Bokkers met een opleiding/baan in de pedagogiek?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Lois_

Bokkers met een opleiding/baan in de pedagogiek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-22 22:17

:wave:

Afgelopen jaar ben ik begonnen met de bachelor Pedagogische Wetenschappen in Groningen.
Na de havo heb ik hbo Ergotherapie gedaan omdat ik niet wist wat ik wilde doen en mijn keuze beperkt was omdat ik wiskunde had laten vallen :+
Goed, hbo diploma gehaald, tijdens de opleiding stages gelopen met kinderen en dat vond ik toch wel erg leuk! Zelfs getwijfeld of ik niet voor de klas wilde :Y)
Vervolgens 2 jaar voor een ergotherapiepraktijk gewerkt met kinderen van 4-12, in de praktijk en ik kwam ook op regulier en speciaal basisonderwijs op locatie voor behandeling/observatie.
Dus van alles gezien in mijn werk, maar ik merkte dat ik opvoeding en gedrag toch wel erg leuk vond (en stiekem geen zin had om al 'het werkende leven' te leiden :') )
Zodoende weer een studie gestart en ik ben heel blij met mijn keuze! *\o/*

Maar....

Wat wil ik hier nu precies mee gaan doen? De interesse in de studie kwam onder andere doordat ik met een orthopedagoog had meegelopen tijdens mijn eindstage. Dat vond ik super interessant omdat het voor mijn gevoel net dat beetje meer was, waar ergotherapie wat algemener is. Zij hield zich oa bezig met hechtingsproblematiek, gedragsproblemen, executieve functies en was ook cognitief gedragstherapeut.

Nu heb ik heel veel brede vakken gehad in mijn eerste jaar, en halverwege het 2de jaar moeten we een richting kiezen: orthopedagogiek of onderwijswetenschappen.
Ik was dus eerst overtuigd van orthopedagogiek, maar de twijfels beginnen te komen := Ook met het oog op de master die ik daarna dan zou doen.
Daarom ben ik wel benieuwd naar Bokkers die een baan/opleiding hebben in de pedagogiek en waar ze zich dan mee bezig houden.

Ik ben heel erg geïnteresseerd in ontwikkeling van het jonge kind (peuter/kleuterleeftijd), cognitieve/sociaal emotionele ontwikkeling, spelen/spelontwikkeling en hoe dat stimuleren.
Stromingen zoals Reggio en Montessori vind ik ook super interessant.
In mijn vorige werk vond ik het heel leuk om te observeren (vaak in een klas) en vervolgens te adviseren aan leerkrachten/intern begeleiders/ouders. Wat ik minder leuk vond was dat het grootste deel van mijn werk uit echte behandeling bestond. Ik ben wat introvert dus dit vond ik vrij intensief, ook omdat ik vanwege de setting (eerstelijns praktijk) kinderen met ouders zag.
Maar als ik bijvoorbeeld een observatie had gehad en daar een verslag van uit moest werken, vond ik dat heerlijk. Laat mij maar schrijven, redeneren en mijn bevindingen delen. Ik kreeg ook vaak complimenten over mijn heldere verslagen van ouders en leerkrachten :D
Dit neigt voor mijn gevoel dus ook wat meer naar onderwijswetenschappen; hoe leren mensen, wat zijn effectieve methodes, hoe verbeter/innoveer je het onderwijs/kinderopvang, je bezighouden met beleid etcetera... Lastig dus!

In het kort wil ik in mijn toekomstige werk:
-observeren/testen & adviseren (aan scholen/leerkrachten/ouders)
-niet hoofdzakelijk behandelen, maar ook een adviserende/andere rol
- mij bezig houden met jonge kinderen, ik neig meer naar de onderwijssetting maar bij ouders thuis kan natuurlijk ook bij een opvoedkundig probleem
-focus op stimuleren van de ontwikkeling op verschillende gebieden
- 'expert' worden op een bepaald gebied op de lange termijn (bijv expert kleuteronderwijs, spelontwikkeling)

Dus, als er Bokkers zijn die 'iets' met pedagogiek doen en dat willen delen of ideeën bij mijn verhaal hebben, ik hoor het heel graag *\o/*

Autumnn

Re: Bokkers met een opleiding/baan in de pedagogiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 22:35

Geen pedagogische achtergrond maar wel ervaring in de kinderopvang.
Heb je wel eens gekeken naar de functie van pedagogisch coach?
Alles wat jij leuk lijkt, komt hierin terug :)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 22:52

Ik heb dezelfde studie gedaan en sta op dit moment zelf voor de klas en voer diagnostiek uit op de school..

Ik denk dat met wat jij leuk vindt om te doen orthopedagogiek beter past dan onderwijs wetenschappen..
Als orthopedagoog kun je verschillende taken hebben afhankelijk van je functie.. observaties doen ed horen daar zeker ook bij..

Bij onderwijswetenschappen gaat het veel over de inhoud van t onderwijs en ga je bijvoorbeeld voor cito werken ofzo.. je bent dan ook bezig met een stukje beleid en visie.. en minder echt in de praktijk in de klassen is mijn beleving..

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-22 13:00

Autumnn schreef:

Ik heb de term wel eens gehoord maar geen idee wat het echt is. Ik ga er wat over opzoeken, dankjewel! :j

Licor schreef:
Ik heb dezelfde studie gedaan en sta op dit moment zelf voor de klas en voer diagnostiek uit op de school..

Ik denk dat met wat jij leuk vindt om te doen orthopedagogiek beter past dan onderwijs wetenschappen..
Als orthopedagoog kun je verschillende taken hebben afhankelijk van je functie.. observaties doen ed horen daar zeker ook bij..

Bij onderwijswetenschappen gaat het veel over de inhoud van t onderwijs en ga je bijvoorbeeld voor cito werken ofzo.. je bent dan ook bezig met een stukje beleid en visie.. en minder echt in de praktijk in de klassen is mijn beleving..

Ja dat is ook mijn twijfel, ik denk idd dat je met onderwijswetenschappen meer achter de schermen zit...
Wat voor diagnostiek doe jij?

loekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 13:04

Kan je bij onderwijswetenschappen je diagnostiek aantekening halen?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 18:21

_Lois_ schreef:
Autumnn schreef:

Ik heb de term wel eens gehoord maar geen idee wat het echt is. Ik ga er wat over opzoeken, dankjewel! :j

Licor schreef:

Ja dat is ook mijn twijfel, ik denk idd dat je met onderwijswetenschappen meer achter de schermen zit...
Wat voor diagnostiek doe jij?

Voornamelijk intelligentie onderzoek.. ik werk op een NT2 school

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 19:03

Als ik het zo lees zou ik bij Orthopedagogiek blijven! Juist als je geïnteresseerd bent in het individuele kind. Eigenlijk voldoen al die punten die je noemt aan functie van orthopedagoog, of je behandelingen uitvoert is ook erg afhankelijk van de setting. Ik werk als orthopedagoog in het speciaal onderwijs en daar geven wij ook geen behandelingen.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 20:15

Ik ben een student onderwijswetenschappen, inmiddels bijna derdejaars. Ik ga volgend jaar wat vakken in de richting van pedagogiek doen.

Ik zou heel graag het onderwijs willen aanpakken voor kinderen met een (taal)stoornis. Hier past onderwijswetenschappen goed bij, maar voor de omgang met deze kinderen heb ik een stukje pedagogiek nodig (en diagnostiek). Vandaar de combi, wat mij ontzettend leuk lijkt en waar ik ook ruimte voor krijg binnen mijn bachelor!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 20:19

Doppers schreef:
Als ik het zo lees zou ik bij Orthopedagogiek blijven! Juist als je geïnteresseerd bent in het individuele kind. Eigenlijk voldoen al die punten die je noemt aan functie van orthopedagoog, of je behandelingen uitvoert is ook erg afhankelijk van de setting. Ik werk als orthopedagoog in het speciaal onderwijs en daar geven wij ook geen behandelingen.

Deze volgens mij past het meeste bij wat je wil.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 20:40

Ik zou ook orthopedagogiek blijven studeren. Dan kun je echt met kinderen op school, in de thuissituatie of in je eigen praktijk aan de slag.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-22 16:34

Bedankt voor de reacties :D
Zijn er ook bokkers die gedragswetenschapper zijn? Het is me niet helemaal duidelijk waarin dat verschilt van orthopedagogiek.

loekie schreef:
Kan je bij onderwijswetenschappen je diagnostiek aantekening halen?

Niet dat ik weet, wel in de master orthopedagogiek.

Doppers schreef:

Leuk om te horen dat je orthopedagoog bent! Waar bestaat jouw functie dan uit ipv behandeling? :)

Binkie_Eline schreef:
Ik ben een student onderwijswetenschappen, inmiddels bijna derdejaars. Ik ga volgend jaar wat vakken in de richting van pedagogiek doen.

Ik zou heel graag het onderwijs willen aanpakken voor kinderen met een (taal)stoornis. Hier past onderwijswetenschappen goed bij, maar voor de omgang met deze kinderen heb ik een stukje pedagogiek nodig (en diagnostiek). Vandaar de combi, wat mij ontzettend leuk lijkt en waar ik ook ruimte voor krijg binnen mijn bachelor!

Wat leuk, jij doet dus echt de bachelor onderwijswetenschappen? Weet je al welke master je wil doen?

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 17:37

Gedragswetenschapper verschilt qua functie niet van een orthopedagoog. Het ligt er soms net aan hoe het genoemd wordt.

Ipv behandelen begeleid ik wel individuele leerlingen, door bijvoorbeeld gesprekjes te voeren met ze, psycho-educatie te geven, uit te tekenen wat er in hun hoofd zit, et cetera. Verder ligt de focus op op “oplossen” van hulpvragen van leerkrachten. Dat kan meer coachen van leerkrachten betekenen, maar ook diagnostisch onderzoek (ook veel observeren) bij leerling. Daarnaast ook best wat computer werk met beoordelen van dossiers, ontwikkelingsperspectieven schrijven, TLV’s aanvragen. Daarnaast zijn wij ook achtervang bij een escalatie. Heel divers werk dus!

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 18:41

Op dit moment neig ik nog naar de master onderwijswetenschappen, maar aangezien ik sowieso een extra jaar ga studeren ben ik nog aan t kijken of dat is wat ik wil. Een master orthopedagogiek is namelijk ook misschien wel leuk! Maar nog 2 jaar om daar echt over na te denken gelukkig!

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 19:08

Je zou ook kunnen kijken bij welke bedrijven je zou willen werken en dan vragen welke achtergrond de mensen hebben die het werk doen dat jij wilt doen. Ik werk zelf bij een onderwijskundig adviesbureau, met name in het mbo. Daar zitten wel onderwijskundigen, maar minder orthopedagogen. Het is dus ook veel meer gericht op het adviseren van de onderwijsopzet en systemen en niet op individuele leerlingen

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 19:28

Het is een beetje afhankelijk per organisatie of het gedragswetenschapper of orthopedagoog genoemd wordt.. de precieze invulling van je taken verschilt ook een beetje per organisatie..

Zelf heb ik wel het idee dat in de functie gedragswetenschapper je vooral een team aan stuurt en supervisie houdt op het proces van behandeling/begeleiding (die twee worden ook door elkaar gehaald en welk naampje t heeft ligt ook vaak aan waar de geldstroom vandaan komt).. en je in de functie orthopedagoog meer zelf uitvoerend bezig bent in de behandeling..

Orthopedagoog leidt meer richting orthopedagoog generalist en gedragswetenschapper meer naar GZ-psycholoog..

Maar uiteindelijk is het allemaal niet zo zwart-wit als het hier staat en loopt het allemaal een beetje door elkaar heen in de praktijk..

loekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:05

De term gedragswetenschapper wordt vaak gebruikt als overstijgende term voor zowel orthopedagogen en psychologen.

Met wat jij wilt zou ik gaan voor orthopedagogiek en je richten op diagnostiek, advisering en begeleiding. Er zijn veel banen zonder individuele behandeling.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:45

Ik werk als orthopedagoog (functie wordt gedragswetenschapper genoemd) in de gehandicaptenzorg. Diagnostiek, observaties en voornamelijk mediërende behandeling (enkeling directe behandeling). Ontwikkeling van het jonge kind komt vaak aan bod, gezien de emotionele ontwikkeling en cognitief functioneren. Daarnaast komen gedragsproblemen regelmatig voor, maar ook andere aspecten wat bepaald gedrag kan verklaren zoals hechtingsproblematiek en ASS.

Ik weet niet waar je woont, maar stuur gerust een pb als je eens met deze sector wil kennismaken! Ik ben bevooroordeeld, maar een leuker vak is er niet ;)

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-22 12:29

Bedankt voor de reacties weer :)

Doppers schreef:
Gedragswetenschapper verschilt qua functie niet van een orthopedagoog. Het ligt er soms net aan hoe het genoemd wordt.

Ipv behandelen begeleid ik wel individuele leerlingen, door bijvoorbeeld gesprekjes te voeren met ze, psycho-educatie te geven, uit te tekenen wat er in hun hoofd zit, et cetera. Verder ligt de focus op op “oplossen” van hulpvragen van leerkrachten. Dat kan meer coachen van leerkrachten betekenen, maar ook diagnostisch onderzoek (ook veel observeren) bij leerling. Daarnaast ook best wat computer werk met beoordelen van dossiers, ontwikkelingsperspectieven schrijven, TLV’s aanvragen. Daarnaast zijn wij ook achtervang bij een escalatie. Heel divers werk dus!

Leuk, klinkt zeker divers ja!

Licor schreef:
Het is een beetje afhankelijk per organisatie of het gedragswetenschapper of orthopedagoog genoemd wordt.. de precieze invulling van je taken verschilt ook een beetje per organisatie..

Zelf heb ik wel het idee dat in de functie gedragswetenschapper je vooral een team aan stuurt en supervisie houdt op het proces van behandeling/begeleiding (die twee worden ook door elkaar gehaald en welk naampje t heeft ligt ook vaak aan waar de geldstroom vandaan komt).. en je in de functie orthopedagoog meer zelf uitvoerend bezig bent in de behandeling..

Orthopedagoog leidt meer richting orthopedagoog generalist en gedragswetenschapper meer naar GZ-psycholoog..

Maar uiteindelijk is het allemaal niet zo zwart-wit als het hier staat en loopt het allemaal een beetje door elkaar heen in de praktijk..

Ah oke, ja als ik soms een vacaturetekst lees lijkt het nogal door elkaar gebruikt te worden qua term.

LienC schreef:
Ik werk als orthopedagoog (functie wordt gedragswetenschapper genoemd) in de gehandicaptenzorg. Diagnostiek, observaties en voornamelijk mediërende behandeling (enkeling directe behandeling). Ontwikkeling van het jonge kind komt vaak aan bod, gezien de emotionele ontwikkeling en cognitief functioneren. Daarnaast komen gedragsproblemen regelmatig voor, maar ook andere aspecten wat bepaald gedrag kan verklaren zoals hechtingsproblematiek en ASS.

Ik weet niet waar je woont, maar stuur gerust een pb als je eens met deze sector wil kennismaken! Ik ben bevooroordeeld, maar een leuker vak is er niet ;)

Klinkt erg interessant, bedankt voor het aanbod :D