'Klant' verlengt hosting niet, website weg. Wat nu?

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

'Klant' verlengt hosting niet, website weg. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-22 09:09

Hey bokkertjes,

Waarschijnlijk meer een gevalletje moreel, maar ik voel me hier erg rot over dus kan niet echt realistisch oordelen.

Verhaal is zo: Ik heb vorige jaar een website gebouw voor een kennis, gewoon om haar uit de brand te helpen. Ik heb hierbij aangegeven dat ik best een website kan maken voor haar, maar geen professional ben. Ik bouw ze normaal alleen voor mezelf en heb voor het bedrijf waar ik voor werk een website gebouwd. Tis niet mijn werk en heb het ook niet als dusdanig behandelt.

Betreffende persoon had al een account bij Vimexx en ik ben zelf al jaren zeer tevreden met Vimexx. Ik heb haar zelf de hosting laten afsluiten en dit stap voor stap uitgelegd en heb van haar de bevestigingsmail ontvangen zodat ik op de server zelf aanpassingen kon doen en eventueel hulp kon vragen van Vimexx vanaf het juiste account.

De deal was, ik bouw de website en update met enige regelmaat plugins. Mocht ze wat aangepast willen hebben dan zou ze contact met me opnemen daarover.

Dat laatste gebeurde dus vandeweek... Waarom de website niet meer werkt en of ik het probleem kon oplossen.
Ik ben er achteraan gegaan, kon nergens meer op of in komen en heb uiteindelijk contact gezocht met Vimexx. Blijkt dat de hosting nooit is verlengd... En 2, bijna 3 maandem na het verlopen van de hosting is de hele website verwijdert.

Nu is het punt alleen dat:
- Vimexx aangeeft dat het verstandig is om alles op automatisch incasso te zetten in de bevestigingsmail.
- Ze 1,5 maand vantevoren al herinneringsmails sturen die in de titel letterlijk zegt: 'Hosting paketten verlopen binnenkort'. (Ik weet dit uit ervaring van mijn eigen websites, ik krijg niet haar mails)
- Ze hebben de website minstens 2 maanden langer online gehouden dan volgens het contract nodig was. Ik weet niet of ze tijdens deze tijd herinneringen zijn blijven sturen. Alle host gerelateerde mails gaan naar haar eigen primaire email adres .

Maar:
Ik heb haar nooit specifiek gewaarschuwd dat ze de hosting moet verlengen en/of op automatisch incasso moet zetten. Ik voel me daar echt rot om nu en vraag me af of dit nou mijn fout is (want ik was immers degene met de 'kennis') en wat jullie zouden doen in dit geval.

Bedankt alvast voor de reacties!

Kinke

Re: 'Klant' verlengt hosting niet, website weg. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:19

huh? waarom zou dat jouw fout zijn? Zij heeft blijkbaar diverse herinneringsmails gehad. Als ze niet wist wat het betekende dan had ze jou toch even kunnen vragen?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:22

Zij heeft de mails gehad, zij heeft de hosting afgesloten. Gevalletje puur pech vind ik. Ja, je had het haar kunnen vertellen maar uiteindelijk krijgt zij de mails en heb jij hem alleen voor haar gebouwd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:23

Amado7 schreef:
Zij heeft de mails gehad, zij heeft de hosting afgesloten. Gevalletje puur pech vind ik. Ja, je had het haar kunnen vertellen maar uiteindelijk krijgt zij de mails en heb jij hem alleen voor haar gebouwd.

Ja dit. Niet jouw fout dus. Jammer voor haar.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:24

Tja, tenzij ze laagelbegaafd is en niet in staat haar emails te openen of te lezen, is het toch echt haar eigen fout.

Daarnaast had ze los van die emails ook aan jou meer uitleg kunnen vragen over toekomstige kosten en abonnementen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:25

Wat dacht ze zelf toen ze de betaalverzoeken/herinneringen kreeg?

De afspraak was dat ze bij vragen jou zou contacten. De bal ligt dus echt bij haar in mijn ogen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:27

Ik ga er even van uit dat zij inderdaad alle mails over de hosting, de verlenging daarvan en de daarmee gemoeide kosten heeft ontvangen. Dan is het niet zo slim van haar om daar niets mee te doen. Als ze niet zeker was over wat ze hiermee moest, had ze het jou kunnen vragen. Dus nee, niet jouw probleem en ook niet jouw schuld.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:36

Nee, niet jouw fout. Ze kan zelf haar mails lezen, dat zij niks doet met 'LET OP je hosting vervalt en je website zal worden verwijderd' is echt haar eigen schuld.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:44

Eigen schuld, kan jij niks aan doen.
Heeft ze iets aangegeven dat ze deze mails had zien voorbij komen ?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:48

Tja, dan moet ze een hosting afsluiten en dan kan jij (als je dat nog wilt) de back-up van de website erop zetten.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:38

Schemerdier schreef:
Tja, tenzij ze laagelbegaafd is en niet in staat haar emails te openen of te lezen, is het toch echt haar eigen fout.

Daarnaast had ze los van die emails ook aan jou meer uitleg kunnen vragen over toekomstige kosten en abonnementen.

Ze had blijkbaar voor de website gebouwd werd al een account bij Vimexx, dus was er al minimaal een klein beetje bekend mee. Als je in taat bent een account bij een hostingpartij aan te maken, ben je ook in staat om je mail te lezen/openen lijkt me.

@Xyris: Ik neem aan dat je de terugkoppeling van Vimexx ook met haar besproken hebt. Wat zei ze over de mails die ze ontvangen zou moeten hebben enzo?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-22 11:20

Bedankt allemaal! Ja ze heeft gewoon een eigen zaak, geen beperkingen ofzo.

Ik ga haar zo het 'goede' nieuws brengen maar ik wilde even zeker weten dat ik het bij het juiste eind had en dat blijkt zo te zijn. Tis een volle werkweek van mij dat ik anders zou gaan doneren, maar dat ga ik natuurlijk niet doen onder deze omstandigheden. Ik voel me alleen banketstaaf dat ik haar zelf er ook niet aan heb herinnerd :/

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 11:23

Ze is een volwassene. Volwassenen zijn zelf verantwoordelijk voor hun eigen zaakjes. Het is heel lief van je dat je je schuldig voelt, maar eerlijk: ze had zelf toch ook niet verwacht dat die site eeuwig zou blijven draaien als ze niet betaalde?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 11:24

Ik vind het eigenlijk vooral sneu voor jou. Je hebt er veel werk in gestoken.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 12:22

Maar , je hebt toch wel een back up van het website ontwerp en de HTML neem ik aan. Ze is waarschijnlijk alleen haar content kwijt.

Telpeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 12:23

amber15 schreef:
Ik vind het eigenlijk vooral sneu voor jou. Je hebt er veel werk in gestoken.

Dit dus. Ik zie niet hoe dit jouw fout kan zijn, het lijkt mij echt wel algemeen bekend dat een eigen website niet gratis is en dat je daarmee vast zit aan een abonnement welke gewoon betaald moet worden.
Ze had ook bij de eerste mails, blijkbaar zo'n 4 of 5 maanden terug al bij jou aan de bel kunnen trekken voor hulp, heeft ze niet gedaan. Ze is zelf laks geweest... Zonde van jouw tijd en moeite

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 12:27

Als ze weer betaalt kunnen ze haar website dan niet terug halen?
Het is verder haar eigen schuld, niet de jouwe.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:07

elnienjo schreef:
Als ze weer betaalt kunnen ze haar website dan niet terug halen?
Het is verder haar eigen schuld, niet de jouwe.

Mogelijk, maar als ze de site al enkele maanden langer in de lucht hebben gehouden hebben ze haar in die periode waarschijnlijk ook bestookt met mailtjes onder het mom van "als je niet betaalt gaat je site uit de lucht". Er zijn allicht wel backups van, maar die ga je ook niet zomaar terugzetten voor iemand die vergeet te betalen, zeker niet gratis. Als ze geluk heeft hebben ze de site alleen maar onbereikbaar gemaakt, dan is het makkelijker. In alle gevallen is het een geste vanuit de hostingpartij, in principe heb je nergens recht op in een geval als dit.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:10

Als ze een eigen zaak heeft zou ze naar mijn mening oud en wijs genoeg moeten zijn om het of zelf in de gaten te houden of om de e-mail waarop de hosting geregeld wordt om te zetten naar jou mail adres als ze wil dat jij het in de gaten houdt.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:11

Ik neem ook aan dat Vimexx werkt met bijvoorbeeld algemene voorwaarden die geaccepteerd moeten worden bij afsluiten abonnement? Daar zal e.e.a. ook wel hebben in gestaan?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-22 14:16

Ik heb geen backups, daar zorgt de hoster voor + een programma op de website zelf. Dit is niet mijn werk en het is tegenwoordig ook niet standaard om zelf nog je website te backuppen omdat er 1001 systemen tussen zitten die voorkomen dat je je content verliest. Zowel bij de hoster als de website zelf (wordpress). Maarja, dat staat niet garant voor niet betalen natuurlijk...

Wat ik gisteren begreep is dat echt alles weg is maar ik loop het vanavond nog even na (ben nu aan het werk). Het lijkt er vooralsnog op dat ze er voor heeft gekozen de domeinnaam te koppelen aan de hosting van een oude website, vergeten is dat ze dat heeft gedaan, en vervolgens gedacht heeft dat de hosting bij de oude website hoorde en om die reden heeft laten verlopen, want ze gaf aan inderdaad mails te hebben gehad...

En idd, Vimexx is heel duidelijk en bij de welkomstmail wordt er ook aangegeven dat je de hosting beter op automatisch incasso kan zetten..

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:20

Xyris schreef:
Wat ik gisteren begreep is dat echt alles weg is maar ik loop het vanavond nog even na (ben nu aan het werk). Het lijkt er vooralsnog op dat ze er voor heeft gekozen de domeinnaam te koppelen aan de hosting van een oude website, vergeten is dat ze dat heeft gedaan, en vervolgens gedacht heeft dat de hosting bij de oude website hoorde en om die reden heeft laten verlopen, want ze gaf aan inderdaad mails te hebben gehad...

Dus de domeinnaam verwees naar een oude site? Wat deed de nieuwe site dan nog en hoe was die bereikbaar? (en hoe kwam ze er achter dat die down was?)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-22 14:31

Nee, het nieuwe adres verwijst naar een oude hosting, een hosting waar nog voor betaald werdt omdat er ooit een andere website op draaide. Je kan meerdere domeinnamen/websites hebben op dezelfde host (ik heb er bijvoorbeeld 3). Maar alleen op een adres draaien kan een website niet, dus als je de hosting dan niet betaald omdat je denkt dat hij bij een andere website hoort, dan heb je dus een probleem.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-22 14:32

Je moet je voorstellen dat de hosting een huis is. In dat huis kunnen meerdere mensen wonen (die mensen zijn websites) dus op 1 host kan je meerdere websites en hun eigen domeinnamen hebben. Dat is waarschijnlijk wat ze gedaan heeft om geld te besparen, maar is het vervolgens vergeten.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:47

Op één host meerdere sites draaien is niet zo'n issue, maar in dit geval praat je over verschillende hosts en één domein (precies andersom dus) als ik je eerdere bericht goed begrijp. Dus domein wijst naar (oude) host A, maar website draait op (nieuwe, verlopen) host B. Dan zou ik dus verwachten via het domein bij een oude site uit te komen. (of een 404 te krijgen)