Kan iedereen goed leren rekenen/wiskunde begrijpen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fotolijstje

Berichten: 2734
Geregistreerd: 17-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 20:54

Ik denk dat sommige die ja zeggen niet realiseren dat we het niet GOED kunnen leren begrijpen.
Nee, dat kan niet.
Ik heb bijvoorbeeld dyscalculie (maar dat zei ik al)
Ik ga nooit goed leren hoe ik de formules moet toepassen. Ik kan niet eens cijfers hoger dan 1000+ uitspreken. Soms verwissel ik nog de 20+ getallen :').
Die klik kunnen maken voor het toepassen van formules en hoe ik het moet uitrekenen is moeilijk omdat het altijd weer een andere som is in een ander jasje etc.
Wat moet waar, dat besef je zo moeilijk omdat het gewoon niet klikt in je hoofd.
Ik heb echt 7+ jaar bijles gehad en nog steeds heb ik moeite met 1F en 2F rekenen.

Janneke2

Berichten: 22859
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 21:14

Citaat:
Ik gaf als voorbeeld, dat ik op een Montessori BS heb gezeten en je dan ook in kleurtjes en voorwerpen denkt. Dan is daarna wiskunde uit een boek een flinke overgang.

... ik ben fan van Maria Montessori.
Prima om zo te beginnen.
Rekenen begint met ruimtelijk inzicht.
En wiskunde is 'voortgezet' / slim rekenen, verder niet.

Maar de aansluiting is vaak om te krijsen.

Men neme het getal 6.
Je kunt zes blokjes naast elkaar leggen - 6.
Je kunt zes blokjes achter elkaar leggen - 6
Bij een dobbelsteen zijn het twee rijtjes van 3.
...en het hoeft niet symmetrisch: 5+1; 1+5; 2+4; 4+2 - allemaal 6.
En het kan in binair en in hex en met die drie letters: "z e s".
Of met Romeinse cijfers "twee letters" : VI.

En een getal is iets anders dan een cijfer. Het getal 6, binair weergegeven schrijf je als "110" (als ik het mij goed herinner).

[Uit te spreken als één één nul - maar ik lees woordbeelden en vindt wel dat het honderdentien is. Laat mij maar niet te veel met binaire cijfers werken, voorbij het spelletje haak ik af.]

... en met dat soort spelletjes beginnen en dan geleidelijk aan steeds moeilijker.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 21:28

Lau schreef:
Janneke2 schreef:
Wiskunde is een taal.
Eerst wordt een cirkel in koeterwaals beschreven,
gevolgd door een geheimtaal voor "een" rechte, doch scharnierende lijn.
En dan zijn er meerdere opties waarvoor geldt dat de lijn de cirkel raakt.
(Per optie / waarde van a of b) geldt: er is 1 cirkel, 1 lijn en raken is per definitie op 1 plek.

Ik verzuchtte doorgaans 'wat hebben mensen zich verveeld om te verzinnen dat je een cirkel en een lijn zo kunt representeren....'


Bij de eerste zin was je mij kwijt :')


Omdat die eerste zin ook onzin is. Wiskunde is net zomin een taal als dat een computerprogramma een taal is. In beide gevallen gebruik je wel een taal om het op te schrijven. Wiskunde is de leer die abstracte structuren en patronen bestudeert.

Middelbare school wiskunde is iets wat elke persoon met een normale intelligentie kan leren. Dat gaat namelijk over het uit je hoofd leren van een aantal formules en een aantal standaard situaties, waarin je die formules moet gebruiken. Net zoals we het heel normaal vinden dat iemand een rij woordjes in een taal uit zijn hoofd kan leren en een aantal regels hoe je die woorden moet gebruiken. Ik ben zelf een extreme bèta en niet goed in talen, maar ik heb nog nooit iemand bereid gevonden om te geloven dat ik te weinig taalinzicht had om een rij woordjes of vervoegingen uit mijn hoofd te leren. Dyscalculie is niet handig als je berekeningen moet maken, maar ik denk dat je het met dyslexie nog veel moeilijker hebt, juist omdat je dan moeite hebt met de formules foutloos schrijven.

Ik geloof ook niet dat mensen alleen maar in taal denken, als ik naar mijzelf kijk, ik denk in structuren. Dat betekent dat ik ook extreem visueel ingesteld ben. Laat mij zien hoe iets werkt en ik snap het meteen, maar probeer het mij uit te leggen en dan kost het opeens veel meer moeite. Vroeger had je geen navigatie in de auto, maar een groot stedenboek. Ik hoefde maar één keer op de plattegrond te zien hoe ik moet rijden en ik reed er foutloos naar toe. Nu heb je navigatie, waarbij je het grote plaatje niet ziet hoe je moet rijden en ben je daarnaast afhankelijk van gesproken instructies en opeens kost het me veel meer moeite om in één keer foutloos ergens naartoe te rijden. En dat heeft puur te maken met het denken in structuren en niet in taal.

Janneke2

Berichten: 22859
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 22:24

Karl66 schreef:
Wiskunde is net zomin een taal als dat een computerprogramma een taal is.

:j
Klopt als een zwerende vinger!

Computerprogramma's worden geschreven in daartoe strekkende talen, zoals essembler, algol, basic, fortran en hoe ze tegenwoordig nog meer mogen heten.

Het programma zelf is een serie instructies.

kiki1976

Berichten: 16891
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Kan iedereen goed leren rekenen/wiskunde begrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 22:57

Rekenen, top
Handelskennis + bedrijfsadministratie, top
Scheikunde, natuurkunde, top
Wiskunde, drama. Wellicht ook wel omdat we op de middelbare school een leraar hadden die het ook totaal niet kon uitleggen. Hij kon enkel het voorlezen uit het boek.
Ik heb ook zodra het kon het laden vallen
Maar ook met mijn kids op de middelbare snapte ik er geen bal van.

Tazzey
Berichten: 9520
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 23:39

Ik ben zelf echt een bèta nerd en heb o.a. ook wiskunde gestudeerd. Ik heb jaren bijlessen gegeven in wiskunde en statistiek en nu nog wel eens in mijn schaarse vrije tijd.
Ik heb evenveel meiden als jongens en ik heb nooit de indruk gehad dat meiden slechter zijn in wiskunde dan jongens.

Wiskunde kan iedereen zich in meer of mindere mate eigen maken. De een zal het snel oppikken en de ander heeft veel bijlessen nodig. Ik heb mijn “kinders” altijd door hun toetsen, examens en tentamens heen gekregen. Hoe vaak ik bij de eerste ontmoeting niet hoor “ik kan écht geen wiskunde hoor!” En even vaak verrassen ze zichzelf door een mooie voldoende. Het is vaak een kwestie van een iets andere uitleg dan ze op school of de uni krijgen. Hier zaten ook leerlingen bij die dyscalculie hadden, ook die kunnen het wiskunde niveau van het voortgezet onderwijs halen.

Dus ja, ik denk dat iedereen het niveau van het voortgezet onderwijs zeker kan halen. Als je maar voldoende inzet en motivatie toont en daarbij goede begeleiding krijgt.

daantjuhhh

Berichten: 26908
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 00:11

Tazzey schreef:
Ik ben zelf echt een bèta nerd en heb o.a. ook wiskunde gestudeerd. Ik heb jaren bijlessen gegeven in wiskunde en statistiek en nu nog wel eens in mijn schaarse vrije tijd.
Ik heb evenveel meiden als jongens en ik heb nooit de indruk gehad dat meiden slechter zijn in wiskunde dan jongens.

Wiskunde kan iedereen zich in meer of mindere mate eigen maken. De een zal het snel oppikken en de ander heeft veel bijlessen nodig. Ik heb mijn “kinders” altijd door hun toetsen, examens en tentamens heen gekregen. Hoe vaak ik bij de eerste ontmoeting niet hoor “ik kan écht geen wiskunde hoor!” En even vaak verrassen ze zichzelf door een mooie voldoende. Het is vaak een kwestie van een iets andere uitleg dan ze op school of de uni krijgen. Hier zaten ook leerlingen bij die dyscalculie hadden, ook die kunnen het wiskunde niveau van het voortgezet onderwijs halen.

Dus ja, ik denk dat iedereen het niveau van het voortgezet onderwijs zeker kan halen. Als je maar voldoende inzet en motivatie toont en daarbij goede begeleiding krijgt.

Nee niet iedereen!
Mensen die gezond zijn misschien (al ben ik daar ook niet helemaal overtuigd van)
Maar er zijn ook nog mensen die een beperking hebben of verstandelijk beperkt zijn.

Tazzey
Berichten: 9520
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Kan iedereen goed leren rekenen/wiskunde begrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 00:42

Ook die kunnen echt een heel eind komen. Ik heb echt niet alleen vwo’ers les gegeven. Maar goed wat weet ik er vanaf. Ik geef pas ruim 20 jaar bijlessen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34747
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 12:46

Karl66 schreef:
Lau schreef:
Janneke2 schreef:
Wiskunde is een taal.
Eerst wordt een cirkel in koeterwaals beschreven,
gevolgd door een geheimtaal voor "een" rechte, doch scharnierende lijn.
En dan zijn er meerdere opties waarvoor geldt dat de lijn de cirkel raakt.
(Per optie / waarde van a of b) geldt: er is 1 cirkel, 1 lijn en raken is per definitie op 1 plek.

Ik verzuchtte doorgaans 'wat hebben mensen zich verveeld om te verzinnen dat je een cirkel en een lijn zo kunt representeren....'


Bij de eerste zin was je mij kwijt :')


Omdat die eerste zin ook onzin is. Wiskunde is net zomin een taal als dat een computerprogramma een taal is. In beide gevallen gebruik je wel een taal om het op te schrijven. Wiskunde is de leer die abstracte structuren en patronen bestudeert.

Middelbare school wiskunde is iets wat elke persoon met een normale intelligentie kan leren. Dat gaat namelijk over het uit je hoofd leren van een aantal formules en een aantal standaard situaties, waarin je die formules moet gebruiken. Net zoals we het heel normaal vinden dat iemand een rij woordjes in een taal uit zijn hoofd kan leren en een aantal regels hoe je die woorden moet gebruiken. Ik ben zelf een extreme bèta en niet goed in talen, maar ik heb nog nooit iemand bereid gevonden om te geloven dat ik te weinig taalinzicht had om een rij woordjes of vervoegingen uit mijn hoofd te leren. Dyscalculie is niet handig als je berekeningen moet maken, maar ik denk dat je het met dyslexie nog veel moeilijker hebt, juist omdat je dan moeite hebt met de formules foutloos schrijven.

Ik geloof ook niet dat mensen alleen maar in taal denken, als ik naar mijzelf kijk, ik denk in structuren. Dat betekent dat ik ook extreem visueel ingesteld ben. Laat mij zien hoe iets werkt en ik snap het meteen, maar probeer het mij uit te leggen en dan kost het opeens veel meer moeite. Vroeger had je geen navigatie in de auto, maar een groot stedenboek. Ik hoefde maar één keer op de plattegrond te zien hoe ik moet rijden en ik reed er foutloos naar toe. Nu heb je navigatie, waarbij je het grote plaatje niet ziet hoe je moet rijden en ben je daarnaast afhankelijk van gesproken instructies en opeens kost het me veel meer moeite om in één keer foutloos ergens naartoe te rijden. En dat heeft puur te maken met het denken in structuren en niet in taal.


Ben ik het niet geheel mee eens. Ik ben heel goed in dingen uit mijn hoofd leren. Ik maak een samenvatting en ik ken en beheers de stof. 1 keer een rijtje woordjes oefenen en het zit er in. Bij Frans besloten om te stoppen met leren omdat ik het toch liet vallen, haalde ik nog steeds een 7. Maar formules in wis en natuurkunde is niet een kwestie van uit je hoofd leren en dan kan je het toepassen. Geloof me, dat heb ik uit den treure geprobeerd. Dat werkt echt niet op VWO niveau.

Suliko

Berichten: 4352
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:09

daantjuhhh schreef:
Suliko schreef:
Kort antwoord: ja

Er is sowieso geen verschil tussen jongens en meisjes, dit komt voort uit de ouderwetse overtuiging dat mannen beter zouden zijn in bèta vakken.
Tuurlijk heeft de een meer inzicht in getallen en wiskunde dan de ander. Maar dit uit zich, net als bij andere disciplines, meer ik hoe lang je erover doet om iets te begrijpen. De een snapt het na even naar een voorbeeld kijken, de ander heeft veel herhaling en uitleg nodig. En bij de mensen die er écht moeite mee hebben, kan dat betekenen dat ze een jaar nodig hebben om de basis te begrijpen. Ze kunnen het wel, maar is het de moeite waard om zolang ergens energie in te steken als er disciplines zijn die je beter liggen?
Ook binnen wiskunde zijn er veel verschillen. Zelf was ik heel goed in wiskunde B, de algebra kant. Maar nu ik statistiek heb kost het me echt wat meer moeite om het te begrijpen. Dat ligt me minder.

@troi, toevallig werd er gister in een college nog gezegd dat mensen die universitair zijn opgeleid het langst doen over hun rijbewijs halen omdat ze te veel nadenken _O- toen ik afreed maakte ik ook hele suffe fouten, was tot grote verbazing van mijn instructeur (die al hoofdschuddend de auto uitstapte) wel geslaagd, met de boodschap van de examinator dat ik minder moest nadenken :')
(Uiteraard is bovenstaand generaliserend)


Kort antwoord nee:
Niet IEDEREEN kan het leren.
Veel mensen kunnen zich zeker goed verbeteren bij genoeg aandacht.

Maar niet iedereen kan leren.
Er zijn ook mensen die een beperking hebben en het nooit kunnen leren. Hoeveel tijd je er ook in steekt.


Ik had het natuurlijk over mensen in het algemeen en niet mensen met bijvoorbeeld een verstandelijke beperking. Dat is weer een ander verhaal en dan betreft het niet alleen rekenen of wiskunde maar alle disciplines waarbij je iets moet leren. Al is leren ook een erg breed begrip, ik werk zelf met jongeren met een verstandelijke beperking en daarin zitten ook enorme verschillen van wat iemand kan leren of niet.

lies_sparkle

Berichten: 6135
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Kan iedereen goed leren rekenen/wiskunde begrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:22

Leuk om alle berichtjes van iedereen te lezen.

Ik studeer technische wiskunde :) , ik doe nu een master.

Ik denk dat de ‘echte’ wiskunde nog iets heel anders is dan de middelbare school wiskunde. Daar komt namelijk amper een getal aan te pas. Voornamelijk veel stellingen en bewijzen. Ik moest hier in het begin erg aan wennen want ik was vooral goed in middelbare school wiskunde.

Ik denk wel dat je de regeltjes kunt leren, net als je een taal kunt leren, maar bij de ene duurt dit natuurlijk wel veel langer dan bij de ander. De logica erachter zou moeten lukken, het verdraaien van cijfers dat denk ik dan weer niet. Dyscalculie is wel echt een ding.

Daarnaast is wiskunde en rekenen wel een vak apart. Ik denk dat middelbare school ‘wiskunde’ wat tussen rekenen en wiskunde in zit.

Daarnaast, of je goed kunt hoofdrekenen zegt ook niet zoveel. Mijn klasgenoten bewijzen de moeilijkste stellingen maar 6 x 7 uit het hoofd; geen idee :+

Met wiskunde en dit soort vakken waar je wat inzicht voor nodig hebt, kan het ook wat later komen. Zo was ik op de middelbare school geen ster in natuurkunde maar studeer ik nu dus technische wiskunde. Wat eigenlijk ook heel veel natuurkunde is. Ook mijn scriptie had een natuurkundig onderwerp.

Ik ben ook afgestudeerd als leerkracht basisonderwijs (leuke combi :+ ) en heb veel kids zien strugglen. Maar met rustige uitleg en heel veel oefening, was er in ieder geval wel vooruitgang :)

deksel

Berichten: 3797
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:25

Ik denk dat wiskunde/rekenen leren toepassen iets anders is dan begrijpen.
Ik ga de logica nooit begrijpen maar ik kan wel de formules toe passen, omdat ik de (reken)regels heb geleerd.

Ik heb altijd moeite gehad met rekenen, wiskunde, getallen lezen en uitspreken. Ik denk dat ik een lichte vorm van dyscalculie heb.
Daarnaast zie je vaak bij getraumatiseerde mensen dat zij (op de middelbare school) uitvallen op rekenen/wiskunde. Omdat er geen ruimte is in het brein om de complexiteit ervan aan te kunnen, volgens een collega orthopedagogiek. > Ik heb hier even naar gezocht maar kan niet zo 123 een onderzoek vinden die dit onderbouwt, dus weet eigenlijk niet of dit waar is. Wel herken ik het uit eigen ervaring, bij mijzelf, bekenden en leerlingen die ik heb begeleid.

Morrie

Berichten: 22328
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:28

Sakura789 schreef:
Zolang het 'truckjes' (regels) betreft, heb ik altijd veel lol gehad aan scheikundige formules en statistiek. Er zit een bepaalde logica in en zodra ik die te pakken heb, dan is het voor mij appeltje eitje. Als ik de logica er niet achter begrijp, dan ben ik lost. Ik vind het wel jammer dat soms op scholen die logica niet duidelijker naar voren komt. Ik heb een aantal vriendinnen die op de landbouwschool zaten ook geholpen met basisadministratie. Dat is ook een vorm van logica. Veel bijlessen genomen en elke keer weer zakken, dan vertellen dat een balans altijd in evenwicht moet zijn en hoe de regels werken tussen balans en de winst- en verliesrekening en dan viel opeens het kwartje wel.

Ik hou ook erg van puzzelen en dat is soms ook gewoon wat het is.

dat dus, dat had ik vroeger ook op school. Ik was goed in boekhouden en scheikunde (de regeltjes volgen) maar van handelsrekenen en wiskunde bakte ik niks.
Ik kan nog steeds niet rekenen, het is hopeloos.

Puzzelen doe ik nog wel veel nu ik met pensioen ben en met grote precisie kleding, beddengoed, tenten, enz. opvouwen, dat is de laatste 2 jaar echt een soort hobby geworden (Marie Kondo)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:45

Sizzle schreef:
Iedereen kan wel taal, maar eigenlijk kunnen veel mensen dat eigenlijk ook maar voor een 6je als je het goed beschouwd.

Met iets als: „ik brood, die kopen“ kom je al snel best ver. Met een plus en min teken verwisselen ben je nergens.

Er zijn heel veel mensen die moeite hebben met taal, die landen echter vaak op speciaal onderwijs helaas omdat moeite met spreektaal gezien wordt als een probleem dat op regulier onderwijs niet aangepakt kan worden. Rekenproblemen worden als „normaal“ gezien, die laat je later gewoon vallen. Ik denk wel dat dit te veranderen valt als men meer gerichte routine aanpak zou hebben ipv het maar als een vak te zien.

Mijn broer spreekt als 40er nog steeds eigenlijk niet altijd goed verstaanbaar. Voor hem is IT een zegen.
Zeker in het echte beta-milieu gebeurt het toch wel vaker dat je iemand treft die ontzettend veel moeite heeft met zich sociaal echt goed uitdrukken. Waar mannen daar vroeger nog mee door mochten leren in de technische vakken werden meisjes dan snel in de „blijf maar huisvrouw“ hoek geduwd.

Overigens ben ik 3 jaar lang gezakt voor mijn propadeuse vak Engels :') Heb het net op tijd nog gehaald voor mijn stage (in AUS notabene).
Ik schrijf nu alles in het Engels en denk regelmatig alles in het Engels. Soms is het wellicht ook gewoon een gebrek aan inzet en motivatie misschien.


Ja, natuurlijk zijn er mensen slecht in taal en is het voor sommigen moeilijk. Maar ook dat heeft ook deels te maken met je omgeving.

Ik maak bijv met spreken typische Amsterdamse fouten, maar met schrijven doe ik dat niet zo snel. En soms ligt het er ook aan met wie ik praat.

Engels krijg je mee op tv, met de muziek etc. Heel veel mensen kennen vanuit daar aardig wat Engels in Nederland. Maar ik merk aan mensen die veel volksmuziek kiezen of gewend zijn te luisteren dat hun Engels ook weer minder is.

En dan ben je voor het niveau weer afhankelijk van de docenten. In de brugklas had ik er eentje die heel erg van rijtjes woorden leren was en daar lag niet mijn talent.


anjali schreef:
Ik heb ook op een Montessori-kleuterschool gezeten- Zou dat niet-rekenkundig denken van mij daar zijn oorsprong gevonden kunnen hebben?

Geen idee. Ik weet niet hoeveel alleen de kleuterschool al effect heeft op het latere.


Janneke2 schreef:
Citaat:
Ik gaf als voorbeeld, dat ik op een Montessori BS heb gezeten en je dan ook in kleurtjes en voorwerpen denkt. Dan is daarna wiskunde uit een boek een flinke overgang.

... ik ben fan van Maria Montessori.
Prima om zo te beginnen.
Rekenen begint met ruimtelijk inzicht.
En wiskunde is 'voortgezet' / slim rekenen, verder niet.

Maar de aansluiting is vaak om te krijsen.

Men neme het getal 6.
Je kunt zes blokjes naast elkaar leggen - 6.
Je kunt zes blokjes achter elkaar leggen - 6
Bij een dobbelsteen zijn het twee rijtjes van 3.
...en het hoeft niet symmetrisch: 5+1; 1+5; 2+4; 4+2 - allemaal 6.
En het kan in binair en in hex en met die drie letters: "z e s".
Of met Romeinse cijfers "twee letters" : VI.

En een getal is iets anders dan een cijfer. Het getal 6, binair weergegeven schrijf je als "110" (als ik het mij goed herinner).

[Uit te spreken als één één nul - maar ik lees woordbeelden en vindt wel dat het honderdentien is. Laat mij maar niet te veel met binaire cijfers werken, voorbij het spelletje haak ik af.]

... en met dat soort spelletjes beginnen en dan geleidelijk aan steeds moeilijker.


Op zich sta ik er ook achter, maar van een Montessori lagere school naar een gewoon Lyceum is echt een mega overgang. Stil zitten naast elkaar, uit boeken leren etc moet je echt aan wennen.

En ik merk dat je in je hoofd een andere weg kiest.

Als voorbeeld hadden wij een houten kaart van Nederland met de provincies in verschillende kleuren. Ik kan nog steeds de provincies zo uittekenen en Friesland is bij mij ook geel in mn hoofd.
Later met topo was ik best slecht, maar nu achteraf kan ik veel beter indelen waar wat ligt. Keek je vroeger naar de vakantieman hadden mensen geen idee van de kaart en dat zit bij mij echt helemaal in mn hoofd.

Maar het heeft ook wel nadelen. De kwaliteit van het onderwijs kan echt het verschil maken. Wij hebben onze zoon eraf gehaald en die heeft het beter gedaan op een gewone BS.

En sowieso vergeten mensen het stuk begeleiding. Als rekenen moeilijk gaat, gaan mensen er steeds meer tegenop zien.
En zeker bij Wiskunde heb ik toch wat docenten meegemaakt zelf en bij onze zoon die een stuk begrip voor niet snappen, gewoon niet hadden.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 14:02

SusanH schreef:
Karl66 schreef:
Omdat die eerste zin ook onzin is. Wiskunde is net zomin een taal als dat een computerprogramma een taal is. In beide gevallen gebruik je wel een taal om het op te schrijven. Wiskunde is de leer die abstracte structuren en patronen bestudeert.

Middelbare school wiskunde is iets wat elke persoon met een normale intelligentie kan leren. Dat gaat namelijk over het uit je hoofd leren van een aantal formules en een aantal standaard situaties, waarin je die formules moet gebruiken. Net zoals we het heel normaal vinden dat iemand een rij woordjes in een taal uit zijn hoofd kan leren en een aantal regels hoe je die woorden moet gebruiken. Ik ben zelf een extreme bèta en niet goed in talen, maar ik heb nog nooit iemand bereid gevonden om te geloven dat ik te weinig taalinzicht had om een rij woordjes of vervoegingen uit mijn hoofd te leren. Dyscalculie is niet handig als je berekeningen moet maken, maar ik denk dat je het met dyslexie nog veel moeilijker hebt, juist omdat je dan moeite hebt met de formules foutloos schrijven.

Ik geloof ook niet dat mensen alleen maar in taal denken, als ik naar mijzelf kijk, ik denk in structuren. Dat betekent dat ik ook extreem visueel ingesteld ben. Laat mij zien hoe iets werkt en ik snap het meteen, maar probeer het mij uit te leggen en dan kost het opeens veel meer moeite. Vroeger had je geen navigatie in de auto, maar een groot stedenboek. Ik hoefde maar één keer op de plattegrond te zien hoe ik moet rijden en ik reed er foutloos naar toe. Nu heb je navigatie, waarbij je het grote plaatje niet ziet hoe je moet rijden en ben je daarnaast afhankelijk van gesproken instructies en opeens kost het me veel meer moeite om in één keer foutloos ergens naartoe te rijden. En dat heeft puur te maken met het denken in structuren en niet in taal.


Ben ik het niet geheel mee eens. Ik ben heel goed in dingen uit mijn hoofd leren. Ik maak een samenvatting en ik ken en beheers de stof. 1 kee[/list]r een rijtje woordjes oefenen en het zit er in. Bij Frans besloten om te stoppen met leren omdat ik het toch liet vallen, haalde ik nog steeds een 7. Maar formules in wis en natuurkunde is niet een kwestie van uit je hoofd leren en dan kan je het toepassen. Geloof me, dat heb ik uit den treure geprobeerd. Dat werkt echt niet op VWO niveau.


En toch is daar de hele middelbare school wiskunde op gebaseerd, een aantal formules in een aantal standaard situaties, wat gewoon te automatiseren is voor een leerling. Het probleem met wiskunde is dat mensen altijd zeggen dat je het moet snappen en als je geen "wiskundeknobbel" hebt, dat het dan dus ook logisch is dat het je niet lukt. En het is die vooronderstelling die ervoor zorgt dat heel veel mensen denken dat ze het niet kunnen beheersen, terwijl de stof gewoon leerbaar is.

Dat het leerbaar is, wil niet zeggen dat het voor iedereen even gemakkelijk leerbaar is. Ik ben bijvoorbeeld precies het tegenovergestelde van jou, bèta vakken gaven mij nooit problemen, doordat ik de structuren en de logica daarachter heel gemakkelijk zie, sla ik het heel snel op en komt er voor mij heel weinig leerwerk aan te pas. Maar woordjes leren was voor mij altijd moeilijk, er zit geen logica en structuur in en dus sla ik dat veel moeilijker op. Maar ik zal nooit beweren dat ik een taal niet kan leren omdat ik geen taalinzicht heb, het kost mij meer moeite, maar dan kan ik het echt gewoon leren. En omgekeerd geldt dat ook, als je de logica achter de formules niet ziet, dan is dat automatiseren moeilijker, maar nog steeds mogelijk. Daar is het hele curriculum van middelbare school wiskunde namelijk op ingericht, dat het te automatiseren is.

Eelmo

Berichten: 2951
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Kan iedereen goed leren rekenen/wiskunde begrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 08:53

Wiskunde en natuurkunde is eigenlijk ook gewoon begrijpend lezen. Er staan altijd signaalwoorden in de opgaven om aan te geven welke formule of regel je moet toepassen. Echt, ik kan niets met cijfers en ik heb mijn vakken op zowel het VWO als de uni met gegronde haat minimaal gehaald. Maar het uit je kop leren van de formules (lang leve BINAS!) en de bijbehorende signaalwoorden lijkt me voor de meeste mensen wel haalbaar. En misschien is dat ook niet helemaal hetzelfde als begrijpen, maar dan gaan we echt muggenziften over semantics :+

Marcella

Berichten: 36825
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Kan iedereen goed leren rekenen/wiskunde begrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 08:56

Natuurkunde had ik eerste jaar 9ens en zat ik tijdens lessen te lezen. 2de Jaar andere leraar en snapt er niks meer van. Gelukkig een vak wat ik erna heb kunnen laten vallen.

Geef mij maar wiskunde.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:06

Tazzey schreef:
Dus ja, ik denk dat iedereen het niveau van het voortgezet onderwijs zeker kan halen. Als je maar voldoende inzet en motivatie toont en daarbij goede begeleiding krijgt.

Hier ontbreekt het dus echt heel vaak aan. Met als gevolg dat daardoor de motivatie gaat dalen, want ja ondanks vele pogingen lukt het niet -O-

Ik heb vorig jaar ondanks 3 maanden intensief leren ( als in 10 uur per week naast mijn fulltime baan) een 3 gehaald voor de 3F rekentoets.

Gelukkig hoef ik voor die toets geen voldoende te halen, maar ik had zo graag minimaal een 5,5 gehaald.
Met oefentoetsen kreeg ik steeds een 4. Dan met de echte toets een 3 is wel een dubbele domper.

Momo94
Berichten: 1123
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:18

verootjoo schreef:
Tussen wiskunde en rekenen zit echt een verschil.
Ik ben een ramp met (hoofd) rekenen, maar wiskunde was ik op de middelbare erg goed in.
Statistiek is ook gesneden koek voor mij.

Maar vraag me niet om de tafel van 7 want ik heb geen idee.

Ik denk wel dat iedereen in principe de basis kan leren, maar iedereen heeft ook z’n eigen talenten en als je iets wilt kunnen wat niet je talent is, moet je er heel veel tijd in stoppen.


Wilde dit ook net zeggen. Ik ben slecht in hoofdrekenen, maar wiskunde gaat mij echt super goed af! :D

Janneke2

Berichten: 22859
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:56

https://www.ecosia.org/images?q=de%20te ... 11A7789FFC

Dit is een heel grappig boek, onder andere over het verschil /dat er geen verschil is tussen rekenen en wiskunde.

Één verhaal zal ik verklappen.
Waar, echt gebeurd.
Blaise Pascal (later een groot geleerde) zat ooit op de lagere school.
En de meester had een plan om de kinderen stil en bezig te houden.
'Tel alle cijfers van 1 tot en met 100 bij elkaar op.
Dus de kinderen braaf aan het werk. 1+2=3,+3=6,+4=10,+5=15 etc.
Kleine Blaise kijkt eens uit het raam...
... voor mijn, =Janneke' s geestesoog verschijnt een spijker waar een lange, dunne kralenketting aan hangt...
Blaise doet:
1+100=101
2+99=101
en onderaan de kralenketting heb je
50+51=101.
Het is dus 50x101=5050.

(Die arme meester, dacht die kinderen uuuuren zoet te hebben...!)

VogeltjeM

Berichten: 3760
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:57

Janneke2 schreef:
Blaise doet:
1+100=101
2+99=101
en onderaan de kralenketting heb je
50+51=101.
Het is dus 50x101=5050.


Zelfs nu ik het probeer ontgaat me deze logica :')

Miekje23

Berichten: 989
Geregistreerd: 31-03-11
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 11:13

Rekenen iets beter..

Maar wiskunde? Nope!

Ben ook officieel rekenblind. Vanaf 100 gaat t mis

Marcella

Berichten: 36825
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Kan iedereen goed leren rekenen/wiskunde begrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 11:41

Ik heb dus lichte vorm van woord dislectie.

Janneke2

Berichten: 22859
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 11:51

VogeltjeM schreef:
Janneke2 schreef:
Blaise doet:
1+100=101
2+99=101
en onderaan de kralenketting heb je
50+51=101.
Het is dus 50x101=5050.


Zelfs nu ik het probeer ontgaat me deze logica :')



Tja, hoe kleine Blaise op het idee is gekomen ontgaat mij ook.

Maar het is zoiets als:
overzie de situatie - er is een 'eindig' aantal getallen.
En die moet je optellen.

De langzame methode is tel eerst de eersten bij elkaar op.

Maar het is een eindige reeks (tot en met honderd)
... en hij krijgt de brainwave om de eerste en de laatste op te tellen.

En dan de 'ena eerste plus de ena laatste' - 2+99 dus. Alweer 101.

En het geldt ook voor 3+98
en voor 4+97 - enzovoort.

En dan is de opgave herschreven in:
er zijn 50 sommetjes die 101 opleveren.

Dan is het antwoord op de opgave
50x101 = 5050.

Mars

Berichten: 33284
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Kan iedereen goed leren rekenen/wiskunde begrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 13:40

Janneke ik snap hier nog steeds totaal niks van. Dat stukje hersenen is er gewoon niet bij mij :P