Objectieve meningen nodig

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe om te gaan met de inkomende calls

Poll eindigt op

Niet piepen, nog even en het hoeft niet meer. Bijkomen doe je maar in de vakantie.
22 (7%)
Bescherm jezelf en houd je werkgever en collega's aan de gemaakte afspraken.
260 (90%)
Anders, nl. :....
5 (1%)

Totaal aantal stemmen: 287

Urielle

Objectieve meningen nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 19:38

Ik werk al een aantal jaren bij dit bedrijf. Over 2,5 week heb ik vakantie en begin daarna bij een nieuwe werkgever.

Ik ben nu een half jaar terug na een burnout van een jaar (deels reïntegrerend, ik ben vanaf begin mei weer volledig terug). De burnout had deels te maken met de coronacrisis waarin mijn collega's zo overwerkt raakten dat ik een tijd in mijn eentje de kar moest trekken tot ik zelf ook omviel, en deels met privé-omstandigheden. Ik ben teruggekomen met de afspraken dat ik mijn taken in blokken zou gaan doen (structuur ipv ad hoc), in een aparte ruimte zou gaan zitten (nooit gebeurd), en regelmatig geen telefonie zou doen, omdat ik met name auditief heel snel overprikkeld raak (ik heb ADHD).

Ik moet nog 2,5 week werken, maar er zijn van de 8 collega's, nu maar 3 collega's aan het werk, inclusief mijzelf. De rest is met vakantie. Deze collega's hebben de oude setting niet meegemaakt.

De taakverdeling is nu zo gemaakt dat ivm de werkdruk alle taken wegvallen behalve telefonie en e-mail, en de telefoon moet opgenomen worden de hele dag. Neem ik even rust door alleen mail te doen of zelfs bepaalde ad hoc spoedklussen te doen met prioriteit, dan word ik daarop aangesproken. Ik voel me regelmatig gedurende de dag angstig en gestrest, krijg flashbacks naar de coronatijd en ben bang weer in een burnout te komen voor ik kan starten in mijn nieuwe baan.

Tegelijkertijd is het nog maar even tot ik vakantie neem en een nieuwe baan heb (met minder prikkels), en het voelt oncollegiaal om de inkomende calls af en toe aan collega's over te laten.

Aan de andere kant is het niet mijn besluit dat zoveel collega's tegelijk afwezig zijn waardoor de werkdruk zo hoog ligt en ben ik met duidelijke afspraken vanuit de bedrijfsarts en therapeut terug gekomen.

Wat is jullie eerlijke mening?

Rocamor

Re: Objectieve meningen nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 19:41

Bescherm jezelf. Het is niet jouw verantwoording dat de planning niet klopt. Wel jouw verantwoording dat je overeind blijft.

Kijk hoe je de taken kunt verdelen en stel dat voor aan je collega's.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 19:43

Aan jezelf denken. Hebben jullie regelmatig werkoverleg? Dan kan je het te spraken brengen.

Dat gebeurd bij mij regelmatig. Ik heb geregeld collega's die een middag of een uur uit de telefoon willen en dat kan altijd in goed overleg.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 19:45

ik denk dat je wel weet wat onze mening is :)
Helemaal eens met Rocamor. Jezelf beschermen.
Is het ook oncollegiaal dat je collega's jou niet beschermen tegen een nieuwe burn-out?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 19:48

Urielle schreef:
Neem ik even rust door alleen mail te doen of zelfs bepaalde ad hoc spoedklussen te doen met prioriteit, dan word ik daarop aangesproken.

Ja, en dan? Dikke middelvinger omhoog en: "over 2.5 week ben ik weg, wou je nog wat?"

Ik zou echt gewoon je rust nemen waar en wanneer nodig. Over 2,5 week moeten ze het ook zonder jou doen. Als je nu acuut omvalt moeten ze het per direct zonder jou doen.

Je hebt al ander werk, dan ga je je gezondheid toch niet meer op het spel zetten?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 19:49

Ik sluit me aan bij de rest, de afspraken zijn niet zomaar gemaakt. Als mede-ADHDer snap ik heel goed dat dit niet werkt voor jou.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 19:49

Waarom ben je destijds in een burnout belandt? Vast door o.a. gedachtes als: 'maar dit kan nog wel even' en 'als ik even doorzet'.
Of terwijl... Stap nu niet weer in die valkuil. Trek aan de bel. Het is het probleem van de werkgever dat er te weinig mensen zijn.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 19:53

Als leidinggevende vind ik het trouwens slecht planning als je met een team van 8 4 collega's tegelijk op vakantie laat gaan. Wij hebben een team van 13 mensen, maar er kunnen maximaal 3 mensen tegelijk op vakantie.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 20:05

Maak voor de laatste twee weken een deel van de dag gebruik van die andere ruimte als dat kan. Dan heb je ook niet de stress dat je de telefoontjes wel hoort binnenkomem en je schuldig voelt als je ze niet beantwoord.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 20:10

Kinke schreef:
Is het ook oncollegiaal dat je collega's jou niet beschermen tegen een nieuwe burn-out?

Dat is voor het eerst dat ik het van die kant bekijk. Ik denk steeds dat de huidige collega's het gekkenhuis van de coronacrisis niet hebben meegemaakt.

@Ibbel - mijn innerlijke criticus vindt/denkt dat anderen denken dat ik minder inzet toon omdat ik toch een nieuwe baan heb. Ook als ik hetzelfde werk en ook als ik zoals gebruikelijk 10-12 uur werk ipv 8.

Kookaburra schreef:
Waarom ben je destijds in een burnout belandt?

Mezelf te verantwoordelijk voelen inderdaad, alles naar me toe trekken, alles van A tot Z willen sturen en begeleiden. Dus exact die gedachten.

zonnebloem schreef:
Als leidinggevende vind ik het trouwens slecht planning als je met een team van 8 4 collega's tegelijk op vakantie laat gaan

Eens, 5 zelfs! Maar er zijn recent 2 afdelingen samengevoegd en destijds waren de vakantieroosters nog onafhankelijk van elkaar, en met 2 personen van 3 op de oude dienst is het al redelijker.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 20:13

Denk echt aan jezelf. 100%.
Dit is niet jouw probleem. Jij moet beter worden, jij hebt afspraken met de bedrijfsarts, jij moet fris je nieuwe werk in.

Het is niet jouw probleem.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 20:16

Probeer dus niet weer in de valkuil te stappen. Denk om jezelf!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 20:17

Even kijken of ik het snap: 3 collega's hebben een 8-urige werkdag telefoondienst. Dus elk uur hebben er 2 telefoondienst en nr. 3 doet andere dingen en dan rouleer je. Dus je hebt 2 uur achter elkaar telefoondienst en een uur om andere dingen te doen. Kom je zo de dag wel ongeschonden door?
En dan per dag ook rouleren zodat niet steeds dezelfde persoon/personen de drukste tijden heeft/hebben.

Als er niet zoveel telefoontjes komen dat er 2 personen per uur nodig zijn dan kan bovenstaande ook met 1 persoon.

Andere optie is om de andere 2 collega's uit te leggen dat jij vanwege je verleden niet mee zult doen met de telefoondienst, al dan niet na overleg met je manager.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 20:20

Bescherm jezelf. Wat willen ze doen, je ontslaan?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 20:34

Maflinger_S schreef:
Even kijken of ik het snap: 3 collega's hebben een 8-urige werkdag telefoondienst. Dus elk uur hebben er 2 telefoondienst en nr. 3 doet andere dingen en dan rouleer je. Dus je hebt 2 uur achter elkaar telefoondienst en een uur om andere dingen te doen. Kom je zo de dag wel ongeschonden door?
En dan per dag ook rouleren zodat niet steeds dezelfde persoon/personen de drukste tijden heeft/hebben.

Als er niet zoveel telefoontjes komen dat er 2 personen per uur nodig zijn dan kan bovenstaande ook met 1 persoon.

Andere optie is om de andere 2 collega's uit te leggen dat jij vanwege je verleden niet mee zult doen met de telefoondienst, al dan niet na overleg met je manager.

Normaal is er een rooster met diverse administratieve taken, rapporten en e-mail. Daarnaast moet iedere collega de telefoon oppakken als hij gaat, ook als je net met wat anders bezig bent.

Ik was/ben daarop de uitzondering, deels omdat ik vanuit anciënniteit de contactpersoon was van de grootste klant en daarvoor elke dag tussen plm 10-12 een rapport maakte waarbij ik niet gestoord mocht worden, deels sinds de afspraken na mijn burnout, waardoor ik in blokken wel en niet telefonisch bereikbaar was.

Omdat er nu van de 8 collega's 5 afwezig zijn, is er ten eerste afgesproken dat de voornoemde klant geen rapport meer krijgt, dus dat rustmoment valt al weg. Daarnaast komt de telefonie die normaal gedragen wordt door 7-8 personen nu ineens neer op 3 (of als ik niet bereikbaar ben op 2) personen, dus die telefoon blijft maar gaan uiteraard.

De telefoon komt via teams binnen op je computer dus negeren is sowieso lastig, zelfs bewust.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 20:38

Urielle schreef:
@Ibbel - mijn innerlijke criticus vindt/denkt dat anderen denken dat ik minder inzet toon omdat ik toch een nieuwe baan heb. Ook als ik hetzelfde werk en ook als ik zoals gebruikelijk 10-12 uur werk ipv 8.

Dan moet je daar echt aan gaan werken. Wat een ander denkt zou jou niet moeten interesseren. En bovendien, 9 van de 10 keer dénken ze helemaal niet wat jij denkt dat ze denken :))

Als je daar niet aan gaat werken, zit je volgend jaar weer met een burn-out thuis.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 20:39

Denk om jezelf... Jouw werkgever zet een ander poppetje op jouw plek als jij weg bent... Jij kunt niet jezelf vervangen.

Daarnaast, als mensen wat denken... lekker laten denken. Er zijn afspraken met jou gemaakt waar jij je keurig aan houdt. Daarbij, ze hebben er meer aan als je een beetje doet dan wanneer je omvalt en dus niks doet. Wees dus blij met alles wat je kunt toevoegen en bescherm jezelf.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 20:40

Qerty schreef:
Maak voor de laatste twee weken een deel van de dag gebruik van die andere ruimte als dat kan. Dan heb je ook niet de stress dat je de telefoontjes wel hoort binnenkomem en je schuldig voelt als je ze niet beantwoord.

Dat kan helaas niet. Er was destijds voorgesteld dat ik om te reïntegreren in de vergaderruimte administratieve werkzaamheden op zou pakken zodat ik buiten de prikkels van een vol kantoor kon opstarten. Nou ja, ik kwam binnen op de eerste dag van mijn herintreding en kon gelijk aan mijn oude bureau. Niemand wist ergens van. Ik zou alle apparatuur moeten gaan verplaatsen, de ruimte wordt gebruikt voor meetings en calls en de telefoon gaat via Teams. Ik kan me wel op niet storen zetten, maar dat mag dus ineens niet..
De manager is conflictvermijdend en zit aan de andere kant van het land dus daar heb ik weinig aan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 20:40

Bedankt trouwens voor iedereens input, beide kanten op!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 20:41

Tja, dit kan dus niet. 3 mensen kunnen niet constant alleen maar de telefoon opnemen, zeker niet als 1 van die 3 mensen wat dat betreft niet of minder belastbaar is.

Dit is slecht management en ik zou dan ook voorstellen dat er een bandje wordt ingesproken dat vanwege tekort aan personeel in verband met vakantie, niet elk telefoontje onmiddellijk beantwoord kan worden. Probeer het later nog eens of stuur een email.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 20:46

Urielle schreef:
Ik kan me wel op niet storen zetten, maar dat mag dus ineens niet..

Nou én? Wie gaat je nou eigenlijk wát doen als jij teams 2 uur per dag uit zet?
Gaan ze je ontslaan? Nou én? Heb je 2 weken extra vakantie/onbetaald verlof.
Ze kunnen zoveel 'niet willen'. Er valt niks meer 'mag niet' te roepen tegen iemand die over 2 weken de deur achter zich dicht trekt.

En weet je wat echt humor is? Als je omvalt en ziek uit dienst gaat kunnen zij de kosten ophoesten als je bij je nieuwe werkgever uit zou vallen met dezelfde klachten. Breng dat maar eens taktisch onder de aandacht van je manager-aan-de-andere-kant-van-het-land. Kijken of-ie dan opeens wél thuis geeft...

Prrrr
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 20:48

Ibbel schreef:
Urielle schreef:
Ik kan me wel op niet storen zetten, maar dat mag dus ineens niet..

Nou én? Wie gaat je nou eigenlijk wát doen als jij teams 2 uur per dag uit zet?
Gaan ze je ontslaan? Nou én? Heb je 2 weken extra vakantie/onbetaald verlof.
Ze kunnen zoveel 'niet willen'. Er valt niks meer 'mag niet' te roepen tegen iemand die over 2 weken de deur achter zich dicht trekt.

En weet je wat echt humor is? Als je omvalt en ziek uit dienst gaat kunnen zij de kosten ophoesten als je bij je nieuwe werkgever uit zou vallen met dezelfde klachten. Breng dat maar eens taktisch onder de aandacht van je manager-aan-de-andere-kant-van-het-land. Kijken of-ie dan opeens wél thuis geeft...

"Mag dus ineens niet"- als jouw manager aan de andere kant van het land zit, wie bepaalt dat dan? Jij hebt afspraken gemaakt, daar moet je je, in het belang van je eigen gezondheid, gewoon aan houden. Ook als het effe niet uitkomt. En wat Ibbel zegt is hartstikke waar: ziek uit dienst is nog veel duurder.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 20:50

Je eigen zuurstofmasker eerst hoor. Het is een keuze van het bedrijf en van de manager om de situatie zo te laten ontstaan. Waarom zou de loyaliteit vanuit jou moeten komen maar niet vanuit hen om de afspraken zo goed mogelijk in te passen?
Het klinkt in elk geval niet alsof 2,5 zo makkelijk gaat, het lijkt niet lang maar het is best lang als je al flink over je grens heen zit. Dus als het kan: contact met de conflictvermijdende manager dat je ofwel een deel van de dag geen telefoontjes opneemt of de 2,5 weken niet gaat redden (want het klinkt echt alsof je al vrij dichtbij dat punt bent), of zelf de niet-storen-knop gebruiken. En als collega's ervan balen hoop ik dat ze beseffen dat ze in deze situatie komen doordat er niet erg doordacht gepland is, niet omdat jij een grens aangeeft.
Succes & sterkte!

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 20:50

Urielle schreef:
Neem ik even rust door alleen mail te doen of zelfs bepaalde ad hoc spoedklussen te doen met prioriteit, dan word ik daarop aangesproken.

Wat is jullie eerlijke mening?

"Sorry, maar hier zijn afspraken over gemaakt bij mijn reïntegratie"

Urielle schreef:
De telefoon komt via teams binnen op je computer dus negeren is sowieso lastig, zelfs bewust.

Bij mij staat het belgeluid van Teams uit, dan krijg je enkel de popup rechtsonderin. Zit ik op m'n plek en heb ik tijd dan neem ik op, anders hebben ze (gaat in mijn geval enkel om interne collega's) even pech :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 20:51

Urielle schreef:

Die innerlijke criticus kent iedereen, maar zegt bij iedereen wat anders.
Jij weet nu wat je zwakke plek is, waarschijnlijk geleerd in je burn-out behandeling, en die criticus blijft daar vol induiken.
Goed dat je herkent, dat is stap 1. De tweede stap is die IC niet altijd zo serieus nemen. Mij helpt het wel eens om die stem toe te spreken: ‘bedankt voor je bijdrage maar ik doe het liever op mijn manier’ :+ beetje raar, maar goed.
Of ik ga op rare stemmen herhalen wat die IC zegt :') wordt het vanzelf gek en kan je er wat luchtiger mee omgaan. Je hoeft je verstand niet zo serieus te nemen :D

En verder zou ik je gewoon aan de afspraken van de bedrijfsarts gaan houden, ze zoeken het maar lekker uit. Wat willen ze doen; je ontslaan? :')