Werken voor een uitzend/detacheringsbedrijf

Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!

Werken voor een uitzend/detacheringsbedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-22 08:20

Op dit moment heb ik een contract bij een bedrijf in de zorg (Verpleeghuis), ik vroeg me af wat de voordelen kunnen zijn als ik via een detacheringsbedrijf of een uitzendbureau ga werken. Wat zijn precies de verschillen tussen die twee?
Ik zie het steeds meer collega’s doen, klopt het dat je zelf je rooster kunt maken?

Ik had mijn LinkedIn CV open gezet en heb veel reacties gekregen, ik ben van plan om in gesprek te gaan met een recruiter maar ik ben vooral benieuwd naar eigen ervaringen. Voor nu klinkt het ideaal omdat je afwisselend werk hebt, een goed salaris en je eigen rooster zou kunnen maken. Iemand die zijn ervaring wilt delen? :)

Onderschrift

Biks2

Re: Werken voor een uitzend/detacheringsbedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 08:24

Ik denk dat het inderdaad alleen maar voordelen geeft, als werknemer. Zelf heb ik ook bij een verpleeghuis in dienst gewerkt en veel collega's lieten zich inhuren. Naar mijn mening kwam het de zorg niet echt ten goede, en het team ook niet.
Sommige meiden deden bijvoorbeeld steeds dubbele diensten en waren zichtbaar erg vermoeid.
Ook bewoners klaagden over veel nieuwe mensen steeds.
Maar het kan omdat het personeelstekort dit toelaat.

Ik zou wel even goed checken hoe het zit als je ziek bent en met je pensioenopbouw. Mocht dit allemaal goed geregeld zijn snap ik heel goed dat je er voor gaat!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 08:28

Het heeft voordelen maar ook nadelen.
Het grootste nadeel vind ik dat het de zorg kapot maakt :o.

Het voordeel is dat mensen aangeven dat ze meer verdienen, zelf vraag ik me af of mensen ook wel een aov afsluiten en voor pensioen sparen of dat ze zich rijker rekenen dan dat ze zijn.
Ander voordeel is idd dat je alleen diensten kan aannemen die je wil en dat je vakantie hebt wanneer je wil.

Op het werk zie ik enkel nadelen. Mensen kennen idd de cliënten niet, hebben geen affiniteit met de afdeling waar ze staan, de moeilijke diensten worden alsnog niet ingevuld of mensen lopen gewoon tijdens de dienst weg omdat ze het stom vinden, of komen überhaupt niet opdagen. Het ‘wij-gevoel’ verdwijnt en dat is jammer vind ik.

[o]

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-22 08:31

verootjoo schreef:
Het heeft voordelen maar ook nadelen.
Het grootste nadeel vind ik dat het de zorg kapot maakt :o.

Het voordeel is dat mensen aangeven dat ze meer verdienen, zelf vraag ik me af of mensen ook wel een aov afsluiten en voor pensioen sparen of dat ze zich rijker rekenen dan dat ze zijn.
Ander voordeel is idd dat je alleen diensten kan aannemen die je wil en dat je vakantie hebt wanneer je wil.

Is dat niet alleen bij ZZP’ers zo? Voor wat ik nu lees heb je gewoon een uren-contract met pensioen en word je betaald bij ziekte en verlof. Zelfs als er tijdelijk geen werk zou zijn (al zou dat niet echt voorkomen in mijn sector vrees ik)

Onderschrift

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:05

Bij een uitzendcontact Fase A hangt het doorbetalen af van het gemiddelde aantal uren dat je voorgaande weken gewerkt hebt. Een detacheringscontract betaalt wel door, omdat je voor X aantal uur bij de detacheerder in dienst bent.

Ik denk dat je over het algemeen meer hebt aan een detacheerder dan aan een uitzendbureau.

Sometimes the things you cannot change end up changing you.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:10

Bedenk goed: wat is je positie in je arbeidsrelatie als je onverhoopt arbeidsongeschikt raakt?

Onder de paraplu van een goede branche-cao is het kwa sociale zekerheid echt beter toeven dan via een uitzendbureau of detacheerconstructie.
Dat wordt "goedgemaakt" met hogere verdiensten wellicht, maar als het er op aan komt... had je beter gewoon bij het zorgbedrijf in dienst kunnen blijven. Maar ja, daar kom je vaak pas achter als het mis is.

Verkijk je niet met dollartekens in de ogen. Het lijkt zo mooi, maar het gaat soms ook gruwelijk mis. Werknemer zijn is een hele veilige uitgangspositie in NL.

Nou ja, dat en het is wel heel slecht voor de zorgbranche als geheel. Door kostenopdrijving (dat doen die deta-buro's) blijft er nog minder budget over voor feitelijke zorg en handen-aan-het-bed.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:16

Mijn ervaring is (buiten de zorg) dat je bij een detacheerbureau inderdaad in dienst bent, en je wordt uitgeleend aan een bepaalde opdracht voor een X-tijd. Voordeel is dat je kunt aangeven een andere opdracht wil, vaak of niet vaak wil rouleren. Nadeel is dat je toch echt onderdeel bent van het detacheerbureau, en vaak de binding wat mist met de opdracht ( Zorg in dit geval). Soms val je buiten de boot bij bijvoorbeeld personeelsuitjes, verloning en dergelijke. Eigen uren indelen herken ik niet, dat hoort meer thuis bij het plaatje ZZP-er, dan verhuur je eigenlijk jezelf aan de zorginstelling en stuur jij facturen, waardoor je dus zelf in overleg je uren en rooster zou kunnen bepalen.

Keizerinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 12:28

Ik werk aan de andere kant ik detacheer mensen (in de civiele techniek dus andere richting). Ze werken dan 1 jaar/ 1700 uur voor bedrijf onder contract van ons en kunnen daarna kosteloos overgenomen worden of ze gaan kiezen voor een andere opdracht/ project. Mensen kiezen hierbij zelf de uren inderdaad. Wel zijn ze volledig betrokken bij het bedrijf en gaan dus ook mee met de borrels, evenementen en andere zaken die horen bij dat bedrijf.

Voordeel is ook meer voor het bedrijf dat als jij ziek bent dat zij geen kosten hebben, die hebben het bureau die jou detacheren. Je wordt idd afhankelijk van het contract die je krijgt (Fase A, B of C) gewoon doorbetaald bij ziekte.

Denk idd wel dat je meer binding hebt bij detacheren dan echt uitzenden want dan kan het zijn dat je een korte periode ergens bent. Bij detacheren krijg je vaak wel echt een langer contract tot vast contract of uitzicht op vast contract. Als je nog andere vragen hebt moet je maar een PB sturen anders :)

[o]

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 12:38

Ik doe het nu al 10 jaar, ben geen ZZPer, maar in loondienst van een detacheringsbedrijf.
Ik vind vooral de afwisseling erg fijn. Je komt op meerdere plekken én je kunt je vooral richten op de zorg voor je patienten ipv ook nog allerlei nevenactiviteiten en groepjes. Ik kan via losse diensten werken of ik kan een opdracht aanvragen voor langere tijd. De losse diensten bieden meer flexibiliteit en dan kan ik inderdaad zelf roosteren. Op opdracht roostert vaak de roosteraar van de werkplek. Ik verdien inderdaad iets meer, zeg maar dat ik 32 uur kan werken voor het loon van 36 uur. Maar je krijgt vaak geen 13e maand. Dus uiteindelijk denk ik dat er onder de streep niet eens zoveel meer overblijft. Wel heb ik een lease auto met tankpas waar ik ook privee in mag rijden. Met de huidige brandstofprijzen is dat wel een lekkere :j.

Er zitten ook wel nadelen aan, maar dat is ook maar net wat voor jou belangrijk is. De meeste verpleegkundigen die ik spreek zouden de afwisseling namelijk afschuwelijk vinden. Steeds een andere werkplek, wennen aan nieuwe mensen, alles zoeken. Dat moet echt bij je passen. Sommige schrikken al als ze op een andere afdeling moeten helpen. Dat is niet erg, maar dan moet je dus niet flexibel gaan werken :'). Je moet wel een beetje stevig in je schoenen staan en het helpt als je makkelijk contact legt. Je moet je grenzen goed kennen, maar ook bereid zijn om hard te werken. Je wordt ingehuurd, dus inwerken zit er vaak niet bij. Je krijgt vanaf de 1e x dat je binnen komt ook gewoon de volle verantwoordelijkheid. Dan moet je goed weten wat je wel en niet kunt, hulp durven vragen, maar ook niet overkomen dat je niets weet en kunt.

Voordelen en nadelen dus. Omdat ik het al zo lang doe, heb ik eigenlijk geen last van de nadelen. Ik ken bijna alle teams binnen diverse ziekenhuizen waar ik vaak werk. Of ze kennen mij :o, soms vergeet ik de namen haha. En wat ik zeg ik vind het heel leuk. Zo blijf ik het ook volhouden in de zorg.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 12:39

Ik werk al meer dan 6 jaar voor een detacheringsbureau. Niet in de zorg overigens.
Het enige nadeel voor mij is dat de meeste detacheringsbureaus verplicht onder het pensioenfonds Stipp vallen wat echt geen goede regeling is. In de zorg val je meestal onder PFZW en die regeling is vele malen beter.

Ik vind het ontzettend fijn dat ik nooit last heb van reorganisaties en daardoor bang moet zijn voor mijn baan.
Voel mezelf een zzp-er met de zekerheid van salaris bij ziekte, vakantie en als er een keer geen opdracht is.
Daarnaast heb ik ook een leaseauto die mijn paardentrailer kan trekken en organiseert het bureau veel leuke uitjes.

Mijn positie bij opdrachtgevers vind ik ook fijn. Ik merk regelmatig dat vaste medewerkers dingen niet durven te benoemen omdat ze bang zijn voor hun baan. Ik heb daar totaal geen last van. Mochten ze me niet meer willen hebben dan ga ik naar een andere opdracht. Tot nu toe nog niet voorgekomen hoor.

Maar ik begrijp de mensen die in de zorg werken heel goed dat ze zeggen dat detachering en zzp-ers de zorg kapot maken. Maar uit persoonlijk oogpunt zou ik er zeker voor kiezen. Wel een detacheringsbureau en niet een uitzendbureau.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 12:58

Ik ben ook in dienst van een detacheerder, maar niet in de zorg.
Voordelen vind ik mijn vaste contract, makkelijke doorgroeimogelijkheden, makkelijk een andere opdracht aan te vragen als het mij niet meer voldoet of ik gewoon iets anders wil, het hebben van heel veel collega’s waarmee vaak feestjes georganiseerd worden, opdoen van leuke ervaringen.
Verder inderdaad zoals sure_lee zegt, de positie bij opdrachtgevers, je durft wat meer. Dit heeft overigens alleen nog maar positief voor mij uitgepakt.

Nadeel, het detacheringsbureau krijgt een deel van “jouw loon”. Ik heb ooit eens voor een detacheerder gewerkt die zn medewerkers erg naaide en zoveel mogelijk geld naar hun zelf toe trok, dus daar moet je altijd op letten. Overigens zit ik nu bij een heel leuke eerlijke detacheerder. Er zitten altijd rotte appels tussen. Dat een detacheerder eraan moet verdienen is logisch en ik vind zelf dat ik dat op andere manieren terugverdien :)

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:03

Ik heb anderhalf jaar gedetacheerd gewerkt en ik kan het je echt totaal niet aanraden. Het was wel een totaal andere branche dan de zorg en het enige voordeel was het vaste contract.
Bouwde geen pensioen op, laag salaris en wel grote verantwoordelijkheden, geen echte doorgroeimogelijkheden (al lieten ze dat wel graag zo lijken), bizarre controle ('status' aanpassen als je naar de wc was, gebeld worden als dat lang duurde) en eisen wat betreft 'productiviteit'. Het sluiten van het aantal cases was belangrijker dan de betreffende klant goed verder helpen.

Wave after wave

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:23

Ik doe het nu, detacheren in de zorg.
Je mag mij een pb sturen.

Detacheren in de zorg valt pensioen idd onder stip, dat is slecht.
Ook zijn bij ons de eerste twee dagen ziek voor jezelf, dan drie weken 70 procent en dan 100.
Bij 26 weken ziek ga je ook weer naar 70.
Voor verdere vragen en ervaringen mag je mij pben

Afrika's Pé Pé & Afrika's Kyra

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie