[ENQ] PWS Heeft sport invloed op schoolprestaties?

Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Adjepatatje8

[ENQ] PWS Heeft sport invloed op schoolprestaties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-22 22:28

Hoi allemaal,

Zoals in de titel al te lezen is doe ik onderzoek naar de invloed van sporten op schoolprestaties. Hiervoor heb ik een enquête uitgezet.

Het onderzoek gaat over de middelbare school en de enquête is daarom alleen in te vullen als je in klas 2/3/4/5/6 zit, dit mag op elk niveau zijn.

Mochten er nog dingen onduidelijk zijn dan hoor ik het graag, dan kan ik het eventueel aanpassen.

https://forms.office.com/r/j4b973eiND

Alvast bedankt voor het invullen!

Nidar: B+11 ☆ L1+10 ☆ L2+11 ☆ M1+2
Adje: B+10 ☆ L1+4

Next: 26-09

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 06:14

Veel te kort door de bocht. Er zijn heel veel ‘tenzij’s. Als kinderen veel sporten kan dat invloed hebben, tenzij ze minder gaan sporten omdat school op 1 staat. Dus de ouders spelen hier ook een rol in. Is school de eerste prio of is dat sport? Gaat het kind minder sporten om genoeg tijd te kunnen besteden aan school? Of gaat sporten voor? Bij mij vroeger ging school ten koste van mijn paardrijden, ik wilde alleen maar rijden en was druk met paarden verzorgen en trainen. School boeide niet en had ik geen tijd meer voor. Ik zette de sport op 1. Mijn dochter zet school op 1 en dat verwacht ik ook. Sport is een bijzaak. Dus er zijn zoveel randvoorwaarden. Ook kan een kind een lager niveau kiezen zodat sport er wel naast kan. Dan lijkt het alsof het geen invloed heeft. Je hebt ook kinderen die makkelijk leren of juist meer moeite moeten doen. Je kan nooit de conclusie trekken dat sport wel of geen invloed heeft op de schoolprestaties, er zijn zoveel randvoorwaarden. En dat zeker niet koppelen aan cijfers. Want hoe waren de cijfers zonder sporten? Ligt het aan het sporten of aan de intelligentie (of motivatie) van het kind? En zo kan ik nog wel meer ‘tenzij’s of voorwaarden of invloeden noemen.

Voor welke opleiding is dit? Is deze onderzoeksvraag goedgekeurd?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

deksel

Re: [ENQ] PWS Heeft sport invloed op schoolprestaties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 06:57

Ik denk dat dit voor een profielwerkstuk is, dit maak je vaak in het laatste jaar van je examenjaar van de middelbare school (dus jaar 4/5/6). Ondanks dat ben ik het wel met je eens @Suzanne F.

@ts, ik denk dat je onderwerp goed is maar dat je beter wat meer vragen kan toevoegen. Van alle cijfer vragen zou je 1 vraag kunnen maken, hoe iemands schoolprestaties zijn. Ook zou je naar de voordelen kunnen kijken van sporten naast school. Ik denk dat je ondanks dat het je pws is, nog best even kritisch kan/mag kijken naar je eigen vragen. Succes!!

Eerlijkheid duurt het langst. Daarom zijn sommige mensen zo snel klaar. :D

Adjepatatje8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-22 07:42

[quote="Suzanne
Voor welke opleiding is dit? Is deze onderzoeksvraag goedgekeurd?[/quote]

Is inderdaad voor het profielwerkstuk(PWS) en ja de onderzoeksvraag is goedgekeurd.

Tuurlijk zitten er allemaal randvoorwaarden aan, maar dat zal je bij een ander onderwerp ook gaan krijgen. Er zal altijd een conclusie zijn waarbij uitzonderingen gelden.

Een pws gaat uiteindelijk niet perse over je conclusie, maar je moet vooral laten zien hoe je een grote opdracht schrijft en je inzet voor het onderwerp. Het wordt ook vaak gezien als "oefenen" voor het schrijven van scripties etc.

@deksel deze enquête is inderdaad volledig gebasseerd op cijfers, ik heb ook in klassen van verschillende niveaus en onderzoek gedaan naar motivatie en prestaties binnen de klas. (denk aan concentratie, tijd voor huiswerk, slaap ed).

Maar bedankt voor de tip ik ga nog eens kritisch kijken naar m'n vragen!

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 07:46

Onderzoeksvraag mag ook geen ja-/nee-vraag zijn, want dan is het antwoord gewoon ja of nee.
Dus beter vertrekken van "Welke invloed heeft sport op schoolprestaties".
Al spelen er dan nog heel wat factoren mee zoals hoe intensief wordt er gesport, hoe vaak moet er getraind worden, op welk niveau wordt er gesport...

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 07:51

Ik ben docent in het VO en vind het onderwerp van je PWS leuk!
Ik snap alleen niet zo heel goed dat deze enquete is goedgekeurd. PWS gaat inderdaad niet om het resultaat, maar om het kunnen doen van een onderzoek, maar er moet wel een conclusie geschreven worden als antwoord op je hoofdvraag (dat mag trouwens geen gesloten vraag zijn). De vragen in de enquete houden geen verband met elkaar, cijfers halen en sporten zonder context zegt namelijk niets. Je kan met deze enquete dus je hoofdvraag niet beantwoorden.
Ik zou er nog een gedeelte aan toevoegen om de connectie tussen het sporten en de resultaten aan te kunnen tonen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 09:24

Eens met Balte en Goof. Het onderwerp is interessant maar de vraagstelling moet anders en je enquête ook.
Welke invloed heeft sport op schoolprestaties is een betere. Maar dan moet je dit breder onderzoeken dan simpel wat cijfers opvragen van leerlingen waarvan je de achtergrond niet weet. En op welk niveau? Recreatief sporten zal eerder positief bijdragen dan op (sub)topniveau. De ene sport draagt wel positief bij en de andere niet. Waar ligt dat aan? Cijfers zeggen hier niks, dat is een leeg onderzoek waar je geen conclusie aan kan verbinden.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 18:37

Ik zou denk ik een stukje ervaren + alle vakken meepakken in de enquête (of heb je met een reden gekozen voor deze vakken?). Je hebt je enquête nu toegespitst op middelbare scholieren, (ik heb hem als hbo student ingevuld om je tips te kunnen geven) maar dat blijft best wel breed en zonder bepaalde informatie lastig om concrete conclusies uit te trekken. Zo koos ik op de middelbare tegen de adviezen in natuur & gezondheid, met natuurkunde, scheikunde, wiskunde A, biologie en Frans (ook had ik eerst nog economie als extra vak, maar die laten vallen uiteindelijk). Toen ik op de middelbare zat reed ik alleen 1 uur per week paard, maar mijn huidige ritme (7 uur per week naar de sportschool) had ik toen nóóit kunnen volhouden. Ik had namelijk onwijs veel moeite met natuurkunde, wiskunde , biologie en scheikunde en moest écht mijn opdrachten maken, anders ging ik nooit een voldoende halen. Iemand die bv hoogbegaafd is, of alleen voor vakken kiest die diegene makkelijk vindt, een niveau lager is ingestroomd en gebleven (bv havo/vwo uit de cito en havo gaan doen) zou dit weer totaal anders kunnen ervaren.

Heb je er ook bewust voor gekozen jaar 1 uit te sluiten? Ik zou juist de focus kiezen op één jaarlaag, om wat variabele te kunnen uitsluiten (of je er juist bewust van te zijn). Iemand in jaar 1 kan bv nog weinig kennis hebben over plannen, iemand in jaar 6 zou goed kunnen plannen bv. Jaar 4-5-6 heeft vaak meer tussenuren, dus meer tijd om aan opdrachten te werken overdag.

~ The comeback is always stronger than the setback ~

Adjepatatje8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-22 19:22

Kairos schreef:
.

Heb je er ook bewust voor gekozen jaar 1 uit te sluiten? Ik zou juist de focus kiezen op één jaarlaag, om wat variabele te kunnen uitsluiten (of je er juist bewust van te zijn). Iemand in jaar 1 kan bv nog weinig kennis hebben over plannen, iemand in jaar 6 zou goed kunnen plannen bv. Jaar 4-5-6 heeft vaak meer tussenuren, dus meer tijd om aan opdrachten te werken overdag.

Klopt bewust voor gekozen in deze enquête, omdat er op mijn school gewerkt wordt met toetsweken. Onze eerste toetsweek is pas na de herfstvakantie, dus zijn er erg weinig/geen cijfers. Ik vraag daarom naar eindcijfers van vorig jaar en klas 1 heeft deze cijfers niet.
Vandaar de keuze om de eerste klas uit te sluiten en te focussen op klas 2 t/m 6 en deze gegevens in mij PWS verder uit te werken.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 19:24

Adjepatatje8 schreef:
Kairos schreef:
.

Klopt bewust voor gekozen in deze enquête, omdat er op mijn school gewerkt wordt met toetsweken. Onze eerste toetsweek is pas na de herfstvakantie, dus zijn er erg weinig/geen cijfers. Ik vraag daarom naar eindcijfers van vorig jaar en klas 1 heeft deze cijfers niet.
Vandaar de keuze om de eerste klas uit te sluiten en te focussen op klas 2 t/m 6 en deze gegevens in mij PWS verder uit te werken.

Ah oké duidelijk!

~ The comeback is always stronger than the setback ~

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie