Privé auto gebruiken voor werk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Kimbers

Privé auto gebruiken voor werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-22 23:13

In de hoop wat wijsheden en adviezen te vergaren..

Hoe zit het met het gebruik van een privé auto voor je werk? Dan heb ik het dus niet over woon-werkverkeer, maar dus echt het gebruik van je auto om naar klanten te gaan. Heeft een werkgever hierin verplichtingen met oog op de hogere kosten voor de auto?

Hoe zit het als je een ongeluk krijgt? Wie betaalt dit? Je zult vast ook een andere verzekering moeten afsluiten al is het alleen al ivm de kilometers die gereden worden. Is een particuliere autoverzekering nog wel toegestaan of ben je verplicht een zakelijke af te sluiten? Wie draait op voor deze kosten?
Hoe zit het met de kilometervergoeding?

Ik heb er bar weinig verstand van. Er wordt volgende week nog ontact gezocht met het juridisch loket maar wellicht en hopelijk komen hier ook nog goede adviezen voorbij.

In het contract staat niets benoemd over de auto.

Help :')

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 04:52

Andere verzekering is niet nodig, hooguit de kilometers aanpassen. En qua vergoeding, het zou de werkgever sieren om de gemaakte kilometers te vergoeden. En dan niet alleen het belastingvrije bedrag, maar een bedrag wat overeenkomt met de werkelijkheid. Is er geen vergoeding mogelijk, dan zou ik vragen om een auto van de zaak. Is dat ook niet mogelijk, dan zou ik ernstig in overweging nemen of dit het werk is wat je wilt doen.

Natuur*28-04-1995<>24-10-2021 Y;(
O’Laska *future is bright*

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 05:13

Moska schreef:
Andere verzekering is niet nodig, hooguit de kilometers aanpassen. En qua vergoeding, het zou de werkgever sieren om de gemaakte kilometers te vergoeden. En dan niet alleen het belastingvrije bedrag, maar een bedrag wat overeenkomt met de werkelijkheid. Is er geen vergoeding mogelijk, dan zou ik vragen om een auto van de zaak. Is dat ook niet mogelijk, dan zou ik ernstig in overweging nemen of dit het werk is wat je wilt doen.

Dit is dus niet waar!
Zodra jij je auto zakelijk gaat gebruiken, wordt het risico op schade hoger, daarom dien jij, op het moment dat jij je auto zakelijk gaat gebruiken, dit altijd aan te geven bij de verzekeraar!
Omdat jij geen eigen bedrijf hebt, en de auto dus niet op de balans staat van het bedrijf, zal je geen zakelijke auto verzekering krijgen, maar je gebruikt je auto niet alleen meer particulier, dus een particuliere autoverzekering is dus niet meer voldoende.
Het zal er dus op uit draaien dat je een particulier plus verzekering krijgt.
Deze is qua voorwaarden vrijwel gelijk, maar met de uitbreiding dat jij je auto ook deels zakelijk gebruikt, uiteraard zitten hier ook kosten aan verbonden!

Verder, mbt de aansprakelijkheid bij een ongeval tijdens werktijd, dat is echt een hele lastige! Ik kan mij nog herinneren dat dit de wet is met de meeste uitzonderingen. Hoe dit precies zit zou ik na moeten kijken in mijn boek, maar ik weet dat een minuscuul verschil al voor een verschuiving in de aansprakelijkheid zorgt.

Beter, stel je deze vragen gewoon meteen aan het juridisch loket of de rechtsbijstandverzekering, want op bokt krijg je waarschijnlijk teveel antwoorden van mensen die denken dat ze er verstand van hebben, maar het niet hebben :n

Er komt een moment dat je je realiseert wie belangrijk is, wie niet meer belangrijk is........
en wie altijd belangrijk zal zijn!
Dus, maak je geen zorgen over mensen uit je verleden, er is een reden dat ze het niet gered hebben in jouw toekomst

It's in your moments of decisions, that your destiny is made

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 05:25

Wij hebben als bedrijf een verzekering die schade vergoedt bij een auto ongeluk. Ook als de eigenaar wa verzekerd is en de schuldige.
Dit hangt wel af van de afgesloten dekking. Dus: even navragen bij je werkgever.

Wat betreft kilometervergoeding is er wettelijk niks vastgelegd. Kan wel in je cao iets over staan (als je die hebt) en anders ook navragen bij hr wat de regeling is.
Meestal is het op basis van declaratie een x bedrag per gereden kilometer.

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

Anoniem

Re: Privé auto gebruiken voor werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 08:06

Dit zijn toch geen vragen voor Bokt :n Ga hier aub mee naar je werkgever en het juridisch loket of je rechtsbijstandverzekering..

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 10:19

Dat gaat TS ook doen geeft ze aan, deze topic is een aanvulling daarop :)

Ik zou hier vrij simpel in zijn: als een werkgever van mij verlangt dat ik structureel klanten ga bezoeken, dan mag de werkgever voor vervoer zorgen. Incidenteel heb ik wel vaker m'n eigen auto gebruikt tegen een kilometervergoeding (ook uit gemak, we hebben een poolauto maar dan had ik eerst vanaf Gorinchem naar Utrecht gemoeten om daarna naar Zaltbommel, Tiel of Nijmegen te rijden), maar als dat structureel wordt, wordt het een ander verhaal. Dan is het wat mij betreft aan de werkgever om daar iets voor te regelen.

All wiyht. Rho sritched mg kegtops awound? ;(

De Man Fotografie

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 12:18

Verschilt misschien per verzekering en wat ze als zakelijk zien? Toen ik nog geen auto van de zaak had, reed ik ook met eigen auto. Heb de verzekering toen geïnformeerd, maar hoefde alleen maar km bij te stellen. Maar de kortste klap is inderdaad je verzekering bellen. En een verhipt goede regeling met je werkgever afspreken.

Natuur*28-04-1995<>24-10-2021 Y;(
O’Laska *future is bright*

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 12:47

Moska schreef:
Verschilt misschien per verzekering en wat ze als zakelijk zien? Toen ik nog geen auto van de zaak had, reed ik ook met eigen auto. Heb de verzekering toen geïnformeerd, maar hoefde alleen maar km bij te stellen. Maar de kortste klap is inderdaad je verzekering bellen. En een verhipt goede regeling met je werkgever afspreken.

Klopt! Ik werk voor een verzekeraar en wij zien klantbezoek niet als zakelijk gebruik.

I'm not weird, I'm limited edition :D

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-22 19:56

Moska schreef:

Het is gelukkig niet voor mij deze vraag maar waar jij je bericht met afsluit is ook hoe ik er in sta.

Ik zit op mijn telefoon dus quoten gaat lastig met meerdere berichten.
Er zou 25 cent kilometvergoeding gegeven worden. Verder geeft werkgever aan dat ongelukken op eigen risico zijn.

Ik heb alles gelezen van iedereen en zal straks even uitgebreider reageren!

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 20:05

Waarschijnlijk leg je er dan geld op toe als je naast benzine ook zaken als onderhoud, afschrijving etc meerekent. Via https://www.anwb.nl/auto/autokosten kun je kijken wat je auto je per km zou kosten op basis van het verwachte aantal kilometers en dergelijke. Ik zou overigens ook niet het bedrag wat daar uit zou komen aanhouden, maar er nog wat boven gaan zitten, zeker als ongelukken en dergelijke voor eigen rekening zijn.

All wiyht. Rho sritched mg kegtops awound? ;(

De Man Fotografie

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 20:06

Lekkere werkgever dan zeg, kun je niet op de fiets naar je werk gaan en zeggen dat je partner de auto heeft :+

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 20:54

Ik zit bij mijn werkgever nog in een regeling dat ik maandelijks een autovergoeding krijg, omdat ik mijn eigen auto gebruik voor zakelijk verkeer. Die vergoeding is voor de verzekering e.d. Daarnaast krijg ik woon-werk maar ook werk-werk kilometers. Die laatste voor een hoger tarief. Collega’s die recenter in dienst zijn kunnen op kantoor een werkauto reserveren voor werk-werk verkeer. Ik ben daar heel tevreden mee, nooit gedoe gehoord over schade of ongelukken.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-22 00:37

Arabesk schreef:
Lekkere werkgever dan zeg, kun je niet op de fiets naar je werk gaan en zeggen dat je partner de auto heeft :+

Eigen auto is dus een must om naar klanten te rijden.
Woon werkverkeer is het probleem niet. Het uurloon is trouwens 15 netto inclusief vakantiegeld. Dus het is allemaal echt heel mager.

Gelukkig gaat dit niet on mij :')

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-22 00:39

Exitium schreef:
Waarschijnlijk leg je er dan geld op toe als je naast benzine ook zaken als onderhoud, afschrijving etc meerekent. Via https://www.anwb.nl/auto/autokosten kun je kijken wat je auto je per km zou kosten op basis van het verwachte aantal kilometers en dergelijke. Ik zou overigens ook niet het bedrag wat daar uit zou komen aanhouden, maar er nog wat boven gaan zitten, zeker als ongelukken en dergelijke voor eigen rekening zijn.

Bedankt voor het linkje! Ik denk ook dat er op toegelegd moet worden inderdaad. En dat zou geen, of iig minder, een probleem zijn als het uurloon fantastisch was maar ook daar is geen sprake van dus heel denderend klinkt het allemaal niet.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 03:18

15 netto per uur en deze voorwaarden? Genoeg werk dat beter betaalt momenteel.

Speed never has killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you - Jeremy Clarkson
Één van de weinige bokkers die amper kan paardrijden, en dan ook nog eens een man is

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie