Opstellen brief werkgever ivm 2de baan.

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ClaudiaHS

Berichten: 8075
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Opstellen brief werkgever ivm 2de baan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 14:07

Hallo.

Al bijna 20 jaar werk ik bij hetzelfde bedrijf.
16u per week.
Omdat ik wel graag wat meer uren wilde werken en dit op mijn huidige werk niet mogelijk is, ben ik op zoek gegaan naar iets voor erbij.
Vorige week een sollicitatie gehad en aangenomen.

Gisteren netjes dit gemeld bij mijn manager die mij er direct op wees, dat er in mijn contract staat dat ik geen nevenwerkzaamheden mag verrichten.

Uiteraard mijn contract bekeken, waar in staat dat dit alleen niet mag als er een goede reden voor is om het te weigeren (bv concurrentiebeding)
Nu is er dus geen enkele reden waarop ze dit mogen weigeren, dus dit gemeld aan mijn manager.
Ze zou er op terug komen.

Net ben ik door haar gebeld, dat ze toch accoord gaat met mijn 2 baan, maar nu moet ik een brief opstellen:
-Waar ik in vermeld dat
ik een 2e baan heb.
-waar ik in moet zetten
dat ik ten alle tijden
flexibel ben voor mijn
huidige baan (ivm bv
ziekte/vakantie van
collega's).
-Dat mijn huidige
werkgever altijd mijn
'Prioriteit' blijft.

Hoe stel ik nou zo'n brief netjes op?
Heb al wel gegoogled maar ik kan hier eigenlijk geen enkele voorbeelden van vinden.

Iemand tips voor mij?

Moonlight17
Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Opstellen brief werkgever ivm 2de baan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 14:10

Ik zou eerst is uitzoeken dat wat ze willen dat je zet in je brief je wel verplicht bent om door te geven/doen. Ik zou me daarna pas druk maken over hoe de brief eruit zou moeten zien.

Autumnn

Berichten: 8207
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 14:11

Beste werkgever, hierbij bevestig ik, zoals afgesproken met [naam leidinggevende] op [datum] dat:
[noem de punten].
Tevens gaat mijn nieuwe baan starten per: [datum nieuwe contract]
Met vriendelijke groet,

Maar uiteraard eerst even contact opnemen met een juridisch loket oid. ;)

Mellow

Berichten: 6575
Geregistreerd: 22-06-02

Re: Opstellen brief werkgever ivm 2de baan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 14:18

Ik zou zeker die brief niet schrijven...

Heb je vaste dagen bij je huidige baan?

Ik heb 2 jaar lang 2 banen gehad en het was wie het eerste belde was als eerste aan de beurt.

Heb je gevraagd waarom die brief nodig is?

Sosha

Berichten: 3125
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 14:20

Als jouw werkgever jou niet meer uren kan geven, dan is er geen enkele grond waarop die jou kan verbieden een andere baan er bij te nemen. Dat de werkgever vindt dat jij altijd beschikbaar moet zijn voor je baan daar, dan zal hij daar een behoorlijke vergoeding tegenover moeten stellen, doet hij dat niet, dan zal hij gewoon afspraken over de te werken uren met jou moeten maken.

Ben je lid van een vakbond (echt een aanrader) dan kunnen zij je goed helpen met dit soort situaties.

Volgens mij heeft jouw werkgever geen enkel recht van spreken, omdat ze je op hun voorwaarden beletten om een fatsoenlijk inkomen te verkrijgen.

Arabesk

Berichten: 28696
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Opstellen brief werkgever ivm 2de baan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 14:21

Volgens mij las ik laatst dat je dat niet meer verplicht bent

Ipsilonka

Berichten: 5875
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Opstellen brief werkgever ivm 2de baan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 14:27

Per 1 augustus gaat er een wet veranderen mbt nevenarbeid. Ik durf geen precieze uitspraken daarover te doen, maar wil je adviseren dat even op te zoeken en te bekijken hoe dat jouw situatie beïnvloed.

Kelan

Berichten: 1633
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 14:30

Ik zou het zeker ook zo niet ondertekenen/mailen.
Slechts informeren dat je een 2e baan er bij hebt, en dat je uiteraard beschikbaar blijft voor je huidige baan op de huidige dagen.

Per 1-8 komt er inderdaad een wijziging (hoewel ik de inwerkingstreding datum nog niet zo kan vinden, en even geen tijd heb om uitgebreid te zoeken)
https://boontje.nl/2022/05/werkgevers-opgelet-wijziging-nevenwerkzaamhedenbeding-per-1-augustus-2022/

En een stukje uit de tekst:
Citaat:
Het nieuwe artikel bepaalt dat een beding waarbij de werkgever verbiedt of beperkt dat de werknemer voor anderen arbeid verricht buiten de tijdstippen waarop de arbeid moet worden verricht bij die werkgever, nietig is, tenzij dit beding kan worden gerechtvaardigd door objectieve redenen. Verder bepaalt het artikel dat de werkgever de werknemer niet mag benadelen als een werknemer gebruik maakt van dit recht.


En de tekst van het nieuwe artikel 653a
Citaat:
Artikel 653a
1.Een beding waarbij de werkgever verbiedt of beperkt dat de werknemer voor anderen arbeid verricht buiten de tijdstippen waarop de arbeid moet worden verricht bij die werkgever, is nietig, tenzij dit beding kan worden gerechtvaardigd op grond van een objectieve reden.

2.De werkgever mag de werknemer niet benadelen wegens de omstandigheid dat de werknemer in of buiten rechte de in dit artikel aan hem toegekende rechten geldend maakt, ter zake bijstand heeft verleend of een klacht hierover heeft ingediend.

Kinke

Berichten: 20687
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Opstellen brief werkgever ivm 2de baan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 14:35

Dat zou lekker zijn, 16 uur werken maar altijd beschikbaar voor hun. Daar zou ik sowieso niks mee te maken willen hebben

Polly
Moderator Algemeen

Berichten: 23780
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Opstellen brief werkgever ivm 2de baan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 14:55

Ik zou dat ook niet zonder meer opstellen.

Ik heb zelf ook 2 banen. Kon bij werkgever 1 niet meer uren draaien, kreeg bij werkgever 2 een contract met vaste uren.
Werkgever 1 vraagt flexibiliteit, dit kan zolang ik beschikbaar ben maar als ik al elders aan het werk ben kan ik mezelf niet opsplitsen.
Er is weleens wat over gemopperd maar dan stel ik altijd de vraag waarom ik niet meer uren kon krijgen :+

ClaudiaHS

Berichten: 8075
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 15:13

Oh wat een reacties :')

Rustig mensen, ik heb gewoon een contract van 16u.
En in mijn contract staat dat ze me altijd 4u minder of 4u meer mogen inplannen zonder overleg.
Ook staat er in mijn contract dat ik altijd flexibel moet zijn.
Ik heb geen vaste dagen.
De ene week werk ik 2 ochtenden en 1 middag, de week erop 2 middagen en 1 hele dag.
Dagen verschillen per week.
Ze kunnen en mogen mij nooit verplichten meer dan 4u boven mijn contracturen te werken.

Dus wat ik in de brief moet zetten, is precies hetzelfde als wat in mijn contract staat, ze wil alleen een extra bevestiging.

Ik ben op de hoogte van de wijzigingen per 1 augustus dit jaar.

We hebben overigens een behoorlijk personeelstekort in alle vestigingen en ik denk dat ze ook wel bang is dat ik ga lopen. :evaw:

Dus ik wil alleen weten hoe ik netjes een briefje opstel, waarin ik deze punten nog een keer benoem en waarbij ik kan verwijzen wat er is overeengekomen in mijn contract.

Kinke

Berichten: 20687
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 15:14

maar krijg je dan geen problemen met je 2de baan?
ik vind het redelijk absurt dat een werkgever waar je al 20 jaar geen extra uren kan krijgen van je verwacht dat je je compleet aanpast naar hun planning.
Als in jouw contract staat dat je altijd flexibel moet zijn, dan kan het toch voorkomen dat je eigenlijk bij je 2de baan aan het werk moet, maar dat je 1e baan jou wil 'hebben'?

ClaudiaHS

Berichten: 8075
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Opstellen brief werkgever ivm 2de baan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 15:17

Kinke, de leidinggevende van mijn 2e baan, die pland mij in, om de planning van mijn huidige werk.
Ik geef ruim van te voren mijn planning door aan hem, en hij pland mij dan in op de dagen dat ik vrij ben.

De 2e baan betreft overigens een 0-uren contract en is (vooralsnog) tijdelijk.

verootjoo
Berichten: 35781
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 15:20

ClaudiaHS schreef:
Oh wat een reacties :')

Rustig mensen, ik heb gewoon een contract van 16u.
En in mijn contract staat dat ze me altijd 4u minder of 4u meer mogen inplannen zonder overleg.
Ook staat er in mijn contract dat ik altijd flexibel moet zijn.
Ik heb geen vaste dagen.
De ene week werk ik 2 ochtenden en 1 middag, de week erop 2 middagen en 1 hele dag.
Dagen verschillen per week.
Ze kunnen en mogen mij nooit verplichten meer dan 4u boven mijn contracturen te werken.

Dus wat ik in de brief moet zetten, is precies hetzelfde als wat in mijn contract staat, ze wil alleen een extra bevestiging.


Waarom dan :?

Citaat:
We hebben overigens een behoorlijk personeelstekort in alle vestigingen en ik denk dat ze ook wel bang is dat ik ga lopen. :evaw:

Waarom zijn extra uren dan niet mogelijk?

Citaat:
Dus ik wil alleen weten hoe ik netjes een briefje opstel, waarin ik deze punten nog een keer benoem en waarbij ik kan verwijzen wat er is overeengekomen in mijn contract.


‘Bij deze bevestig ik mijn contract’. Zou ik doen, ik zou echt geen aparte brief daarvoor zelf schrijven. Straks snij je jezelf nog in de vingers.

Ik vind het een heel raar verzoek.

Kinke

Berichten: 20687
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 15:21

maar wat als jouw 1e werkgever bedenkt dat de planning op het laatst aangepast wordt?
Ik bedoel...een werkgever die zegt jou 'toestemming' te geven, dat is al uiterst dubieus, aangezien jij helemaal geen toestemming hoeft te hebben van hun. En dan moet je ook nog zo'n brief opstellen, dat mag toch ook helemaal niet?

lauwie

Berichten: 1904
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: waskemeer

Re: Opstellen brief werkgever ivm 2de baan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 15:28

Als je altijd beschikbaar moet zijn voor je eerste baan om in te vallen bij ziekte dan is het niet mogelijk om bij je tweede baan te werken toch? Het is wel gek dat je niet meer uren kunt krijgen in deze tijd.
Heb je er al over nagedacht hoe je vakanties gaat regelen? Je moet op 2 bedrijven tegelijk vrij regelen om op vakantie te kunnen. Is er niet 1 bedrijf waar je meer uren kunt werken zodat je maar 1 werkgever hebt? Er is overal een tekort aan personeel.

ClaudiaHS

Berichten: 8075
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 15:34

Het op de hoogte stellen van een 2e baan is heel gebruikelijk hoor.

Zomaar op het laatste moment de planning aanpassing mag niet bij ons. Dit staat ook duidelijk beschreven in de CAO.

Vero, ze willen bij ons het liefst zo veel mogelijk personeel, met zo weinig mogelijk uren.
Dat is puur zodat als iemand ziek wordt, dit makkelijker op te vangen is.
Iemand van 16u is makkelijker op te vangen als iemand met een contract van 40 uur.

Lauwie, 2e baan is voor op dit moment slechts voor 7 maand.

Kinke

Berichten: 20687
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Opstellen brief werkgever ivm 2de baan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 15:37

Maar op de hoogte stellen is iets heel anders dan deze situatie.
Vind jij het niet gek dat ze zgn. 'toestemming' geven terwijl ze dat helemaal niet mogen? En dat je dan ook nog hun eisen op papier moet zetten?

Boras
Berichten: 10063
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 15:40

Fijne eisen stelt deze werkgever en daarnaast nog makkelijk uitgevallen ook :n

Misschien dat 20 jaar geleden de arbeidsmarkt ernaar was om met dit soort eisen akkoord te gaan.
Inmiddels is er een gigantische personeelsschaarste.

In plaats van je tijd te steken in dat flutbriefje waarmee je jezelf benadeelt, zou ik die tijd steken in een ander briefje waarin je schrijft dat je meer uren wilt werken en dat er anders een ontslagbriefje volgt.

Zie je zelf wat je schrijft?

- Je bent al 20 jaar een heel loyale werknemer
- Je gaat akkoord met hun eisen qua flexibiliteit
- Je vraagt al langere tijd om meer uren
- Je benoemt de huidige personeelskrapte bij je werkgever
- Je krijgt nog steeds geen extra uren
- Of je zelf ff een briefje op wilt stellen

En zij geven je nog steeds geen uren erbij maar willen dat je hun onredelijke eisen zelf even nogmaals schriftelijk bevestigd.

Niemand kan leven van 16 uur per week en ook jouw schoorsteen moet branden. Wat zij van jou eisen houdt nergens stand.

Opkomen voor jezelf, helemaal nu alle seinen op groen staan om het eindelijk goed voor jezelf te regelen. Geven ze die uren niet, dan voeg je de daad bij het woord en vertrekt naar een ander. Tegenwoordig is het (ook) aan de werkgever om loyaliteit en flexibiliteit te tonen.

verootjoo
Berichten: 35781
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 15:46

ClaudiaHS schreef:
Het op de hoogte stellen van een 2e baan is heel gebruikelijk hoor.

Zomaar op het laatste moment de planning aanpassing mag niet bij ons. Dit staat ook duidelijk beschreven in de CAO.

Vero, ze willen bij ons het liefst zo veel mogelijk personeel, met zo weinig mogelijk uren.
Dat is puur zodat als iemand ziek wordt, dit makkelijker op te vangen is.
Iemand van 16u is makkelijker op te vangen als iemand met een contract van 40 uur.

Lauwie, 2e baan is voor op dit moment slechts voor 7 maand.


Blijkbaar vind jij dit heel normaal, maar dat is het niet hoor.

Ik begrijp idd waarom ze graag willen dat iedereen op een klein contract werkt, maar echt goed werkgeverschap is dat niet. :n investeren in goede werknemers schiet je uiteindelijk meer mee op. Waarschijnlijk hebben ze nu niet de beste werknemers die ze kunnen krijgen, en dat is jammer voor hun.

Ik zou bij zo’n werkgever hard wegrennen. Zulke loyaliteit als jij toont mag zeker beloond worden, dus ik hoop dat je daar wel naar betaald wordt :)

Boras
Berichten: 10063
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 15:46

Ik ben trouwens wel benieuwd voor wat voor soort organisatie je die 16 uur per week werkt.

Namen noemen hoeft natuurlijk niet.

ClaudiaHS

Berichten: 8075
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 15:49

Kinke, een werkgever mag om bepaalde redenen een 2e baan gewoon weigeren hoor.
Alleen de argumenten waar zij in de eerste instantie mee kwam, waren niet van toepassing dus ik ben er tegenin gegaan.

Boras, ik snap je bericht en ik wil me niet te veel uitwijden over mijn huidige baan.
Maar in de huidige functie die ik heb, zit ik totaal niet te wachten op meer uren.
Mijn manager weet dondersgoed dat ik wel meer wil werken, maar niet daar waar ik nu zit.

Wbt loon, ja het betaald meer dan prima hoor.
De 2e baan verdient een stuk minder maar is puur voor mezelf voor de afwisseling en omdat het me echt superleuk lijkt.

Boras
Berichten: 10063
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Opstellen brief werkgever ivm 2de baan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 15:51

Je bent te goed voor deze wereld :) Zeker voor die werkgever.

ClaudiaHS

Berichten: 8075
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 15:55

Boras schreef:
Je bent te goed voor deze wereld :) Zeker voor die werkgever.


Haha bedankt.
Ik ben me zeker bewust, dat ik m'n werk goed doe.
Loyaal ben aan deze werkgever en ze ook wel blij met me zijn.
Ik heb ook echt niks te klagen (al zouden vasten dagen wel heel fijn zijn) :')

Kinke

Berichten: 20687
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 15:56

Een werkgever mag alleen in bijzondere gevallen weigeren. En dat is dus niet van toepassing. Maar toch geven ze je dan uiteindelijk 'toestemming'. Er valt geen 'toestemming' te geven. Dat bedoel ik. Dat zegt in mijn ogen iets over de werkgever. En dat je dan ook nog zo'n brief moet opstellen, in mijn ogen is het een dubieuze werkgever. Je hebt namelijk, zoals je zelf zegt, een contract waar alles al in staat. Ik zou zeker niet die brief opstellen. Als je hun dan toch tegemoet wilt komen, dan zou ik, zoals al voorgesteld in het topic, verwijzen naar de voorwaarden in je contract.