Emigreren en studeren in Zweden

Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Biks2

Emigreren en studeren in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-22 08:49

Vriend en ik hebben al zo’n vier jaar plannen om ‘later’ in Zweden te gaan wonen.

Nu moet ik nog studeren en kreeg ik het idee, waarom nu niet naar Zweden?! Leek me ineens de ideale optie.
Nu zal natuurlijk niet meer lukken, het zal september 2023 moeten worden.

Ik heb al het een en ander uitgezocht maar financiering blijft een ding. Ze zeggen dat er ongeveer 850,- per maand nodig is voor vaste lasten. Een bijbaan is daar niet gebruikelijk en makkelijk te vinden. Scholarships zijn er wel, maar hoeveel kans ik daar op zou maken weet ik niet.

Er is vast een Bokker die dit ook heeft gedaan en ik vroeg me af hoe het allemaal werkt.

Ben benieuwd!

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 10:23

Ik ben geen expert als het gaat om Zweden, maar als ik even de website van CSN (het Zweedse duo) doorlees, is het vrij vergelijkbaar met hoe het in Denemarken is.

"You may be entitled to student finance if you meet any of these conditions:
You continue working while studying

If you are employed or run your own company in Sweden, you can receive the right to student finance. You will need to continue working while studying and you must work at least 10 hours per week."

Als je dus een bijbaan hebt voor minimaal 10 uur per week, heb je recht op CSN in Zweden. Ik denk als je een beetje wil (en wat Zweeds kunt), dat je wel en eind op weg komt om een bijbaan te vinden. :D

Volg je al Zweeds les of een cursus oid?

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

Biks2

Re: Emigreren en studeren in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-22 12:29

Dat zou te doen moeten zijn, ik ga eens kijken op die site.

Ik heb al een Zweedse taalcursus gedaan ja :j

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-22 13:34

Misschien kan dit topic verplaatst worden naar Bokt Erop Uit?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 13:44

Waarom denk je dat een bijbaan lastig te vinden is? :D Voor Zweedse studenten is het inderdaad niet gebruikelijk om te werken in het schooljaar. Die werken in de 3-maandenlange zomer en de rest betalen de ouders vaak. Maar alle buitenlandse studenten werken gewoon ;) Ik heb zelf oa in een restaurant en als fietskoerier gewerkt in mijn studententijd in Zweden (Uppsala). Overigens vind ik €850 p/m best een hoge schatting. Dan leef je best heel luxe als student, zeker met z'n tweeen is alles snel wat goedkoper qua huur enzo.

Als je 10 uur p/w werkt, heb je recht op CSN. Dit is een deel bidrag wat je niet terug hoeft te betalen (is niet zo gek veel) en lening. In de grote steden hoef je geen goed Zweeds te spreken om een bijbaan te vinden, maar je kan ook gratis les volgen bij de scholen van de gemeente. Dat is SFI (swedish for immigrants) en daarna ga je door naar Svenska som andraspråk. Als je daarmee klaar bent spreek je niveau zweeds alsof je klaar bent met de middelbare school ongeveer, maar je kunt je eerder ook al wel redden. Ik heb maar een jaar zweedse les gevolgd en praat nu gewoon goed alledaags zweeds. Het meeste leer je toch in het 'echte' leven en de taal is relatief wel heel makkelijk.

Wat en waar wil je gaan studeren? Mijn ervaring is dat het niveau qua leerstof niet erg lastig is. De Zweden zijn wat lui dus veel pauzes, geen lange lesdagen en open boek examens. Maar dat kan best aan je uni liggen!

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-22 08:17

Piekosjj schreef:
Waarom denk je dat een bijbaan lastig te vinden is? :D Voor Zweedse studenten is het inderdaad niet gebruikelijk om te werken in het schooljaar. Die werken in de 3-maandenlange zomer en de rest betalen de ouders vaak. Maar alle buitenlandse studenten werken gewoon ;) Ik heb zelf oa in een restaurant en als fietskoerier gewerkt in mijn studententijd in Zweden (Uppsala). Overigens vind ik €850 p/m best een hoge schatting. Dan leef je best heel luxe als student, zeker met z'n tweeen is alles snel wat goedkoper qua huur enzo.

Als je 10 uur p/w werkt, heb je recht op CSN. Dit is een deel bidrag wat je niet terug hoeft te betalen (is niet zo gek veel) en lening. In de grote steden hoef je geen goed Zweeds te spreken om een bijbaan te vinden, maar je kan ook gratis les volgen bij de scholen van de gemeente. Dat is SFI (swedish for immigrants) en daarna ga je door naar Svenska som andraspråk. Als je daarmee klaar bent spreek je niveau zweeds alsof je klaar bent met de middelbare school ongeveer, maar je kunt je eerder ook al wel redden. Ik heb maar een jaar zweedse les gevolgd en praat nu gewoon goed alledaags zweeds. Het meeste leer je toch in het 'echte' leven en de taal is relatief wel heel makkelijk.

Wat en waar wil je gaan studeren? Mijn ervaring is dat het niveau qua leerstof niet erg lastig is. De Zweden zijn wat lui dus veel pauzes, geen lange lesdagen en open boek examens. Maar dat kan best aan je uni liggen!

De informatie heb ik van https://studyinsweden.se/ ! Maar wat fijn om te lezen dat het in de praktijk net wat anders (gunstiger :D ) is.

Bedankt ook voor je tip over de taallessen, erg handig dat dit zelfs gratis wordt aangeboden.

Ook fijn dat het niveau meevalt, wat en waar weet ik nog niet, al schijnt Uppsala een leuke studentenstad te zijn (kun je dat beamen?). Lund lijkt me ook geschikt. Ik moet ook nog verder uitzoeken met welke diploma's je precies toelaatbaar bent aan de universiteiten daar.

Ben jij zelf na de middelbare school daar heen gegaan en hoe is het voor jou allemaal verlopen? Goed denk ik, want je zit er volgens mij nog steeds haha!
Laatst bijgewerkt door Biks2 op 24-08-22 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 08:28

Ik heb geen ervaring met studeren in Zweden, maar misschien een idee om ook mee te nemen. Je zou ook ervoor kunnen kiezen niet een hele studie in Zweden te doen, maar een studie in Nederland waarbij je een semester of studiejaar in Zweden zou kunnen doen.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-22 16:51

Lieke schreef:
Ik heb geen ervaring met studeren in Zweden, maar misschien een idee om ook mee te nemen. Je zou ook ervoor kunnen kiezen niet een hele studie in Zweden te doen, maar een studie in Nederland waarbij je een semester of studiejaar in Zweden zou kunnen doen.

Bedankt voor de tip

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 17:07

Zweden, land van mijn hart :D ik studeer zelf niet, maar een bijbaan is in de stad wel snel te vinden oa via uitzend!

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-22 17:38

KarmaChansy schreef:
Zweden, land van mijn hart :D ik studeer zelf niet, maar een bijbaan is in de stad wel snel te vinden oa via uitzend!

Mooi om te horen! Dan gaat dat vast helemaal goed komen :)

Hoeveel jaar woon jij nu in Zweden en hoe bevalt het? En hoe/waarom ben je erheen gegaan (voor werk)? Hoor graag je ervaringen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 18:46

Ja Uppsala is een super leuke studentenstad! De stad is niet zo heel gek groot, maar met 2 universiteiten is er echt super veel te doen. De stad heeft ook veel historie :) Je hebt daar de uni van Uppsala en de zweedse landbouwsuniversiteit (SLU). Als het goed is kan je met een bachelor diploma (HBO of WO) aangenomen worden, mits je vorige vakken natuurlijk wat overeen komen.

Ik ben zelf eerst naar Zweden gekomen als erasmus student tijdens mijn hbo studies. Daar mijn huidige vriend leren kennen :D Ik ben na mijn hbo naar Zweden verhuist en begonnen met een master bij de SLU. Nu wonen we een stuk zuidelijker iets onder Kalmar. Zweden zelf is echt een prachtig land om in te wonen met nog echte, ruige natuur. Wel vinden wij hier op het platteland de zweden zelf erg tegenvallen als ik eerlijk moet zijn. In Stockholm/Uppsala zijn de mensen veel meer open en gezellig, hier op het platteland zijn ze echt veel meer op zichzelf ingespeeld en merk je toch wel dat je als buitenlander veeeeel harder moet werken om bijv vertrouwen te krijgen op het werk van je kollega's en baas.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 21:49

@biks Mijn man is Zweeds :D ik woon hier nu definitief sinds 2015, daarvoor paar jaar elke maand even overgaan. Ik wilde mijn contract gewoon uitwerken en dan vertrekken en kijken hoe we met een long distance handelen, vind dat zelf toch een goede test en nu ik het schrijf goh de tijd vliegt hahaha

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 05:38

Gaat het om een studentenstad dan kan het vinden van een kamer -net als in Nederland- een heel grote uitdaging zijn. Ik ben moderator van een grote groep op Facebook (Zweden Forum) en er komen heel veel paniekoproepen voorbij.
Of de Zweedse taalcursus SFI goed is hangt af van waar je hem volgt. Zweeds is makkelijk te leren voor iemand die Nederlandstalig is en het tempo kan veel te laag liggen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie