Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
tamary schreef:Goed gevulde voorraadkast had ik altijd al ivm alleenstaand en toen nog voltijd baan. Scheelt nogal wat aan tijd als je niet rap na werk in die laatste 10 min dat de winkel open is wat moet halen. Inmiddels wegens net boven toeslagen loon en dus restverdiencapaciteit volgens UWV bijstand (2x modaal was ik wegens precies diezelfde reden en probemen 70-100% afgekeurd![]()
). Koop veel de basisingredienten, dus meel, gist, zout, kruiden en bak zelf via no-knead methode brood. Aanbiedingen is inslaan (budget voor + ruimte genoeg en weet hoeveel ik verbruik). Verder (nog wel, op zoek naar nieuw) plekje voor moestuintje + wat dieren incl. schapen waar deel vlees uit komt, konijn voor slacht in de schuur (voer o.a. uit de (moes)tuin, deel van de ook vaste planten zijn daar voor) en ook weer groot inkoop (voertonnen voor zacht prijsje via mp), dan kan de benzine ruim uit. Kipjes voorlopig exit helaas (ivm aankomende verhuizing en kalkpoten), maar qua eitjes is het niet rendabel hoe ik ze hield (voer kost meer dan de eieren kopen), dat moet op nieuw plekje anders (composthoop in de ren in elk geval).
Inmiddels ivm stijgende prijzen meer aan het inlezen over alternatief voeren, zelf mengen, etc. en moet zeker een kasboek bij gaan houden om uit te rekenen of/wat qua euro's het verstandigst is. Forse inflatie aan diervoer vreet marge en dan is hier ook rap de rek uit het budget.
Kelly_ann schreef:Stel nu dat je niet zoveel marge hebt? Dat je weinig tot geen spaargeld hebt? Hoe groot is dit probleem werkelijk? En hoe los je zoiets op?
Pantykous schreef:Nou, een goede baan en dikke spaarrekening hebben is ook wel een beetje geluk hebben natuurlijk.
Pantykous schreef:Nou, een goede baan en dikke spaarrekening hebben is ook wel een beetje geluk hebben natuurlijk.
CairnTerrier schreef:Pantykous schreef:Nou, een goede baan en dikke spaarrekening hebben is ook wel een beetje geluk hebben natuurlijk.
Geluk. Kan, maar hoeft niet. Als je bijvoorbeeld goed hebt gestudeerd en altijd veel hebt kunnen sparen en nu nog steeds door een goede baan, dan is dat geen geluk hebben, maar dat heb je in mijn ogen dan zo verdiend/naar toe gewerkt. Je hebt er immers zelf voor gezorgd dat je zo in het leven staat.
CairnTerrier schreef:Ik vind het ook naar voor de mensen welke niet rondkomen, maar waarom is het oneerlijk dat mensen met een een (flinke) spaarrekening het waarschijnlijk wél gaan redden? Ik krijg waarschijnlijk nu kritiek van diverse Bokkers, maar dat is dan toch ook even zwart/wit gezien ''verdiend''? In verhouding wegen deze prijsstijgingen voor iedereen even zwaar. Met minder of meer vermogen.
CairnTerrier schreef:Pantykous schreef:Nou, een goede baan en dikke spaarrekening hebben is ook wel een beetje geluk hebben natuurlijk.
Geluk. Kan, maar hoeft niet. Als je bijvoorbeeld goed hebt gestudeerd en altijd veel hebt kunnen sparen en nu nog steeds door een goede baan, dan is dat geen geluk hebben, maar dat heb je in mijn ogen dan zo verdiend/naar toe gewerkt. Je hebt er immers zelf voor gezorgd dat je zo in het leven staat.
Doubtless schreef:Dat is voor de meerderheid van de mensen ook een stuk geluk hebben CT. We worden niet allemaal in dezelfde positie geboren en krijgen niet allemaal dezelfde kansen in het leven. Dus in die zin is een dikke spaarrekening een stukje geluk. Betekent niet dat je er niet hard voor gewerkt hebt, betekent alleen dat het niet voor iedereen even makkelijk is.
Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, agesus, Aife, Amazonbot, Amber_anne, Bellatrix, desi92, Emperor, fohadie, fokfanaat, inge_romeo, laura22, m0niekkkie, MoSt81, Nientsje, Niobe, SansaS, SentiBot, sjaslique, Yesterday en 149 bezoekers