Opstarten eigen bedrijf, hoe klanten vinden?

Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird

BliksemEmiel

Opstarten eigen bedrijf, hoe klanten vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-22 18:58

Hallo allemaal!

Ik ben al een tijdje aan het nadenken om mijn eigen bedrijf te beginnen. Ik zal even wat meer informatie geven, zodat het duidelijk is waar het om gaat.

Ik zou graag websites voor klanten willen maken met Wordpress. In het begin zal ik me vooral daarop focussen, maar in de toekomst zou ik ook graag webshops willen gaan maken. Mijn start situatie is in principe best ideaal, aangezien zowel mijn moeder als vriend een website nodig hebben voor hun bedrijf. Zij zijn beide bereid om te investeren in mijn bedrijfje, zodat ik de beginkosten deels kan dekken. In ruil daarvoor maak ik voor hun een website. In het geval van mijn moeder zal dat een compleet nieuwe website zijn, aangezien zij ook bezig is met het opstarten van een bedrijf. In het geval van mijn vriend zal dat een website zijn die deels overgezet kan worden van zijn oude site en in de toekomst ook een webshop. Deze sites, samen met mijn eigen, kan ik dus gebruiken als portfolio.

Uiteraard heb ik zelf al ervaring in het maken van websites, alleen heb ik dit nog nooit professioneel gedaan. Ik ben bereid om in mezelf te investeren door het nemen van cursussen en eventueel korte opleidingen. Het opstarten en realiseren van het bedrijf maak ik me dus niet zo druk om. Het probleem zit hem eerder in het vinden van klanten, hoe ga ik dit doen en is er wel voldoende interesse? Mijn doelgroep zijn kleine (startende) bedrijven en freelancers. Echter, hoe bereik ik hun en zorg ik ervoor dat ze mijn diensten graag willen gebruiken?

Ik hoop dat jullie hier tips voor hebben, ook op andere vlakken zijn alle tips welkom :)

Nirvana_

Re: Opstarten eigen bedrijf, hoe klanten vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 19:07

Wat zijn je beginkosten waar je over spreekt, waar je een website voor in ruil wil geven?

Belangrijk is in het begin reclame vanaf je eigen netwerk. Vindbaarheid op Google is belangrijk, maar totdat je een paar klanten hebt gehad gaat het heel lastig worden om te concurreren op Google. Dus vooral netwerk, LinkedIn, desnoods een social media campagne. Of ga naar een netwerkevenement zoals de Webwinkel Vakdagen of een ondernemersnetwerk in jouw regio.

Let er ook op dat je je prijzen niet te goedkoop maakt. Een website is best wat werk en daar mag een eerlijk uurloon tegenover staan.

Mocht je een potentiële klant hebben, laat je portfolio zien, laat duidelijk weten wat kan / wat niet kan, en heb duidelijk wat de meerwaarde is van uitbesteden - veel starters/freelancers doen het namelijk zelf via WordPress.

Bij webshops is het nog iets belangrijker dat alles technisch gezien goed draait. Verdiep je daar goed in :)

Wees ook voorbereid op klanten die van tevoren niet weten wat ze willen, vervolgens met honderden aanpassingen komen, of juist eigen ideeën hebben die in de praktijk heel lelijk/contra productief zijn, of simpelweg niet haalbaar :P

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 19:25

Interesse is er genoeg, er zijn altijd zelfstandigen die een (nieuwe) website nodig hebben. Er is alleen ook ontzettend veel concurrentie. :D

Je hebt sowieso een eigen website nodig. Maak een goede, en in de stijl die je graag ontwerpt. Hou je van kleurrijk en creatief, laat dat zien. Ben je goed in minimalistisch en strak, doe dat. Dan laat je meteen zien wat jou onderscheidt. En let op de details: lettertype en -formaat overal gelijk, niet ineens Engelse tekst op de buttons, geen verdwaalde lorem ipsum ergens.

Ga ook rondneuzen bij andere webdesigners. Kijk naar hun prijzen en portfolio, dat geeft je een indruk van hoeveel geld je kunt vragen voor jouw werk. Maak je prijzen hoger dan je eigenlijk durft. Check ook wat hun voorwaarden zijn en wat wel (en vooral: niet) is inbegrepen. Je hebt duidelijke afspraken nodig over bijvoorbeeld wijzigingsrondes en betalingsverplichtingen, anders krijg je daar gezeik mee.

Ik werk zelf als tekstschrijver en schrijf vooral webteksten, dus ik heb deels dezelfde doelgroep als jij. Mijn eerste klanten kreeg ik door te mailen naar bedrijven/zzp'ers met superslechte webteksten. Dat was een mail waar ik heel veel zorg aan had besteed en ik gaf ze altijd 2 maatwerk-tips, zodat ze er sowieso wat aan hadden. Officieel mag cold e-mailing alleen niet (meer). Verder heb ik me enorm verdiept in SEO en daardoor was mijn site al vrij snel goed vindbaar in Google. Via LinkedIn kun je ook veel doen.

O en nog een tip vanuit mijn vakgebied: zorg voor goede teksten op je website, want die helpen bij de vindbaarheid én om bezoekers te overtuigen dat ze jou moeten hebben. ;)

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

BliksemEmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-22 19:33

Nirvana_ schreef:
Wat zijn je beginkosten waar je over spreekt, waar je een website voor in ruil wil geven?

Belangrijk is in het begin reclame vanaf je eigen netwerk. Vindbaarheid op Google is belangrijk, maar totdat je een paar klanten hebt gehad gaat het heel lastig worden om te concurreren op Google. Dus vooral netwerk, LinkedIn, desnoods een social media campagne. Of ga naar een netwerkevenement zoals de Webwinkel Vakdagen of een ondernemersnetwerk in jouw regio.

Let er ook op dat je je prijzen niet te goedkoop maakt. Een website is best wat werk en daar mag een eerlijk uurloon tegenover staan.

Mocht je een potentiële klant hebben, laat je portfolio zien, laat duidelijk weten wat kan / wat niet kan, en heb duidelijk wat de meerwaarde is van uitbesteden - veel starters/freelancers doen het namelijk zelf via WordPress.

Bij webshops is het nog iets belangrijker dat alles technisch gezien goed draait. Verdiep je daar goed in :)

Wees ook voorbereid op klanten die van tevoren niet weten wat ze willen, vervolgens met honderden aanpassingen komen, of juist eigen ideeën hebben die in de praktijk heel lelijk/contra productief zijn, of simpelweg niet haalbaar :P

De beginkosten zijn de eenmalige kosten (KvK inschrijving) en daarnaast de maandelijkse kosten (Wordpress abonnement, webhosting, domeinnamen). Hierbij heb ik het voor nu dus over het eerste jaar, dit zal dus enkele honderden euro's bedragen. Kosten voor webhosting, domeinnamen en eventuele andere maandelijkse kosten gaat daarna voor hun eigen rekening zijn, net zoals dat dit bij andere klanten ook gaat zijn.

Qua uurloon zat ik zelf te denken om in het begin ergens tussen de €15 en €20 te gaan zitten, zou dat realistisch zijn? Ik heb er ook over na zitten denken om pakketten te maken, maar ik ben er nog niet helemaal over uit hoe ik dat precies ga doen en wat ik er voor wil vragen.

De marketing tips die je geeft ga ik zeker meenemen, er zitten dingen tussen waar ik zelf nog niet aan gedacht had :) En met webshops wil ik inderdaad nog even wachten, omdat ik vind dat ik daar de kennis nu nog niet voor heb. Ik wil zelf eerst meer ervaring opdoen en me verdiepen in het technische stuk voordat ik daarmee ga beginnen.

En de voorbeeldklanten die je geeft had ik zelf ook al aan gedacht, daar zit ik nog niet echt op te wachten :') Ik zit er aan te denken om een formulier/document op te stellen waarin ik aangeef wat mogelijk is en wat de klant dan kan invullen naar eigen wens. Dat voorkomt hopelijk een heleboel gedoe, maar ik moet nog even nadenken over de uitwerking daarvan.

BliksemEmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-22 19:42

Dani schreef:
Interesse is er genoeg, er zijn altijd zelfstandigen die een (nieuwe) website nodig hebben. Er is alleen ook ontzettend veel concurrentie. :D

Je hebt sowieso een eigen website nodig. Maak een goede, en in de stijl die je graag ontwerpt. Hou je van kleurrijk en creatief, laat dat zien. Ben je goed in minimalistisch en strak, doe dat. Dan laat je meteen zien wat jou onderscheidt. En let op de details: lettertype en -formaat overal gelijk, niet ineens Engelse tekst op de buttons, geen verdwaalde lorem ipsum ergens.

Ga ook rondneuzen bij andere webdesigners. Kijk naar hun prijzen en portfolio, dat geeft je een indruk van hoeveel geld je kunt vragen voor jouw werk. Maak je prijzen hoger dan je eigenlijk durft. Check ook wat hun voorwaarden zijn en wat wel (en vooral: niet) is inbegrepen. Je hebt duidelijke afspraken nodig over bijvoorbeeld wijzigingsrondes en betalingsverplichtingen, anders krijg je daar gezeik mee.

Ik werk zelf als tekstschrijver en schrijf vooral webteksten, dus ik heb deels dezelfde doelgroep als jij. Mijn eerste klanten kreeg ik door te mailen naar bedrijven/zzp'ers met superslechte webteksten. Dat was een mail waar ik heel veel zorg aan had besteed en ik gaf ze altijd 2 maatwerk-tips, zodat ze er sowieso wat aan hadden. Officieel mag cold e-mailing alleen niet (meer). Verder heb ik me enorm verdiept in SEO en daardoor was mijn site al vrij snel goed vindbaar in Google. Via LinkedIn kun je ook veel doen.

O en nog een tip vanuit mijn vakgebied: zorg voor goede teksten op je website, want die helpen bij de vindbaarheid én om bezoekers te overtuigen dat ze jou moeten hebben. ;)

Bedankt voor de goede tips! Ik ben wel nieuwsgierig naar waarom ik de prijzen hoger zou moeten maken als dat ik durf :) Ik zou zelf juist zeggen om de prijzen in het begin wat laag te houden, en naarmate dat ik wat meer klanten gehad heb ze omhoog te doen. Zo betalen de klanten immers voor (aantoonbare) ervaring. En ik blijf eerst natuurlijk sowieso onder de prijs van concurrenten zitten, totdat ik mezelf wat beter kan onderscheiden.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 19:45

De meeste webdesigners werken wel met pakketprijzen. Als klanten kunnen kiezen voor Piets Design met vaste prijs van €450 of voor jou met uurtarief en geen idee wat ze uiteindelijk moeten betalen, kiezen ze waarschijnlijk voor Piet. Dus ik zou dat zeker overwegen. :j En je uurtarief is laag! Dat mag je best verdubbelen. Neem je werk serieus.

Het is logisch om goedkoop te beginnen, je mist inderdaad nog werkervaring en vaardigheid. Maar veel starters hebben de neiging om véél te laag te gaan zitten. Ik zelf ook hoor, tot ik van 'n paar ervaringsdeskundigen op mijn kop kreeg. :)) Je hoeft niet de allergoedkoopste te zijn om klanten te krijgen. Klanten die zo min mogelijk willen betalen zijn meestal ook niet de leukste mensen om voor te werken. :=

En Wordpress abonnement, hoe bedoel je dat? Mijn website draait ook in Wordpress maar ik betaal alleen hosting+domein, gebruik van Wordpress kost verder niks? Je hoeft dat niet via wordpress.com te regelen, de meeste (of alle?) hosts bieden gratis installatie van Wordpress volgens mij.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 19:46

Begin bij je netwerk op LinkedIn! En neem een cursus SEO. Websites maken is zoveel meer dan alleen een mooie site en teksten, als je wil scoren op Google heb je ook hier kennis van nodig. Handig voor jezelf en je toekomstige klanten. Wij boden altijd een vaste prijs aan met een vast pakket. Daarin leg je bijvoorbeeld vast wat je werkwijze is, hoeveel aanpassingsrondes daarbij inclusief zijn (en wat er dus ook exclusief is - en extra geld kost).

Wonderfull (Polansky x Uniform)
For Your Eyes Only TH (Chello III VDL x Stravinsky)

BliksemEmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-22 20:04

Dani schreef:
De meeste webdesigners werken wel met pakketprijzen. Als klanten kunnen kiezen voor Piets Design met vaste prijs van €450 of voor jou met uurtarief en geen idee wat ze uiteindelijk moeten betalen, kiezen ze waarschijnlijk voor Piet. Dus ik zou dat zeker overwegen. :j En je uurtarief is laag! Dat mag je best verdubbelen. Neem je werk serieus.

Het is logisch om goedkoop te beginnen, je mist inderdaad nog werkervaring en vaardigheid. Maar veel starters hebben de neiging om véél te laag te gaan zitten. Ik zelf ook hoor, tot ik van 'n paar ervaringsdeskundigen op mijn kop kreeg. :)) Je hoeft niet de allergoedkoopste te zijn om klanten te krijgen. Klanten die zo min mogelijk willen betalen zijn meestal ook niet de leukste mensen om voor te werken. :=

En Wordpress abonnement, hoe bedoel je dat? Mijn website draait ook in Wordpress maar ik betaal alleen hosting+domein, gebruik van Wordpress kost verder niks? Je hoeft dat niet via wordpress.com te regelen, de meeste (of alle?) hosts bieden gratis installatie van Wordpress volgens mij.

Daar heb je een goed punt, dat zal ik zeker gaan meenemen.

Met een Wordpress abonnement kun je gebruik maken van bijvoorbeeld plugins, die je website weer verbeteren of er iets aan toevoegen. Mocht je echt een professionele website willen zul je dat wel nodig hebben. Maar als er een andere manier is om dit te verkrijgen hoor ik dat graag, dat scheelt alweer wat :P

@November108
Een cursus SEO is zeker een goede investering in mezelf, dus daar zal ik eens naar gaan kijken. Het is inderdaad ook handig om van tevoren goed vast te leggen wat er inbegrepen zit in het pakket en wat niet. Ik zal eens rond gaan kijken naar pakketten van concurrenten en dan zelf kijken hoe ik die van mij wil gaan indelen. En uiteraard dan ook een prijs gaan bedenken :)

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 20:40

Bedoel je een abonnement op wordpress.com? Wordpress zelf is gratis, en de veel plugins ook -- je moet dan wel hosting hebben, zelf alles installeren (kan heel makkelijk) en alles goed up to date houden.

Wat anderen ook al hebben gezegd: vraag een reëel uurtarief en/of bied een duidelijke pakketprijs. In het begin ben je ook veel uren kwijt aan dingen leren en uitproberen (die je niet altijd bij een klant in rekening kunt brengen), en vergeet ook je tijd voor marketing en netwerken niet.

Als je toch een laag tarief wil vragen (dat kan, als je je daar prettiger bij voelt), maak er dan een eenmalige actie van ("eerste 10 klanten krijgen 30% korting"), dan kun je daarna makkelijker omhoog.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 20:50

Er loopt op bokt een ondernemers topic daar staat ook veel klanten info.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 20:54

Voor WordPress en plugins hoef je geen abonnement op WordPress te nemen. Ik heb nooit betaald en had een site met tig plugins en ook voor anderen sites gemaakt, zonderbte betalen. Je kan beter losse plugins of thema's kopen als dat nodig is want abonnement op WordPress is echt onnodig qua kosten.

Als je bij hosting de gratis WordPress optie installeert kan je alsnog alles en kan je ook de plugins aanschaffen die je nodig hebt.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 6 PR 227,5
[RIJ-ITP] Simpele paarden scoren niet? Flow terug op wedstrijd na 2,5 jaar!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 21:37

No offense…maar als je dit eerst nog goed onder de knie moet krijgen d.m.v. cursussen dan denk ik niet dat het een goed lopend bedrijf zal worden. Er zijn al zoveel website bouwers en handige SEO mensen dat je altijd al met 1-0 achterstaat.

Mocht je het toch willen doen zoek dan uit wat jouw Unique Selling Point (USP) is. Waarom moet iemand kiezen voor jou en niet voor de ander?

De meeste aanpassingen die je op een website moet die duren maar een paar minuten dus ik zou dan een kwartier tarief maken van € 15,00. Dan lijkt het toch of je goedkoop bent ;)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 21:46

Ik ben wel benieuwd naar een voorbeeld/voorbeelden qua websites. Ik zou best wat hulp kunnen gebruiken met mijn wordpress maar meer omdat ik er met sommige dingen die ik wil dan niet echt uit kom hoe.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 22:40

Ik zie trouwens in je profiel dat je pas 17 bent. Dan zou ik je eigenlijk aanraden om eerst eens te kijken of je in loondienst wat kunt doen (of via payrolling). Als je een webbouwer kunt vinden die het eigenlijk iets te druk heeft en zelf bereid bent om klusjes te doen (zonder daar nu al een hoog salaris voor te verwachten want je hebt nog nul ervaring), dan zou je wel eens in korte tijd heel veel kunnen leren (want het is écht een vak!). Wel vanaf het begin dan goede afspraken maken over concurrentie- en relatiebeding, en over intellectueel eigendom.

BliksemEmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-22 09:58

Bedankt allemaal voor de tips. Ik wist niet dat dat via een hosting ook kon, dus dat is dan alweer een meevaller. Vandaag ga ik op zoek naar een goede hosting die aansluit bij mijn wensen.

@moonsparkle
Op dit moment heb ik geen websites online staan, dus dat zal helaas niet gaan. Mocht je hulp nodig hebben mag je altijd een pb sturen, alleen ik ben op dit moment zelf ook druk bezig met wat dingen uitzoeken dus ik weet niet of ik je direct kan helpen :)

@janderegelaar
Ik begrijp dat je dat denkt, echter heb ik al ervaring met het maken van websites. De cursussen zullen puur zijn voor de verdere verdieping en het is nooit verkeerd om aan te kunnen tonen aan een klant dat je bezig bent geweest met het leren van iets. Daarnaast zijn mijn verwachtingen niet dat het gelijk een goedlopend bedrijf zal zijn met veel klanten. Het zal dan ook niet mijn enige bron van inkomsten zijn, in ieder geval in het begin nog niet :)

Mijn USP is dat ik zelf fotografeer, en dat ik dus foto's zou kunnen aanleveren voor bedrijven. Dit scheelt voor hun dan het inhuren van een professionele fotograaf. Natuurlijk zal dit wel een los pakket zijn die optioneel erbij genomen kan worden.

@Mjelleke
Het klopt inderdaad dat ik 17 ben, ik heb er echter bewust voor gekozen om mijn eigen bedrijf te starten. Ik ben al een tijdje freelancer, en dat bevalt ontzettend goed. Ik regel hierin ook alles zelf, waardoor ik er ook vertrouwen in heb dat dit goed gaat komen. Het sluit ook nog eens aan bij mijn studie Bedrijfskunde, waarin ik natuurlijk ook al veel leer over bedrijven. Ik onderschat de hoeveelheid werk zeker niet, dat is ook waarom ik ervoor kies om in de zomerperiode te starten. Mocht ik hulp/advies nodig hebben dan zijn er in de directe omgeving genoeg mensen met een bedrijf die mij kunnen helpen. Hier maak ik me dus ook geen zorgen over :)

Daarnaast, mocht het allemaal niet lukken, kan ik altijd nog stoppen. In dit geval verlies ik het geïnvesteerde geld, maar heb ik wel ontzettend veel geleerd. Dat maakt voor mij dat het het waard is ;)

CaptainJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 10:42

Ik vind dat geen goede USP. Dat is niet echt uniek. Het is wel een voordeel dat je fotograaf bent. Maar wat hebben andere bedrijven echt niet en jij wel? waar maak je onderscheid tussen bij jouw bedrijf en bij andere bedrijven.

Er is een cursus van Google waarmee je de ''basisbeginselen van Online Marketing'' leer. Ik kan je deze aanraden om te gaan doen voordat je begint met het bedrijf.

Ook raad ik je aan om een uitgebreid plan te schrijven met alle stappen en doelen die je wilt bereiken. Ook raad ik je aan om een DESTEP of doelgroep analyse te doen en te kijken op welke groen en stad je je wilt richten.

“This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow”

― Captain Jack Sparrow

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 10:51

Wat je ook als dienst zou kunnen aanbieden zijn templates. Dus dat je die naar de wensen van de klant kan aanpassen maar dat ze al een basis hebben gekozen. Gewoon een ideetje.

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 12:09

Ik heb niet alles doorgelezen maar samen met mijn partner al verschillende takken van bedrijven.

De tip die ik je wel echt wilt meegeven, ookal is deze wellicht soms moelijk, maar wij hebben hiervan vreselijk veel van geleerd; ga niet werken voor klanten die jou diensten willen maar een duppie willen betalen.

Jouw expertise is tijd en geld waard en zie dat ook goed van jezelf in. Als dat betekend dat je daardoor wellicht een klant (of meerdere) moet laten lopen, durf/doe dat dan ook gewoon en neem jezelf serieus.

Want voor je het weet ben jij heel veel tijd ergens in aan het stoppen en de klant betaalt bijna niks. Been there, done that en daardoor hou je niks over.

Geloof in jezelf, en blijf bij je eigen normen en waarden. :j

Wiwabalia & Piroska <3

BliksemEmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-22 16:15

Nog bedankt voor alle tips! We zijn inmiddels enkele weken verder en ik heb mijn eigen website bijna af. Ik ben nu aan het kijken naar wat voor pakketten ik wil aanbieden, ik zal ze hieronder even zetten zoals ik ze nu heb. Tips voor aanpassingen zijn altijd welkom, het is namelijk best lastig om zo maar even te bepalen wat je precies wil aanbieden :P

Pakket 1:
1 pagina, responsive (geschikt voor alle apparaten), SSL certificaat (beveiliging van de website), 5 e-mailadressen aanmaken, aanmelding Google Analytics

Pakket 2:
2 tot 5 pagina's, responsive (geschikt voor alle apparaten), SSL certificaat (beveiliging van de website), 10 e-mailadressen aanmaken, Google Maps kaart, aanmelding Google Analytics & Mijn Bedrijf

Pakket 3:
6 tot 10 pagina's, responsive (geschikt voor alle apparaten), SSL certificaat (beveiliging van de website), onbeperkt e-mailadressen aanmaken, Google Maps kaart, aanmelding Google Analytics, Mijn Bedrijf & Search Console

Wat zouden jullie zelf per pakket geven mochten jullie een website nodig hebben? Dat zou me namelijk enorm helpen, ik vind wat concurrenten aanbieden voor soortgelijke pakketten namelijk best aan de prijs. Mijn eigen prijzen zet ik er even niet bij, zo kan ik kijken of ik een beetje in de goede richting zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 06:25

Ik heb weinig verstand van het wereldje, maar ik vrees dat die concurrenten gewoon een prima bedrag vragen. Helemaal als ze veel ervaring in huis hebben. Als dit serieus je werk is, zal je ook je pensioen ermee moeten opbouwen. Het is uiteindelijk geen vrijwilligerswerk, daar mag gewoon voor betaald worden.

Ik denk dat jou grootste uitdaging gaat zijn om jezelf te onderscheiden. Waarom moet ik voor jou kiezen en niet de concurrent? Wat heb jij extra in huis wat voor de klant interessant is?

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 06:36

BliksemEmiel schreef:
Mijn USP is dat ik zelf fotografeer, en dat ik dus foto's zou kunnen aanleveren voor bedrijven. Dit scheelt voor hun dan het inhuren van een professionele fotograaf. Natuurlijk zal dit wel een los pakket zijn die optioneel erbij genomen kan worden.

Let er op hoe je dingen verwoord, ook op je website straks.

Bijvoorbeeld bovenstaande. Dat is geen USP, ze moeten namelijk wél een professioneel fotograaf inhuren: jou! Je USP is dat je hen werk uit handen kan nemen omdat je alle facetten van de website kan verzorgen. Dat is zeker het geval als je ook goed teksten kan schrijven of redigeren. Met tekst, foto's én je skills mbt websites bouwen zou je een totaalpakket kunnen aanbieden. Dat is iets dat eigenaren van (klein) webwinkels denk ik zeker aanspreekt omdat ze dan maar één contactpersoon hebben voor alles bij elkaar.
Mocht je de mogelijkheid hebben dan zou ik dat aanraden als onderwerp om je in te verdiepen.

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 07:26

Misschien kun je eens aansluiten op bijeenkomsten voor beginnende ondernemers. Iedereen heeft toch ook een website nodig en misschien voor jou weer andere dingen om je te ondersteunen. Meestal zijn er wel van die clubjes in de buurt. Verder zie ik heel veel promotie via instagram als iemand voor iemand anders een nieuwe site heeft gemaakt en kun je misschien ook nog heel simpel een marktplaats advertentie zetten :) Succes !

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 07:56

Mijn advies is, begin niet te laag met je prijzen. Lage prijzen klinkt erg aanlokkelijk, maar probeer ze dan maar eens marktconform te krijgen op het moment je voldoende klanten hebt en dat geld toch nodig hebt om het bedrijf financieel gezond te houden. Dan lopen je klanten alsnog weg naar een ander.

Wel zou je een soort van introductiekorting kunnen geven, als het maar naar de klant duidelijk is dat dit een eenmalige korting is en niet voor altijd.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 09:27

Hi! :D

Ik ben ook een webdesigner, met nu sinds 1 jaar mijn eigen bedrijf!
Opdrachten krijg ik voornamelijk binnen via via en door actief te reageren in Facebook groepen zoals Business Babes NL en Ambiteuze Meisjes.

Ik heb overigens geen maandelijkse kosten als webdesigner, ik gebruik namelijk de gratis versie van Wordpress en klanten betalen zelf hun domein.

In je pakketten heb je het ook over de hoeveelheid e-mailadressen, maar ik denk dat dat niet veel toegevoegde waarde heeft voor jouw doelgroep. Ik heb dezelfde doelgroep en nog niemand gehad die er meer dan 1 wou haha. Vaak is info@... wel voldoende.

Ik werk met een uurtarief van €40,-
Maar voor complete websites werk meestal met een vooraf afgesproken prijs.
Heb geen standaard pakketten, maar zeg altijd het begint bij €350,- voor een hele simpele.
Nadat ik de wensen van de klant heb gehoord, kan ik een inschatting maken van het aantal uur.

★ Silvester ★ Hij is mijn wereld The beat in my heart
JenkinsStyle Photography & Design

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 11:11

BliksemEmiel schreef:
Nog bedankt voor alle tips! We zijn inmiddels enkele weken verder en ik heb mijn eigen website bijna af. Ik ben nu aan het kijken naar wat voor pakketten ik wil aanbieden, ik zal ze hieronder even zetten zoals ik ze nu heb. Tips voor aanpassingen zijn altijd welkom, het is namelijk best lastig om zo maar even te bepalen wat je precies wil aanbieden :P

Pakket 1:
1 pagina, responsive (geschikt voor alle apparaten), SSL certificaat (beveiliging van de website), 5 e-mailadressen aanmaken, aanmelding Google Analytics

Pakket 2:
2 tot 5 pagina's, responsive (geschikt voor alle apparaten), SSL certificaat (beveiliging van de website), 10 e-mailadressen aanmaken, Google Maps kaart, aanmelding Google Analytics & Mijn Bedrijf

Pakket 3:
6 tot 10 pagina's, responsive (geschikt voor alle apparaten), SSL certificaat (beveiliging van de website), onbeperkt e-mailadressen aanmaken, Google Maps kaart, aanmelding Google Analytics, Mijn Bedrijf & Search Console

Wat zouden jullie zelf per pakket geven mochten jullie een website nodig hebben? Dat zou me namelijk enorm helpen, ik vind wat concurrenten aanbieden voor soortgelijke pakketten namelijk best aan de prijs. Mijn eigen prijzen zet ik er even niet bij, zo kan ik kijken of ik een beetje in de goede richting zit.

Iets tussen de €400 en €4000 afhankelijk van je kwaliteit en portfolio. ;) Maak je basic websites of creatieve eigen ontwerpen? Adviseer je over de tekst of niet? Hoe goed denk je mee over de branding? Hoeveel aanpassingsrondes krijgen klanten? Hoe ziet je eigen website eruit? Dat heeft allemaal invloed op de prijs die ik ervoor over zou hebben.

Ik weet niet welke prijzen je gezien hebt. Sommige webdesigners vragen rustig €1400 voor heel simpele websites, dat vind ik ook duur. Maar bijv. €600 is echt niet raar, zeker niet als je start met een introductiekorting voor de eerste 5 klanten of zo. En als je meer kan dan basic websites, mag dat tarief ook omhoog. Ik heb €2500 betaald voor een creatief ontwerp en veel ruimte voor overleg en aanpassing, en dat is nog steeds niet belachelijk duur.