Afstuderen MBO/HBO/WO Schooljaar 2022-2023

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biscuitje

Berichten: 1235
Geregistreerd: 04-03-12

Afstuderen MBO/HBO/WO Schooljaar 2022-2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 19:54

Hallo bokkers!

Elk jaar is er een nieuw topic voor de bokkers die bezig zijn met afstuderen. En nu is het eindelijk zo ver: het is mijn beurt!
Dus, studeer jij ook af in 2022-2023? Kom gezellig mee kletsen (en je frustraties van je af schrijven)!

Het is leuk om te beginnen met jezelf voor te stellen en je studie te benoemen.

Mijn naam is Sam, 23 jaar en dit jaar start ik met mijn vierde jaar HBO Verpleegkunde. Ik begin met 20 weken stage lopen op een Cardiologie afdeling in het ziekenhuis (en een advies rapport schrijven, vergelijkbaar met scriptie), daarna 10 weken stage lopen in een ander ziekenhuis op de afdeling Gynaecologie en Verloskunde (Minor verpleegkundig Vakmanschap) en tot slot 10 weken stage lopen in het buitenland (Minor International Nursing). Ik heb er mega veel zin in, maar ik vind het ook mega spannend! :Y)

X

Django_Mette

Berichten: 1374
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Re: Afstuderen MBO/HBO/WO Schooljaar 2022-2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 20:07

Ja! Althans, dat hoop ik :")

Ik ben Ilse, 23 jaar en vandaag begonnen aan mijn vijfde jaar HBO Logistics Management. Ik mis momenteel nog 15 studiepunten die ik het komend halfjaar ga behalen en in februari wil ik gaan beginnen met afstuderen. Ik maak de opleiding af, maar ik wil niet in deze branche blijven omdat ik toch iets interactievers wil doen dan alleen maar op kantoor zitten. Ik ga afstuderen en dan zien we wel waar mijn pad zich gaat begeven :D

Biscuitje

Berichten: 1235
Geregistreerd: 04-03-12

Re: Afstuderen MBO/HBO/WO Schooljaar 2022-2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-22 15:53

Welkom Ilse, fijn vooruitzicht dat je binnen een half schooljaar klaar bent. Ik ben heel benieuwd wat er op je pad gaat komen.

Ik heb vrijdag introductiedag op mijn stage en dan maandag starten. :)

Biscuitje

Berichten: 1235
Geregistreerd: 04-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-22 22:02

Even een schopje omhoog, wellicht sluiten meerdere afstudeerders zich nog aan! :D

Ik heb de laatste punten van jaar 3 toegekend gekregen, dus zo lekker dat ik geen herkansingen meer heb open staan. Verder goed gestart op mijn stage, hele leerzame stageplaats, ik weet zeker dat ik super veel kan leren op deze plek. Het reizen naar mijn stageplek valt wel zwaar, het vroege opstaan is altijd weer even wennen na de vakantie... :Y)

taartjee
Berichten: 2595
Geregistreerd: 10-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 22:11

Ja, een topic!

Ik hoop dit jaar dan ook eindelijk klaar te zijn met school en lekker aan de slag te kunnen gaan.

Ik ben Tara, ben 26 jaar en zit momenteel in mijn vierde jaar van de mbo4 opleiding biomedisch analist. Dit houdt in dat ik het hele schooljaar 4 dagen in de week stage loop. Ik heb op wiskunde na alle vakken afgerond.

Voor mijn stage loop ik bij een voedings microbiologisch lab wat voornamelijk slachtvlees, vis en melkproducten onderzoekt, bijvoorbeeld een melkproduct wat wordt gebruikt bij de productie van Mars. Heel uitgebreid en ontzettend interessant. Ik moet hier een aantal praktijk gerelateerde examens uitvoeren en ik krijg een afstudeer opdracht die ik uit moet voeren.

Ik ben een maand eerder begonnen met mijn stage waardoor ik eind april klaar hoop te zijn!

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Afstuderen MBO/HBO/WO Schooljaar 2022-2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 22:15

Ik meld mij! Hoop dit najaar de bachelor op zak te hebben. Daarvoor moet ik wel 'even' een scriptie schrijven en twee tentamens halen dit najaar...

KirstenHorse

Berichten: 1291
Geregistreerd: 16-02-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 00:04

Hier ook ‘even’ een scriptie schrijven en nog drie tentamens halen en dan heb ik mijn master Data Science op zak! Met een beetje geluk weet ik vlak voor kerst of ik alles gehaald heb :D

simonedkstr

Berichten: 44
Geregistreerd: 12-07-15
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 17:40

Ik ben in september begonnen met afstuderen!

Mijn naam is Simone, ik ben 23 jaar en op dit moment zit ik in mijn vijfde jaar van HBO Communicatie & Multimedia Design. Ik hoop in februari helemaal klaar te zijn!

Biscuitje

Berichten: 1235
Geregistreerd: 04-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 12:11

Hoe is het met iedereen?

Hier is mijn plan van aanpak afgekeurd, dus op naar poging twee. De moed zakt mij regelmatig in de schoenen, maar we gaan doooor!

Goed nieuws, mijn minor in het buitenland lijkt eindelijk meer rond te komen! Contract is ondertekend en visums zijn aangevraagd, zo blij mee! *\o/*

afkepieteke

Berichten: 235
Geregistreerd: 21-10-13
Woonplaats: Trynwalden

Re: Afstuderen MBO/HBO/WO Schooljaar 2022-2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 12:20

Ah ik meld mij ook! Ik ben inmiddels bezig met mijn afstudeerstage voor de HBO studie Bedrijfseconomie/Finance & Control.
Mijn plan van Aanpak is al goedgekeurd en de deadline voor mijn scriptie is 16 december. Ik kan helaas mijn draai niet vinden in dit bedrijf en de mensen zijn ook allemaal niet even aardig :Y)
Ook heb ik vrij weinig contact met mijn bedrijfsbegeleider, ik heb hem al een paar keer wat dingen gevraagd maar er gebeurt vrij weinig. Zo is mijn computer 'gejat' dus kan ik niet meer in de systemen > niet echt verder met mijn onderzoek.
Hierdoor is mijn motivatie echt 0,0 en begin ik nu wat stress te krijgen. Maar aan de andere kant werkt die stress wel, want dan gebeurt er tenminste iets :+

Django_Mette

Berichten: 1374
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 00:25

Even een schopje omhoog :D

Gisteravond heb ik te horen gekregen dat ik definitief mag beginnen met afstuderen *\o/*

Ik heb ook eindelijk mijn opdracht ingediend en ik hoop dat hij goed is, want ik was eigenlijk te laat met indienen :+ Flink stress om gehad, maar als hij goedgekeurd wordt kan ik 6 februari beginnen!

Biscuitje

Berichten: 1235
Geregistreerd: 04-03-12

Re: Afstuderen MBO/HBO/WO Schooljaar 2022-2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-23 00:37

Niceee!

Hier ook mooie vorderingen: laatste 10 weken van dit schooljaar ga ik stage lopen in Australië! Het was een hoop geregel, maar ik heb er zo veel zin in!!!

Alle grote verslagen heb ik ingediend, waaronder mijn adviesrapport (semi-scriptie). Nu natuurlijk wachten of alles daadwerkelijk wordt goedgekeurd. Ik ben wel blij dat ik zo hard heb gewerkt om al die verslagen af te krijgen, hoe frustrerend onderzoek doen etc. ook was. In het ergste geval haal ik het niet, pas ik het aan waar nodig en haal ik de herkansing. Maar dat hoop ik natuurlijk niet. :+

Mijn afstudeerstage loopt ook tot een einde, volgende week laatste week! Morgen mijn eindbeoordeling, spannend! :):)

Biscuitje

Berichten: 1235
Geregistreerd: 04-03-12

Re: Afstuderen MBO/HBO/WO Schooljaar 2022-2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-23 11:26

Update: afstudeerstage behaald! *\o/*

deksel

Berichten: 3783
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 11:34

Biscuitje schreef:
Update: afstudeerstage behaald! *\o/*

Gefeliciteerd! Wat moet je nu nog doen?

Ik ga volgende week ook beginnen met afstuderen. Ik doe de opleiding Social Work. Wij hoeven geen scriptie te schrijven maar we moeten een project opzetten of een product/werkwijze implementeren. Dat moet uiteindelijk wel verantwoord worden in een verslag. Het is dus geen onderzoek maar zoals ze dat noemen een ''sociaal agogisch project''.
Ik kan niet wachten om eindelijk klaar te zijn met school. Maar aan de andere kant ben ik straks net 22 als ik klaar ben en ik voel me zo niet capabel genoeg om dan te gaan werken. Het voelt alsof ik er niet klaar voor ben en alsof het te vroeg is om ''echt volwassen'' te worden. Maar misschien houd ik mezelf wel helemaal voor de gek hoor en valt het allemaal wel mee. Eerst aankomende halfjaar maar eens overleven.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Afstuderen MBO/HBO/WO Schooljaar 2022-2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 11:38

Hoihoi,

mag ik ook meeschrijven/meekijken? Ik ben vorig jaar afgestudeerd (WO master) en doe nu een PhD, waarin ik ook studenten begeleid met hun master thesis en afstuderen dus.
Zit op een andere universiteit dus het is wel even wennen, maar ik lees graag mee om te kijken hoe dingen op verschillende plekken aangepakt worden. Ik doe in elk geval m'n best om een goede begeleider te zijn haha, ik weet uit ervaring nog hoe fijn dat is.

taartjee
Berichten: 2595
Geregistreerd: 10-04-12

Re: Afstuderen MBO/HBO/WO Schooljaar 2022-2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 12:15

Ik heb een vraagje, ik moet nog een wiskunde onderdeel afronden voordat ik daadwerkelijk mn diploma in ontvangst mag nemen na mn stage, maar ik loop hier zo verschrikkelijk mee te kloten omdat ik het niet goed begrijp. Het is MBO wiskunde, dit stukje zou volgens mij of wiskunde A of wiskunde B van havo/vwo moeten zijn. Ik heb dan wel havo, maar wiskunde heb ik altijd ruzie mee.
Mocht iemand mij willen/kunnen helpen zal ik diegene de opdracht even opsturen zodat je weet wat er gevraagd wordt. Het zal ongetwijfeld heel simpel zijn, maar ik krijg het er niet in bij mezelf en hoop dat een andere uitleg mij net over die streep kan trekken zodat ik het wel begrijp.

Thanks alvast!

Kleine update verder vanaf mij, ik loop inmiddels al 6 maanden stage en heb mijn stageopdracht gekregen: het valideren van een andere methode om gisten en schimmels mee te kunnen tellen. Super interessant en kijk er ook echt naar uit om daar in de praktijk mee aan de slag te gaan.


Super dat jullie allemaal mogen beginnen met afstuderen! Heel veel succes de komende tijd!

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: Afstuderen MBO/HBO/WO Schooljaar 2022-2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 12:27

Ik ben nog niet helemaal aan het afstuderen, ik ga nu de tweede helft van mijn 3e leerjaar in (van de 4) van de opleiding accountancy.
Gelukkig hoef ik geen scriptie te maken of stage te volgen, aangezien ik een deeltijder ben.

De OAT (overall toets) staat gepland voor eind mei, dat is toch wel voor mijn opleiding dé toets waar het allemaal om gaat. Het werd aangeraden om deze in het 3e leerjaar te plannen, omdat deze vaak niet de 1e keer al wordt behaald :') Dus dan neem ik maar aan dat dat mij ook niet gaat lukken dan.

Ben met mijn 30 jaar wel een van de ouderen op de opleiding heb ik gemerkt.

Biscuitje

Berichten: 1235
Geregistreerd: 04-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-23 12:43

taartjee schreef:
Ik heb een vraagje, ik moet nog een wiskunde onderdeel afronden voordat ik daadwerkelijk mn diploma in ontvangst mag nemen na mn stage, maar ik loop hier zo verschrikkelijk mee te kloten omdat ik het niet goed begrijp. Het is MBO wiskunde, dit stukje zou volgens mij of wiskunde A of wiskunde B van havo/vwo moeten zijn. Ik heb dan wel havo, maar wiskunde heb ik altijd ruzie mee.
Mocht iemand mij willen/kunnen helpen zal ik diegene de opdracht even opsturen zodat je weet wat er gevraagd wordt. Het zal ongetwijfeld heel simpel zijn, maar ik krijg het er niet in bij mezelf en hoop dat een andere uitleg mij net over die streep kan trekken zodat ik het wel begrijp.

Ik kan niet beloven dat ik het snap, want het is onderhand al even geleden dat ik eindexamen heb gedaan, maar stuur mij maar een PB!

Na mijn afstudeerstage ga ik dus twee minoren doen, ieder 10 weken. Verpleegkundig vakmanschap en international nursing. In de eerste minor ga ik allemaal verschillende dingen doen (drie weken oriëntatie stage lopen, naar congres, lezing, e-learnings maken), en de tweede minor dus een buitenlandstage in Australië. <3

taartjee
Berichten: 2595
Geregistreerd: 10-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:28

Biscuitje schreef:
taartjee schreef:
Ik heb een vraagje, ik moet nog een wiskunde onderdeel afronden voordat ik daadwerkelijk mn diploma in ontvangst mag nemen na mn stage, maar ik loop hier zo verschrikkelijk mee te kloten omdat ik het niet goed begrijp. Het is MBO wiskunde, dit stukje zou volgens mij of wiskunde A of wiskunde B van havo/vwo moeten zijn. Ik heb dan wel havo, maar wiskunde heb ik altijd ruzie mee.
Mocht iemand mij willen/kunnen helpen zal ik diegene de opdracht even opsturen zodat je weet wat er gevraagd wordt. Het zal ongetwijfeld heel simpel zijn, maar ik krijg het er niet in bij mezelf en hoop dat een andere uitleg mij net over die streep kan trekken zodat ik het wel begrijp.

Ik kan niet beloven dat ik het snap, want het is onderhand al even geleden dat ik eindexamen heb gedaan, maar stuur mij maar een PB!

Na mijn afstudeerstage ga ik dus twee minoren doen, ieder 10 weken. Verpleegkundig vakmanschap en international nursing. In de eerste minor ga ik allemaal verschillende dingen doen (drie weken oriëntatie stage lopen, naar congres, lezing, e-learnings maken), en de tweede minor dus een buitenlandstage in Australië. <3


Super! Dankjewel! Ik zal vanavond het bestandje sturen, zit nu op stage :')

Petunia27

Berichten: 206
Geregistreerd: 29-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:30

Ik meld mij ook, ik ben nu bijna klaar met de bachelor biologie en sinds twee weken begonnen aan mijn eindscriptie. Hier werk ik ook aan het valideren van een methode voor het vangen van schimmels (uit de lucht).
Ik word ook begeleid door een PhD-er en daar heb ik heel prettig contact mee. Volgens mij worden bachelors in het algemeen wel intensiever begeleid dan masters.
Ik heb vorige week mijn research plan ingeleverd en nu ben ik dan echt begonnen met het uitvoeren van experimenten. :)

manonnevot

Berichten: 959
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Limburg

Re: Afstuderen MBO/HBO/WO Schooljaar 2022-2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:40

Ook ik ga hopelijk dit jaar eindelijk afstuderen. Ik ben 23 en zit nu in het laatste jaar van mijn 2 masters; nanobiologie en wetenschapscommunicate. Ben nu fulltime bezig met mijn afstudeerstages/scripties. Moet daarnaast ook nog 2 andere verslagen schrijven en nog 1 vak volgen aan het eind van het jaar. Mijn plan is om in augustus klaar te zijn, maar merk wel nu al dat 74 ects in 1 jaar toch veel is.

deksel

Berichten: 3783
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Afstuderen MBO/HBO/WO Schooljaar 2022-2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 07:43

Ik ben nu bezig met het uitzoeken van een onderzoeksmethode en daarna ga ik mijn plan van aanpak schrijven. Met dat laatste was ik gisteren begonnen en toen bedacht ik me aan het eind van de dag: “ik moet eerst een onderzoeksmethode uitzoeken”. Welke onderzoeksmethode/projectmethode gebruiken jullie en hoezo?

Biscuitje

Berichten: 1235
Geregistreerd: 04-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-23 22:09

Ik ben super blij, want ik heb vandaag te horen gekregen dat ik mijn adviesrapport/scriptie behaald heb!

Dat betekent dat ik alle punten van het eerste semester binnen heb! EC's moeten nog toegekend worden, maar stage (17 EC), coachen en begeleiden bijeenkomsten en verslag (4 EC) en dus adviesrapport (8 EC), totaal 29 EC in de pocket! <3

Komende 20 weken mijn minors volbrengen, en dan na de zomer hopelijk officieel diplomeren! Over de minors maak ik mij niet zo druk eigenlijk, heel erg blij dat ik die eerste twintig weken overleefd heb. :Y)

Biscuitje

Berichten: 1235
Geregistreerd: 04-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-23 22:12

deksel schreef:
Ik ben nu bezig met het uitzoeken van een onderzoeksmethode en daarna ga ik mijn plan van aanpak schrijven. Met dat laatste was ik gisteren begonnen en toen bedacht ik me aan het eind van de dag: “ik moet eerst een onderzoeksmethode uitzoeken”. Welke onderzoeksmethode/projectmethode gebruiken jullie en hoezo?


Ik heb een praktijkonderzoek gedaan, dit bestond uit een literatuuronderzoek en kwalitatief onderzoek (in de vorm van semi-gestructureerd (groeps-)interviews).

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 11:41

Biscuitje schreef:
Ik ben super blij, want ik heb vandaag te horen gekregen dat ik mijn adviesrapport/scriptie behaald heb!

Dat betekent dat ik alle punten van het eerste semester binnen heb! EC's moeten nog toegekend worden, maar stage (17 EC), coachen en begeleiden bijeenkomsten en verslag (4 EC) en dus adviesrapport (8 EC), totaal 29 EC in de pocket! <3

Komende 20 weken mijn minors volbrengen, en dan na de zomer hopelijk officieel diplomeren! Over de minors maak ik mij niet zo druk eigenlijk, heel erg blij dat ik die eerste twintig weken overleefd heb. :Y)



Knap hoor!
Gefeliciteerd *\o/*


Ik baal nu even een beetje, het lijkt wel alsof ik niets meer in één keer kan halen.
Heb nu in totaal 2 herkansingen open staan, is helemaal niet zo veel eigenlijk als ik sommigen hoor, maar even een baalmomentje dat iemand waarmee ik redelijk veel contact heb wel alles in één keer haalt en ik niet :')
Terwijl onze situatie niet helemaal gelijk is, aangezien ik 2 jonge kinderen heb en zij niet. Dus met studeren loop ik nog wel eens even klem.