Werken zonder contractverlenging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Zou jij werken zonder een contractverlenging getekend te hebben?

Poll eindigt op

Ja
54 (44%)
Nee
68 (55%)

Totaal aantal stemmen: 122

Contemplate

Werken zonder contractverlenging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-22 21:31

Hoi bokkers,

Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Situatie: ik heb een tijdelijk contract wat t/m 31 augutus loopt. Ik mag daarna blijven (modelinge toezegging al voor de zomervakantie), maar ik heb nog steeds geen contract gezien. De einddatum die ik kan zien in de systemen staat op 31 augustus.

Ik maak veel dienstreizen voor mijn werk, en ben via werk verzekerd mocht er iets gebeuren onderweg. Buiten dat er een salarisstap toegezegs is, zijn ook de reiskosten en verzekering iets waar ik wel gewoon zekerheid over wil hebben. Meer info wil ik niet geven om het anoniem te houden.

Uiteraard is er contact geweest en zou het allemaal goed moeten komen. Aan de andere kant leert de ervaring, eerst zien dan geloven.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie als er 1 september nog geen contract is: werken of niet?

Misschien zijn er nog andere aspecten die ik over het hoofd zie, input is welkom!

Bedankt voor al jullie brainpower in dit dilemma!

BigOne

Re: Werken zonder contractverlenging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 21:32

Is het niet zo dat wanneer je contract eindigt en ze laten je doorwerken je automatisch een contract voor onbepaalde tijd hebt?

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 21:36

Bij mij is het geen contract, niet werken. Keertje mijn neus gestoten en sindsdien heb ik er gewoon geen zin meer in. Wil je me? Top, maar regel het dan ook gewoon goed voor me, en op tijd. En anders hoor ik graag dat ik me bij het uwv kan inschrijven en op zoek ga naar een nieuwe baan.

Het is niet dat een verlenging echt lang hoeft te duren om te maken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 21:39

BigOne schreef:
Is het niet zo dat wanneer je contract eindigt en ze laten je doorwerken je automatisch een contract voor onbepaalde tijd hebt?

Juist.

Ik ben zelf heel strikt met verlengen van arbeidsovereenkomsten.
Hou alles keurig bij in een excel bestand. En netjes een maand vantevoren duidelijkheid verschaffen aan het personeel.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 21:39

Toen mijn contract voor bepaalde tijd werd omgezet naar een vast dienstverband, heb ik geen nieuw contract gekregen en toen ik promotie maakte naar een andere, hogere functie ook niet.
Wel is er in het personeelssysteem een aanpassing gedaan waarin de omzetting terug te vinden is, maar dat is bij die promotie ook pas gedaan toen de maand waarin ik in m'n nieuwe functie startte, al ruimschoots begonnen was.

Ik heb dus ooit 1x een contract gekregen, aan het begin van mijn dienstverband, wat ik heb getekend en retour gestuurd, daarna nooit weer.

Dus ja, als mij is toegezegd dat mijn functie doorgaat na 31 augustus, zou ik op 1 september gaan werken.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 21:40

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 21:40

Volgens mij hadden ze op moeten zeggen uiterlijk een maand?! (Hier ben ik niet zeker van) voor het einde van je contact anders loopt dit automatisch door met dezelfde afspraken als bij je huidige contract. Ik zou dus gewoon gaan werken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 21:41

yvje86 schreef:
Volgens mij hadden ze op moeten zeggen uiterlijk een maand?! (Hier ben ik niet zeker van) voor het einde van je contact anders loopt dit automatisch door met dezelfde afspraken als bij je huidige contract. Ik zou dus gewoon gaan werken.

Tenzij er in je contract staar dat hij zonder toestemming van beide partijen verloopt na X datum.

Bij ons verlopen de contracten automatisch na 8 maanden.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 21:41

Contemplate schreef:
Hoi bokkers,

Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Situatie: ik heb een tijdelijk contract wat t/m 31 augutus loopt. Ik mag daarna blijven (modelinge toezegging al voor de zomervakantie), maar ik heb nog steeds geen contract gezien. De einddatum die ik kan zien in de systemen staat op 31 augustus.

Ik maak veel dienstreizen voor mijn werk, en ben via werk verzekerd mocht er iets gebeuren onderweg. Buiten dat er een salarisstap toegezegs is, zijn ook de reiskosten en verzekering iets waar ik wel gewoon zekerheid over wil hebben. Meer info wil ik niet geven om het anoniem te houden.

Uiteraard is er contact geweest en zou het allemaal goed moeten komen. Aan de andere kant leert de ervaring, eerst zien dan geloven.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie als er 1 september nog geen contract is: werken of niet?

Misschien zijn er nog andere aspecten die ik over het hoofd zie, input is welkom!

Bedankt voor al jullie brainpower in dit dilemma!

Zodra je op 1 september werkt dan heb je automatisch al een volgende contract te pakken voor hetzelfde termijn als je huidige contract. Ik zou me er niet druk om maken, zeker omdat je het al mondeling toegezegd hebt gekregen.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 21:43

Het is afhankelijk van mijn werkgever. Bij mijn huidige werkgever zou ik gewoon doorwerken. Daar heeft wel vaker iets vertraging en het komt vast wel goed.

Ook, mijn baan is vrij uniek. Als ik een maand thuis blijf dan blijft het werk gewoon op me wachten. Dat is niet heel aantrekkelijk :)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 21:44

Is het niet mogelijk morgen of begin volgende week even met HR te gaan zitten om je contract in orde te maken?
Als het zo is dat ze je juridisch een contract moeten geven als je op 1 september komt werken zou ik dat gewoon doen. Dan heb je een stok om mee te slaan. En neem alvast contact op met je rechtsbijstand om advies te vragen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 21:58

Nee , als ik iets heb geleerd is dat mondelinge afspraken heel nietszeggend kunnen zijn.

Ik kreeg een aantal jaar terug een super mooi aanbod van kennisen die zorgondernemers waren. Ik zou eerst een soort stage / werken doen en vervolgens een opleiding ( zelf betaald ) en daarna zou ik een contract krijgen.

Beloften zijn nooit waar gemaakt. Ik was klaar met mijn opleiding en kreeg een 0 uren contract :+ eerst vond ik het prima maar was wel teleurgesteld omdat ik zogezegd een mooi vast contract zou krijgen.

Ik was na een aantal maanden de sjaak er waren flinke bezuinigen doordat er een cliënt minder was en een hele nare ervaring waardoor het voor hun ook wel gunstig was om mij minder in te plannen en mij er eigenlijk gedwongen met dat aan te praten eruit te knikkeren.

Ik heb op den duur op een nette manier gezegd dat ik ga stoppen want het begon echt belachelijk te worden. Ik had met mijn contract geen poot om op te staan en achteraf wel spijt dat ik mij niet meer verdiept heb in een goed contract ik denk nu wel 2x na.

Op mijn huidige baan is het een stuk beter geregeld. Ik had vorige maand ook te weinig betaald gehad ( van 18 naar 24 uuur) en gelijk gemaild en alles is in orde gemaakt al ging het wel een beetje traag maar mijn loon klopte nu. Ik ben nu wel echt heel erg oplettend met contracten. Mondelinge toezeggingen zijn heel nietszeggend heb ik wel geleerd daar trap ik niet weer in.

Licht uit, zelfspot aan

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 22:02

Bij ons is een tijdelijk contract een tijdelijk contract dus zijn die maanden voorbij dan is het ook klaar mits er geen nieuw contract getekend is. Echter word het bij ons wel netjes optijd aangegeven als we geen intentie hebben van verlengen en idem voor het wel verlengen en worden de contracten dus ook geregeld voor verloop. Ik zou persoonlijk dus zeker voor het einde van de maand een contract willen hebben om te tekenen want anders heb je volgens mij "pech" en ben je niet meer in dienst

Some days just pass by and some days are unforgettable. We can’t choose the reason why but we can choose what to do from the day after. So with that hope, with that determination. Let’s make tomorrow a brighter and better day

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 22:19

Mondelinge toezegging heb je, dus probeer gewoon de dienstreizen/ kosten te gebruiken als motivatie om het zsm rond te maken. Werkgever zou dit moeten kunnen begrijpen dat het voor jou van belang is en gewoon geregeld moet zeg maar. Succes.

The unicorn made me do it!

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-22 22:25

Wow, bedankt voor alle reacties al!
Ondanks dat het om tijdelijke contracten gaat, betekent dat dus niet dat ik geen poot heb om op te staan.

Ik ben niet van plan om door te werken onder dezelfde voorwaarden.
Salarisverhoging is mondeling toegezegd en helaas is inmiddels de reiskostenvergoeding omlaag gegaan. Dan zou ik zeker in huidige tijden van inflatie op alle vlakken achteruit gaan op wat ik overhoud aan het einde van de maand. Plus het is gewoon toegezegd, dat zou ik echt niet oké vinden. Dus daar heb ik dan wel een nieuw contract voor nodig.

Bedankt Ineke2 voor de link, ik heb even doorgeklikt en wat opgeslagen voor als ik het gesprek aan ga.

Aan de ene kant wil ik ook echt wel geloven dat het goed komt, maar anderzijds zou het 1,5 maand geleden al geregeld worden. Ik ben graag voorbereid en ik ken helaas ook verhalen zoals Zebrastreep deelt. Uiteraard houd ik contact met mijn leidinggevende en ik zal zelf maandag contact opnemen met HR als ik maandag geen bericht heb. Mijn dilemma knaagt wel, het is ook absoluut niet iets waar ik plezier aan beleef! :(

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 22:28

Reiskosten zou ik wel reëel vergoed willen hebben in deze dure tijd, dus daar zou ik wel een punt van maken bij je contract bespreking.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 22:28

Ik had ja gestemd, maar als je onder andere voorwaarden verder wil, dan zou ik niet door werken zonder contract.
Zo te lezen hebben ze zich ook niet aan de aanzegtermijn gehouden, daar kun je ook compensatie voor krijgen, ook al krijg je straks we verlenging. Moeite waard om te kijken of je daar achter aan wil gaan (laat je dan even adviseren door juridisch loket).

DuFraize

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 22:56

Contract mag bij wijze van nog op 1 sept voor werktijd getekend worden. Maar in principe als ze jou 1 minuut laten werken zonder contract heb je recht op vaste aanstelling.

Dit is door mijn loonadmin duidelijk gecommuniceerd om die fout niet te maken.

Bovendien, als ze je nu geen contract aanbieden moeten ze een aanzegboete betalen. Of transitievergoeding omdat ze je eigenlijk mondeling al wat beloofd hebben.. Zou ff mailen of je het contract kunt krijgen en dat het je niet de bedoeling lijkt om zonder contract te werken.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 06:46

Ineke2 schreef:
https://www.juridischloket.nl/werk-en-i ... erlenging/

Hier staat het erg duidelijk uitgelegd.

Hier staat het duidelijk. Ook dat je contract verlengd wordt onder dezelfde voorwaarden. Er staat niet dat je dan recht hebt op een vaste aanstelling. Mogelijk is dat zo geregeld in bepaalde cao's, dat weet ik niet.

Ik heb het ook weleens gehad en weet niet beter dan hoe het in de link uitgelegd wordt.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 14:24

Nee, recht op vast contract is als je door dat verlengde contract boven de grens van het maximaal toegestane tijdelijke contracten heen gaat. Simpel gezegd, als de werkgever je geen tijdelijk contract meer mag geven (en dus de keuze 'vast of weg' is) en niets doet waardoor je contract stilzwijgend verlengd wordt, wordt het automatisch een vast contract. Als je werkgever je nog wel een tijdelijk contract mag gegeven, wordt het een tijdelijk contract met dezelfde duur als het huidige contract.

All wiyht. Rho sritched mg kegtops awound? ;(

De Man Fotografie

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 14:39

Heel irritant TS, je wilt gewoon weten waar je aan toe bent.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... zegtermijn

Je werkgever moet zich namelijk houden aan het aanzegtermijn zodat je je eventueel kunt voorbereiden op de wens van wel/niet verlengen. Als dat niet gebeurd kun je zelfs een boete claimen, óok als je contract wel verlengd wordt.

Bij stilzwijgend verlengen wordt je contract verlengd voor de zelfde periode en arbeidsvoorwaarden als in het oorspronkelijk contract is omschreven.

https://www.uwv.nl/werkgevers/werkgever ... tijdelijke)%20arbeidsovereenkomst&text=Laat%20hem%20dan%20voordat%20de,automatisch%20met%20dezelfde%20periode%20verlengd.

Atra esterní ono thelduin
Mor'ranr lífa unin hjarta onr
Un du evarínya ona varda

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 14:54

Dit kan ik op de site van het UWV vinden

Een tijdelijke arbeidsovereenkomst is een contract voor een bepaalde tijd met een duidelijk aangegeven einddatum. Wordt uw tijdelijke contract niet verlengd, dan geldt er geen opzegtermijn. Uw werkgever moet u een maand voordat het contract eindigt wel duidelijk laten weten of het contract verlengd wordt of niet. Dit is de aanzegtermijn. Doet hij dit niet? Dan moet hij u een vergoeding betalen van maximaal 1 maand loon. Komt u na de einddatum gewoon werken? Dan is dat een stilzwijgende verlenging. De arbeidsovereenkomst wordt automatisch met dezelfde periode verlengd, met een maximum van een jaar.

Als uw tijdelijke contract niet verlengd wordt, heeft u misschien recht op een transitievergoeding.

Bron: https://www.uwv.nl/particulieren/ontsla ... vergoeding.

Almelose Ruiterdagen 13 tm 22 juni. Wil je ons helpen? Mail naar schrijvers@almelose-ruiterdagen.nl
Jury t/m F20, Zilver opleiding, A-proeven, VA en OS, Bixie-proeven, BB t/m L2 dressuur
Zecchino v. Oscar B+13 | L1+10 | L2+10

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 21:19

Mijn antwoord op je poll is NEE, met uitroeptekens !!!!

Het ligt een beetje aan de bepalingen die in je huidige arbeidscontract staan, maar ik zou absoluut niet doorwerken zonder contract!

En laat je alsjeblieft ook niet van de wijs brengen door het hoge % in de poll die Ja heeft gestemd, want dat is wel het domste dat je kunt doen.

En reiskostenvergoeding omlaag zou ik ook niet mee akkoord gaan, gezien de kosten juist alleen maar hoger worden.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 22:26

En waarom is dat het domste wat je kunt doen?

Voornemen 2023: meer buiten, minder socials

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 11:21

Flower033 schreef:
En waarom is dat het domste wat je kunt doen?

Het ligt uiteraard wel een beetje aan wat er in het arbeidscontract staat, maar wat als je langdurig ziek wordt of je wordt ontslagen en je moet een uitkering aanvragen? Dan moet je wel 1000% zeker weten dat het UWV uitgaat van een stilzwijgende verlenging en dat je recht hebt op een uitkering. Tenzij in het arbeidscontract staat dat deze stilzwijgend wordt verlengd of na een bepaalde datum overgaat in een contract voor onbepaalde tijd.
En misschien moet je wel naar de rechter om je gelijk te halen of je hebt er sowieso misschien veel gedoe van. Het kan ook goed gaan, maar waarom dat risico nemen? Werkgevers en managers zijn niet heilig, ze moeten gewoon zorgen voor een goed arbeidscontract, dat is goed werkgeverschap.