is een gemiddelde dus ene gesprek kan langer zijn en dan de andere kort. Ik zit gemiddeld net boven target maar omdat andere target weer heel goed zijn ( op 1 na die is weer net te laag, maar vind ik minder belangrijk) word het niet heel erg gevonden. Is wel heel erg afhankelijk van je supervisor heb ik gemerkt. Ik doe mijn best alles goed te doen. Maar vind de klant goed en naar tevredenheid helpen en dat ze niet terug hoeven te bellen het belangrijkste.
Wat natuurlijk niet altijd lukt en niet iedereen is blij met wat je hulp is. Is een balans zoeken tussen wat beleid van bedrijf is en wat de hulp is die de klant wil. Ik kan en mach niet altijd alles wat de klant wil, maar probeer wel zo veel mogelijk te doen voor een klant. Behalve als ze onredelijk zijn en persoonlijk worden. Dan komt er na paar waarschuwingen er een punt dat het voor mij klaar is. Maar in de 5 jaar dat ik dit werk doe is dat op 1 hand te tellen.

Ik heb gesprekken van 5 min. Maar ook van 1 uur. Die gelukkig niet heel vaak, maar zijn er wel. Is het erg ingewikkeld maak ik een terugbel afspraak en bel ik zelf terug.


Zo sta ik er idd ook in, goed beschreven :j
Ook een beetje vergelijkbaar zo te lezen wel met hoe het bij ons gaat en met mezelf.