Kan iedereen goed leren rekenen/wiskunde begrijpen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Kan iedereen goed leren rekenen/wiskunde begrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-22 13:54

Ik had hier laatst een discussie over met een vriendin en ben benieuwd naar meer visies hierover.

Wiskunde en rekenen wordt vaak moeilijk gevonden soms al vanaf de basisschool, vaak door meisjes.

Wij vroegen ons af hoe dat kan, en of zo’n achterstand nog in te halen is als je er veel tijd aan besteed.


Lijsken
Berichten: 1022
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 14:00

Het "vaak door meisjes" deel van je aanname klopt in elk geval niet.
Zie oa https://www.ionica.nl/wiskunde-en-meisjes/

edit: verder zal het van persoonlijk talent afhangen. De een kan onwijs mooi tekenen, de ander goed rekenen en een derde heeft een talenknobbel of een geweldig ruimtelijk inzicht. Iedereen zal tot een bepaald niveau meekunnen en daarna komt talent om de hoek kijken.
Eigenlijk hetzelfde als in de paardensport; het idee is dat iedere combinatie tot het Z kan komen. De een zal dat fluitend doen, de ander alleen met optimale coaching en begeleiding.

tweede edit: En een enkeling zal het inderdaad helemaal niet kunnen leren door een bepaalde beperking.
Laatst bijgewerkt door Lijsken op 07-09-22 14:17, in het totaal 2 keer bewerkt

troi
Berichten: 17001
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 14:03

Er zit verschil tussen mensen, ook in aanleg voor meer abstracte zaken zoals wiskunde. En de een is nu eenmaal beter in abstracte dingen en de ander meer in concrete zaken.

Om een voorbeeld te geven. Ik heb vrij gemakkelijk een universitaire studie er door gejast maar had 70 lessen nodig voor ik mijn rijbewijs haalde (incl 2x zakken). Mijn broer heeft totaal geen studiehoofd en is niet zo bijster sterk in wiskunde maar had zijn rijbewijs wel na 15 lessen.

Tja, wie is er dan degene die beter kan leren? hij of ik?
Laatst bijgewerkt door troi op 07-09-22 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

axel_1997

Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 14:04

Iedereen heeft talenten voor het een of het ander. Maar voor iedereen met een normale intelligentie moet het op z'n minst mogelijk zijn. Er bestaat wel zoiets als een disharmonisch intelligentieprofiel. Dat heb ik met juist een voorkeur voor de bèta-vakken. En er is nog dyscalculie. Dat is echt hinderlijk maar ik durf niet te zeggen of dat het rekenen onmogelijk maakt want ik heb er geen ervaring mee.

Ik weet wel uit eigen ervaring dat dyslexie het niet onmogelijk maakt om te lezen en schrijven. Al is spelling niet mijn sterke kant.

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

Suliko

Berichten: 4298
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 14:06

Kort antwoord: ja

Er is sowieso geen verschil tussen jongens en meisjes, dit komt voort uit de ouderwetse overtuiging dat mannen beter zouden zijn in bèta vakken.
Tuurlijk heeft de een meer inzicht in getallen en wiskunde dan de ander. Maar dit uit zich, net als bij andere disciplines, meer ik hoe lang je erover doet om iets te begrijpen. De een snapt het na even naar een voorbeeld kijken, de ander heeft veel herhaling en uitleg nodig. En bij de mensen die er écht moeite mee hebben, kan dat betekenen dat ze een jaar nodig hebben om de basis te begrijpen. Ze kunnen het wel, maar is het de moeite waard om zolang ergens energie in te steken als er disciplines zijn die je beter liggen?
Ook binnen wiskunde zijn er veel verschillen. Zelf was ik heel goed in wiskunde B, de algebra kant. Maar nu ik statistiek heb kost het me echt wat meer moeite om het te begrijpen. Dat ligt me minder.

@troi, toevallig werd er gister in een college nog gezegd dat mensen die universitair zijn opgeleid het langst doen over hun rijbewijs halen omdat ze te veel nadenken _O- toen ik afreed maakte ik ook hele suffe fouten, was tot grote verbazing van mijn instructeur (die al hoofdschuddend de auto uitstapte) wel geslaagd, met de boodschap van de examinator dat ik minder moest nadenken :')
(Uiteraard is bovenstaand generaliserend)
Laatst bijgewerkt door Suliko op 07-09-22 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 14:07

Tussen wiskunde en rekenen zit echt een verschil.
Ik ben een ramp met (hoofd) rekenen, maar wiskunde was ik op de middelbare erg goed in.
Statistiek is ook gesneden koek voor mij.

Maar vraag me niet om de tafel van 7 want ik heb geen idee.

Ik denk wel dat iedereen in principe de basis kan leren, maar iedereen heeft ook z’n eigen talenten en als je iets wilt kunnen wat niet je talent is, moet je er heel veel tijd in stoppen.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 07-09-22 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 14:07

nee, ik met mijn dicalculy zal het nooit leren al zou ik op Havard geschoold worden! ;)

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

8nnemiek

Berichten: 43378
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 14:14

Ik denk dat iedereen dat wel kan leren, maar als je het echt niet interessant vindt dan is het gewoon heel veel moeilijker, en al helemaal als je er geen aanleg voor hebt.
Vindt je het leuk om te doen, dan zal al die informatie veel makkelijker blijven hangen.
Ik had op de middelbare school het profiel natuur en techniek, zat in een klas met alleen maar jongens haha, en dus ook wiskunde B gehad. Maar ik vond het leuk om te doen, en heb nooit heel veel moeite hoeven doen om alles te snappen. De enige 10 die ik ooit heb gehaald was voor wiskunde, kansberekeningen :+
Alleen jammer dat je het snel verleert als je er niet mee bezig blijft haha.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Kan iedereen goed leren rekenen/wiskunde begrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 14:22

Ik kan het prima maar het interesseert me niet zo erg dus op school deed ik alleen het hoog nodige om mn examen te kunnen halen.
Nu heb ik een paar jaar geleden nog een opleiding gedaan ( ongeveer 15 jaar later) en basis zaken als oppervlakte van cirkels uitrekenen, Pythagoras etc kwamen vanzelf weer naar boven..

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Eelmo

Berichten: 2925
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 14:55

kwita schreef:
nee, ik met mijn dicalculy zal het nooit leren al zou ik op Havard geschoold worden! ;)


Mwah, begrijpen en op het juiste antwoord uitkomen zijn 2 verschillende dingen. Ik begreep prima welke regeltjes ik waar wanneer toe moest passen om een formule op te lossen, maar ik kwam zelden op het juiste antwoord uit omdat ik random getallen opschreef ofzo. Ook hier dyscalculi, het klassieke rekenen (en vooral hoofdrekenen) zal ik nooit goed in worden. Wil niet zeggen dat ik niet begrijp hoe het moet :)

Das misschien een beetje muggenziften over semantics, maar zo wordt de vraag gesteld :+

"Today me will live in the moment. Unless it's unpleasant, in which case me will eat a cookie." - Cookie monster

Stampeltje
Berichten: 386
Geregistreerd: 18-05-15

Re: Kan iedereen goed leren rekenen/wiskunde begrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:06

Ja! Zeg ik even heel zwart-wit. Ik ben een grote voorstander van de ontwikkelingen die al een tijd bezig zijn op gebied van neuroplasticiteit. Wij als mens hebben een diepgewortelde overtuiging dat we ergens ‘slecht’ in zijn en dit dan niet kunnen leren. Fixed mindset versus Growth mindset. Ik ben nu “Het grenzeloze brein” aan het lezen. Na wat ik aangeraden heb gekregen van iemand die hier veel meer vanaf weet is dit boek een mooie start over dit onderwerp.

gerlindie

Berichten: 4627
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:06

Ik was heel goed in wiskunde (9 afgerond voor mijn wiskunde B op VWO), maar ik snap nog steeds niet wat het knopje 'sin' of 'e' nou eigenlijk doet :+

Ik kon heel goed de rekenregels toepassen, maar moest ze daarvoor wel uit mijn hoofd leren.
Daartegenover had ik jongens in mijn klas die niets leren, want die konden het op het tentamen wel zo afleiden omdat het zo logisch was :Y)

Ik vond het wel een leuk vak, snapte het meeste ook goed, maar échte inzicht had ik dan weer niet denk ik.

Nu met pijn en moeite me door mijn statistiek vakken heen geslagen op de universiteit, dat is toch heel andere koek...

"I can see a hat, I can see a cat, I can see a man with a baseball bat"

vierhoef
Berichten: 174
Geregistreerd: 08-08-20
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:20

ik zelf ben niet goed in wiskunde. Zit nu in 6vwo en heb wiskunde C. Ik heb er geen interesse in en totaal geen inzicht. Vakken als geschiedenis, aardrijkskunde of talen vind ik wel super leuk.

Als ik er heel veel moeite insteek haal ik met moeite een zesje, maar vaker haal ik met heel veel moeite alsnog maar een 4 of een 5. Dit motiveert natuurlijk voor geen meter en dat werkt ook niet mee. :(

ik heb trouwens al heel veel dingen geprobeerd. ik heb ook als enige op mijn school wiskunde C, waardoor ik in mijn eentje in de les zit. Gratis privéles dus *D maar dat maakt ook geen verschil. Heb ook al zo vaak bijles gehad en elk jaar is wiskunde opnieuw een ramp dat ik nu de hoop maar heb opgegeven.

Ik weet ook verder niet wat ik er aan zou kunnen doen. Het frustreert ook als ik van bv. vriendinnen hoor dat zij super hoge cijfers voor wiskunde B of zelfs D halen en dat ik bij het laagste niveau wiskunde nog niet eens een voldoende kan halen :(

:# choose happy :#

Amber_anne

Berichten: 6900
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:35

verootjoo schreef:
Tussen wiskunde en rekenen zit echt een verschil.
Ik ben een ramp met (hoofd) rekenen, maar wiskunde was ik op de middelbare erg goed in.
Statistiek is ook gesneden koek voor mij.

Maar vraag me niet om de tafel van 7 want ik heb geen idee.

Ik denk wel dat iedereen in principe de basis kan leren, maar iedereen heeft ook z’n eigen talenten en als je iets wilt kunnen wat niet je talent is, moet je er heel veel tijd in stoppen.


Mee eens, ik kan ook totaal niet hoofdrekenen. Ik probeer het weleens maar het wordt een grote chaos in mijn hoofd. Papier erbij en het probleem is opgelost

MyWishMax

Berichten: 25247
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:41

Eelmo schreef:
kwita schreef:
nee, ik met mijn dicalculy zal het nooit leren al zou ik op Havard geschoold worden! ;)


Mwah, begrijpen en op het juiste antwoord uitkomen zijn 2 verschillende dingen. Ik begreep prima welke regeltjes ik waar wanneer toe moest passen om een formule op te lossen, maar ik kwam zelden op het juiste antwoord uit omdat ik random getallen opschreef ofzo. Ook hier dyscalculi, het klassieke rekenen (en vooral hoofdrekenen) zal ik nooit goed in worden. Wil niet zeggen dat ik niet begrijp hoe het moet :)

Das misschien een beetje muggenziften over semantics, maar zo wordt de vraag gesteld :+


En ik ben het dus weer nooit gaan begrijpen :+ ondanks enorm veel bijles. Ik kon echt ervan overtuigd zijn dat ik het goed gedaan had, hele berekening uitgeschreven en gewoon niks goed gedaan.
Zelfs met Excel maak ik fouten, dat ziet het er voor mij helemaal goed uit en klopt er gewoon niks van.

En ik heb echt heel veel hulp gehad. Ging niet eens over het boeiend vinden of niet, ik zie het niet en heb die regeltjes nooit begrepen of kunnen onthouden. Geslaagd voor examen was met heel veel uren bijles en alsnog maar net aan en bij het nakijken geen idee hoe ik op juiste antwoord kwam.

Maar goed, zowel wiskunde als rekenen koste mij enorm veel extra tijd en energie en is nooit makkelijk geworden of gewoon oké.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Kan iedereen goed leren rekenen/wiskunde begrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:57

Zolang het 'truckjes' (regels) betreft, heb ik altijd veel lol gehad aan scheikundige formules en statistiek. Er zit een bepaalde logica in en zodra ik die te pakken heb, dan is het voor mij appeltje eitje. Als ik de logica er niet achter begrijp, dan ben ik lost. Ik vind het wel jammer dat soms op scholen die logica niet duidelijker naar voren komt. Ik heb een aantal vriendinnen die op de landbouwschool zaten ook geholpen met basisadministratie. Dat is ook een vorm van logica. Veel bijlessen genomen en elke keer weer zakken, dan vertellen dat een balans altijd in evenwicht moet zijn en hoe de regels werken tussen balans en de winst- en verliesrekening en dan viel opeens het kwartje wel.

Ik hou ook erg van puzzelen en dat is soms ook gewoon wat het is.

Zebrastreep

Berichten: 9735
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:59

In mijn geval nee ik snap de verbanden niet of kan het niet zien. Helemaal vervelend als cijfers soms ook omdraaien :roll:

Ik heb vanaf het begin al moeite ermee gehad. Wel bijlessen gehad althans wat mij bijstaat maar ik denk ook wel in de jaren daarna dat ik een op een lessen nodig was geweest. Schijven was al net zo'n ramp ik heb zowel schrijf als reken lessen gehad. Het schrijven is gelukkig helemaal goed gekomen.

Op de middelbare school weer dapper een poging gedaan in de hoop dat ik het ging snappen. Soms had ik met wiskunde een behoorlijke uitzondering en haalde bijv een 8 op hoeken uitrekenen maar dan de volgende keren was het weer een 4. Uiteindelijk op het examen lukt het dan elke keer om bijna een voldoende te behalen.

Eerste opleiding weer rekenen dus weer opnieuw geprobeerd. Maar die school was wel zo slecht dat onze reken docent het vak alles behalve serieus nam dus ik kwam ook geen steek verder.


Bij de laatste opleiding weer met goede moed begonnen maar ook daar was 3f gewoon te hoog gegrepen. Gelukkig telde het niet mee voor een diploma maar heb het na 17 jaar maar opgegeven het is niet mijn ding.

Ik heb tevens wel vaker moeite met logische verbanden zien ook buiten rekenen. Net als iets uitvoeren zoals een schroef los of vast draaien ik zie dat gewoon niet. Het duurt lang in ieder geval voordat het binnenkomt. Zorgt zeker voor de nodige frustratie.

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush

BigOne
Berichten: 38189
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Kan iedereen goed leren rekenen/wiskunde begrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 16:03

Laat ik het zo zeggen, zeer blij dat het in mijn tijd nog geen verplicht examenvak was.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 16:13

Ik heb voor mijn studie een aantal papers over dit onderwerp gelezen en het is gebleken dat docenten op basis van de bestaande stigma's ("meisjes kunnen geen wiskunde"/"jongens zijn goed in wiskunde") anders omgaan met de leerlingen. Conclusie van 1 artikel was dat wanneer een meisje slechte wiskunde cijfers haalt, het geweten wordt aan gebrek aan talent, en wanneer jongens slechte wiskunde cijfers halen wordt het geweten aan gebrek aan inzet (volgens de zienswijze van de docent dus). De docent reageert dus ook anders op de leerling afhankelijk van geslacht en zal een meisje minder hard pushen om zich in te zetten, in vergelijking met een jongen.

Uit de statistieken blijkt zoals eerder al genoemd werd dat meisjes het echter helemaal niet zoveel slechter doen...
Het maatschappelijke beeld van wiskunde, beta-vakken en de vervolgopleidingen/carrières die daarbij horen zijn echter nog grotendeels door mannen gedomineerd (dit zie je zelfs terug in hoe bepaalde carrières worden afgebeeld in schoolboeken). Hierdoor kiezen meisjes minder snel voor dit pad, buiten dat ze door docenten dus ook vaak niet gestimuleerd worden.

Ik ben zelf bewijs van dat iedereen het kan leren, op de basisschool heb ik veel moeite gehad met basis rekenvaardigheden. Op havo wiskunde laten vallen omdat het zo slecht ging en toen ik weer wilde gaan studeren moest ik het leren want wiskunde was een eis. Dus opnieuw begonnen met goede hulp en zo heb ik toch nog mijn basis wiskunde kennis kunnen bijspijkeren.

Ik zal niet zeggen dat mijn statistiek vakken me vanzelf afgaan of dat het ooit mijn hobby zal worden, maar ik geloof wel dat iedereen een basisniveau kan behalen MITS er goede, bij de persoon passende ondersteuning is en gezien wordt waar het 'probleem' zit. En daarnaast moet je er het nut van zien, ofwel een doel hebben om het te leren. Tegenwoordig heeft vrijwel iedereen een telefoon met rekenmachine en laten we nou niet doen alsof je wiskunde zo ontzettend vaak gebruikt in het dagelijkse leven :+

| https://www.schermvrijopvoeden.nl | Kies bewust voor offline opvoeden in een online samenleving |

dalena

Berichten: 3109
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 16:14

In mijn wiskunde b klas zaten meer meiden dan jongens. Ik was/ben zo iemand die wiskunde echt leuk vind :')

"We're all stories in the end. Just make it a good one"
[BB-HK] [VOLG] Onze eerste kitten

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Kan iedereen goed leren rekenen/wiskunde begrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 16:31

Volgens mij hangt het van heel veel factoren af hoe goed je ergens in bent.

Ik kon heel jong lezen, maar achteraf denk ik dat ik het vooral snel heb geleerd door een soort fotografisch geheugen. Maar mijn moeder vond het ook leuk om met me samen auto merken te herkennen, woordjes te schrijven etc.

Mijn moeder kan heel goed hoofdrekenen, maar hoor ook dat het er echt in gestampt is ooit op school.

Zelf heb ik op een Montessori BS gezeten en leer je veel met kleurtjes en voorwerpen. Je moest veel zelf ontdekken en ik liep wat vast bij breuken. Omdat ik verder goed kon leren, te weinig aandacht aan besteed verder.

Ik ging naar een Havo/Vwo brugklas en we kregen daar getal en ruimte. We sloegen veel over en gingen er vrij snel doorheen. Als je het goed bij kon houden, was het goed te doen.
Later op de Havo werd er meer tijd uitgetrokken voor uitleg en ik heb ook een tijdje bijles gehad omdat ik duidelijk wat basis miste.

Scheikunde was ik veel beter in. Maar dat was ook zeker de manier waarop het uitgelegd werd.

Onze zoon was ook niet goed in Wiskunde en kwam ook echt in een neerwaartse spiraal. Hele hoge cijfers op het VWO en dan 1 vak die alles naar beneden trekt, werd het niet beter van. Door de slechte cijfers kreeg hij er ook echt een hekel aan. Achteraf zegt hij zelf dat hij het best beter had kunnen doen als hij wat vaker zijn schouders eronder had gezet.

Toch is best veel blijven hangen merk ik nu zoveel jaren later. Tafels opdreunen kan ik nog steeds niet en moet altijd even rekenen, maar alles wat echt uitgelegd is weet ik nog wel.

Cijfers, rekenen etc moet je denk ik een beetje als niet moeilijk mee krijgen. Als het altijd als iets groots en moeilijks gebracht wordt, zal het vaak ook zo uitpakken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34589
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 16:56

Als ik puur naar mezelf kijk zeg ik nee. Op de basisschool al slecht in rekenen. Ik zie het gewoon niet. Ik kan niet automatiseren, ik kan uren naar een som kijken. Heb op het VWO de laatste 2 jaar bijles gehad. En had met bijles een 4.4 op mijn cse :+ . Ik ben een echte aplha. Talen, vakken als geschiedenis, aardrijkskunde liggen me heel goed maar alles waarbij formules te pas komen en cijfers....nee dat lukt me niet. Aan inzet lag het niet want ik heb denk ik minstens 10 keer harder gewerkt dan andere leerlingen.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 17:08

Wiskunde op de middelbare school was voor mij echt drama. En ik was ook eigenwijs, koos voor wiskunde B haha. Hoger dan een 6 kwam ik niet. Behalve bij het hoofdstuk ruimtelijk inzicht. Ik weet het nog als de dag van gisteren. Een 8,6 :+

In voorbereiding op een wiskunde toets voor de universiteit heb ik direct bijles genomen. Toen begon ik de lol van wiskunde ineens in te zien. Meerdere wegen leiden naar Rome en mijn hoofd volgt de standaard methode niet, maar kent blijkbaar een andere logica… Bijles-docent had wel de ruimte om te ontdekken welke methode bij mij paste.

In mijn huidige functie ben ik relatief veel aan het rekenen (optimale verdeling caseload berekenen bijvoorbeeld) maar vraag me niet om dat uit mijn hoofd te doen. Dat kan ik écht niet.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 07-09-22 17:15, in het totaal 2 keer bewerkt

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

Hevonen

Berichten: 5605
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 17:08

Ik denk dat wiskunde op school veel te vroeg wordt aangeboden voor veel kinderen. In de brugklas snapte ik helemaal niks van wiskunde, de uitleg was ook niet denderend en heel abstract; geen concrete voorbeelden, wat nnm erg zou helpen. (zo kwam ik pas achter het nut van de stelling van Pythagoras toen ik in een grote wei een rechte bak van 20 x 40 meter wilde uitzetten.

Ik heb wiskunde laten vallen zodra dat kon (was in de derde bij mij), maar toen ik na de HAVO toch psychologie aan een universiteit wilde gaan studeren, had ik behalve VWO ook wiskunde nodig. Heb het toen aan de hand van tweedehands schoolboeken zelf ingehaald (antwoorden stonden achterin - was nog in de pre-internettijd). En ja, dat was heel pittig, want ik moest alle jaren vanaf de brugklas doen, maar ik snapte het wel veel beter. Uiteindelijk vond ik het zelfs zo leuk dat ik nog een jaar toegepaste wiskunde aan de TU heb gestudeerd.

Volgens mij is het echt een kwestie van leeftijd, goed onderwijs en veel praktijkgerichtere lessen. (Misschien is dat nu wel anders dan toen ik 12 was, want dat is al 50 jaar geleden, pfoe... voelt niet zo :))

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 17:11

Ik vind rekenen en wiskunde wel een verschil. Geen enkel probleem met rekenen, ook hoofdrekenen niet. Maar wiskunde.... het heeft me echt bloed, zweet en tranen gekost en heb het uiteindelijk laten vallen omdat ik vaak gewoon niet hoger scoorde dan een 2 of een 3.... Ik heb het echt geprobeerd, want had graag diergeneeskunde willen studeren. Natuur- en scheikunde lukte ook niet goed.

Taal is dan wel weer mijn ding.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 bezoekers