Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly
ruitje schreef:Overigens is het voor alle opleidingen wel lastig als leerlingen het niet goed uitdragen. Of je een goede instructeur bent stopt natuurlijk niet als je daar de deur uit loopt. Ik vind het wel moeilijk om een hele opleiding te beoordelen op basis van 1 ervaring met een leerling
ruitje schreef:Overigens is het voor alle opleidingen wel lastig als leerlingen het niet goed uitdragen. Of je een goede instructeur bent stopt natuurlijk niet als je daar de deur uit loopt. Ik vind het wel moeilijk om een hele opleiding te beoordelen op basis van 1 ervaring met een leerling
Akires1 schreef:ruitje schreef:Overigens is het voor alle opleidingen wel lastig als leerlingen het niet goed uitdragen. Of je een goede instructeur bent stopt natuurlijk niet als je daar de deur uit loopt. Ik vind het wel moeilijk om een hele opleiding te beoordelen op basis van 1 ervaring met een leerling
Ik denk dat je daar een heel goed punt hebt, ruitje.
Een opleiding kan nog zo goed in elkaar steken en goed zijn; als degene die de opleiding heeft gedaan totaal het gevoel mist, maar vervolgens wel mensen gaat ‘helpen’ onder de noemer van die opleiding, krijgt de opleiding de naam niet goed te zijn.
Ik denk dat het belangrijkste is bij het kiezen van een opleiding, dat de methode die gebruikt wordt je aanspreekt en bij je past. Anders zal een methode nooit ‘eigen’ worden.
ruitje schreef:Heb je ook aan de Emiel Voest Freestyle Academy gedacht?
De combinatie welzijnsadviseur en niveau 1 instructeur leren je al veel over waarom een paard doet zoals hij doet en daarna kun je doorstromen naar probleempaarden, trailerladen etc.
Ik vind het een opleiding met een sterke basis, veel uitleg over het hoe en waarom.
Ik heb best wat ervaring met ' probleempaarden' ( bestaan die ) ? En heb er echt heel veel geleerd. Ik vind de combinatie praktijk en theorie in alle opleidingen heel erg fijn.
Omdat ik twijfelde of de opleiding wat voor mij was( want draversmens, dus rare achtergrond ) eerst een gesprek gehad met Chaja en een half uurtje meegekeken bij een les. Het feit dat dat kon, vond ik al een professioneel idee.
Mocht je vragen hebben, stuur gerust een PB!
Kayleigh__ schreef:Hier geen fan van 2moons. Toen mijn paard nog op de opfok stond kwamen ze daar (laatste jaar leerlingen onder leiding van Petra en een topinstructeur) een aantal dagen per jaar om samen met de eigenaar te werken aan de basis zoals meelopen, voetjes geven en later ook trailerladen. De basis ging bij ons nog best prima en daarom ben ik er ook mee doorgegaan om het trailerladen te leren. Daar werd het mij echt heel duidelijk dat er niet afgeweken werd van het boekje en er geen ruimte was om te kijken en te luisteren naar het paard zelf. Zo stond die van mij na flink opgevoerde druk wel in de trailer, maar was hij mentaal compleet afgesloten en is hij in paniek de klep weer afgevlogen. Daarna is er nog geprobeerd om hem de trailer in te krijgen, maar dat is niet gelukt en ik heb daarna de training gestopt, vooral ook vanwege de frustratie die Petra op mijn paard aan het uiten was. Nog steeds spijt van dat ik niet eerder zelf de training gestopt hebt.
Wat mij betreft is 2moons prima als je paard reageert volgens deze methode, doet deze dat niet dat weten ze ook niet wat ze er mee moeten en komt er frustratie naar boven. Er word veel gewerkt met druk en desensibiliseren.
Ik denk dat je voor jezelf goed moet kijken welke methode bij jou past en daar je opleiding op moet kiezen.
ikke schreef:Laat ik de vraag eens andersom stellen: wat heb JIJ te bieden aan een paard?
Hoeveel paarden heb jij al van kleine probleempjes af geholpen, opgeleid en gevormd tot betrouwbare, werkbare paarden?
Leuk hoor, zo'n opleiding; is ook echt wel nuttig bij een goede club maar het gaat er uiteindelijk om wat JIJ te bieden hebt! Zo'n opleiding kan het voorzien van extra tools en kennis, maar de basis begint echt bij jezelf. Als jij niks mee brengt, brengt zo'n opleiding het je ook niet. Dan wordt je in het beste geval een aardige volger van een methode. Leuk kunstje geleerd maar in no-time zul je paarden voor je krijgen die door jouw kunstje heen prikken en jou gaan vertellen wat jij gaat doen, in plaats van andersom.