Hoe zouden jullie deze week indelen?

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welk schema

A
21 (22%)
B
72 (77%)

Totaal aantal stemmen: 93


Anoniem

Hoe zouden jullie deze week indelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 12:52

Door toeval zijn er uren vrijgekomen die er voor zorgen dat ik flink kan schuiven met mijn uurrooster. Hieruit zijn 2 mogelijkheden gekomen.

Optie a:
Maandag 8.00 tem 16.30
Dinsdag 8.00 tem 12.00
Woensdag 8.00 tem 12.00
Donderdag 8.00 tem 16.00

Optie b:
Maandag 8.00 tem 16.30
Dinsdag 8.00 tem 16.30
Donderdag 8.00 tem 16.00

In beide zie ik wel mogelijkheden. Even mijn pro’s en con’s:

Optie a:

Pro: Fysiek zwaar werk. Ik ben echt leeg na een hele dag. Dus dan heb ik het 2 dagen een stuk minder zwaar, zeker in de hitte
Ik kan mijn dochter 3 avonden per week op tijd van school halen

Con: Enkel vrijdag echt een dag vrij (voor administratief werk voor de zaak, poetsen etc)
Eer ik thuis ben en heb gegeten is het ook al 13.00/13.30. Dus op dinsdag maar anderhalf tot 2 uur echt vrij eer dochter thuis is. Woensdag is ze sowieso in de namiddag thuis.

Optie b:

Pro: 2 vrije dagen. Makkelijker als dochter ziek is bv.
Ik kan mijn dochter 2 ochtenden en avonden brengen en halen van school

Con: Fysiek zwaar werk dus 3 dagen echt wel leeg na een dag werk.
Een namiddag meer werken in de hitte

Wat zou jullie voorkeur dragen?

daphne_xxx
Berichten: 648
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Re: Hoe zouden jullie deze week indelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 12:55

Optie B. Ik vind het makkelijker doorzetten bij zwaar werk wanneer ik weet 2 dagen vrij te hebben. Zo'n halve dag vind ik vaak 3x niks. Voordat ik thuis ben en uitgerust ben is het vaak ook alweer laat op de middag hahah

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 12:56

Drie hele dagen, sowieso. Je hebt meer aan twee hele vrije dagen dan halve. Hoe vaak wordt het echt warm in Nederland? Dat is ook echt niet meer zo vaak.

ellepel

Berichten: 47853
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 12:58

ik zou optie a kiezen.
ik doe ook zwaar werk en als ik hele dagen zou moeten is dat echt slecht voor mijn lijf.
kijk ook op de langere termijn wat je lichamelijk beter aan kunt?

DuoPenotti

Berichten: 32770
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe zouden jullie deze week indelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 13:00

a zonder twijfel als je aangeeft dat het zwaar werk is.

Marije_jiplover

Berichten: 25624
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Hoe zouden jullie deze week indelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 13:08

Ik werk zelf 3,5 dag en per week en ik ben heel blij met die vrije middag.
Ik merk dat ik op de dag dat ik s morgens wel werk, sneller opgestart ben en in de middag ook vaak nog genoeg onderneem.
De dag dat ik helemaal vrij ben, start ik veel trager op.

In jouw schema zou ik denk ik daarom voor optie A gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 13:13

Dat is inderdaad niet iets dat ik er heb bij gezet. Ik start dan ook trager op :j Maar, dochter moet dan toch naar school tegen 9.00 dus meestal zit er dan al wel wat actie in mij. Maar dat is dus inderdaad anderhalf uur ‘later’ dan als ik om 7.30 al van huis ben. Voor mij zou het wel zijn voordeel hebben dat ik nu poets in 2 delen. In de namiddag wat en vrijdag wat. Door dit schema kan eigenlijk alles naar woensdagvoormiddag en is de vrijdag ook echt ‘vrij’ (buiten administratie dan maar dat gebeurt nu ook wel vaker tussendoor)

Het is echt een grote luxepositie maar ik vraag mij inderdaad af waar ik mij zelf goed aan ga doen. Ik kijk enorm tegenop een volledige dag, maar het is ook gewoon ontzettend fijn als ze om zijn.

Even om extra te duiden: Ik werk nu in week a op maandag en dinsdag een volledige dag. Woensdag en donderdag zijn halve dagen. In week b werk ik maandag, dinsdag en donderdag een volle dag. Woensdag is een halve. Dus 1 x om de 2 weken werk ik al drie dagen. Nu valt er een klant weg op donderdag en wil er een klant van dinsdag naar donderdag en de klant op woensdag staat open voor het plaatsje op dinsdag.

Celebi
Berichten: 4365
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 13:16

Voor beide is wat te zeggen. 3 hele dagen werken, en dan na 2 dagen alweer een vrije dag en dan nog maar 1 dagje werken en gelijk een lang weekend vrij is echt heerlijk. Ik ging daar heel goed op moet ik zeggen. Die verhouding van 3 dagen werken en 4 dagen vrij is bijna asociaal fijn. Helaas voor mij financieel geen optie, dus werd het echt 4 dagen volledig werken en dan een lang weekend. Iets minder leuk, maar ook prima te doen. Zeker als je dan halve dagen erbij hebt zitten heb je gewoon je middagen 'vrij'. In halve dagen kon ik minder goed m'n werk afkrijgen overigens. Ik had toch altijd wel collega's die wat van je tijd af snoepten of klanten die je onverwachts opbelden en op 4 uur is dat al snel een hele hoop tijd, waardoor ik gewoonweg niet genoeg uren echt effectief achter elkaar door kon gaan. Maar dat zal wellicht bij jouw baan heel anders zijn.

Wat voor mij uiteindelijk de doorslag zou geven is wat je met je vrije uren wilt doen en hoeveel je er nodig hebt om dat te doen. Ik wilde bijvoorbeeld graag naar stal op de vrije dagen om een lange buitenrit te maken. Vaak kwam het erop neer dat het dan toch praktischer was om een hele dag vrij te hebben dan een halve dag (mijn werk begon ook vrij laat, want ik was na een halve dag pas 2 uur/half 3 klaar). Eer dat je dan op stal bent.. Mijn werkdagen zijn dus totaal niet te vergelijken met die van jou, maar ik hoop dat je aan mijn gedachtengang wat hebt bij het maken van jouw keuze! :)

miccamaaike

Berichten: 8705
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 13:30

Wat is de reistijd naar je werk?
Als het dichtbij is zou ik zeker de 4 dagen overwegen als je lichamelijk werk doet. Als je ook flink wat reistijd hebt dan is op 3 dagen juist wel weer fijn.

Anoniem

Re: Hoe zouden jullie deze week indelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 13:33

Dat wisselt tussen 10 minuten tot 25 minuten :)

Sky_As

Berichten: 5087
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Hoe zouden jullie deze week indelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 13:37

Ik zou zeggen B. Juist omdat het fysiek zwaar is.
Bij A heb je 2 middagen vrij, maar omdat het fysiek zwaar is, heb je kans dat je die middagen al snel minder nuttig invult om bij te komen..... (tenminste, dat is wat ik ervaar, ik heb echt zo'n beetje alle werktijden/dagen wel gehad > geen zwaar werk overigens). Maar ik merk dat ik met 1 vrije dag, vele functioneler met mijn tijd om ga dan met 2 halve dagen.....
Die 3 dagen dat je dan de hele dag werkt, zou ik ook echt zorgen dat je die dagen vrij houdt, dus verder niks op die dagen plannen (behalve je kind uiteraard).
De andere 2 dagen zou ik 1 een beetje voor mezelf houden, en de andere "nuttig" gebruiken.....

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 13:38

Ik zou voor maandag tem woensdag kiezen volle dagen. Dan heb je telkens 4 dagen weekend.
Waar is de vader van je kind in dit verhaal trouwens?

Dispar_Vulgo

Berichten: 3002
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 13:42

Wat een fijn topic. Ik overweeg ook binnenkort 24 uur te gaan werken en dan inderdaad ook de vraag 3 hele dagen of 2 hele en 2 halve dagen! Lastig!

Ik merk wel dat ik meer 'geniet' van mijn halve vrije dag, als ik de dag daarna vrij ben (nu vrijdagochtend werken en zaterdag vrij)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 14:01

elnienjo schreef:
Ik zou voor maandag tem woensdag kiezen volle dagen. Dan heb je telkens 4 dagen weekend.
Waar is de vader van je kind in dit verhaal trouwens?


Voldoende aanwezig :) ‘Nadeel’ bij ons van een ouder die minder werkt. De andere heeft die luxe niet. Ik ben blij dat ik niets moet qua werk en alles mag van hem. Als de rekeningen maar betaald zijn is het goed. Dus ik werk part time omdat ik graag bij mijn dochter ben en mijn man wisselt tussen een part time week tot weken van 80 uur. Hij is zelfstandige en hij werkt naargelang er ook aanvragen binnen komen. Dus vaak zat is dochter ook al lang en breed opgehaald door hem eer mijn werkdag om is. School is hier nu gewoon best vroeg gedaan :)

Woensdag is sowieso geen optie om een hele dag te werken. Woensdag is school altijd gedaan om 11.55 en ik ben dan graag een namiddag met haar thuis. Of we doen wat thuis, maar vaak zat zijn wij dan ook een namiddag weg met ons tweeën. Woensdag wil ik dus sowieso geen volledige dag werken.

Polly
Moderator Algemeen

Berichten: 23846
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Hoe zouden jullie deze week indelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 14:19

Ik doe liever halve dagen
Moet er toch vroeg uit om kind naar school te brengen dus uitslapen zit er hoe dan ook niet in en als ik smiddags vrij ben kan ik hem lekker zelf ophalen en leuke dingen doen

zonnebloem18

Berichten: 24969
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Hoe zouden jullie deze week indelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:50

Ik ga mee met Polly, vrije middagen vind ik heel waardevol. Wat leuks doen of nog even naar het zwembad ofzo.

prugelpiet

Berichten: 12705
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Hoe zouden jullie deze week indelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 19:01

Ik zou persoonlijk de 3 volle dagen werken pakken, maar als je nu al aangeeft heel erg op te zien tegen die volle dagen, is het voor jou misschien wel fijner om die halve dagen te pakken.

Elnienjo: hele vreemde reactie weer van je. Ten eerste was maandag t/m woensdag hele dagen niet een van de opties, en zou ik ook niet weten wat de vader van het kind hier mee te maken heeft. Ik vind het ook zeer vreemd dat je daar naar vraagt, weet jij veel of dat een gevoelig onderwerp is of niet?

Prairy
Berichten: 9416
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 19:21

In jouw situatie zou ik die met de halve dagen pakken.

Zeker in de winter gaat dat denk ik fijn zijn om je beesten, maar ook je tuin, op je gemak overdag grotendeels te kunnen verzorgen, waarna je dan tijd hebt voor je dochter als die thuis komt van school. Denk dat het zowel fysiek als mentaal fijner is om vaker bij te kunnen komen als jezelf 3 dagen volledig leeg trekken waarbij je eigenlijk 1 dag misschien wel nodig hebt om bij te komen.

Rebel_Jits

Berichten: 5642
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:29

Lastig hoor.
Hoe zit het qua reiskosten? Want 3x of 4x reizen kan natuurlijk verschil maken als je ver moet rijden.

Ik ben meer voor 3 dgn ipv 4. Als ik toch op het werk ben, doe ik liever door. Maar met mijn werk is een halve dag meer doorwerken dan een hele dag, omdat de werkdruk 's ochtends hoger ligt en ik m'n administratie dan erbij moet doen, ipv 's middags op m'n gemak.

Anoniem

Re: Hoe zouden jullie deze week indelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:33

Ik werk ook halve dagen, juist omdat ik dan het gevoel heb meer vrije tijd te hebben.
Op een hele vrije dag heb ik wat moeite mezelf aan te slingeren en als ik thuis kom vanuit het werk ga ik lekker door met het prullen met de paarden etc met een beter gevoel. Dus is heel persoonlijk denk ik.

lnvdh
Berichten: 964
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Hoe zouden jullie deze week indelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 14:20

b. Ik zou Nooi kiezen voor meer dagen met minder uur per keer. Nu werk ik 24 uur. ook zwaar werk, drie hele dagen per week. Daarna vier dagen vrij... en vrij is dan ook vrij..