Werken in de klantenservice

Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird

Nancy__

Werken in de klantenservice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-22 12:45

Na jaren in de horeca gewerkt te hebben, ben ik daar sinds deze maand mee gestopt. Ik wil ook niet meer de horeca in. Ik doe op het moment nog een studie. Ik zoek dus een nieuwe baan tot ik klaar ben met mijn studie.

Nu zie ik heel veel vacatures openstaan in de klantenservice. Is er iemand die in de klantenservice werkt of gewerkt heeft die kan vertellen hoe het is?

Gnome

Re: Werken in de klantenservice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 12:55

Vreselijk haha. Ik vond het ontzettend vermoeiend om de hele dag andersmans vragen of klachten aan te horen en toch empatisch te blijven. Vond zelf destijds 24 uur echt de max in een week.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 13:13

Werken in de klantenservice wordt enorm onderschat. Je moet altijd aardig, vriendelijk en begripvol blijven al doen de mensen onbeschoft tegen je. Soms moet je hele verhalen aanhoren en je hoort ook echt schrijnende verhalen. Het is meestal dankbaar werk maar soms ook niet. Dan moet je echt een gladde rug hebben en dingen van je af laten glijden onder het mom van: het is niet persoonlijk.
Je moet het kunnen zeg ik altijd maar. Sommige mensen zijn er gewoon niet voor geschikt.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 13:15

Ik vond het vreselijk :D je krijgt allerlei verwensingen naar je hoofd, maar je moet vooral vriendelijk blijven. Echt, nooit meer!

Wil jij graag een mooi, stevig halster, armband of sleutelhanger van paracord? PB voor meer info! Zie mijn profiel voor een paar voorbeelden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 13:21

Ik doe het inmiddels 2 jaar met veel plezier. Maar onbeschoft gedrag mogen wij niet pikken. Je geeft duidelijk aan dat er grenzen over gaan en draait de beller niet bij dan einde gesprek. Je meldt betreffend gesprek bij de leiding en die pakt dat serieus verder op. Ik kan voor mensen echt een verschil maken en vind het erg leuk werk. Ja het is zeker vermoeiend maar ik doe het toch 32 uur per week

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 13:22

Als je het makkelijk vindt om vriendelijk te blijven terwijl je afgezeken wordt, je het een sport vindt om mensen alsnog tevreden te laten ophangen, dan is de klantenservice te doen :P .

Sometimes, being lost is not knowing how to get from where we are to where we want to be, where we need to be. -Evan Buckley, 9-1-1

Horse Event Pro: Een fotoverslag van de zaterdag || MB-Shots: Fotografie van mens & dier || Nationale Tentoonstelling KVTH 2023 in beeld

Felinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 13:29

Ik werk sinds eind Juli als International Customer Service agent voor The Hut Group, 42.5 uur per week, werk vanuit huis en al mijn werk is text-based dus e-mails, facebook en instagram berichten. Ik werk voornamelijk met de Nederlandse versies van onze websites maar behandel soms ook andere vragen vanuit de hele wereld.

Ik vind het heerlijk werk omdat ik niet direct met mensen hoef te werken, het is immers allemaal tekst op mijn scherm. Hierdoor lukt het mij nu om makkelijk fulltime te werken waar ik voorheen moeite had met 24 uren, puur omdat rondom mensen ZO veel energie kost :+

Natuurlijk is het niet altijd leuk want ook al is het alleen maar teksk, ik krijg nog steeds boze berichten etc. Hoevaak mij al wel niet verteld is dat iemand mij persoonlijk aan zal klagen omdat ze hun pakketje niet hebben ontvangen.. :')

Atra gülai un ilan tauthr ono un atra ono waíse skölir frá rauthr.
Moge geluk en voorspoed uw deel zijn en moge tegenspoed u bespaard blijven*
Wild Rain "Wyfke" 1998 - 28.03.2020

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 13:56

Ik denk dat het afhangt van of je in een klein of groot bedrijf werkt. Ik spring af en toe bij bij onze klantenservice (meubelbranche) en dan kun je vaak ook veel meer voor de klant doen. Ik vond het wel leuk :) Maar ik zou het niet 40 uur doen.

Ik denk wel dat het een leuke opstap vanaf de Horeca kan zijn, een beetje wennen aan het kantoor/bedrijfsleven. Ik kom zelf ook uit de Horeca.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 13:57

Zit momenteel al 8,5 jaar aan de lijn.
40 u per week…
Krijg ik soms verwensingen naar mijn hoofd ? Ja zeker :') .
Maar valt heel goed mee.
De keren dat ik zelf de lijn heb dicht gegooit kan ik nog op 3 vingers tellen.
Maar er zijn ook dankbare momenten van klanten.

Enigste klantendienst die ik op het moment niet zou doen is energie :')

I know you'll be a sun in somebody else's sky

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 14:05

Ik werk bij een digitale klantenservice, maar beslaat maar een heel klein deel van m’n werk. Heb een jaar lang ook tussen bellende collega’s gezeten.
Ik vind het persoonlijk heel leuk om een klacht of onvrede om te kunnen zetten in iets positiefs.
Zou voor mij wel veel uitmaken welk bedrijf het betreft en wat je werkzaamheden precies zijn.

Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[EJL-ITP] Gouden zonnestraaltje Isha een jaar lang ITP
[ITP] Golden Champagne Isha in de Surae

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 14:09

Hier overigens ook deel digitale klantenservice naast bellen. Ook bel ik preventief ter voorlichting. Zo wissel ik steeds af want meestal doe ik alles een paar uur per werkdag

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 14:36

Het is denk ik heel erg afhankelijk voor wat je klantenservice bent.
Ik heb het vroeger gedaan voor een verzekering en dat vond ik leuk en leerzaam. Uiteraard krijg je hele vreemde mensen en ook schreeuwende onfatsoenlijke mensen maar zolang je weet dat het om het product gaat en niet om jou als mens kun je dat in principe van je af laten glijden. Sterker nog, ik vond dat soms ook wel gewooon vermakelijk om te zien hoe bizar sommige mensen zich laten gaan.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 14:48

Ik heb heel veel jaren customer service gedaan en ben boze klanten daardoor wel gewend. Het meerendeel is niet boos overigens, maar gefrustreerd en daar valt in 90 % van de gevallen prima mee te praten. Goed luisteren, dat moet je leren. Je doel is om daarna een oplossing te kunnen bieden, zodat de klant alsnog tevreden ophangt. Dat lukt niet in alle gevallen, maar wel vaak gelukkig.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 14:53

Ik heb het jaren gedaan maar nu gelukkig niet meer. Heb nu eindelijk tijd om uit het raam te kijken ipv op een scherm.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 14:56

Anne_GTI schreef:
Ik heb het jaren gedaan maar nu gelukkig niet meer. Heb nu eindelijk tijd om uit het raam te kijken ipv op een scherm.

Haha ik doe het nu niet meer, maar ben gewoon aan het werk hoor en kijk uit het raam in mijn vrije tijd :D :o

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 14:57

Ik werk op dit moment in de klantenservice en controleer ook de kwaliteit van de gesprekken van mijn collega's. Het is flexibel, nu vaak vanuit huis. Wel wil ik je meegeven om echt "inhouse" te gaan zitten. Je krijgt vaak meer betaald en er zijn betere arbeidsvoorwaarde dan bij een enorm klantenservice gebouw.

Verzorgpaardje gezocht zonder rijden omgeving den haag :) https://boktimg.nl/s/cadeau.gif

[BB-HK] [VOLG] Wachten op de nieuwe pup Het avontuur van/met/over kleine Iroh

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 15:01

:D ik zat naast een raam maar kon je aan het einde van de dag niet vertellen welk weer het was omdat ik zo druk was met continue klanten te woord staan en worstelen met 26 verschillende programma's in 4 verschillende talen. Had echt jaren eerder buschauffeur moeten worden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 15:28

Anne_GTI schreef:
:D ik zat naast een raam maar kon je aan het einde van de dag niet vertellen welk weer het was omdat ik zo druk was met continue klanten te woord staan en worstelen met 26 verschillende programma's in 4 verschillende talen. Had echt jaren eerder buschauffeur moeten worden.

:D Als buschauffeur zou het niet best zijn als je niet naar buiten kijkt :D

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 16:08

Het moet je liggen! Ik had collegas die onwijs veel energie kregen van 100en gesprekken per week, mij zoog het helemaal leeg haha. Vond de afwisseling wel fijn, je wist nooit wie je volgende klant is aan de telefoon :)

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 20:27

Ik werk nu totaal 5 jaar in de klantenservice 1 jaar voor Vodafone en nu 4 jaar voor ziggo. Eerst 2 jaar voor een extern bedrijf in het midden van het land op kantoor. Toen paar maanden er uit geweest en eind 2019 begonnen voor een ander extern groot calcenter bedrijf, maar dan vanuit huis. Ben begonnen met 20-24 maar was erg moeilijk te combineren met kids en huishouden. Toen 16-20 en inmiddels vast contract(na 1 jaar al) voor 16 uur wat als ik wil altijd meer mag als er extra uren zijn.

Ja er zijn mensen die heel boos, nou eigenlijk gefrustreerd zijn. Meestal zeggen ze ja is niet persoonlijk naar jouw bedoeld. Vaak door te luisteren en begrip te tonen draaien ze weer bij. Een enkeling blijft boosen gaat bij mij vaak heel even in de wacht wat vaak helpt. En als ze echt niet willen luisteren of heel onbeschoft gaan doen. Krijgen van mij een paar waarschuwingen. Gaan ze nog door dan zeg ik tot zies en verbreek ik de verbinding.
Dit heb ik nog maar 4keer denk ik gedaan. En 1 keer op aanraden van de coache iemand die mij met de k ziekte uitschold tijdens het ophangen terug gebeld en gemeld dat ik daar niet van gediend was.

Soms een heftige gesprek door wat iemand heeft mee gemaakt of iets wat je raakt. Dan neem ik even een extra pauze wat ook mag. Maar is ook op 1 hand te tellen.

Meeste zijn leuke gesprekken en ik vind het vooral leuk mensen te helpen die dan weer erg blij en dankbaar zijn. En dat zijn tot nu toe wel de meeste mensen. Vooral de oudere mensen die ik best vaak spreek waar bij vaak de oplossing erf simpel is voor mij, maar hun dat uitleggen soms lastig is. En als hun tv het dan weer doet de blij heid en dankbaarheid die je dan krijgt maakt voor mij de lastige klanten weer goed.

Ik neem ook de tijd voor wie geholpen willen worden.

9-4-2011 verliefd - 5-5-2012 verloofd - 7-6-2013 getrouwd...
11-4-2014 trotse moeder geworden van Feline
9-7-2016 trotse moeder geworden van Fenna

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 21:13

Denk dat het wel aan de soort klantenservice ligt, en aan het bedrijf en de functie.
Als mensen je bellen om te klagen, terwijl jij eig niks voor ze kan doen, heb je heel ander werk dan wanneer mensen jou bellen met gerichte vragen en je ze op weg kunt helpen :)
Ik heb zelf bij postnl klanten”service” gewerkt. Was wel leuk! Een hele ervaring. Maar 2 maand fulltime was voor mij zeker genoeg.

Nancy__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-22 21:27

Bedankt voor de reactie's! Ik denk dat ik gewoon ga solliciteren en kijken wat ik er van vind. Ik wil 24 uur gaan werken, dus dat moet te doen zijn!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 22:35

Ik heb een paar jaar voor UPC/Ziggo gewerkt op de technische klantenservice. Het helpen van de mensen vond ik leuk, maar de sales targets die erbij zaten echt niet. Die haalde ik dan ook nooit.

Daarna voor zorgverzekeringen gewerkt. Dat lag me meer. Daar kon ik soms nog eens echt een luisterend oor bieden voor mensen en dat vond ik echt wel een stuk mooier om te doen.
Het is niet voor iedereen geschikt werkt. Het is niet moeilijk, maar je moet wel zin hebben in heel de dag mensen die van alles vragen.

5/8/14 is onze mooie zoon Morgan geboren. Megatrots!!
21/3/17 is onze prachtige dochter Phoenix geboren. We zijn compleet.
5/8/16 ☆Orlando mijn zwarte parel. Ik mis je.☆

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 22:46

Ik heb het ook meerdere jaren gedaan. Zowel telefonisch als via de chat. 36 uur in de week maar ook 12 uur in de week.

Als bijbaan vond ik het goed te doen. Maar dan praat ik wel over maximaal 12 uur in de week. Voor mij geldt dat chatten veel beter te doen is dan bellen. Wat het voor mij leuk maakte is een fijn team met gezellige collega’s. Dat is de enige reden dat ik er zolang gewerkt heb. Alleen bellen zou ik afraden. Vaak zijn de afhandel tijden kort en moet je snel kunnen werken. Ik heb mijn bijbaan als callcenter medewerker toen ingeruild voor KlasseStudent, wellicht past is dat wat voor je.

Sinds ik niet meer voor de klantenservice werk ben ik een aanzienlijk leuker en minder chagrijnig mens geworden!

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 22:56

Ik heb vorige zomer klantenservice gedaan bij een online touroperator voor pakketreizen. Dat was echt niet leuk in de corona tijd. Zoveel vragen kregen we dat we op een gegeven moment 130 mensen in de wacht hadden staan. 3 personen aan de telefoon.. Daarnaast ging het soms ook om grote bedragen en door de corona ging er ook veel mis bij accommodaties en vluchten. Ik vond het verschrikkelijk. Elke dag wel hele boze mensen aan de telefoon. Mail en chat vond ik minder erg maar ook daar boze mensen gesproken. Het was soms zo heftig dat we bedreigd werden en een keer aangifte hebben gedaan.