Kun jij nog rondkomen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Kelly_ann

Kun jij nog rondkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-22 15:00

Ik denk een oprechte vraag nu de huizenmarkt zo krap is, de inflatie stijgt en de salarissen niet gelijkwaardig meestijgen.

Mijn situatie is goed gelukkig, toch zie ik dat mijn schattingen voor de uitgaven van de komende maand niet meer uitkomen. Ik heb al voor de derde maand op rij mijn spaarrekening aangesproken. Er zaten nog wel een paar grote bestedingen die niet direct noodzakelijk waren. Dus voor mij is er absoluut een ruime marge.....

Toch maak ik me een beetje zorgen, Want het lijkt er niet op dat er snel een einde komt aan alle prijsstijgingen. Ik vind het zo oneerlijk dat mensen met een ruimer inkomen en een (flinke) spaarrekening het waarschijnlijk gaan redden met een beetje rustiger aan doen in de luxe uitgaven. Terwijl je met een lager inkomen en zonder buffer al snel in de penarie zit.

Stel nu dat je niet zoveel marge hebt? Dat je weinig tot geen spaargeld hebt? Hoe groot is dit probleem werkelijk? En hoe los je zoiets op?

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

wemkelover

Re: Kun jij nog rondkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 15:04

ik ben ook benieuwd. Ik ben sinds kort alleenstaand en moet me eigen kont redden en die van de kinderen. Ik woon nog wel in het huis van mijn ex en moet er straks als ik een woning heb gevonden eruit. Ik probeer nu zoveel te sparen als ik kan, aangezien ik nog niet alle kosten heb die ik normaal zou hebben. Maar het gaat wel moeilijk merk ik.

Grote broer geboren op 7-7-14
Kleine broer geboren 7-11-18

kampioen2be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 15:05

Of ik kan rondkomen? Nee. Ik studeer nog en heb er voor gekozen om geld bij te lenen. Hoewel ik wel een bijbaan heb wilde ik geen geldzorgen hebben- mocht ik een periode niet/minder werken omdat ik meer tijd nodig heb voor mijn studie, dan wilde ik daar ruimte voor hebben. Geen stress omdat ik dan niet rond zou kunnen komen en inkomen zou missen.
Heb gisteren toevallig mijn lening verhoogd. Ga hier een deel van standaard op spaarrekeningen zetten, en een deel echt nodig om boodschappen te kunnen blijven doen.
Maar ik kan het op deze manier toch nog gaan redden, maar zijn veel gezinnen voor wie dit echt steeds moeilijker zal zijn.

B+11 pr. 208 L1+4 :)

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 15:08

Ik denk ook dat dit een serieus probleem gaat worden. Vooral omdat er best wat mensen een stapje terug moeten doen door de coronacrisis als je hierdoor getroffen bent. Bovendien wordt idd alles duurder en dat tikt toch aardig door.

Wij hebben er gelukkig ook geen last van maar heb wel te doen met starters en alleenstaande etc. Ga er maar aan staan in deze tijd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 15:16

Goed gevulde voorraadkast had ik altijd al ivm alleenstaand en toen nog voltijd baan. Scheelt nogal wat aan tijd als je niet rap na werk in die laatste 10 min dat de winkel open is wat moet halen. Inmiddels wegens net boven toeslagen loon en dus restverdiencapaciteit volgens UWV bijstand (2x modaal was ik wegens precies diezelfde reden en probemen 70-100% afgekeurd -O- |o ). Koop veel de basisingredienten, dus meel, gist, zout, kruiden en bak zelf via no-knead methode brood. Aanbiedingen is inslaan (budget voor + ruimte genoeg en weet hoeveel ik verbruik). Verder (nog wel, op zoek naar nieuw) plekje voor moestuintje + wat dieren incl. schapen waar deel vlees uit komt, konijn voor slacht in de schuur (voer o.a. uit de (moes)tuin, deel van de ook vaste planten zijn daar voor) en ook weer groot inkoop (voertonnen voor zacht prijsje via mp), dan kan de benzine ruim uit. Kipjes voorlopig exit helaas (ivm aankomende verhuizing en kalkpoten), maar qua eitjes is het niet rendabel hoe ik ze hield (voer kost meer dan de eieren kopen), dat moet op nieuw plekje anders (composthoop in de ren in elk geval).
Inmiddels ivm stijgende prijzen meer aan het inlezen over alternatief voeren, zelf mengen, etc. en moet zeker een kasboek bij gaan houden om uit te rekenen of/wat qua euro's het verstandigst is. Forse inflatie aan diervoer vreet marge en dan is hier ook rap de rek uit het budget.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 15:18

Hier kunnen we het nog opvangen, alhoewel ik toch ook wel in alles een stijging merk: voeding, paardeneten, verwarming, elek, restaurant voor de verjaardag, … overal komt er een paar % bij.
Nu heb ik het geluk van binnenkort te stijgen in loon door jobwissel en altijd met tankkaart van het bedrijf rond te rijden. Maar dan nog zie ik het wel sterk in hoeveel spaargeld er op het eind van de maand naar de spaarrekening gaat.

Anderzijds brengt het ook dillemma’s… ik run bvb mee een kleinschalige stal. Voor enkele paarden zouden we eigelijk moeten verhogen maar ik weet zeker dat de eigenaars het niet kunnen betalen.

Paardengek in hart en nieren!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 15:19

Ik ben in maart een andere baan begonnen waarmee ik echt wel heel goed kan leven. Maar eerlijk, als ik mijn oude baan nog had gehad, had ik niet meer rondgekomen :n. Of ik had echt aan alle kanten mezelf moeten snijden inderdaad. Vind het ook echt rot, en hoop zó dat er voor de juiste mensen tegemoetkomingen komen, en niet gewoon voor iedereen, zoals nu het geval is bij energie bijv.

♥ Rewrite the Stars ♥

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 15:21

tamary schreef:
Goed gevulde voorraadkast had ik altijd al ivm alleenstaand en toen nog voltijd baan. Scheelt nogal wat aan tijd als je niet rap na werk in die laatste 10 min dat de winkel open is wat moet halen. Inmiddels wegens net boven toeslagen loon en dus restverdiencapaciteit volgens UWV bijstand (2x modaal was ik wegens precies diezelfde reden en probemen 70-100% afgekeurd -O- |o ). Koop veel de basisingredienten, dus meel, gist, zout, kruiden en bak zelf via no-knead methode brood. Aanbiedingen is inslaan (budget voor + ruimte genoeg en weet hoeveel ik verbruik). Verder (nog wel, op zoek naar nieuw) plekje voor moestuintje + wat dieren incl. schapen waar deel vlees uit komt, konijn voor slacht in de schuur (voer o.a. uit de (moes)tuin, deel van de ook vaste planten zijn daar voor) en ook weer groot inkoop (voertonnen voor zacht prijsje via mp), dan kan de benzine ruim uit. Kipjes voorlopig exit helaas (ivm aankomende verhuizing en kalkpoten), maar qua eitjes is het niet rendabel hoe ik ze hield (voer kost meer dan de eieren kopen), dat moet op nieuw plekje anders (composthoop in de ren in elk geval).
Inmiddels ivm stijgende prijzen meer aan het inlezen over alternatief voeren, zelf mengen, etc. en moet zeker een kasboek bij gaan houden om uit te rekenen of/wat qua euro's het verstandigst is. Forse inflatie aan diervoer vreet marge en dan is hier ook rap de rek uit het budget.

Dat is wel weer fijn aan het platteland. Ik denk niet dat ik mijn buren hier hartje randstad blij maak met een "vreetschuurtje" om konijn Sjakie te kunnen eten vanavond _O- (lees dit ajb met een knipoog)

♥ Rewrite the Stars ♥

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 15:23

Ik heb een vaste baan, parttime. Ik heb een paard particulier gestald waar ik super veel mazzel mee heb en ik heb thuis nog wat beesten. Het wordt wel lastiger nu en ik heb vandaag de knoop doorgehakt om niet meer maandelijks te sparen. Daarmee krijg ik iets meer ruimte om "gewoon" rond te komen, daarnaast geen uitjes meer of afhaal etc. en hopen dat de afrekening van de energie straks meevalt en wat het maandbedrag gaat doen. Ik heb gelukkig een buffer voor onvoorziene kosten, maar daar kom ik alleen aan als er iets kapot gaat of ik echt moet omdat ik anders geen eten kan kopen.

Loving life Xx

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 15:26

In de stad destijds enkel zo'n box in een gang, daar kon dat dus niet en de achtertuin was veel te kwetsbaar qua toegang om dieren te houden. Ik ben gelukkig zo'n 15 jaar geleden naar het oosten verhuisd, nu zou ik dit huis niet meer krijgen, hele huizenmarkt zit op slot. Inmiddels zou ik ivm drukte zelfs hier wel weg willen, maar dan koop in buitenland en dat is lastig zonder inkomen dat mee kan.

[o]
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 15:33

Ik ga meer uren werken, op reizen na leefde ik al zuinig maar alleen al boodschappen zijn echt een stuk duurder geworden. Gelukkig kan ik nu weer een deel uit de moestuin eten.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 15:34

Tja, nog kunnen rondkomen.. Zolang ik nog een paard heb vind ik het moeilijk om te zeggen dat ik niet rond kan komen. Maar sinds mijn relatie uit is, ik zwerf tussen vrienden, ik een contract heb met weinig uren (in de zorg) en het vooruitzicht op een betaalbare sociale huurwoning hopeloos is, ga ik niet rondkomen.

De beslissing om een paard te kopen was ook vanwege de stabiele financiële situatie van het samenwonen. Gelukkig heb ik een goed gevulde spaarrekening waar ik een beetje op kan interen. Ook ben ik druk bezig met solliciteren naar een HBO baan met betere uren en loon, gezien ik sinds februari mijn diploma heb.

Maar het zal flink bezuinigen worden op eten, gas, water, licht, benzine, uitjes.. Alles behalve het paard natuurlijk.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 15:37

Ik kan persoonlijk zeker wel rondkomen, maar dat komt ook doordat ik mijn kachel thuis al heel lang uit heb :') anders zou ik zeker niets overhouden.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 15:37

Kelly_ann schreef:
Stel nu dat je niet zoveel marge hebt? Dat je weinig tot geen spaargeld hebt? Hoe groot is dit probleem werkelijk? En hoe los je zoiets op?

Dan is het probleem daadwerkelijk groot. Die groep zal moeten snijden in uitgaven die twijfelachtig noodzakelijk zijn (zorg, auto, sport) en meer aanspraak doen op toeslagen en instanties zoals de voedselbank.

Wat ik als tip mee wil geven: Ga het gesprek aan op je werk. Deze ontwikkelingen zijn een hele goede reden om te praten over loonsverhoging (opnieuw indexeren). Ik begrijp dat dat niet overal even gemakkelijk is, maar het is het proberen waard.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 15:39

Ik vind het ook naar voor de mensen welke niet rondkomen, maar waarom is het oneerlijk dat mensen met een een (flinke) spaarrekening het waarschijnlijk wél gaan redden? Ik krijg waarschijnlijk nu kritiek van diverse Bokkers, maar dat is dan toch ook even zwart/wit gezien ''verdiend''? In verhouding wegen deze prijsstijgingen voor iedereen even zwaar. Met minder of meer vermogen.
Laatst bijgewerkt door CairnTerrier op 02-06-22 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Re: Kun jij nog rondkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 15:40

Nou, een goede baan en dikke spaarrekening hebben is ook wel een beetje geluk hebben natuurlijk.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 15:43

Pantykous schreef:
Nou, een goede baan en dikke spaarrekening hebben is ook wel een beetje geluk hebben natuurlijk.

oke dat kan voor sommigen zo zijn, maar voor sommigen ook zeker niet.
alles wat ik heb en heb behaald in mijn leven heb ik zelf gedaan. daar is niets van geluk aan te pas gekomen dus dat vind ik wel wat raar dat je dat zo stelt

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 15:44

Pantykous schreef:

Geluk. Kan, maar hoeft niet. Als je bijvoorbeeld goed hebt gestudeerd en altijd veel hebt kunnen sparen en nu nog steeds door een goede baan, dan is dat geen geluk hebben, maar dat heb je in mijn ogen dan zo verdiend/naar toe gewerkt. Je hebt er immers zelf voor gezorgd dat je zo in het leven staat.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 15:47

Dat is voor de meerderheid van de mensen ook een stuk geluk hebben CT. We worden niet allemaal in dezelfde positie geboren en krijgen niet allemaal dezelfde kansen in het leven. Dus in die zin is een dikke spaarrekening een stukje geluk. Betekent niet dat je er niet hard voor gewerkt hebt, betekent alleen dat het niet voor iedereen even makkelijk is.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 15:47

Dan heb je geluk dat je goed kunt leren. Geluk dat je gezond bent dat je kunt werken etc

Het hele leven bestaat uit stukjes geluk en stukjes pech. Je kan nog zo hard iets willen niet alles is maakbaar

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 15:48

CairnTerrier schreef:
Pantykous schreef:

Geluk. Kan, maar hoeft niet. Als je bijvoorbeeld goed hebt gestudeerd en altijd veel hebt kunnen sparen en nu nog steeds door een goede baan, dan is dat geen geluk hebben, maar dat heb je in mijn ogen dan zo verdiend/naar toe gewerkt. Je hebt er immers zelf voor gezorgd dat je zo in het leven staat.

Tja, vast contract, 25.000 op de bank en dan eenzijdig ongeluk, niet afgekeurd worden ...
Geluk is zeker een factor naast minder uitgeven dan er binnen komt (wat je ook niet op school leert trouwens).

[o]

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-22 15:49

CairnTerrier schreef:
Ik vind het ook naar voor de mensen welke niet rondkomen, maar waarom is het oneerlijk dat mensen met een een (flinke) spaarrekening het waarschijnlijk wél gaan redden? Ik krijg waarschijnlijk nu kritiek van diverse Bokkers, maar dat is dan toch ook even zwart/wit gezien ''verdiend''? In verhouding wegen deze prijsstijgingen voor iedereen even zwaar. Met minder of meer vermogen.

Goede vraag, in principe heeft iedereen in Nederland enigszins dezelfde kansen zou je zeggen.

Maar in de praktijk blijk je (even grofgezegd) als je bent geboren in een vrijstaande woning Laren of Wassenaar toch meer kansen te hebben dan wanneer je wieg stond in een flatje in de Bijlmer of Spangen. Je zal dan eerder een hogere opleiding afronden en daarmee een goed inkomen hebben.
Kijktip: 'Sander en de Kloof' op NPO

Ook is het zo dat als je met een klein inkomen verhoudingsgewijs meer uitgeeft aan vaste lasten dan iemand met een hoog inkomen; Zorg- en andere- verzekeringen/Energie/de basisboodschappen kosten voor iedereen ongeveer evenveel.
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 02-06-22 15:51, in het totaal 2 keer bewerkt

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 15:49

CairnTerrier schreef:
Pantykous schreef:

En hoe heb je die baan gekregen? Wie zorgde ervoor er voor dat je kon studeren? Je bent ook met een stel hersens geboren die niet iedereen heeft gehad. Gezond zijn en blijven is ook geluk, kan ook niet iedereen van spreken.

Doubtless schreef:
Dat is voor de meerderheid van de mensen ook een stuk geluk hebben CT. We worden niet allemaal in dezelfde positie geboren en krijgen niet allemaal dezelfde kansen in het leven. Dus in die zin is een dikke spaarrekening een stukje geluk. Betekent niet dat je er niet hard voor gewerkt hebt, betekent alleen dat het niet voor iedereen even makkelijk is.

Dit dus :j
Laatst bijgewerkt door Pantykous op 02-06-22 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 15:50

Pantykous schreef:

Wat dacht je van keihard werken voor wat je hebt bereikt en op andere vlakken behoorlijk moeten inleveren.
Ik snap ook niet wat er oneerlijk aan is hoor.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 15:51

Leuk om de ervaringen van anderen te lezen. Ik zie zo'n positie dus niet als ''geluk'', maar als iets waar jezelf voor gezorgd ( of gestreden :)) ) hebt. Geluk hebben bestaat imo niet. Dat is namelijk geen eigenschap of een object :)