8 uur per dag voor een beeldscherm - hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa

8 uur per dag voor een beeldscherm - hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 14:50

Daar ben ik benieuwd naar. Er zijn best veel banen waarbij je continue computerwerk doet. Hoe houden jullie dat vol?

Ik kan het echt niet. Ik werk maximaal vier uur acher elkaar en dan later op de dag nog maximaal twee uur.
Maar ik kan mijn eigen tijd indelen. Hoe doe je dat met een nine to five baan?
Kunnen jullie je gewoon blijven concentreren al die uren?

Mdrf

Re: 8 uur per dag voor een beeldscherm - hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 14:53

Regelmatig even een loopje, even kletsen met collega oid. Maar dan vind ik het prima vol te houden. Heb sinds kort wel een bril die blauw licht filtert en dat zorgt er wel voor dat mijn ogen eind van de dag minder moe zijn.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 14:57

Ik heb er geen moeite mee, maar moet wel zeggen dat ik met regelmaat een rondje doe door het bedrijf heen. In plaats van mijn collega's te bellen met een vraag, loop ik dan naar ze toe. En voor een kop koffie ben ik ook al een stukje onderweg, dus zo heb ik genoeg tussen-pauzes om het zo te noemen :j

Daarnaast hebben wij zit/sta bureaus en meerde zitopties, waaronder ook een bureaufiets. Scheelt ook enorm!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 14:57

Accepteren dat het (iig voor mij) onmogelijk is om je 8 uur per dag te concentreren. Vooral aan het begin van de corona-thuiswerkperiode vond ik dat heel lastig, voelde ik me schuldig. Maar op kantoor klets je ook met collega's, loop je van en naar meetings, etc, dus ben je ook niet 8 uur per dag effectief bezig.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 15:01

De arbowet stelt dat je niet 8 uur achter elkaar achter een scherm mag zitten en dat schermwerk afgewisseld dient te worden met ander werk en dat er regelmatig pauzes moeten zijn.

Ik heb ook dagen met veel beeldscherm werk maar ik ga even een praatje maken, wat te drinken halen, bij thuiswerken tussen de middag een wandeling maken en op kantoor lunchen in het bedrijfsrestaurant etc. zodat je even weg bent van het scherm.

Daarnaast wissel ik dingen af, ik ben dus niet de hele dag met hetzelfde onderwerp bezig.

Wat mij wel heel erg zwaar viel waren opleidingen die via teams/zoom werden gegeven. daar was de concentratie af en toe ver zoeken.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 15:20

Op kantoor inderdaad regelmatig even een praatje, maar ik heb er nooit moeite mee gehad. Zit privé ook nog veel achter de PC

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 15:28

Jep ik doe het, wij beginnen 08:00 tot 17:00, dus 9u. We hebben een uur pauze tussen de middag die we zelf nemen, dus de een gaat naar huis en de ander loopt een rondje tussen de middag. We hebben overigens ook een sta-zit bureau, dus afwisselen kan.

Ik moet zeggen, het went hoor. Ik doe dit 40 uur. Ik ben momenteel 28wk zwanger en nu merk ik wel dat mijn concentratie minder wordt. Maar met wat vitaminepillen bijslikken gaat dit al weer een stuk beter.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 15:30

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik heb me er eigenlijk al bij neergelegd dat ik het niet kan. Misschien ook de leeftijd. Ik weet niet of ik het vroeger wel gekund zou hebben want 8 uur per dag deed ik toen eigenlijk nooit, wel nog wat andere klussen.

Nu werk ik wat meer achter de laptop en zou ik het fijn vinden om alles in drie of vier dagen te kunnen doen. Maar dat lukt dus niet.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 16:23

pff, ik start om 6.30 uur, ga dan rond een uur of 8 een half uurtje met de hond. Daarna rond een uur of 13 een half uur pauze en gelang dit een half uur is of minder, werk ik tot 16.30 uur. Tot nu toe geen problemen mee. Ik werk tot nu toe grotendeels thuis en loop zo af en toe even naar beneden om een kop koffie te pakken of wat te eten tussendoor.
Wanneer ik naar kantoor ga, dan gebruik ik meestal een pauze om heen en weer te fietsen, is ook even lekker om uit te waaien:)
Zo werk ik dus 4 dagen van 9 uur en ben dan drie dagen vrij. Heerlijk vind ik het.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 17:12

Ik zit nooit 8 uur achter elkaar geconcentreerd te typen. Er is afwisseling van belletjes, vergaderingen, even koffie zetten, lunchen, korte mails beantwoorden en langere stukken uitwerken. Dat lange stukken uitwerken doe ik eigenlijk niet langer dan 3-4 uur achter elkaar. Dan ben ik er qua concentratie wel even klaar mee.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 17:42

Heb je een goed scherm, bureaustoel, etc., en alles afgesteld op jou? Heb je een bril die geschikt is voor beeldschermwerken?
Zo lang op een laptop werken is voor niemand gezond.
Als ik lange bureaudagen maak, wil ik niet meer zonder dubbel scherm.
Je kunt ook een App instellen die zorgt dat je tijdig minipauzes houdt.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 17:45

Ik vond het ook echt vreselijk in het begin. Ik word er nog steeds heel onrustig van en moet echt meerdere keren per week gaan sporten, voor werk een rondje lopen en tijdens werk ook, maar het went wel. Dit wil ik alleen niet jarenlang blijven doen want leuk vind ik het niet. Hier ook fan van een dubbel / driedubbel scherm idd!

Annuuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 17:56

Ik zat vanuit mijn opleiding al veel achter een scherm (Media opleiding). Om het voor mijzelf
aangenamer te maken hebben een hoog/laag bureau gekocht met een goede stoel en een
beeldschermbril. Soms werk ik in de avonden en dat zet ik mijn scherm kleur op geel.

Overigens maak ik wel 3x per dag een klein ommetje, om m'n focus te behouden en buitenlucht te snuiven :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 18:00

Vooral wanneer je iets ouder bent ook zeker je ogen eens na laten kijken.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 18:02

Ik heb 1 tot 2x per week kantoordag, dan loop ik voor ik naar het werk ga met de hond en in de eerste pauze ga ik ook wandelen. Het is dan van 8 tot 17 ik merk wel dat het niet goed is voor mijn rug, ik wissel een bureaustoel af met een yogabal zodat ik daarop wat met de heupen kan draaien
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 28-06-22 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 18:05

9 till 17? Haha, eerder 7 tot 19 :').
Ik ben sinds kort transportplanner en moet dus wel zeggen dat ik afwisseling heb: telefoon, véél telefoon, chauffeurs, loodscontact en dat het werk in de computer zelf ook veelzijdig is. Veel verschillende programma's die elkaar aanvullen en dus afwisselend gebruikt worden. Als ik bij wijze van cijfertjes in een excelsheetje moet gaan invoeren, ben ik na 5 minuten al aan het kijken welke vogeltjes er buiten vliegen. In de middagpauze gaan we altijd even een half uurtje wandelen, ik rook, dus ben nog een aantal keer eventjes weg en daarbij is de schone dameswc ook nog een stukje lopen. Als ik mijn best doe, kom ik zelfs met zo'n lange kantoorbaan gewoon aan de 15.000 stappen per dag.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 19:35

Niet iedereen heeft nou eenmaal dezelfde eigenschappen.
Ik weet ook niet hoe een hoefsmid het volhoudt om 12 paarden per dag te doen en hoe een verpleger het vol houdt om mensen schoon te poetsen zeg maar.

Zelf zit ik vrijwel non-stop te schrijven of te analyseren en heb daar geen moeite mee, ook niet als ik een keer savonds nog meer moet doen.

Ik moet altijd een beetje glimlachen als mensen vragen of het niet vermoeiend is om in mijn eentje naar NL te rijden met de auto (7 uur). Dat is voor mij minder intensieve concentratie dan mijn dagelijkse baan.

Kijk naar je eigen kwaliteiten en zwakke eigenschappen en zoek iets passend :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 19:46

Ik wandel voor, tussendoor en na het werk. Daarnaast wissel ik geconcentreerd computerwerk af met meetings. 8 uur per dag achter een scherm kost me geen moeite op die manier.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:36

Ik denk eerlijk gezegd dat niemand dat kan, 8 uur achter elkaar. Ik heb een sta-zit bureau en ik maak idd zeer regelmatig even een wandeltje naar een collega, koffie apparaat en tussen de middag een half uurtje buiten.
Prima te doen, maar ik wissel wel veel met staan en zitten achter mijn bureau.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:37

Er zit uiteraard altijd een verplichte lunchpauze in, dat lijkt me helder. Maar het gebeurd vaak zat dat ik om 8 uur start en om 12:30 denk, oh verhip is het al zo laat.
Als mijn eventuele meetings (niet zo veel) geen *ping* zeggen van te voren dan mis ik ze soms omdat ik gewoon niet op de klok kijk.

Echter is niet iedere dag gelijk. Er zijn ook projecten waarbij ik ieder uur wel even op sta, uit het raam kijk of zo en weet verder ga.

Toen ik nog op het lab werkte zat ik soms 10 uur aan stuk in een donkere microscoop kamer of uren lang dingetjes onder de microskoop met pincetjes uit elkaar te halen.

Ieder zijn ding. Gelukkig is niet iedere baan hetzelfde.

Ik vind les geven ontzettend leuk, maar als ik dat de hele dag zou moeten doen en ook nog iedere dag dan kun je me na 2 weken opvegen en in therapie zetten omdat ik mijn eigen stem ben gaan haten. Respect voor mensen die dat wel kunnen : :D
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 28-06-22 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 20:42

Bedankt, ik zie het al. De meeste mensen kunnen het probleemloos. Ik denk ook wel dat het de leeftijd is hoor. Ik merk dat ik ook meer last heb van switchen tussen taken en tussen postvakken. Dan zit ik opeens weer van alles door elkaar te doen. Structuur ontbreekt een beetje. Naja, als het echt lastig wordt kan ik wel (deels) stoppen met werken maar daar ben ik nog niet aan toe.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:46

Nee, niet de meeste mensen, de mensen die gericht op de titel van je topic reageren.
Er zijn legio mensen die nog geen 2 uur zouden volhouden.
Als ik jou was zou ik het ter sprake brengen en kijken hoe je het werk zo kan inrichten dat het voor jou beter past.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 28-06-22 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:46

mysa schreef:
Bedankt, ik zie het al. De meeste mensen kunnen het probleemloos. Ik denk ook wel dat het de leeftijd is hoor. Ik merk dat ik ook meer last heb van switchen tussen taken en tussen postvakken. Dan zit ik opeens weer van alles door elkaar te doen. Structuur ontbreekt een beetje. Naja, als het echt lastig wordt kan ik wel (deels) stoppen met werken maar daar ben ik nog niet aan toe.

Dat alles door elkaar doen heb ik ook wel.
Probeer daarom wel een takenlijstje bij te houden, met labels en een datum waarop het af moet. En vaak check ik in de ochtend m’n mail, vul ik m’n lijstje aan en bepaal ik wat ik die dag doe.
Maar soms loopt het dan alsnog door elkaar :=
Probeer wel veel pauze te nemen. Als ik een grote taak heb afgerond, even thee halen of naar de wc ofzo. Tegen de vierkante ogen :=

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:49

Ik werk 9 uur per dag achter een computer. Al mijn collega’s doen dat ook ( niet allemaal 36 uur per week ). In eerdere banen werkte ik zo 40 tot 60 uur per week.

Het is niet zo dat ik de hele dag hetzelfde doe.

Het is mail checken, dossiers afhandelen, telefoondienst, weer mail behandelen, meetings etc…

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 14:34

Ik heb er geen moeite mee, op kantoor is het regelmatig babbeltjes met collega's, bij thuis werken geniet ik van de tijd dat ik geconcentreerd kan werken en zou ik eigenlijk de dag achter de laptop nog wel door willen trekken. :=
Ik denk dat het van persoon tot persoon verschilt, en het ook gewenning is.
Leeftijd misschien ook wel, maar volgens mij zijn wij wel van dezelfde leeftijd. Maar ik zit al heel wat jaartjes fulltime achter een beeldscherm. Met mijn leeftijd heb ik meer last tegenwoordig van mijn onregelmatige diensten. :))