Afgelopen jaar ben ik begonnen met de bachelor Pedagogische Wetenschappen in Groningen.
Na de havo heb ik hbo Ergotherapie gedaan omdat ik niet wist wat ik wilde doen en mijn keuze beperkt was omdat ik wiskunde had laten vallen

Goed, hbo diploma gehaald, tijdens de opleiding stages gelopen met kinderen en dat vond ik toch wel erg leuk! Zelfs getwijfeld of ik niet voor de klas wilde

Vervolgens 2 jaar voor een ergotherapiepraktijk gewerkt met kinderen van 4-12, in de praktijk en ik kwam ook op regulier en speciaal basisonderwijs op locatie voor behandeling/observatie.
Dus van alles gezien in mijn werk, maar ik merkte dat ik opvoeding en gedrag toch wel erg leuk vond (en stiekem geen zin had om al 'het werkende leven' te leiden

Zodoende weer een studie gestart en ik ben heel blij met mijn keuze!

Maar....
Wat wil ik hier nu precies mee gaan doen? De interesse in de studie kwam onder andere doordat ik met een orthopedagoog had meegelopen tijdens mijn eindstage. Dat vond ik super interessant omdat het voor mijn gevoel net dat beetje meer was, waar ergotherapie wat algemener is. Zij hield zich oa bezig met hechtingsproblematiek, gedragsproblemen, executieve functies en was ook cognitief gedragstherapeut.
Nu heb ik heel veel brede vakken gehad in mijn eerste jaar, en halverwege het 2de jaar moeten we een richting kiezen: orthopedagogiek of onderwijswetenschappen.
Ik was dus eerst overtuigd van orthopedagogiek, maar de twijfels beginnen te komen

Daarom ben ik wel benieuwd naar Bokkers die een baan/opleiding hebben in de pedagogiek en waar ze zich dan mee bezig houden.
Ik ben heel erg geïnteresseerd in ontwikkeling van het jonge kind (peuter/kleuterleeftijd), cognitieve/sociaal emotionele ontwikkeling, spelen/spelontwikkeling en hoe dat stimuleren.
Stromingen zoals Reggio en Montessori vind ik ook super interessant.
In mijn vorige werk vond ik het heel leuk om te observeren (vaak in een klas) en vervolgens te adviseren aan leerkrachten/intern begeleiders/ouders. Wat ik minder leuk vond was dat het grootste deel van mijn werk uit echte behandeling bestond. Ik ben wat introvert dus dit vond ik vrij intensief, ook omdat ik vanwege de setting (eerstelijns praktijk) kinderen met ouders zag.
Maar als ik bijvoorbeeld een observatie had gehad en daar een verslag van uit moest werken, vond ik dat heerlijk. Laat mij maar schrijven, redeneren en mijn bevindingen delen. Ik kreeg ook vaak complimenten over mijn heldere verslagen van ouders en leerkrachten

Dit neigt voor mijn gevoel dus ook wat meer naar onderwijswetenschappen; hoe leren mensen, wat zijn effectieve methodes, hoe verbeter/innoveer je het onderwijs/kinderopvang, je bezighouden met beleid etcetera... Lastig dus!
In het kort wil ik in mijn toekomstige werk:
-observeren/testen & adviseren (aan scholen/leerkrachten/ouders)
-niet hoofdzakelijk behandelen, maar ook een adviserende/andere rol
- mij bezig houden met jonge kinderen, ik neig meer naar de onderwijssetting maar bij ouders thuis kan natuurlijk ook bij een opvoedkundig probleem
-focus op stimuleren van de ontwikkeling op verschillende gebieden
- 'expert' worden op een bepaald gebied op de lange termijn (bijv expert kleuteronderwijs, spelontwikkeling)
Dus, als er Bokkers zijn die 'iets' met pedagogiek doen en dat willen delen of ideeën bij mijn verhaal hebben, ik hoor het heel graag