Social work ‘zonder opleiding’ ?

Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird

AnnoNiemand

Social work ‘zonder opleiding’ ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-22 06:42

Zonder opleiding even tussen aanhalingstekens, ik ben ‘gewoon’ HBO opgeleid en ben inmiddels vastgeroest in het onderwijs met een berg ervaring in het begeleiden. Omdat ik al 10+ jaar bij dezelfde werkgever zit ben ik totaal onbekend met hoe het werkt om aan een nieuwe baan te komen. Het lijkt mijn heel leuk om een baan op het gebied van social work te doen. Ik vind het begeleiden zo leuk en het voor de klas staan heb ik inmiddels wel gezien. Maar kan dat zomaar? Ik heb geen HBO social work opleiding. En fulltime terug de schoolbanken in gaat niet lukken (iets met je hypotheek moeten betalen, een gezin hebben en tig paarden die te vreten moeten hebben en getraind moeten worden). :') Zitten ze in dit vakgebied te springen om mensen? Kun je ook intern of deeltijd opgeleid worden terwijl je al betaald krijgt? Of zitten ze helemaal niet te wachten op mensen zoals ik? Help. :') Hoe werkt zoiets? :')

Goof

Re: Social work ‘zonder opleiding’ ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 06:48

Ik ben enkele jaren geleden het onderwijs uit gegaan om te kijken welke opties er voor mij nog meer waren en ben inderdaad terecht gekomen in 'social work'. Ik ben gaan werken als ambulant begeleider voor kinderen/jongeren met ASS die door hun ASS vastlopen op school. In het stukje ASS en coaching ben ik verder intern opgeleid, maar verder paste ik goed in de begeleiding binnen verschillende scholen doordat ik altijd aan de andere kant heb gestaan.
Wat jij wil kan dus wel, maar je moet echt geluk hebben. Overigens ben ik wel weer terug gegaan naar het onderwijs na 2 jaar.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-22 06:48

Goof schreef:
Ik ben enkele jaren geleden het onderwijs uit gegaan om te kijken welke opties er voor mij nog meer waren en ben inderdaad terecht gekomen in 'social work'. Ik ben gaan werken als ambulant begeleider voor kinderen/jongeren met ASS die door hun ASS vastlopen op school. In het stukje ASS en coaching ben ik verder intern opgeleid, maar verder paste ik goed in de begeleiding binnen verschillende scholen doordat ik altijd aan de andere kant heb gestaan.
Wat jij wil kan dus wel, maar je moet echt geluk hebben. Overigens ben ik wel weer terug gegaan naar het onderwijs na 2 jaar.

Dankjewel! Wat jij noemt lijkt me dus heel leuk bijvoorbeeld. Waarom ben je terug gegaan?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 06:50

Ik ben zo de gehandicaptenzorg ingerold. ( na 5 jaar voor de klas) Welke omgeving zoek je wat? Ik heb morgen werk voor je :D

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 06:53

Ja welke omgeving zit je ? Ik heb ook een baan voor je :+ In de jeugdzorg. In deze tijd met zoveel tekort moet dat lukken hoor, een baan krijgen, zeker als je hbo onderwijs hebt.
Vaak wel intern omgeschoold of een traject maar vaak kan je gelijk beginnen.

Niet perfect is ook goed

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 06:56

AnnoNiemand schreef:
Goof schreef:

Dankjewel! Wat jij noemt lijkt me dus heel leuk bijvoorbeeld. Waarom ben je terug gegaan?

Ik vond de 1 op 1 coaching leuk en leerzaam, vooral als er groei was bij de cliënt (of de school), maar ik miste de wederkerigheid, de lol, het contact met groepen. Ik haal veel meer plezier en energie uit werken met pubers (ik werk in het VO), dus ik ben weer terug en heb van deze periode geleerd dat er dus wel degelijk ander werk is dat ik goed kan, maar dat mijn hart in het VO ligt.

Edit: overigens werk ik hier ook als coach en begeleid ik ieder jaar een stagiair, dus dat stuk coaching zit in mijn dagelijkse werk nu.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 06:58

Social work is behoorlijk groot, waar zat je aan te denken qua werk of doelgroep?
Middels zij-instroom kan je meestal wel een traject volgen.

:+

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-22 07:02

Ok, er zijn dus mogelijkheden begrijp ik. Maar hoe kom ik er achter waar werk is? Gaat dat tegenwoordig nog via het uitzendbureau, of moet ik Linked in aanmaken of ‘gewoon’ op internet zoeken? Ik weet hier echt niks van. _O-

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 07:08

Je zou ook een thuisstudie kunnen overwegen. Vergt wel wat zelfdiscipline maar daardoor kan ik gewoon werken en een studie doen

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 07:09

Ik zou gewoon op de website van een zorgaanbieder bij jou in de buurt kijken, dan kun je zelf wat snuffelen tussen de vacatures.

En met jouw opleiding kom je daar dan echt tussen hoor :) .

Ik zou eerst op gesprek gaan, als je opleiding genoeg raakvlakken heeft hoef je geen studie te doen namelijk.

insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 07:11

Voor social work is er ook een EVC-traject dat goed gewaardeerd wordt door (sommige) werkgevers en bijvoorbeeld ook de WMO. Zie https://www.sociaalwerk-werkt.nl/werkne ... aal-werker

Je hebt met je onderwijservaring genoeg op zak om nu al aan de slag te gaan (in de huidige arbeidsmarkt). Ondertussen ga je een portfolio opbouwen en dat kun je dan laten beoordelen tegen de beroepstandaard. Werkgevers willen daar vaak nog wel in meebetalen, en waarschijnlijk komen er in de toekomst ook mogelijkheden om hier een stap-budget voor in te zetten.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 07:18

AnnoNiemand schreef:
Ok, er zijn dus mogelijkheden begrijp ik. Maar hoe kom ik er achter waar werk is? Gaat dat tegenwoordig nog via het uitzendbureau, of moet ik Linked in aanmaken of ‘gewoon’ op internet zoeken? Ik weet hier echt niks van. _O-

Via uitzendbureaus vragen ze vaak juist wel specifieke diploma's en ervaring.

Zet je netwerk in (laat mensen om je heen weten dat je op zoek bent), LinkedIn kan daar bij helpen. En ga gewoon op wat websites van leuke werkgevers kijken welke vacatures er zijn en kijk of je een gesprekje kunt krijgen met een recruiter.

In de persoonlijke begeleiding (psychiatrie, autisme, beschermd wonen) zijn ze behoorlijk op zoek naar goede mensen met een stuk levenservaring.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 07:22

Mocht je in het midden van het land wonen, stuur gerust een pb.

Niet perfect is ook goed

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 08:53

Ik volg even. Zit ook al langere tijd te twijfelen om het roer eens om te gooien kwa werk.

volg account insta: hetlevenvanted

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 09:01

Is een deeltijd AD social work dan niets voor je? Dan heb je misschien de mogelijkheid om sommige nodige certificaten te behalen en dan meng je je ook vaak wat makkelijker binnen het werkveld.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 09:14

Daarnaast is het wellicht ook mogelijk om intern nog een opleiding te volgen na sollicitatie. Mijn vriend doet nu HBO social work en heeft nu een werken-lerentraject waarbij zijn opleiding door werk betaalt wordt.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 10:28

AnnoNiemand schreef:

Ik lees dat 2 mensen al vragen waar je woont en zo een baan voor je hebben :))

( kan uit ervaring vertellen dat via Bokt een prima optie is om een baan aangeboden te krijgen :)) )

Maar Linked is denk ik al een goede optie om je baankans mee te vergroten

Rust zacht Olymp † 14 oktober 2003
Dag lieve Wally † 15 januari 2018

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 10:47

In Limburg weet ik ook nog wel wat plekken waar je zo kan solliciteren..
Mijn ervaring is dat je met je hbo onderwijs zo terecht kan in een mbo functie (met behoud van salaris) in de jeugdzorg/gehandicapten en vanuit daar met evc of interne trajecten naar de hbo functie kan..

Voor hbo functies wordt meestal skj gevraagt wanneer je met minderjarige werkt.. dat is soms lastig omdat ze je dan niet altijd kunnen aannemen als je die niet hebt.. binnen volwassenzorg of mbo functies is dat geen probleem en je kan makkelijk doorgroeien
Laatst bijgewerkt door Licor op 14-08-22 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 10:51

Ah ja, ik was het SKJ even vergeten. Ik zat net in de laatste maand voordat die regeling veranderde en kreeg nog een SKJ registratie. Nu is dat niet meer zo. Of je zomaar in het jeugdwerk terecht kan komen is dan de vraag.

Overigens kon ik toentertijd nergens terecht met behoud van salaris, maar de tijden zijn veranderd.
Succes TS.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 10:55

Goof schreef:
Ah ja, ik was het SKJ even vergeten. Ik zat net in de laatste maand voordat die regeling veranderde en kreeg nog een SKJ registratie. Nu is dat niet meer zo. Of je zomaar in het jeugdwerk terecht kan komen is dan de vraag.

Overigens kon ik toentertijd nergens terecht met behoud van salaris, maar de tijden zijn veranderd.
Succes TS.

Als je bij een organisatie werkt waar ze zowel hbo als mbo (junior) functies hebben dan kan je dus wel beginnen op mbo niveau en je skj gaan halen om door te stromen naar hbo.. in mijn geval kreeg ik zelfs exact dezelfde taken

Bij mij is het mbo salaris toen gelijk getrokken met t hbo.. dus gekeken wat t salaris bij de trede in schaal 45 was en dit overgenomen naar de trede in schaal 40.. er is bij mij niet gekeken naar mn vorige salaris toen, maar daar kun je in onderhandelen natuurlijk.. de tekorten in de zorg zijn dan in je voordeel

[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 10:59

Ja, dat is zeker in je voordeel nu. Mijn ervaring is van 5 jaar terug, de situatie is nu heel anders. In het voordeel van TS denk ik inderdaad.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 11:12

Social work is super breed, welke doelgroep spreekt je aan? GGZ klinisch? GGZ ambulant? Jeugdzorg? Forensische zorg? Gehandicapten zorg? Ouderen zorg? Maatschappelijk werk? Sociaal wijkteam? En dan ook binnen deze doelgroepen zijn nog weer talloze verschillende doelgroepen.
Ik zou dat eerst voor jezelf een beetje helder krijgen en dan kijken of het mogelijk is om ergens binnen te komen zonder diploma.
In de GGZ is het vaak wel mogelijk, maar wordt er wel vaak verwacht dat je een (deeltijd) studie gaat doen om je bij te scholen. Forensisch is vaak al iets lastiger zonder relevant diploma. Andere doelgroepen/ takken weet ik zo niet.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 11:20

Als je de gehandicaptenzorg leuk vind of wil proberen of je het leuk vind, dan zijn er wel mogelijkheden om als assistent begeleider diensten te draaien naast je huidige werk. Als je in de buurt van Wageningen wat zoekt: laat maar weten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 11:27

Wat ik heb gedaan, is als flexwerker gestart in de gehandicaptenzorg. Ik vond dat heel erg leuk omdat ik zo vrij makkelijk verschillende doelgroepen kon bekijken :)

Zo ben ik gestart op een hoog niveau groep, ik dacht dat ik dat het leukste zou vinden vanwege de raakvlakken met de pubers.

En uiteindelijk vond ik laag/midden veel leuker :)

Door gewoon overal een dienst te draaien kon ik overal een beetje snuffelen :)

Heb ik als enorm waardevol ervaren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 11:48

Ik doe nu ook een evc traject voor skj na voor de klas te hebben gestaan. Via m'n paardentandarts werk rolde ik in een deeltijd baan als begeleider bij een zorgboerderij. Erg leuk.

Een vriendin van me rolde via het PO ook als paardencoach in een baan bij een instelling met zware autisten.