Opleiding Bedrijfsleider Paardensport en houderij

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mars_mellow
Berichten: 534
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Opleiding Bedrijfsleider Paardensport en houderij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 23:08

Beste bokkers,
Ik ben van plan om binnenkort een (MBO) studie te kiezen.
Nu zit ik te denken aan de opleiding Bedrijfsleider Paardensport en houderij (niv. 4) bij Landstede.
Ik zou later heel graag een stal of manege willen hebben, en ik vind in principe alles wat in de hippische sector zit leuk. Ik zou ook genieten van rijlessen geven. Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met deze studie! Was het leuk, lastig, verschrikkelijk? Kan je makkelijk een baan vinden met een redelijk salaris?
Ik weet niet of de studie overal het zelfde is, maar het liefst hoor ik ervaringen van mensen die bij Landstede op school hebben gezeten. Verder is iedereen welkom om zijn/haar ervaringen met de studie te delen!

Alvast bedankt :)
Laatst bijgewerkt door mars_mellow op 03-11-22 23:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Zebrastreep

Berichten: 9828
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 23:15

Ik heb paardenhouderij gedaan en ik vond het een waardeloze opleiding , meer voor de hobby. Voor een goed salaris moet je het niet gaan doen. Als ik op mijn diploma kijk komt het een beetje over als professioneel poepschepper :') Als ik dan wat wou verdienen zou ik 7 dagen 12 uur per dag aan het werk moeten en daar had ik geen zin in.

Opleiding vond ik ook wat te gemakkelijk , maar ik had achteraf niv 4 moeten volgen in plaats van 3. Ik heb een compleet andere opleiding op niv 4 daarna gedaan en ben in de zorg gaan werken. Daarin gewoon goed betaald , en twee paarden plus fokkerij puur voor de hobby.

Volgens mij is het toch een interne opleiding wat je wilt gaan volgen?

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 23:23

Zebrastreep schreef:
Ik heb paardenhouderij gedaan en ik vond het een waardeloze opleiding , meer voor de hobby. Voor een goed salaris moet je het niet gaan doen. Als ik op mijn diploma kijk komt het een beetje over als professioneel poepschepper :') Als ik dan wat wou verdienen zou ik 7 dagen 12 uur per dag aan het werk moeten en daar had ik geen zin in.

Opleiding vond ik ook wat te gemakkelijk , maar ik had achteraf niv 4 moeten volgen in plaats van 3. Ik heb een compleet andere opleiding op niv 4 daarna gedaan en ben in de zorg gaan werken. Daarin gewoon goed betaald , en twee paarden plus fokkerij puur voor de hobby.

Volgens mij is het toch een interne opleiding wat je wilt gaan volgen?


Dit.

Behalve mijn instructie papieren had ik alles wat ik heb geleerd ook gewoon kunnen leren door vanaf mijn 15/16 fulltime op diverse paarden bedrijven te werken. Moet er wel bij zeggen dat ik op een andere school heb gezeten en dat ik ben begonnen op niveau 4, maar door het ziek zijn en overlijden van mijn vader gekozen heb te stoppen met de opleiding en te tekenen voor een niveau 3 diploma.

Loon is ook niet om naar huis te schrijven. Nee, achteraf gezien had ik gewoon een andere studierichting moeten kiezen en de paarden als uitgebreide (uit de hand gelopen) hobby erbij moeten pakken. Dan had ik eerder eigen paarden kunnen hebben, meer loon en meer tijd.

Absolem

Berichten: 2768
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Opleiding Bedrijfsleider Paardensport en houderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 23:33

Niet doen. This het niet waard tenzij je al een bak geld hebt en gelijk voor jezelf kunt beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 23:35

Mijn tip: volg een opleiding waar je wat aan hebt, maak die af, ga dan in de paarden werken, dan kun je daarna terugvallen op je diploma wanneer je bent uitgekeken op het leven als slechtbetaald, overwerkt stalsloofje. :)

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 23:55

Mkango schreef:
Mijn tip: volg een opleiding waar je wat aan hebt, maak die af, ga dan in de paarden werken, dan kun je daarna terugvallen op je diploma wanneer je bent uitgekeken op het leven als slechtbetaald, overwerkt stalsloofje. :)

En als je dan toch van het type "van dik hout zaagt men planken" bent; volg dan een technische opleiding. Dan weet je in ieder geval zeker dat de werkgevers opgesteld staan in rijen van drie.

Dat heb ik ook gedaan en ben nu de bepalende factor in de energietransitie }>

LiannePuthzy

Berichten: 7003
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Opleiding Bedrijfsleider Paardensport en houderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 00:06

Ik ken verschillende mensen die een opleiding paardenhouderij hebben gedaan, en de meeste doen nu een 2e mbo opleiding of hbo omdat er simpelweg niet heel veel toekomst in is. Degene die nog wel in de paarden werken hebben of talent of ouders welke werkzaam zijn in de hippische sector en zo dus goede connecties hebben.
Als je rijles wilt geven kan je beter een losse orun opleiding volgen

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70687
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 00:07

Ik verplaats dit topic naar School, studie en werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 00:30

ikke schreef:
Mkango schreef:
Mijn tip: volg een opleiding waar je wat aan hebt, maak die af, ga dan in de paarden werken, dan kun je daarna terugvallen op je diploma wanneer je bent uitgekeken op het leven als slechtbetaald, overwerkt stalsloofje. :)

En als je dan toch van het type "van dik hout zaagt men planken" bent; volg dan een technische opleiding. Dan weet je in ieder geval zeker dat de werkgevers opgesteld staan in rijen van drie.

Dat heb ik ook gedaan en ben nu de bepalende factor in de energietransitie }>
Dat staan ze voor mij ook, want blijkbaar kan ik wat dingen met een camera, paarden en Photoshop. :)) _O-

Maar zonder gekheid: je moet doen wat bij je past TS, maar doe wel iets verstandigs. :) Het werken in de paarden is niet alleen lange dagen, weinig loon, maar ook een flinke aanslag op je lichaam. Vaak is het niet de vraag of je geblesseerd raakt, maar wanneer en dan is het toch wel fijn als je ergens op kunt terugvallen en niet noodgedwongen jaren met een kapot lichaam zwaar werk moet doen waar je lichaam nog meer van kapot gaat. Ook dat heb ik in mijn omgeving gezien namelijk en al die 40-plussers zeggen één ding: "had ik maar een ander diploma gehaald of andere vaardigheden opgedaan waar ik nu wat aan had gehad."

Matheno

Berichten: 7954
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Opleiding Bedrijfsleider Paardensport en houderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 00:37

Voor het hebben van land en / of een manege heb je geen opleiding nodig voor paardenhouderij, maar een hele rijke man. :j

moniek21
Berichten: 4614
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Opleiding Bedrijfsleider Paardensport en houderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 07:20

Ik heb het heeeeuuuullll lang geleden ook gedaan .. opleiding in de paardensector icm werken.
Ik raad het je niet aan, ik was toen 7 dagen in de week aan het werk voor 1000 gulden ( jaja zo lang is het geleden :+ ) ik heb er toen voor gekozen om het puur als hobby te houden en een “gewone” baan te kiezen.
Ik heb nu een super leuke baan die omgerekend naar toen 6x zoveel betaald en ik gewoon weer veel plezier heb in wat ik doe <3

ruitje

Berichten: 12360
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Opleiding Bedrijfsleider Paardensport en houderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 07:43

Wat lijkt je leuk aan het hebben van een eigen stal of manege :) ? Misschien kunnen we met zijn alle meer tips geven over bepaalde opleidingen als we beter weten wat jou precies leuk lijkt in de paardensport :)

mars_mellow
Berichten: 534
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 09:59

Heel erg bedankt voor al jullie reacties, ik denk dat het hem niet word dan :j




ruitje schreef:
Wat lijkt je leuk aan het hebben van een eigen stal of manege :) ?


Het lijkt mij leuk om dingen te plannen, op te stellen waar/hoe welke paarden staan, het lesgeven van mensen lijkt me ook erg leuk. Verder lijkt in principe alles wat erbij komt kijken me heel erg interessant.

Ik leunde ook al richting een osteopaat opleiding, of iets met zadelpassen of zo. Dat is echter alleen in belgie, en daar kom ik niet zo snel.

Mijn 2e keuze voor een opleiding was paraveterinair, maar daar verdien je blijkbaar ook niet genoeg om alleen te wonen en te kunnen betalen voor een eigen paard, en dat is voor mij wel een must.
Laatst bijgewerkt door mars_mellow op 04-11-22 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Berichten: 12360
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 10:06

Heb je al eens een dag meegelopen op een stal of manege, en dan echt wat dat inhoud?

Want in principe ben ik met heel veel dingen bezig, maar herken ik mij niet zo in de omschrijving die jij geeft.

Als je wil wil ik je wel eens een dag op sleeptouw nemen, dan kun je zien of een dag 'staleigenaar' zijn echt is wat je leuk vind.

Lesgeven is namelijk iets heel anders en paraveterinair ook. Eigenlijk is de enige gemeenschappelijke deler dat het iets met paarden te maken heeft maar het vraagt verder echt in alle 3 de gevallen wat anders :)

Babootje

Berichten: 26418
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 10:25

ikke schreef:
Dat heb ik ook gedaan en ben nu de bepalende factor in de energietransitie }>


Jij bent...... Rob Jetten? :D :D :D

MissNienke1

Berichten: 151
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Maartensdijk

Re: Opleiding Bedrijfsleider Paardensport en houderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 10:42

In een opleiding dierverzorging of paardenhouderij zitten best veel zaken die je ook kunt zonder opleiding. Dan zul je, als je een baan zoekt, veel concurrentie hebben van ongeschoolde 16-jarige meisjes die dat ook als bijbaan willen doen.
Als je een meer specifieke opleiding kiest, zoals paraveterinair of dierenartsassistent, ben je ook bezig met dieren, hun eigenaren, etc, maar kun je iets wat uniek is, of tenminste niet zonder opleiding kunt doen.
Als ik jou was, zou ik me breed oriënteren en vooral kijken welke aspecten van het werken met paarden jou leuk lijken. Plannen kan ook in andere banen/ sectoren (bijvoorbeeld logistiek), werken met dieren, werken met eigenaren, lesgeven (kan ook als docent op een school), etc . Dan kun je kijken of deze aspecten echt specifiek bij de paardenhouderij horen, of ook ergens anders kunnen waar je meer kans hebt op een (goedbetaalde) baan.
Veel succes met je keuze. Goed dat je je laat informeren.

germie

Berichten: 26064
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Opleiding Bedrijfsleider Paardensport en houderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 14:13

Zoek dan een algemene bedrijfsleiding opleiding. Je hebt zo ook hippische bedrijfskunde. Niet doen. Als ik een bedrijfskundige zoek of een bedrijfsleider, dan heb ik voor een non-hippische sector bedrijf liever geen persoon die is opgeleid met het woord 'hippisch' er in. Als ik een hippisch bedrijf heb zoek ik iemand die vaardig en kundig is, en dan maakt dat 'hippisch' mij niet uit.

Ania

Berichten: 6107
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 14:21

Mkango schreef:
Mijn tip: volg een opleiding waar je wat aan hebt, maak die af, ga dan in de paarden werken, dan kun je daarna terugvallen op je diploma wanneer je bent uitgekeken op het leven als slechtbetaald, overwerkt stalsloofje. :)

dit. :j

heb nooit iets gehad aan mijn mbo paardenhouderij en sport opleiding.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Opleiding Bedrijfsleider Paardensport en houderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 14:58

Als jij wil leren hoe je moet poepscheppen, hoe je bandages om moet doen en hoe je paarden in het land zet en eruit haalt, waarbij je €1000.- per maand verdient(als je al geluk hebt) aan 60-urige werkweek, dan moet je deze opleiding gaan doen.
Wil je een opleiding waarbij je jezelf kunt onderhouden, dan moet je het niet gaan doen :) Ik heb in de paarden gewerkt, en ik heb geen opleiding gedaan, want het is simpelweg niet nodig. Ervaring en kennis die je buiten een opleiding heb opgedaan, is waardevoller dan de opleiding zelf.

Ik zou iets kiezen buiten dieren om, en houd dieren als hobby. Het is vaak ook ineens niet meer zo leuk als paarden je werk worden. Bij mij heeft dat echt een klap gegeven in mijn plezier met de paarden. Nog steeds heb ik daar last van. Maar ook omdat ik dacht dat de paardenwereld een leuke wereld was waarbij paarden goed verzorgd werden, maar dat is ook echt niet altijd het geval. Soms gebeuren er dingen in de paardenwereld die echt niet grappig zijn en vervelend zijn om te zien. En dat maakt dat de paardensport echt niet alleen maar leuk en mooi is.

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 15:00

ruitje schreef:
Heb je al eens een dag meegelopen op een stal of manege, en dan echt wat dat inhoud?

Want in principe ben ik met heel veel dingen bezig, maar herken ik mij niet zo in de omschrijving die jij geeft.

Als je wil wil ik je wel eens een dag op sleeptouw nemen, dan kun je zien of een dag 'staleigenaar' zijn echt is wat je leuk vind.

Lesgeven is namelijk iets heel anders en paraveterinair ook. Eigenlijk is de enige gemeenschappelijke deler dat het iets met paarden te maken heeft maar het vraagt verder echt in alle 3 de gevallen wat anders :)

Daar moet je mij niet voor uitdagen, dat weet je :D :D
Maar TS; ik zou deze kans met beide handen aangrijpen om eens in de keuken te kijken.

Ik denk dat je daarna genezen bent van het idee.....

Ik heb in mijn opleiding ook een stevig stukje bedrijfskunde gehad en ik kan je vertellen dat Ruitje weet waar ze het over heeft! Daar hebben wij weleens wat PB's aan gewijd.

Suzanne F.

Berichten: 49391
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 17:38

mars_mellow schreef:
Heel erg bedankt voor al jullie reacties, ik denk dat het hem niet word dan :j

Het lijkt mij leuk om dingen te plannen, op te stellen waar/hoe welke paarden staan, het lesgeven van mensen lijkt me ook erg leuk. Verder lijkt in principe alles wat erbij komt kijken me heel erg interessant.

Ik leunde ook al richting een osteopaat opleiding, of iets met zadelpassen of zo. Dat is echter alleen in belgie, en daar kom ik niet zo snel.

Mijn 2e keuze voor een opleiding was paraveterinair, maar daar verdien je blijkbaar ook niet genoeg om alleen te wonen en te kunnen betalen voor een eigen paard, en dat is voor mij wel een must.


Ga alsjeblieft een gewone MBO opleiding doen, MBO bedrijfskunde of business administration. Eventueel nog HBO erna en dan heb je een toekomst waar je je eigen geld kan gaan verdienen. Geen paardenopleiding doen. Je wilt dus op jezelf gaan wonen en een paard kunnen houden? Dan zou ik maar zorgen voor een goede opleiding want dat kost veel geld. In de paarden is geen geld te verdienen voor de meeste mensen.

Miran

Berichten: 4465
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 18:09

Ik zou dan eerder kiezen voor een algemene bedrijfskunde opleiding en daarnaast of daarachter aan een instructeursopleiding. Dan kun je bijv ook naast een algemene baan nog lessen gaan geven.

mars_mellow
Berichten: 534
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 19:54

Hi allemaal, bedankt voor jullie reacties! Ik vind dit heel lastig. Natuurlijk wil ik ontzettend graag iets doen met dieren/paarden. Ik sta op het punt om een paard te kopen, dus ik ga wel een goed genoeg salaris nodig hebben. Ik denk dat het in dit geval handig is om een baan te zoeken waar ik veel mee verdien, ookal is de baan zelf niet mijn ding.

Nu wel een beetje off-topic, oeps.

Bedrijfsleider Paardensport en Houderij wordt het dus sowieso niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 20:05

mars_mellow schreef:
Hi allemaal, bedankt voor jullie reacties! Ik vind dit heel lastig. Natuurlijk wil ik ontzettend graag iets doen met dieren/paarden. Ik sta op het punt om een paard te kopen, dus ik ga wel een goed genoeg salaris nodig hebben. Ik denk dat het in dit geval handig is om een baan te zoeken waar ik veel mee verdien, ookal is de baan zelf niet mijn ding.

Nu wel een beetje off-topic, oeps.

Bedrijfsleider Paardensport en Houderij wordt het dus sowieso niet.
Je hoeft niet te gaan voor iets waar je veel mee verdient, maar het is wel verstandig om te gaan voor iets waar toekomst in zit, waarin je genoeg verdient om jezelf te kunnen onderhouden en waarin je kunt werken om te leven en niet hoeft te leven om te werken.

De tip die ik je eerder gaf, is hoe ik het zelf heb aangepakt. :) Ik heb geschiedenis gestudeerd aan de uni en heb daarna twee jaar fulltime in de paarden gewerkt. Als ik opnieuw zou moeten kiezen, zou ik het exact hetzelfde aangepakt hebben: ik heb iets gestudeerd wat ik leuk vond en waarmee ik gewoon een baan kon vinden, daarna ben ik mijn dromen achterna gegaan, maar ik had wel iets om op terug te vallen. Ik werk nu nog steeds/weer in de industrie, maar dan in een andere functie dan work rider, ik doe namelijk marketingdingen voor bedrijven in de volbloedindustrie. Niet meer zo hands-on met de paarden, maar dus nog wel langs de zijlijn.

Had ik die twee jaar niet gewerkt als work rider, dan had ik dit werk ook niet kunnen doen, dus in die zin is het zeker geen verloren tijd geweest. :) En heel eerlijk, ik geniet nu veel meer van de paarden nu het geen "moeten" meer is, ik niet door weer en wind voor een hongerloontje de (soms compleet gestoorde) paarden van een ander hoef te rijden, en m'n eigen paard gewoon ontspanning is.

Zebrastreep

Berichten: 9828
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 20:10

Het klinkt ook wel heel ontmoedigend allemaal natuurlijk zo. Maar je moet ook wel iets kiezen wat je leuk vindt. Je bent nog jong , dus je kan nog alle kanten op. Als je het echt graag wilt doen , moet je het natuurlijk gewoon gaan volgen en maar kijken wat het wordt. Mijn ouders vonden het destijds echt belangrijk dat ik wat ging doen wat ik leuk vond , of het nu een nuttige opleiding was of niet.

Je moet alleen wel in je achterhoofd houden als je recht heb op studiefinanciering je in de knoei kan komen met een nog een opleiding erachter aan en dat je mogelijk geld moet gaan lenen. Ik kwam bij mijn zorg opleiding net een jaar te kort waardoor ik nog een schuld heb opgebouwd.

Daarnaast was ik er wel achter wil ik nog wat met paarden gaan doen , gaat dat echt zijn op gebied van lesgeven daar had ik dan wel aanleg voor en ook plezier in. Nu zou ik stiekem nog wel met paarden en mensen met een verstandelijke beperking willen werken. Ik heb nu volop gekozen voor het begeleiden van mensen met een verstandelijke beperking op een woongroep , maar ik sluit niet uit dat ik mij in de toekomst nog eventueel deels laat omscholen voor een diploma met lesgeven aan gehandicapten.

En ik heb ook wel leuke dingen overgehouden aan de opleiding hoor , zo heb ik een paard gekocht van een stageplaats en daar sta ik nu nog op pension. En daardoor ook een tweede paard kunnen fokken wat ik zonder de opleiding nooit had kunnen doen. Ik kreeg ook een baan aangeboden op een manege waar ik stage liep waar ook wel uitzicht was naar een cursus om instructrice te worden. Ik heb dat laatste aanbod afgeslagen omdat ik wat woorden had gehad met de eigenaar en niks daar op contract ging. Met uitzicht naar de toekomst was geen contract echt geen optie dus ik heb dat af moeten slaan. Ook geen spijt van gehad , lichamelijk was het heel erg zwaar.

Als je nog jong bent , zou ik aan de andere kant zeggen volg het gewoon en zie waar het schip strand. Je gaat in ieder geval geen opleiding volgen aan MBO Terra. Dat zijn gewoon echt waardeloze scholen die de boel niet op orde hebben welke oprichtingsvorm dan ook. Het is gewoon jammer dat in mijn geval de school heel erg van invloed was waardoor het allemaal vreemd en slordig verliep.

Een collega van mij die 10 jaar ouder is heeft destijds ook paardenhouderij gevolgd en juist allemaal positieve ervaringen met de opleiding. Maar ook zij zit nu volop in de zorg dus het zegt wel iets hoe groot de kans op een baan is. Maar ook zij zou nog wel hetzelfde willen als ik en dat is lesgeven aan gehandicapten in combinatie met paarden

Van mijn oude klas is er één jongen die een eigen stal is begonnen. Zijn ouders hadden al eens springstal en veel connecties. Hijzelf deed al actief mee aan springwedstrijden dus het was voor hem gemakkelijk om bij de juiste mensen te komen. De rest heeft paarden eigenlijk voor de hobby en de leuk maar doen daarnaast totaal wat anders.