Nieuwe baan of blijven bij huidige werkgever?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liezja

Nieuwe baan of blijven bij huidige werkgever?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 23:24

Hi allemaal,

Omdat ik er slapeloze nachten van heb, toch maar een topic geopend.

Momenteel ben ik werkzaam in een winkel (ga verder niet te veel in detail). Ik heb hier een vast contract en het verdient goed. Ik heb het heel erg naar mijn zin, ga met plezier naar mijn werk en collega’s voelen als familie. Er is alleen 1 minpunt en dat zijn de reiskosten. “Mijn” filiaal is afgelopen maart gesloten en nu ben ik dus “verhuisd” naar een ander filiaal. Dit betekende dat ik van 25 minuten reistijd naar 50 minuten reistijd ben gegaan. Mijn werkgever ging niet akkoord met reiskosten (deze kreeg ik eerder ook niet). Ik betaal de benzine dus uit eigen zak. Ik ben hier toentertijd akkoord mee gegaan omdat ik het erg naar mijn zin heb en zo snel niet een andere baan kon vinden.
Ik werk nu 3 dagen waarvan 1 dag in het weekend van 10 tot 6 (pauzes doorbetaald).

Mijn CV heeft al die tijd wel op Indeed gestaan. Afgelopen vrijdag kreeg ik uit het niks een aanbod van een kinderdagverblijf/BSO. Bij goed functioneren de mogelijkheid om een opleiding (BBL) te volgen. De uren blijven hetzelfde (24 uur) maar ik zal dan 3 dagen van 8 tot 6 werken, pauzes niet doorbetaald maar weekenden vrij. De reistijd is 20 minuten en ik krijg reiskosten vergoeding. Loon blijft gelijk. Gisteren had ik hier dus een gesprek, het voelde gelijk goed en het klikte ook prima! Ik was zelf ook super enthousiast toen ik hoorde dat ik aangenomen was.

Eenmaal thuis begon de twijfel toe te slaan. Maak ik wel de juiste keuze? Geef ik mijn vaste contract op? Wat als ik spijt krijg? Ik wil eigenlijk helemaal niet weg bij mijn huidige werkgever maar de benzine kosten rijzen de pan uit en niet alleen dat… de huur gaat omhoog, net als de boodschappen en energie rekening. Per maand houd ik dus weinig over.

Ik weet het even niet meer en ik zou graag meningen horen van mensen die hier totaal buiten staan.

Dankjewel :-)

Ladyson

Re: Nieuwe baan of blijven bij huidige werkgever?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 23:30

Als je eens diep van binnen voelt, dan weet je het vast stiekem wel. Waar krijg je het meest blije gevoel van? En dan bedoel ik niet het financiele plaatje, maar het type werk en bedrijf etc.

Als dat je huidige baan is, zou ik het gesprek gewoon opnieuw openen en vertellen dat je overweegt weg te gaan ivm de hoge reiskosten en ook al een concreet aanbod hebt. Best een grote kans dat ze je dan wel een hoger aanbod gaan doen. De arbeidsmarkt is voor werknemers heel gunstig.

En dat laatste is ook van toepassing voor de BSO. Geef aan dat je momenteel ook blij bent en met het vaste contract zit. Wat kunnen zij daarin betekenen voor jou? Misschien een half jaar contract en dan een vast contract?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 23:32

Ik zou het gewoon doen.

Maar je kunt misschien nog een keer naar je huidige werkgever gaan van joh, ik heb het hier naar mijn zin en wil graag blijven maar ik heb ergens anders een goed aanbod gehad, iets boven mijn huidige salaris, dichterbij huis en ook nog reiskosten vergoeding. Wat is het je waard als ik blijf. Ik hoor het graag uiterlijk over 2 dagen van je (bijvoorbeeld). Dan geef je ze nog de kans om je te houden maar hou je ook de optie open bij je eventuele nieuwe baan.

En een vast contract zou ik niet teveel waarde aan hechten. Ze komen ondertussen makkelijker van je af met een vast contract als met een jaarcontract...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 23:48

Huidige werkgever aanspreken dat je je reiskosten vergoed wil hebben . Ook in de detailhandel liggen de banen nu voor het oprapen en je mag rustig aangeven dat dit voor jou niet meer te doen is. Wanneer ze dit weigeren dan speel je de troefkaart uit en vertel je dat je dan toch naar een andere werkgever gaat. Misschien krabbelen ze dan alsnog terug.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 00:16

Van baan wisselen is altijd spannend. Je weet wat je hebt en nog niet wat je er voor terug kijkt.

Ik sluit me aan bij 'waar wordt je het meest blij van'. En dan niet de financien, maar je idee.

Waarom twijfel je? Bang om het achter te laten? Bang voor het nieuwe? Of lijkt de BSO je niet leuker dan wat je nu doet.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 04:20

Wat is je huidige opleidings(niveau)? Op welk niveau is de opleiding kinderopvang?
Wanneer je je verder wilt ontwikkelen, lijkt mij dit een prima kans, mits het bit jouw interesse en ambitie past.
Een combinatie van werken en leren is wel aanzienlijk intensiever dan alleen werken.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 06:46

Ik zou gaan, je huidige twijfels klinken als twijfels over verandering. Logisch, want elke verandering is spannend, maar denk ik niet een reden om je tegen te houden. Je vaste contract zeker niet, in de kinderopvang ben je de komende jaren echt wel zeker van een baan.

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 06:54

Je hebt in deze zin 3 opties.

Praten met werkgever over reiskostenvergoeding. Hoe kijk je naar de reistijd?

Of je gaat naar de kinderopvang. Ik ben daarin bevooroordeeld want ik vermaak mij uitstekend bij mijn bso :')

Waar word jij gelukkig van?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 07:05

Wat gaaf dat je bent aangenomen.

Het is lastig om die beslissing te maken maar zoals ik het proef ben je nu een beetje bang voor het onbekende en dat snap ik wel.
Maar, je voorwaarden zijn onder aan de streep beter bij de nieuwe werkgever. Een vast contract zou ik me niet zo aan vast klampen, als zij van jouw afwillen kan dan wel gewoon uiteindelijk. De kortere reistijd en nog eens betaalde km's is gewoon erg fijn.
Als je goed functioneerd mag je de opleiding gaan doen, dus je kunt groeien en meestal willen ze die mensen ook houden, dus vast contract. En anders, in de kinderopvang zoeken ze ziveel personeel dat je zo weer aan de slag bent met het stuk ervaring wat je dan op hebt gebouwd.

Ik zou ervoor gaan, heel veel succes.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 07:29

Open kaart tegen beide werkgevers.

Aangeven dat je overweegt weg te gaan en wat ben je hun waard dat ze je graag willen houden.

En andersom

Aangeven dat je eigenlijk best tevreden zit en alleen weggaat als je er echt veel beter op wordt. Kans is aanwezig dat je hoger in salaris komt.

Wel blijft het belangrijkste. Waar wordt jij happy. En daar kan geen vergoeding tegen op

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 07:47

Je wordt nu aangenomen zonder diploma en verdient al beter dan bij je huidige werkgever? Als je het ziet zitten om een overstap te maken naar een compleet andere sector, waarbij je ook nog een mooi toekomstperspectief hebt, dan zou ik het nu zeker doen!
En mocht het je alsnog niet bevallen, dan heb je het in ieder geval geprobeerd :j

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 09:20

Er is een enorm tekort in de kinderopvang en dat wordt alleen maar groter. Dus als je bang bent om vastigheid op te geven kan je dat loslaten. Zolang je normaal functioneert heb je werk. CAO kinderopvang is ook niet verkeerd en de loonstappen die je gaat maken makkelijk te vinden. Als het werk je leuk lijkt zou ik het doen. Leuke collega’s krijg je wel weer en anders stap je na een paar jaar over naar een andere opvang.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 09:28

Ik zou het niet zomaar doen, je hebt nu een vast contract en leuk werk.

Heb je wel eens eerder met kinderen gewerkt? Als je van jezelf weet dat je het leuk vindt, ga dan eerst een dagje meelopen. Bedenk je ook dat je met de ouders omgaat ect.

Ik heb zelf wat vriendinnen die in de kinderopvang werkten en als ik de verhalen moet geloven is het echt chaos in die sector.

Ik wil niet te negatief zijn, dus laat je niet afschrikken hoor.

Ik zou wel zo snel mogelijk met je huidige werk gaan praten dat die reiskostenvergoeding er echt moet komen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 09:29

Sybelle schreef:
Er is een enorm tekort in de kinderopvang en dat wordt alleen maar groter. Dus als je bang bent om vastigheid op te geven kan je dat loslaten. Zolang je normaal functioneert heb je werk. CAO kinderopvang is ook niet verkeerd en de loonstappen die je gaat maken makkelijk te vinden. Als het werk je leuk lijkt zou ik het doen. Leuke collega’s krijg je wel weer en anders stap je na een paar jaar over naar een andere opvang.

Precies!

En wat ook nog goed is om mee te nemen: het reizen van- en naar je huidige werk kost je nu dus meer dan anderhalf uur per dag. Tijd die je niet betaald krijgt maar die je ook niet op een andere manier in kan vullen.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 09:35

Een vast contract is een schijnveiligheidsgevoel, niet meer en niet minder.
Als je nu al netto beter gaat verdienen EN gunstigere diensten gaat draaien in een nieuwe sector die je leuk vindt, terwijl je nog niet eens opgeleid bent, zou ik die keuze niet heel moeilijk vinden.
En met je huidige werkgever hoef je geen medelijden te hebben hoor, die geeft echt niet zo veel om je. Anders was er echt wel anders gekeken naar je reistijd en reiskosten.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 09:36

Eatshay schreef:
Een vast contract is een schijnveiligheidsgevoel, niet meer en niet minder.
Als je nu al netto beter gaat verdienen EN gunstigere diensten gaat draaien in een nieuwe sector die je leuk vindt, terwijl je nog niet eens opgeleid bent, zou ik die keuze niet heel moeilijk vinden.
En met je huidige werkgever hoef je geen medelijden te hebben hoor, die geeft echt niet zo veel om je. Anders was er echt wel anders gekeken naar je reistijd en reiskosten.

Nou dit, en vooral dat laatste.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 09:43

Ik kan me er eerlijk gezegd niets bij voorstellen dat dit een fijne werkgever is. Je wordt overgeplaatst naar km's verderop en krijgt hier helemaal niets voor. 19ct de kilometer was nog de minimale schamele compensatie geweest.

Bedenk ook dat je het nu over hetzelfde salaris hebt, maar hoe is dat over 5 jaar? Waarschijnlijk een stuk hoger bij de nieuwe werkgever. Ik zou dus zeker gaan, een no brainer wat mij betreft.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 10:11

Biks2 schreef:
Ik zou het niet zomaar doen, je hebt nu een vast contract en leuk werk.

Heb je wel eens eerder met kinderen gewerkt? Als je van jezelf weet dat je het leuk vindt, ga dan eerst een dagje meelopen. Bedenk je ook dat je met de ouders omgaat ect.

Ik heb zelf wat vriendinnen die in de kinderopvang werkten en als ik de verhalen moet geloven is het echt chaos in die sector.

Ik wil niet te negatief zijn, dus laat je niet afschrikken hoor.

Ik zou wel zo snel mogelijk met je huidige werk gaan praten dat die reiskostenvergoeding er echt moet komen.

Ik ben 5 jaar geleden van manager in de supermarkt naar begeleider in de gehandicaptenzorg gegaan. Ik riep altijd al is het de laatste baan op aarde, niks voor mij. Ik was mijn werk zo zat en toe aan iets nieuws. En ja het was een sprong in het diepe en alles was nieuw. Maar alles was vooral enorm leuk. Ik ben blij dat ik die sprong heb gemaakt, had ik veel eerder moeten doen. Dit werk is echt op mijn lijf geschreve. Ik ben ook alweer 3 jaar persoonlijk begeleider en ook van groep gewisseld in die afgelopen 3 jaar.

Ik kan het echt aanraden :)

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 10:42

Ik ben na ruim 20 jaar beveiliging naar de ouderenzorg gegaan
Vond dat toen echt wel een spannende stap maar ben er nog steeds erg blij mee
Denk alleen regelmatig: had ik het maar eerder gedaan :)

En bbl is goed te doen, zeker als je de weekenden vrij bent ! Succes met je keuze !

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 10:50

Leuk, nieuwe kansen, nieuwe mogelijkheden, verder ontwikkelen, doen dus!
Tenzij je jezelf je hele leven in de winkel ziet blijven werken, moet je soms risico's nemen in het leven. Leuk juist.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 11:13

Iedere overstap is spannend. Zelfs ik begon enorm te twijfelen, terwijl ik wist dat ik écht weg moest daar omdat het geen gezonde werkomgeving was. Na al die jaren voelt het toch raar. Je zou inderdaad altijd open kaart kunnen spelen dat je wilt praten over een goede reisvergoeding en daar laten vallen dat je open staat voor een betere optie ergens anders.

Laat in ieder geval je keuze niet leiden door angst voor het onbekende. Als het op gesprek goed voelt, dan heeft dat een reden. Je verdient de waardering van je werkgever en dus ook gewoon een nette kilometervergoeding!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 11:39

Zou het zeker doen.

De banen liggen momenteel écht voor het oprapen. Ik kan niet eens goed personeel vinden....

Dus mocht het niets zijn, heb je zo wat anders.

Neem de sprong! :D En laat je niet leiden door het onbekende.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 11:45

Jij legt eigenlijk geld toe om daar te mogen werken??? Mooi makkelijk voor de werkgever, maar dat klopt natuurlijk niet. je moet ook aan je zelf denken. Als hij jou wil houden zal hij toch wat extra's moeten betalen. Er is een gigantisch groot tekort aan personeel, je kunt best onderhandelen...

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 11:48

LiselotZorro schreef:
Ik kan me er eerlijk gezegd niets bij voorstellen dat dit een fijne werkgever is. Je wordt overgeplaatst naar km's verderop en krijgt hier helemaal niets voor. 19ct de kilometer was nog de minimale schamele compensatie geweest.

Bedenk ook dat je het nu over hetzelfde salaris hebt, maar hoe is dat over 5 jaar? Waarschijnlijk een stuk hoger bij de nieuwe werkgever. Ik zou dus zeker gaan, een no brainer wat mij betreft.

Hier denk ik net zo over.
Ik zou mij toch enigsinds genaaid voelen als ik verder moet gaan reizen voor mijn baas maar er staat niets voor tegen over.

Want buiten de benzinekosten kost het je afschrijving van je auto en meer vrije tijd.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 11:58

Typ eens een ontslagbrief-mail voor je huidige werkgever - hoe voelt dat?
En typ eens een mail aan de BSO/verblijf waarin je aangeeft toch bij je oude baan te blijven - hoe voelt dat?