Hoe zag jouw eerste baan na je studie eruit?

Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Femek2902

Hoe zag jouw eerste baan na je studie eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-22 14:25

Het moment is daar, ik ben bezig met mijn scriptie en over niet al te lange tijd hoop ik een baan te hebben die aansluit bij mijn opleiding Human resource management.

Ik ben dus begonnen met rondkijken naar banen in het vakgebied, en ik moet zeggen dat ik het enorm lastig vind om te kiezen waar ik op wil solliciteren. Mijn hoop tijdens de opleiding was dat ik vanuit mijn stage ergens kon blijven plakken, maar die hoop is helaas niet uitgekomen.

Hoe hebben jullie het aangepakt bij het solliciteren op een eerste baan na je opleiding? Waar keek je naar? Hoe ging je de salarisonderhandeling aan, deed je dat überhaupt? Hoeveel sollicitaties heb je verzonden? Sloot de baan aan bij je opleiding? Hoe heb je besloten wat je wou gaan doen?

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Re: Hoe zag jouw eerste baan na je studie eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 14:37

Ik ben toen de tijd benaderd door een recruiter dat ze een functie hadden en dachten dat mijn profiel daar wel bij zou passen.

Heb je je CV al op LinkedIn en de vacaturesites gezet? Je kan ook je CV naar recruitment bureau's doorsturen. Als zij dan denken dat ze wat voor je hebben kunnen ze je bellen. Dan kun je als ze de vacature doorsturen kijken of het je wat lijkt.

Witches, witches
Jury t/m F20, Zilver opleiding, A-proeven, VA en OS, Bixie-proeven, BB t/m L2 dressuur
Zecchino v. Oscar B+13 | L1+10 | L2+10

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 14:50

Inderdaad wat ynskek zegt, je linkedin profiel updaten en een bericht plaatsen met wat je zoekt. LinkedIn is hier het perfecte platform voor!

Als je het kunt dromen, kun je het beleven ✈️

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 14:51

Tijdens mijn afstuderen werd ik al heel veel benaderd, via LinkedIn, door recruiters. Dit waren eigenlijk allemaal functies die ik zelf totaal niet wilde. Ze sloten wel aan op mijn studie, maar ik wilde liever een ander soort functie (die ook op mijn studie aansloot). Door financiële druk ben ik toch maar voor de functie gegaan die mij niets leek :+ Toen ben ik door gaan zoeken en ben ik 3 bedrijven en 1 jaar later toch terecht gekomen waar ik wilde. Met concreet en passievol zijn kom je naar mijn idee wel een eind bij sollicitaties. Ik heb wel eens letterlijk met de handen op de tafel geslagen tijdens een gesprek om te krijgen wat ik wilde. Waar ik op let zijn sfeer binnen de organisatie, mogelijke aansluiting bij collega's, doorgroeimogelijkheden, salaris.

Salarisonderhandelingen moet je soms hard in zijn. Het eerste bedrijf dat mij een contract bood met een startsalaris, belde een half uurtje later dat het toch wat minder werd want ze konden het echt niet rond krijgen. Na wat praten kon het ineens toch wel! :') Soms lijkt het wel alsof de brutaalste het meest krijgt :+ Ik heb wel ex-klasgenoten die verdienen nu nog steeds ruim 400 euro per maand minder dan ik.

Hoe ik heb besloten wat ik wilde doen is rondkijken, ervaringen op doen en er over praten met mensen. Soms lijken functies leuk, maar zijn ze in de praktijk helemaal niet zo leuk om uit te voeren. Vacature omschrijvingen zijn soms wel wat mooier dan dat de functie in werkelijk is. Zo heb ik heel lang in de watertechnologie willen werken, want dat vond ik inhoudelijk heel interessant. Maar die wereld paste niet bij me, vandaar zit ik nu ergens anders. Daarnaast staat voor mij persoonlijk dat besluit niet vast: mijn functie die ik nu uitoefen vind ik NU leuk, maar misschien over 2 jaar wel niet meer, dat kan :) maar dat is persoonlijk en daarom werk ik ook via een detacheerder.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 14:55

Nou hier ging dat niet zo goed. Afgestudeerd als content designer. Heb een jaar thuisgezeten. Weet niet meer hoeveel sollicitaties ik heb verstuurd maar werd eigenlijk niet uitgenodigd. Uiteindelijk buiten m’n vakgebied gesolliciteerd en aangenomen als marketing & communicatie medewerker. Ik had dus ook 0 eisen want ik was allang blij dat ik wat had. En ik was blij dat ze met vaste salarisschalen werkten want ik vroeg minder dan dat ze me gegeven hebben _O- Dus lees je goed in wat een gepast uurloon is voor een junior en ga er dan liever wat boven zitten. Omlaag gaan kan altijd.

Wat ik ook lastig vond, was dat veel vacatureteksten heel standaard waren en eigenlijk nog niks zeiden. Ik wist niet dat toen ik op m’n huidige functie solliciteerde, ik het gehele marketing team zou vormen.. Uiteindelijk toch ja gezegd omdat je gek bent om nee te zeggen als je al zolang thuiszit. Dus je zou ze ook kunnen opbellen n.a.v. een vacature en wat dieper erop in kunnen gaan. Wat doe je nou op een dag, wat voor team is het etc.

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 14:56

Op dit moment staan er voor iedere 100 werknemers zo'n 130 vacatures open. Als je eenmaal in contact bent met een recruiter kan het heel goed zijn dat als de ene vacature niks is hij/zij nog wel een andere in portefuille heeft waar je je wel in kan vinden.

Witches, witches
Jury t/m F20, Zilver opleiding, A-proeven, VA en OS, Bixie-proeven, BB t/m L2 dressuur

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:03

Ik heb 3 maanden ergens gewerkt niet in mijn vakgebied, dit zodat ik geen gat zou hebben ondertussen veel gesolliciteerd
en toen binnen mijn oude stage plek aan de slag kunnen gaan als flexer, na een half jaartje kwam er een vacature vrij binnen een vast team en daar werk ik nu 6,5 jaar later nog steeds.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:06

Ik deed 1 sollicitatie en had een baan in m’n vakgebied gevonden al voor m’n afstuderen :') weinig tijd gehad om over na te denken dus.

Uit ervaring zeg ik vooral dit: jij gaat straks solliciteren op een baan en dan jezelf op je best laat zien, ook je slechte kanten op een zo goed mogelijke manier gaat laten zien en gouden bergen gaat beloven, laten we even eerlijk zijn; dat doet iedereen. Maar wat je vooral moet onthouden is dat een werkgever dat OOK net zo hard bij jou gaat doen en de leukste kanten van de baan laat zien, en de poedersuiker die ook bij het werk horen zo min mogelijk gaat belichten. Vraag goed door, zorg dat je met toekomstige collega’s een gesprekje aan kan gaan en trap niet volledig in de mooie verkooppraatjes.

Salarisonderhandelingen: doe goed onderzoek! En zet niet te laag in, maar motiveer jezelf wel goed als je hoog inzet. Je moet wel een duidelijk verhaal hebben waarom jij dat salaris verdient.

Voor überhaupt solliciteren: gaat niet pas solliciteren als je aan 9 of 10 van de 10 gevraagde eisen voldoet. Zo’n eisenplaatje omschrijft de perfecte kandidaat. Als die al rondloopt is het nog maar de vraag of die precies op dat moment op de functie gaat solliciteren. Solliciteer dus ook als je iets heel tof vind maar lang niet aan het perfecte plaatje voldoet. Bereid dan wel goed voor waarom je alsnog een goede kandidaat bent.

Relaxed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:11

Ik studeerde af in 2011, midden in de crisis dus en weinig banen. Kwam van HBO accountancy, bij de accountantskantoren kwam ik er niet tussen. Toen bij een bedrijf op de crediteurenadministratie terecht gekomen, zag het als een tijdelijk iets en kon dan rustig verder kijken. Uiteindelijk groeide ik binnen dat bedrijf snel door naar een functie die wel bij mijn opleiding paste en heb er 7 jaar gewerkt uiteindelijk :D

Salarisonderhandeling, ik heb vooral daar geleerd dat je dat moet doen en heb pas daarna bij andere banen echte sprongen gemaakt. Nu is de tijd heel anders, als je nu niet onderhandelt snijd je jezelf enorm in de vingers..

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-22 15:14

Ik ben bekend met de kracht van LinkedIn inderdaad, daar ben ik wel op te vinden, maar eigenlijk vind ik het geen fijn platform. Het probleem is eigenlijk ook niet dat er niets te vinden is, maar meer dat er teveel te vinden is. Wanneer ik met een straal van 30 km hr-medewerker intyp op bijv. werkzoeken.nl dan krijg ik meer dan 400 suggesties :') Dus het is nogal een luxe probleem eigenlijk..

Dankjulliewel voor de ervaringen! Het lijkt me echt ontzettend lastig als er niets te vinden is en je maar uit wanhoop iets aanneemt.
Jullie opmerkingen over concreet maken wat je wilt en daarvoor gaan staan helpen, dat is top. Ik twijfel of ik niet wat arrogant ben in mijn salariseis, maar ik zou het echt jammer vinden om een baan te doen waar ik evenveel verdien als mijn bijbaantje per uur. Geld speelt toch een rol omdat het in mijn ogen ook een soort waardering is.

Verder valt het me inderdaad op dat veel vacatures hetzelfde zijn en laat ik nou net niet enthousiast worden van die standaard vacaturetekst.. Ik ben namelijk geen administratietopper, maar dat is wel de startersfunctie bij hr :') Maar de conclusie is dus om wel gewoon in gesprek te gaan en te kijken wat past.

Ynskek: Dit is inderdaad wat ik veel hoor, maar wat nou als al die vacatures er wel zijn, maar dat ik dan een mooie baan afwijs voor iets wat mooier zou kunnen zijn en er nooit komt. Dat vind ik wel spannend. Heb je hier zelf ervaring mee? Hoe heb je dat aangepakt?

Relaxed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:19

Vacatures en de inhoud ervan zijn echt verschrikkelijk.. In mijn vakgebied, tegenwoordig noemen ze zelf financieel administratief medewerkers in hun vacatures al (financial) controllers :n

Je kunt ook gewoon een uitgebreid oproepje zetten wat je precies zoekt, dat is de kracht van LinkedIn, de mensen vinden jou dan wel :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:28

Relaxed schreef:
Vacatures en de inhoud ervan zijn echt verschrikkelijk.. In mijn vakgebied, tegenwoordig noemen ze zelf financieel administratief medewerkers in hun vacatures al (financial) controllers :n

Je kunt ook gewoon een uitgebreid oproepje zetten wat je precies zoekt, dat is de kracht van LinkedIn, de mensen vinden jou dan wel :j
Je hoeft niet per se een uitgebreide oproep te plaatsen, je moet zorgen dat je de juiste zoektermen erin verwerkt en in je profiel. :j Net als met sollicitatiebrieven gaan recruiters geen ellenlange verhalen lezen op LinkedIn; ze zoeken bepaalde sleutelwoorden en aan de hand daarvan sturen ze hun berichten. Ik zou daarom juist een beetje beknopt zijn in wat je zoekt: wat voor soort bedrijf, regio, grootte etc.

Dit is hoe mijn eerste baan eruit zag na m'n studie. :') Ik heb Geschiedenis en African Studies gestudeerd, dus het kon er niet veel verder bij vandaan liggen. Ik wilde eigenlijk even een break na m'n studie, wilde wat dromen najagen en in plaats van een paar maanden, heb ik er twee jaar in gewerkt. Sindsdien werk ik in marketing / advertising. :)

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:30

Femek ik heb je even een PB gedaan...

Wat betreft de termen in vacatures herken ik wat Relaxed zegt ook echt wel.

Ik lees vaak eerst de opsomming van de taken, de eisen die ze hebben aan wat jouw profiel moet zijn en wat zij te bieden hebben en pas daarna het verkooppraatje.

Vind ik het takenpakket interessant, past het profiel bij mij en kan ik mij vinden in wat ze bieden kunnen we altijd een keer gaan praten.

Als linkedin niet bij je past kun je ook aan bijvoorbeeld Monsterboard, Vacaturebank of indeed denken.

Witches, witches

Relaxed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:34

Niet mee eens mkango, recruiters kijken echt zo slecht naar cv's.. hoe vaak ik wel niet berichtjes krijg met vacatures voor 'een mooie volgende stap' en dat ik dan vooral een stap terug zie als ik naar de vacature kijk :')

Dus ik zou vooral duidelijk omschrijven wat jij wil.. en nee, dit moet natuurlijk geen ellenlang epistel worden :+

DuFraize

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:36

Ik keek vooral naar iets in de buurt. Geen zin om lange reistijden te hebben.
Ook wilde ik niet direct fulltime aan de slag.
Salarisonderhandeling ging niet want CAO.
Ik voelde me echt weer een niksnut en ondergewaardeerd door collega's die niets meer waren dan ik (alleen meer ervaring). Ik werd gecontroleerd en bij niet behalen van je target (ik werk in de zorg) werd je naam rood. Na 3x kon je op t matje komen. Ik legde uit dat ik soms best 1,5 uur bij een client kon zijn om alles zorgvuldig in kaart te brengen en aan een band te bouwen.
Dat was niet gewenst, ik had 45 min en in die tijd werd ook verwacht dat ik reistijd plande naar de volgende.
Heb er 4 maand gewerkt. Ben daarna voor mezelf begonnen

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:49

DuFraize %)

Ik ben vanuit mn stage blijven plakken, heb 0 onderhandeld. Heb mezelf daar zeker wel mee in de vingers gesneden, wat uiteindelijk jaren later wel weer goed gekomen is. (Ja, ik werk er nog steeds)

Ik kijk wel ook naar soortgelijke vacatures, maar dan dichterbij. Wat mij opvalt: salaris noemen voor fulltime, maar een parttime contract aanbieden. :') Kijk daar ook wel naar bij solliciteren, en alvast veel succes!

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:50

Femek2902 schreef:
Ik ben bekend met de kracht van LinkedIn inderdaad, daar ben ik wel op te vinden, maar eigenlijk vind ik het geen fijn platform. Het probleem is eigenlijk ook niet dat er niets te vinden is, maar meer dat er teveel te vinden is. Wanneer ik met een straal van 30 km hr-medewerker intyp op bijv. werkzoeken.nl dan krijg ik meer dan 400 suggesties :') Dus het is nogal een luxe probleem eigenlijk..

Ik denk dat het voor jou belangrijk is eerst te weten wat je wilt. Vanuit daar zal je al veel gerichter (en makkelijker) kunnen solliciteren.
Bijvoorbeeld: wil je een groot, klein of MKB-bedrijf?
Wil je een internationaal bedrijf of juist niet?
Op welk vakgebied in HR wil je je gaan richten? Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld werving, verzuim, salarisadministratie, etc.
Vind je het leuk om orde te scheppen in de chaos, of wil je werken 'in een geoliede machine'?
Vind je doorgroeimogelijkheden belangrijk in een functie?
HR is echt mega breed en ik kan me voorstellen dat als jij 'HR-medewerker' intypt, je door de bomen het bos niet meer ziet. Probeer daarom eerst te antwoorden op bovenstaande vragen om het wat makkelijker te maken :)

Vraag bij gesprekken inderdaad goed door, wat je gaat doet, met welke systemen ze werken, HOE ze werken, wat er van jou verwacht wordt, wat jouw rol gaat zijn in een functie en doe goed onderzoek naar je salaris. Hoog inzetten is leuk, maar je moet het ook maar waar maken :)
Daarnaast vraag ik altijd of ik 1 of meerdere collega's kan ontmoeten. Hoe goed de eventuele functie ook bij je past, je collega's maken je (werk)dag en er is niks vervelenders dan moeten (samen)werken met collega's waar je niks mee hebt.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:56

Ik had net de pech dat corona om de hoek kwam kijken en ik 5 maanden thuis heb gezeten na mijn afstuderen... ik heb toen gewoon de eerste baan die op mijn pad kwam, waar ik voor gestudeerd had, aangenomen. Salaris onderhandelingen was toen (2020) niet zo als nu, dus niet gedaan. Geen moment spijt van gehad, heb daar twee leuke, leerzame jaren gehad :D

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:57

Als je met een simpel filter al 400 vacatures overhoudt zou ik de zoektocht anders aanpakken en bedrijven opzoeken die je aanspreken om xyz redenen. Bekijk daar de vacatures van en als ze niks hebben kijk of je ze alsnog met een open sollicitatie kan benaderen.
De vacature tekst is in mijn ervaring heel vaak copy paste en niet écht wat ze zoeken. Daarnaast kan er vaak ook echt wel wat aan de verantwoordelijkheden en taken aangepast worden als je eenmaal in gesprek bent.

TROY (2019) & LAYS (2014)

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 16:14

Ik heb gewoon gereageerd op vacatures in de laatste maand studie.
Bij twee praktijken een ochtend meegedraaid.
Uiteindelijk een daarvan gekozen. Daar de proeftijd gewerkt maar erachter gekomen dat ik daar niet op m’n plek was. Dus ergens anders gesolliciteerd en daar meegelopen. Hier werk in inmiddels twee maanden met plezier.

Mijn tip: gebruik de huidige tekorten situatie om kritisch te zijn over je werkplek/werkgever. Je hoeft niet meer oké te zijn met de eerste plek waar je kan werken. Waar wil je werken?

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 16:19

Pfoe vacature teksten zijn verschrikkelijk. Ik ben afgestudeerd als grafisch vormgever waarbij teksten staan als: het Adobe pakket heeft geen geheimen voor je. Of, ik weet de zin niet precies meer, maar iets wat suggereert dat je lekker door een botte hork uitgekafferd gaat worden en je niet mag huilen. Sterker nog; al die vacature teksten hebben er voor gezorgd dat ik geen interesse meer heb in mijn vakgebied. Het enige wat ik nog leuk vind is binnen een bedrijf als DTPer werken, maar die zijn dus nergens in de buurt te vinden behalve met reistijden van 45 minuten tot een uur.

Ik weet wel dat in HR ook een hoog salaris in zit van wat ik hoor van mensen om mij heen. Dus lekker hoog beginnen met je salaris want idd zakken kan altijd nog.

All magic comes with a price, dearie

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 17:07

Ik woonde nog thuis toen ik klaar was met de studie, en toen ben ik als ZZP'er begonnen, grafisch ontwerpen. Dat was in 2007, en in 2008 kwam de crisis.. Nergens meer opdrachten te vinden :+ Eigen bedrijfje liep dus niet meer lekker, en toen heb ik een jaar bij de weekkrant gewerkt.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-22 16:09

Oeff 8nnemiek, dat is wel pittig als je bedrijfje niet van de grond kan komen door een crisis. Gelukkig is het goedgekomen (of iig die indruk heb ik :D )

Verder even algemeen:
Vacatureteksten zijn inderdaad echt heel standaard en droog. Veel vacatures hebben teksten als: "Ben jij onze administratiekoning(in)? Reageer dan direct." Echt daar gaan al mijn nekharen van overeind staan.. Nee dat ben ik niet, ga ik niet worden, wil ik niet. Terwijl ik best wel een baan zoek met administratieve taken, geen probleem om nieuwe medewerkers aan te melden, contracten te maken en vog's aan te vragen bijvoorbeeld. Maar als ik enkel achter een computer gegevens moet invoeren dan is het niet de baan voor mij. (Voelen jullie de weerstand hahaha).

Ik vind het fijn dat meerdere van jullie echt benoemen om alles te vragen! In mijn hoofd zou ik gewoon moeten weten wat de taken zijn, maar dat is dus gewoon niet waar.

Qua loon zou ik trouwens willen dat het helemaal niet uitmaakt, maar aangezien ik een heerlijke studieschuld heb, al jaren op mezelf woon en alles zelf moet betalen, zit er toch een bepaald minimum aan. Maar dat zal vast wel loslopen.

Autumnn: Goede vragen, de antwoorden ben ik nog naar op zoek. Sommige dingen weet ik wel, maar anderen helemaal niet. Maar ik denk dat ik de komende gesprekken ook ga gebruiken om juist daar achter te komen, als er dan een klik is is dat helemaal mooi. Als die er nog niet is, dan kijk ik rustig verder. Ik heb nog tot eind december om een baan te vinden, hoewel het prettiger zou zijn om vanaf november of december al te kunnen starten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 16:25

Mijn eerste baan was via een gespecialiseerd uitzendbureau, ik werd gebeld de dag nadat ik me daar had aangemeld, of ik ongeveer per direct een collega kon vervangen die een hernia operatie moest ondergaan en tot zijn herstel uit de running zou zijn.
Dag later op gesprek, week later begonnen.

En ondertussen gesolliciteerd bij huidige functie en daar kon ik bijna aansluitend na het aflopen van de 4 maanden invalkracht aan de slag en werk ik nog steeds.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 16:28

Ik ben blijven plakken na mijn stage, maar na 1 maand ging het ontzettend fout en is was er een situatie ontstaan waarbij de bom maanden daarna tussen mij en de werkgevers is gebarsten. Ik had best veel moeite om de keuze te maken om weg te gaan en dan waarheen. De banen lagen voor het oprapen maar ik vond het vooral lastig om de veilige omgeving te verlaten.

Ik ben benaderd door een werknemer /kennis van een ander bedrijf. Omdat ik zo in de knoei zat met mijn werk ben ik op sollicitatie te gaan met de gedachte ik heb toch niks te verliezen.

De voorwaarden en het salaris waren veel beter ( 500 meer voor dezelfde aantal uren voor die 500 zou ik op mijn vorige werk 10 uur meer moeten draaien per week ). Toch de overstap gemaakt en ik heb het idee dat dit ook beter passend is na mijn opleiding.

Ik hamer vooral op contacten opbouwen in het werkveld. Vaak kunnen die je ook meer op weg helpen en je ergens binnen proberen te halen.

Ik heb er in ieder geval absoluut geen spijt van en sta met veel meer plezier bij dit bedrijf.

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie