Arbeidsvoorwaarden gesprek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Roquen

Arbeidsvoorwaarden gesprek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-22 18:03

Ik heb een baan aangeboden gekregen, en als we er morgen tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek uitkomen begin ik in augustus! *\o/*

Super leuk! Maar ik heb dus nog nooit een arbeidsvoorwaardengesprek gehad. Talloze baantjes gehad, maar altijd met dit is wat we je betalen. (Okee, misschien ben ik ook nooit zo brutaal geweest om te zeggen wat ik dan wil verdienen.)

In de huidige tijd, waarin alles duurder wordt wil ik nu toch wel een passend salaris. Op dit moment kom ik net rond, maar de auto moet niet kapot gaan zeg maar.

Hoe onderhandel je nou over het salaris? Ze hebben een voorstel gedaan, dat ligt ca. 200 euro onder het gemiddelde salaris voor eenzelfde functie. Maar kan ik dan bijvoorbeeld zeggen dat ik zelf 400 euro meer in gedachten had? Wat is redelijk?

Uiteraard kijk ik ook naar de secundaire arbeidsvoorwaarden. Maar vooral op het gebied van salarisonderhandelingen kan ik wel wat advies gebruiken.

Wie heeft er tips?

20 years from now, you will be more disappointed by the things you didn't do than by the ones you did do.
    So throw off your bowlines, sale away from the safe harbour and catch the trade winds in your sails.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 18:09

Misschien ipv een privé verklaring over kosten meer focussen op waarom je meer waard bent qua werk, maar als er echt meer banen zijn en dit er gemiddeld 200 onder ligt dan kun je dat ook wel aankaarten tenzij je het al wist voor je ging solliciteren want dan wist je waar je aan toe was.

Mijn ervaring is wel je kunt altijd beter te hoog opgooien dan te laag, juist bij het wisselen van baan of het aannemen van een baan heb je de meeste kans op een grote stap in salaris, daarna volg je meestal een cao

Flower033

Re: Arbeidsvoorwaarden gesprek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 18:23

Hoe past je aangeboden salaris binnen de range van de schaal die bij de functie hoort?
Wat zijn de voorwaarden om salarisverhoging te krijgen? Krijg je bijvoorbeeld jaarlijks aan de hand van je beoordeling er een bepaald bedrag bij?

Als je vindt dat je meer waard bent, is het handig als je dat goed kunt onderbouwen. Met bijvoorbeeld meer dan gemiddelde werkervaring of opleiding.

Meer vragen kan natuurlijk altijd. Nee heb je en ja kun je krijgen.

Voornemen 2023: meer buiten, minder socials

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 18:37

Heb je ervaring in een soortgelijke functie? Heb je relevante opleidingen en of cursussen gevolgd? Wat maakt jou zo bijzonder dat je €400 meer waard bent?

Dat zal je zelf eerst goed moeten weten voor je het overtuigend aan je nieuwe werkgever kan verkopen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 18:42

Wat is de functie?

Voor het eerst bestellen bij Picnic?
Gebruik kortingscode PETR3795 voor 10 euro korting!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 19:30

Als je een baan hebt om op terug te vallen, dan zou ik hun voorstel resoluut afwijzen. Doe je tegenvoorstel en wacht af. Doe ze moeilijk, bedenk dan of je het verschil wilt delen.

Maar dit is om meerdere reden het moment voor jou om een hoger salaris te kunnen onderhandelen.

Vrouwen stellen zich over het algemeen te lief en bescheiden op bij onderhandelingen.

Jij niet! Succes

P.s. ik plaatste vorige week een soortgelijke vraag voor mijn man. Kun je nalezen als je wilt.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 19:45

Boras schreef:
Als je een baan hebt om op terug te vallen, dan zou ik hun voorstel resoluut afwijzen. Doe je tegenvoorstel en wacht af. Doe ze moeilijk, bedenk dan of je het verschil wilt delen.

Maar dit is om meerdere reden het moment voor jou om een hoger salaris te kunnen onderhandelen.

Vrouwen stellen zich over het algemeen te lief en bescheiden op bij onderhandelingen.

Jij niet! Succes

P.s. ik plaatste vorige week een soortgelijke vraag voor mijn man. Kun je nalezen als je wilt.

Dit. Niet ‘goh ik ga er nog over nadenken’ maar direct afwijzen als je het te laag vindt en duidelijk maken ‘ik kreeg xxx op mijn vorige job, en verwacht minimaal xxx % opslag om de stap te maken’.

Zelf de afgelopen jaren al meermaals onderhandeld (eerste job als consultant, overname door de klant en nu nieuwe baan) en geloof mij gerust dat er nog minimaal 400 euro marge zit op de onderhandelingen en een klasse van de wagen. Maar als je aangeeft sterk te twijfelen… ja waarom zouden zij dan die 400 euro niet in hun eigen zak houden en je blij maken met een kruimeltje extra?

Paardengek in hart en nieren!

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 19:57

Heeft het bedrijf een cao? Helpend kan zijn om de functieschaal te bekijken met bijbehorende tredes. Wat wil je graag verdienen? Welke trede hoort daarbij? Wat is je motivatie? Je kunt best wel wat onderhandelen, maar onderbouw je standpunt ook.

Zonder cao zou ik onderzoek doen naar welk salaris bij soortgelijke functies wordt geboden. En ook dan; wat heb je zelf in gedachten? Wat is je motivatie?

Algemeen; kom goed beslagen ten ijs ;) (salariseis en motivatie) dat voorkomt dat je wordt ‘overvallen’. Daarnaast neem ik secundaire arbeidsvoorwaarden en doorgroeimogelijkheden ook altijd mee in de bepaling van mijn gewenste salaris.

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-22 21:11

Ik heb geen baan om op terug te vallen, helaas. De functie is erg leuk, maar het bedrijf is volgens mij niet aangesloten bij een cao.

Bij mijn vorige werkgever had ik weliswaar niet zo'n hoog salaris maar daardoor kreeg ik wel toeslagen. Bij deze baan ligt het salaris wel hoger, maar daardoor krijg ik nauwelijks toeslagen meer en ga ik er netto dus op achteruit. Ik voel de stijgende prijzen echt wel in mijn portemonnee, dus netto er op achteruit gaan is eigenlijk geen optie, dan kom ik straks niet meer rond.

Het gaat om een baan als marketing- en communicatiemedewerker.

20 years from now, you will be more disappointed by the things you didn't do than by the ones you did do.
    So throw off your bowlines, sale away from the safe harbour and catch the trade winds in your sails.

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 21:24

Ik had laatst ook zo'n gesprek. Ik had me voorbereid, onder andere door een podcast te luisteren:
https://open.spotify.com/episode/2TF127 ... =copy-link

Ik had mezelf helemaal goed voorbereid, ik had een hoog 'blufbedrag' bedacht dat ik zou noemen als ze met een laag bedrag zouden komen. Maar uiteindelijk heb ik helemaal niet onderhandeld. Ze noemden direct al een bedrag dat zelfs boven mijn hoge 'blufbedrag' lag. Ik was zo overdonderd dat ik direct akkoord ben gegaan. Volgens mij hadden ze dat niet verwacht, ze hebben erna zelfs er nog wat bij gedaan.

Ik weet dus niet of ik de goede persoon ben om tips te geven, maar wat mij heel erg geholpen heeft is om met iemand positief te kijken naar je cv/carrière/vaardigheden. Vaak kun je al ontzettend veel, maar vergeet je dat. Daardoor stond ik een stuk zelfverzekerder in mijn sollicitatie.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 21:25

Waarom zou je uberhaupt een baan met een lager salaris overwegen?

Paardengek in hart en nieren!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 21:50

De vraag is:
Hoeveel anderen kunnen zo voor deze baan krijgen? Hoe veel is het er hen aan gelegen dat ze je kunnen vasthouden. Als je je graag willen hebben dan noem je gewoon je huidige netto uurloon inclusief de toeslagen zeg dat je minimaal dat netto per uur wil verdienen ( en als je durft zet je daar nog iets bovenop)

Iedereen een Connemara!!

.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 22:03

Roquen schreef:
Ik heb geen baan om op terug te vallen, helaas.

Maar er zijn op het moment wel andere banen genoeg beschikbaar.

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 22:06

Waarschijnlijk zullen zij eerst vragen naar een salaris indicatie. Het advies is om dan een indicatie te geven met daar +- €200 euro bovenop. Afhankelijk van wie je het vraagt, sommigen zeggen ook dat je €400 hoger in moet zetten i.v.m. onderhandelingsruimte.
Als zij aangeven dat ze je salaris indicatie te hoog vinden dan komen zij waarschijnlijk met een tegenbod. Als ze dit niet doen en het gesprek lijkt hierop een beetje stil/vast te lopen dan kan je ook de vraag bij je gesprekspartner terugleggen. Dan dwing je je gesprekspartner om ook even na te denken en kan je kijken/overwegen of jullie daarin tot een compromis kunnen komen of niet.
Ik heb deze tip van een klasgenoot gekregen die werkt als recruiter dus zij zit ook vaak aan de andere kant van de tafel. :j
Mocht je het salaris wat zij aanbieden echt te laag vinden en je hebt al onderbouwd waarom jij dat waard bent dan zou ik wel aangeven dat je hoger vraagt omdat je anders niet rondkomt. Grote kans dat ze dit een redelijk argument vinden, uiteindelijk zijn zij ook mensen en anders is de kans groot dat ze het gewoon echt niet kunnen betalen.

Verder zou ik ook andere zaken zoals vakantiedagen/vrije dagen alvast bespreken en inderdaad doorgroeimogelijkheden. Denk ook aan eventuele reiskosten, krijg je een tankpas of de standaard vergoeding? En hoe zit het met eventueel thuiswerken.

Daarnaast zou ik ook alvast onderzoeken of je je aan wil sluiten bij een vakbond aangezien je geen CAO hebt. Misschien zijn er ook dingen waarbij je terecht zou kunnen als je geen lik bent van de vakbond?

Veel succes alvast. Ik ben er zelf ook geen held in maar hopelijk heb je er wat aan! *\o/*

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 05:24

Nooit lager gaan zitten, want dat doen zij wel. Ik ben een aantal keer van baan gewisseld en elke keer 500 euro er bovenop gekregen. De kans is groot dat je je straks genaaid voelt. Er is ook een gigantische krapte op de arbeidsmarkt dus waarschijnlijk gaan ze gewoon akkoord.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 07:09

Zonder CAO is het zeker ook belangrijk om de salarisontwikkeling te bespreken, hoe gaat het met inflatiecorrectie?
Ik heb helaas meegemaakt dat die na een overname werd afgeschaft en dan dender je achteruit in je koopkracht.
Daarvoor werd de gemiddelde loonstijging, te vinden bij het CBS, gevolgd, maar dat stond niet in mijn arbeidsovereenkomst.

Een gezonde geest in een zo gezond mogelijk lichaam

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 07:12

Ik had vorige week een arbeidsvoorwaarden gesprek. Ik had zelf bekeken in de cao wat ik kon verwachten. Dus had zelf een bruto uurloon in gedachten. Zij vroeg mij wat ik in gedachte had. Heb hem omgedraaid. Gevraagd waar zij aan het denken was. Zij gaf een uur tarief aan. Zij zat op hetzelfde wat ik had bedacht. Achteraf had ik er misschien wel meer uit kunnen halen.

Ik zou zeggen probeer er achter te komen wat zij willen geven.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 07:37

Nadeel daarvan vind ik dat het openingsbod lager komt te liggen dan wanneer jij jou wens als eerste op tafel gooit. Dat verschil moet je dan weer in zien te lopen plus nog extra. Dat wordt extra lastig onderhandelen. Je staat al direct 1 - 0 achter. Ik zou dat omdraaien.

Zelf in control proberen te blijven. Vooral een afwachtende houding lijkt me funest bij onderhandlingen. Met een beetje bravoure bereik je meer. Iets met brutale mensen..... enz :)

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-22 11:59

Dankjewel voor alle tips. Ik heb het meegenomen in mijn gesprek.

Ik heb in dit geval open kaart gespeeld: het landelijk gemiddelde genoemd en dat eigenlijk ook is wat ik zelf in gedachte heb. Ik heb ook gewoon gezegd dat ik er niet op achteruit wil gaan qua salaris en dat ik de hogere prijzen daarin ook meegenomen heb. De volgende keer dat het salaris besproken wordt is bij een eventuele verlenging. Ze moesten alleen nog even intern overleggen. Dus nog even afwachten.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 12:25

Spannend..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 08:07

Roquen schreef:
Ik heb geen baan om op terug te vallen, helaas. De functie is erg leuk, maar het bedrijf is volgens mij niet aangesloten bij een cao.

Bij mijn vorige werkgever had ik weliswaar niet zo'n hoog salaris maar daardoor kreeg ik wel toeslagen. Bij deze baan ligt het salaris wel hoger, maar daardoor krijg ik nauwelijks toeslagen meer en ga ik er netto dus op achteruit. Ik voel de stijgende prijzen echt wel in mijn portemonnee, dus netto er op achteruit gaan is eigenlijk geen optie, dan kom ik straks niet meer rond.

Het gaat om een baan als marketing- en communicatiemedewerker.

In deze baan is ontzettend veel vraag naar mensen, wij kunnen ze niet iig niet vinden. Maak gebruik van die positie en leg gewoon een brutaal voorstel neer. Je kunt ook een netto voorstel neerleggen, laat zij het dan verder bruto maar uitrekenen.

In deze tijd echt brutaal inzetten, vrouwen zijn veel te bescheiden qua onderhandelingen en dat weer zo'n HR afdeling ook.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 13:12

Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn ook van belang. Bij mij scheelde het al 300 euro bruto toen ik wisselde omdat ik naar een premievrij pensioen ging (ik betaalde dus voorheen rond de 300 euro pensioenpremie per maand en nu betaalt mijn werkgever mijn pensioenbijdrage).

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 19:25

Tiggs schreef:
Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn ook van belang. Bij mij scheelde het al 300 euro bruto toen ik wisselde omdat ik naar een premievrij pensioen ging (ik betaalde dus voorheen rond de 300 euro pensioenpremie per maand en nu betaalt mijn werkgever mijn pensioenbijdrage).

Je bedoelt netto, niet bruto.

Sinds 29 april 2017 zijn wij gelukkig getrouwd :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 21:31

Nee ik bedoel bruto, waarom zou ik netto bedoelen?

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 22:50

Omdat premievrij pensioen alleen effect op je nettoloon heeft..