Hbo niveau aantonen, propedeuse ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Muze

Hbo niveau aantonen, propedeuse ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-22 21:44

Ik zie bij veel vacatures de tekst : “ HBO werk en denkniveau”, soms zonder verder gewenste opleiding.
Nu heb ik geen hbo opleiding maar wel het denk niveau, echter is dit in mijn specifieke geval wat lastig aan te tonen ( ik wil hier verder ook niet al te diep op ingaan)..
Nu ambieer ik niet ( gelijk) een complete hbo bachelor maar is wellicht een propedeuse dan een idee?
Daarmee toon je naar mijn mening dan toch in elk geval het gewenste niveau aan, en eventueel kan ik later nog verder studeren..?
Ook zie ik wel bij onder andere LOI korte hbo programma’s, die vanzelfsprekend geen echte opleiding zijn maar mogelijk wel interessant als “ meetlat..

Bokkers die hier ervaring mee hebben?

LuffB

Re: Hbo niveau aantonen, propedeuse ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 21:52

Hi Muze,

Wegens verschillende redenen heb ik nooit HBO opleidingen gedaan, maar doe ik ondertussen wel werk waar dit wel voor gevraagd wordt.
Afhankelijk van het type werk waarvoor je solliciteert kan je best zonder HBO diploma aan de slag. Belangrijk is om dan vooral in je sollicitatie brief toe te lichten waarom je wel het werk en denk niveau hebt, zeker gericht op het vakgebied. Denk dan ook aan de toon in je brief, gebruik van bepaalde woorden en zinsopbouw. Dat wil ook al veel vertellen over iemand.

Daarnaast is er veel drukte op de arbeidsmarkt (meer werkgevers dan werknemers) dus als jij reageert met een goede sollicitatiebrief zullen mensen je al snel het voordeel van de twijfel geven en ook kennis met je willen maken. Daar kan je dan evt nog meer toelichten waarom je denkt dat je ondanks geen diploma wel op dat niveau kan werken.

Succes!

Kentucky van Equi Center
Yes we Ken

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 21:54

Heb je toevallig op andere vlakken al ervaring met HBO werk- en denkniveau? Bijvoorbeeld door bepaalde baantjes, specifiek vrijwilligerswerk wat HBOwaardig is etc?

Niets is zo troostend voor de ziel als galopperen in de zon - Kristin Hannah
De kookaburra (Dacelo novaeguineae), ook bekend als lachvogel, is een ijsvogelsoort.
Never ever underestimate the importance of having fun <3

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 21:55

Precies wat LuffB zegt. Als werkgever ben ik ook op zoek naar een werknemer. In de vacature vragen wij om goede communicativevaardigheden, zowel in spraak als schrift. Als ik zie wat ik ontvang aan berichten….

De toon van een brief is zeker al een indicatie op welk niveau iemand zit, voor ik zou een propedeuse niets toevoegen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 22:20

Lithya schreef:
Precies wat LuffB zegt. Als werkgever ben ik ook op zoek naar een werknemer. In de vacature vragen wij om goede communicativevaardigheden, zowel in spraak als schrift. Als ik zie wat ik ontvang aan berichten….

De toon van een brief is zeker al een indicatie op welk niveau iemand zit, voor ik zou een propedeuse niets toevoegen.

Voor mij ook niet. Het roept bij mij als werkgever eerder de vraag op waarom je het niet hebt afgemaakt.
Wat hierboven al gezegd wordt, ik denk dat je zelf prima kan inschatten of je op hbo werk- en denkniveau functioneert. Ik lees het altijd meer als “serieus met je werk om kunnen gaan, verantwoordelijkheidsgevoel hebben en een normale herseninhoud :+
In deze arbeidsmarkt zou ik me er trouwens helemaal niet te druk om maken :+

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-22 19:53

Nouja, ik maak me er wel een klein beetje zorgen om.
Maar dat heeft een andere reden waar ik niet al te diep op in wil gaan openbaar.
Daarom dacht ik dus aan iets dat tastbaar is op mijn cv, ik zie ook dat de LOI onder andere korte “ hbo programma’s “ aanbiedt. Vanzelfsprekend is dit geen echte studie, maar wellicht maakt dit wel net iets meer duidelijk op mijn cv.

https://suusequus.nl

Holistisch ( massage) therapeut voor ieder paard
Sportmassage, lymfedrainage, myofasciale release, acupressuur, reiki….

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 19:58

Iemand die een LOI studie op z'n CV heeft staan, nodig ik nu net níet uit voor een gesprek.
Zal best mijn persoonlijke vooroordeel zijn, maar ik zie liever op een CV werkervaring op HBO niveau bij een andere werkgever staan. Zegt mij véél meer - als dat tenminste een paar jaar geweest is, en niet 2-3 maanden :)) .

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:11

Kijk eens naar een associate degree

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:26

Ik heb alleen een MBO diploma.
In mijn huidige functie werd gevraagd om HBO denk en werk niveau.

Ik ben er gewoon om aangenomen.
En ik denk eerlijk gezegd dat je in deze tijd helemaal niet bang hoeft te zijn dat ze je laten lopen op een papiertje.
Als jij wel de werkervaring hebt.
In deze tijd zitten de werkgevers echt te springen om personeel.
Zij kunnen nu niet te kieskeurig zijn.

Gewoon een goede brief schrijven.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:30

In principe is het zo dat HBO werk en denk niveau in een vacature wordt gezet omdat we weten dat bij bepaalde sectoren dat papiertje helemaal niet belangrijk is en die beroepsgroep nooit echt schoolbank types zijn. Je hoeft het dus niet te bewijzen, dat komt in het gesprek vanzelf naar voren.

Gewoon solliciteren en ga uit van je kwaliteiten!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 23:35

Gewoon proberen idd :j Mijn ervaring is dat als HBO geen harde eis is, ze nooit en te nimmer naar je papiertjes en diploma’s kijken. Maar vooral of je “hbo waardig” overkomt.
Maar verder kun je hbo werk- en denkniveau prima in een gesprek of motivatiebrief laten zien :j

Ik ben recruiter geweest in een MBO-sector, en die mensen kunnen ( heel generaliserend gezegd) vaak al niet een brief schrijven op het “niveau” van je openingspost qua spelfouten, interpunctie en woordgebruik.

Dus gebruik je welbespraaktheid en als je uitgenodigd wordt trek je nette kleding aan en kom je op tijd (was bij ons verre allemaal vanzelfsprekend :+ ) en dan kom je al een heel end hoor :D

Ik heb het grvoel, dat omdat het door je achtergrond niet gelukt is, het voor jou groter is dan de meeste werkgevers :j

Wat mij wel hielp, was dat toen ik een carrière switch maakte ik een (HBO) deeltijd opleiding in mijn geambieerde sector (marketing) ben gaan doen, en vanwege mijn studie heel snel een baan in die sector gevonden heb :j

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 23:46

Een propedeuse toont niet echt het niveau aan.
Het laat alleen zien dat iemand het eerste jaar heeft gedaan (van vier), wat meestal de meer generieke vakken omvat.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-22 07:05

Dank jullie. Stof tot nadenken. Ik wil absoluut niet overkomen als iemand die een opleiding/ cursus niet afmaakt, en ik begrijp wel dat jullie dat aangeven.
Het zou mij inderdaad gaan om werk in een andere sector waarbij ik uiteraard ook helemaal open sta voor een “ normale “ hbo opleiding. Of een associate degree bijvoorbeeld.

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 08:49

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 08:52

Je hebt ook assessments waarbij je niveau getest wordt. Als je echt je niveau wil aantonen is dat misschien iets om naar te kijken

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 09:09

Wat ook helpt is op basis van de vacature bellen (als er een telefoonnummer bij staat), en dan in het gesprek vragen hoe je de eis van hbo moet interpreteren. En verder nog een paar vragen klaar hebben, waar je ook naar benieuwd bent. Grote kans dat als dat een prettig gesprek is, ze al direct zien dat je communicatief bent. En dat is vaak veel belangrijker dan een papiertje van een cursus op hbo niveau.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 10:11

Gewoon solliciteren, niet teveel overdenken. Je voelt vaak zelf wel aan of je geschikt bent voor een bepaalde functie op basis van de werkzaamheden en de eisen, en wat anderen al zeggen: uit de rest van de sollicitatie kun je vaak al opmaken op wat voor niveau iemand opereert. Er staat immers niet 'hbo diploma is een vereiste,' maar 'hbo werk- en denkniveau,' whatever that may be. :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 10:26

Mijn huidige baan heb ik doordat ik gebeld ben door een uitzendbureau waar ik eerder op een andere functie had gesolliciteerd. Met een flut reden afgewezen, maar hierdoor stond ik wel in hun systeem.
De vacature gaf aan HBO niveau. Heb ik niet ( als in geen opleiding / diploma op dat niveau ), toch wilde ze mij op gesprek hebben en na nog selectie procedure mocht ik aan het werk. Inmiddels heb ik een contract bij het bedrijf zelf…
Dus wat ik hiermee zeggen wil: “ Ga ervoor!”

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 11:48

Ineke2 schreef:
Mijn huidige baan heb ik doordat ik gebeld ben door een uitzendbureau waar ik eerder op een andere functie had gesolliciteerd. Met een flut reden afgewezen, maar hierdoor stond ik wel in hun systeem.
De vacature gaf aan HBO niveau. Heb ik niet ( als in geen opleiding / diploma op dat niveau ), toch wilde ze mij op gesprek hebben en na nog selectie procedure mocht ik aan het werk. Inmiddels heb ik een contract bij het bedrijf zelf…
Dus wat ik hiermee zeggen wil: “ Ga ervoor!”

Zo heb ik ooit gehad dat ik solliciteerde via een standaard formulier bij het uitzendbureau. Natuurlijk werd ik toen afgewezen. In zn standaard formulier kan je niet echt laten zien wie je bent en wat je niveau is.
Toen heb ik een brief geschreven naar het bedrijf dat ik het jammer vond dat ze mij lieten lopen op basis van een standaard formulier. En geschreven waarom ik dacht wel geschikt te zijn.
Ik werd de volgende dag al gebeld voor een telefonisch sollicitatie gesprek. 2 dagen erna op kantoor op gesprek en een assessment gehad. Uur nadat ik thuis was werd ik gebeld dat ik aangenomen was.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 14:03

Muze schreef:
Dank jullie. Stof tot nadenken. Ik wil absoluut niet overkomen als iemand die een opleiding/ cursus niet afmaakt, en ik begrijp wel dat jullie dat aangeven.
Het zou mij inderdaad gaan om werk in een andere sector waarbij ik uiteraard ook helemaal open sta voor een “ normale “ hbo opleiding. Of een associate degree bijvoorbeeld.

Ik deed een deeltijd opleiding op de HVA en dat was wel heel chill. 1 dag in de week onderwijs, geen stages. dus makkelijk te combineren.
Voor mij was het grote voordeel dus, dat ik als student communicatie kon solliciteren op communicatiefuncties, waar ik verder qua achtergrond helemaal geen raakvlakken meehad. Heb de studie niet afgemaakt na mijn propedeuse (deed er ook nog een universitaire studie naast :o Daarmee verder gegaan). Maar het was wel een goede ingang.

Toen ik op een uitzend/detacheringsbureau werkte schaalden wij mensen met een HBO-prop wel in op HBO-salaris overigens (ook als ze hetzelfde werk deden als MBo'ers). Dus dat kan ook nog een overweging zijn.

Dat gezegd hebbende. Voor HBO werk- en denkniveau kijken ze vooral naar hoe je overkomt. Anders hadden ze wel gezegd "in het bezit van een HBO diploma :j " .

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 14:08

Ibbel schreef:
Iemand die een LOI studie op z'n CV heeft staan, nodig ik nu net níet uit voor een gesprek.
Zal best mijn persoonlijke vooroordeel zijn, maar ik zie liever op een CV werkervaring op HBO niveau bij een andere werkgever staan. Zegt mij véél meer - als dat tenminste een paar jaar geweest is, en niet 2-3 maanden :)) .

Iemand die een Bachelor van de LOI heeft gedaan, heeft dat vaak naast zij/haar werk gedaan. Daar moet je een ontzettend doorzettingsvermogen voor hebben.
Zo iemand wil ik wel hebben.
LOI moet gewoon voldoen aan de standaarden.

Kort HBO is vaak ( wel even goed kijken ) een associates degree. Daar is niets mis mee.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-22 14:30

Ik heb ( nog niet zoveel) hbo werkervaring. Wil er niet teveel over uitwijden. Maar ik weet wel dat ik het niveau aankan, maar wilde het met name tastbaar maken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 15:09

Ibbel schreef:

Dat is wel een groot vooroordeel. Iemand die kiest voor de LOI of een andere laat juist zien doorzettingsvermogen te hebben bijvoorbeeld. Vaak wordt dit naast werk en gezin gedaan en zegt eerder iets positiefs over iemand, dan anders.

Bij de officiële HBO opleidingen moeten mensen ook gewoon aan alles voldoen, zoals bij elke HBO opleiding.

MBO zelfde verhaal......

Heel veel mensen beginnen aan LOI, NHA of een andere, maar maken het niet af. Wie dat wel afmaken zijn juist mensen die je wel wilt.

Daarnaast lees je hopelijk een heel CV en kijk je of de studie aansluit op de werkervaring.

TS, ik zou vooral goed naar mn CV kijken. Het is belangrijk WAT er in staat, maar ook HOE.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 15:15

Muze schreef:
Ik heb ( nog niet zoveel) hbo werkervaring. Wil er niet teveel over uitwijden. Maar ik weet wel dat ik het niveau aankan, maar wilde het met name tastbaar maken.

Als je onder woorden weet te brengen wáárom je het aankunt ben je al een heel eind. 'Ik functioneer op HBO niveau, dat blijkt uit .... (vul maar in)'.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 16:13

Citaat:
Dat is wel een groot vooroordeel. Iemand die kiest voor de LOI of een andere laat juist zien doorzettingsvermogen te hebben bijvoorbeeld. Vaak wordt dit naast werk en gezin gedaan en zegt eerder iets positiefs over iemand, dan anders.

Bij de officiële HBO opleidingen moeten mensen ook gewoon aan alles voldoen, zoals bij elke HBO opleiding.

Helaas moet ik zeggen dat dit vooroordeel in veel gevallen wel klopt.
De trainees/stagiaires kennen de theorie goed, maar missen vaak de juiste toepassing en de dynamiek van de praktijk.
Dat heeft volgens mij ook te maken met de instelling, die graag showt met een hoog slagingspercentage. Leren doe je niet alleen in een boek, het gaat om zelfreflectie, feedback, praktijkervaring en sociale vaardigheden.
Een thuisstudie is een goede aanvulling, maar geen vervanging voor een opleiding.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.