Vrijwilligerswerk voor politieke partij wel of niet vermelden op CV?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Vrijwilligerswerk voor politieke partij wel of niet vermelden op CV?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 16:33

Hoe staan jullie daarin?

Aan de ene kant denk ik, niet doen. Aan de andere kant kan het ook een pluspunt zijn.

Het gaat niet om een rare partij hoor, maar elke partij heeft natuurlijk voor en tegenstanders.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27987
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Vrijwilligerswerk voor politieke partij wel of niet vermelden op CV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 16:37

Je hoeft het toch niet met naam en toenaam te noemen? Het werk an sich kan heel nuttig en relevant voor bepaalde functies zijn, dus zou ik zeker vermelden, maar dan zou ik gewoon zeggen 'vrijwilligerswerk politieke partij'. Dan heb je wél de nuttige info, maar niet het potentieel lastige label.

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 16:38

Als jij vindt dat die partij veel goeds doet en jij het leuk vindt om daar vrijwilligerswerk te doen,waarom dan niet? Een groot deel van de Nederlandse maatschappij draait op vrijwilligerswerk. Vaak krijg je ook een onkostenvergoeding.

Boras
Berichten: 9964
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 16:40

Ik zou het doen en wel net zoals Rije aangeeft.

Wordt er later tijdens een gesprek naar de partij gevraagd (wat ik niet netjes zou vinden), dan mag je gerust vriendelijk antwoorden dat je die info liever voor je houdt.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 16:41

Ligt er een beetje aan wat en hoeveel je doet.
Af en toe een keer flyeren zou ik niet vermelden, maar als je in een fractie zit als bijvoorbeeld duo-raadslid, dan zou ik dat wel vermelden.

senna21

Berichten: 11890
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 16:42

Het ligt eraan of deze vrijwilligersfunctie een meerwaarde heeft voor je sollicitatie.
Staat het op je LinkedIn profiel?

Boras
Berichten: 9964
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 16:43

Je inzetten voor de maatschappij, in de vorm van vrijwilligerswerk op welke manier dan ook, wordt over het algemeen gewaardeerd. Je scoort er punten mee.

Het uitgebreid benoemen van de werkzaamheden zou ik doen als het relevant is voor de functie.

Picopico
Berichten: 896
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 16:50

Ligt eraan of de ervaring die je bij dat vrijwilligerswerk hebt opgedaan relevant is voor de baan waar je voor solliciteert. Als dat zo is, zou ik het neutraal erop zetten, zonder de politieke partij te noemen. Komt het in het gesprek naar voren kun je zeggen welke partij, of aangeven dat je dat liever voor je houdt.
Is het niet relevant voor de functie waar je voor solliciteert (bv schoonmaker), zou ik het niet melden.

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Vrijwilligerswerk voor politieke partij wel of niet vermelden op CV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 17:02

Ik kom altijd uit voor mijn politieke partij of religie. Ik vind dat beter dan zoiets verzwijgen want het komt altijd uit en ik wil niet op een plek zitten waar ik geheim moet houden waar ik voor sta.Dit in geval dat je ergens werkt waarmee jouw idealen en voorkeuren echt niet matchen.

Boras
Berichten: 9964
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 17:16

anjali schreef:
Ik kom altijd uit voor mijn politieke partij of religie. Ik vind dat beter dan zoiets verzwijgen want het komt altijd uit en ik wil niet op een plek zitten waar ik geheim moet houden waar ik voor sta.Dit in geval dat je ergens werkt waarmee jouw idealen en voorkeuren echt niet matchen.


Als je idealen en voorkeuren tolerant naar de medemens zijn en je bent dat zelf ook, waarom zouden er dan problemen moeten ontstaan? Kijk rond in de maatschappij. Hoeveel mensen weten van hun collega's op welke partij ze stemmen of wat ze precies in hun vrije tijd doen?

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 17:43

Bedankt voor de reacties!

Ik zit bij partij voor de dieren. En ik wil daar ook in verder.
Alleen wil ik niet geassocieerd worden als klimaatactivist :+
Laatst bijgewerkt door Biks2 op 27-10-22 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Berichten: 15240
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 17:43

Boras schreef:
anjali schreef:
Ik kom altijd uit voor mijn politieke partij of religie. Ik vind dat beter dan zoiets verzwijgen want het komt altijd uit en ik wil niet op een plek zitten waar ik geheim moet houden waar ik voor sta.Dit in geval dat je ergens werkt waarmee jouw idealen en voorkeuren echt niet matchen.


Als je idealen en voorkeuren tolerant naar de medemens zijn en je bent dat zelf ook, waarom zouden er dan problemen moeten ontstaan? Kijk rond in de maatschappij. Hoeveel mensen weten van hun collega's op welke partij ze stemmen of wat ze precies in hun vrije tijd doen?


Precies, mijn religie of politieke voorkeur weten heeft geen meerwaarde voor mijn werk. Dus bazuin ik dat niet rond maar wil ik daar prima het gesprek over aan.

Als het meerwaarde heeft voor je werk en je er veel uren in steekt: vermelden. Zo niet, als kleine sitenote zonder details er op zetten of helemaal niet.

Amado7

Berichten: 10739
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Vrijwilligerswerk voor politieke partij wel of niet vermelden op CV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 18:01

Zou het zeker erbij zetten en dan zonder partij.

IngeK
Berichten: 882
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 18:09

Ik heb het altijd wel gedaan, jouw waarden neem je toch mee in elke omgeving dus als je je daarvoor schaamt dan klopt er iets niet. Ik vond in elk geval dat ik me er niet voor hoefde te schamen en heb er nooit vervelende reacties op gehad. Maar dat ging om een middenpartij, ik kan me voorstellen dat als het een partij aan de flanken is waar meer controverse over is, dat je het dan niet doet. Maar VVD, CDA, PvdA, D66 o.i.d. zou ik gewoon erop zetten. Mits idd relevant qua tijdsbesteding, geleerde vaardigheden etc. Een middagje flyeren zou ik er niet op zetten, maar een halfjaar op het partijbureau zitten of een raadslidmaatschap o.i.d. wel.

Edit: ik zie nu dat het PvdD betreft. Ik denk dat ik dat ook wel zou vermelden, tenzij je bij Shell of RWE of ForFarmers o.i.d. solliciteert, maar dat zou ik je dan sowieso afraden :')

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 18:17

Biks2 schreef:
Bedankt voor de reacties!

Ik zit bij partij voor de dieren. En ik wil daar ook in verder.
Alleen wil ik niet geassocieerd worden als klimaatactivist :+

Dat is mijn partij ook. En ik ben geen klimaatactivist in de wijze waarop dat momentaan wordt gedaan.Het ligt eraan op welke baan of bij welk bedrijf je wilt gaan solliciteren.Bij sommige bedrijven zul je juist hoge ogen gooien als je actief bent bij een bepaalde partij en bij andere bedrijven juist niet. maar er zijn tegenwoordig toch banen genoeg,ik denk dat je het prettigst werkt bij een bedrijf wat bij jou en je idealen past.

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 18:23

Amado7 schreef:
Zou het zeker erbij zetten en dan zonder partij.

Ik vind het altijd raar als iemand bij een gesprek over politiek en verkiezingen weigert te vertellen op welke partij hij stemt. Als je dat geheim wilt houden dan moet je voorkomen dat erover gesproken en gevraagd wordt.

Lieser
Berichten: 1546
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 18:53

anjali schreef:
Amado7 schreef:
Zou het zeker erbij zetten en dan zonder partij.

Ik vind het altijd raar als iemand bij een gesprek over politiek en verkiezingen weigert te vertellen op welke partij hij stemt. Als je dat geheim wilt houden dan moet je voorkomen dat erover gesproken en gevraagd wordt.

Huh? Je hebt toch geen invloed op wat andere mensen vragen?
Vragen staat vrij. Nee zeggen ook.

Boras
Berichten: 9964
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Vrijwilligerswerk voor politieke partij wel of niet vermelden op CV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 18:58

Je moet helemaal niets, anjali :)

Noukie
Berichten: 10954
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Vrijwilligerswerk voor politieke partij wel of niet vermelden op CV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 19:02

Ik zou het noemen inclusief partij. Om de simpele reden dat het wat zegt over wie je bent en je normen en waarden. En als een organisatie over de partij valt, kan je je afvragen je daar verder zou passen.

ingvdh

Berichten: 6379
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 19:04

Het hangt van de baan af, ik vermoed maar zo dat er bepaalde branches zijn die het geen pre vinden als je bepaalde politieke stromingen aanhangt.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 19:19

Noukie schreef:
Ik zou het noemen inclusief partij. Om de simpele reden dat het wat zegt over wie je bent en je normen en waarden. En als een organisatie over de partij valt, kan je je afvragen je daar verder zou passen.

Ja dat dacht ik inderdaad ook!

Alleen weet ik niet hoe mensen tegen PvdD aankijken. Kan me ergens voorstellen dat het als 'extreem' wordt gezien terwijl ik dat helemaal niet ben.

Petpa

Berichten: 1718
Geregistreerd: 13-07-09

Re: Vrijwilligerswerk voor politieke partij wel of niet vermelden op CV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 19:37

Ik kan me voorstellen dat het als "extreem" gezien kan worden binnen bepaalde branches.

Om wat voor soort functie gaat het?

Danielleeee_
Berichten: 3182
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 19:41

Noukie schreef:
Ik zou het noemen inclusief partij. Om de simpele reden dat het wat zegt over wie je bent en je normen en waarden. En als een organisatie over de partij valt, kan je je afvragen je daar verder zou passen.

Hier ben ik het mee eens. Al begrijp ik jouw twijfels ook hoor TS. Maar ik ben wel van mening dat als een potentiële werkgever valt over jouw inzet voor welke partij dan ook of je niet de kans geeft toe te lichten waarom je voor die partij kiest, dat het niet de juiste match is.

Emj_23
Berichten: 1207
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Vrijwilligerswerk voor politieke partij wel of niet vermelden op CV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 19:59

Ik denk dat het echt ligt aan de baan waar je op reageert of het gepast/handig is om de partij te vermelden, zou het zelf neutraal houden, als je wilt kan je het in een gesprek altijd benoemen als er naar gevraagd wordt. Maar als je er geen antwoord op wilt geven, niet op je CV zetten.
Bij mijn semi-publieke werkgever moet je nevenactiviteiten sowieso melden. En daar valt fanatieke inzet bij een politieke partij bij.

Boras
Berichten: 9964
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 20:01

@Danielleeee_ en Noukie

Ik vind het jezelf onnodig beperken en problemen zoeken daar waar ze niet hoeven te zijn.

Maar ts, succes! :)
Laatst bijgewerkt door Boras op 27-10-22 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt