Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird
Piekosjj schreef:Waarom denk je dat een bijbaan lastig te vinden is?Voor Zweedse studenten is het inderdaad niet gebruikelijk om te werken in het schooljaar. Die werken in de 3-maandenlange zomer en de rest betalen de ouders vaak. Maar alle buitenlandse studenten werken gewoon
Ik heb zelf oa in een restaurant en als fietskoerier gewerkt in mijn studententijd in Zweden (Uppsala). Overigens vind ik €850 p/m best een hoge schatting. Dan leef je best heel luxe als student, zeker met z'n tweeen is alles snel wat goedkoper qua huur enzo.
Als je 10 uur p/w werkt, heb je recht op CSN. Dit is een deel bidrag wat je niet terug hoeft te betalen (is niet zo gek veel) en lening. In de grote steden hoef je geen goed Zweeds te spreken om een bijbaan te vinden, maar je kan ook gratis les volgen bij de scholen van de gemeente. Dat is SFI (swedish for immigrants) en daarna ga je door naar Svenska som andraspråk. Als je daarmee klaar bent spreek je niveau zweeds alsof je klaar bent met de middelbare school ongeveer, maar je kunt je eerder ook al wel redden. Ik heb maar een jaar zweedse les gevolgd en praat nu gewoon goed alledaags zweeds. Het meeste leer je toch in het 'echte' leven en de taal is relatief wel heel makkelijk.
Wat en waar wil je gaan studeren? Mijn ervaring is dat het niveau qua leerstof niet erg lastig is. De Zweden zijn wat lui dus veel pauzes, geen lange lesdagen en open boek examens. Maar dat kan best aan je uni liggen!
KarmaChansy schreef:Zweden, land van mijn hartik studeer zelf niet, maar een bijbaan is in de stad wel snel te vinden oa via uitzend!
Gebruikers op dit forum: Bytespider en 8 bezoekers