Baan opzeggen, wie heeft daar ook moeite mee? Tips gevraagd

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
M_aaike
Berichten: 924
Geregistreerd: 26-07-04

Baan opzeggen, wie heeft daar ook moeite mee? Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-22 12:40

Ik werk inmiddels 5 jaar bij een familiebedrijf en om een lang verhaal kort te maken; Ik ben zó toe aan een nieuwe uitdaging. Ik haal geen energie en plezier meer uit mijn werk en vind (bijna) al mijn collega's irritant. :+ Tja, dan weet je wel dat het niet aan die collega's ligt maar dat je zelf op zoek moet naar wat anders.

Elke dag kijk ik naar vacatures en al een aantal weken wordt mijn aandacht getrokken door een leuke vacature. Net de stoute schoenen aangetrokken en ik heb gebeld. Super leuk gesprek gehad en kan eventueel morgen al op gesprek komen.

Alleen..... Ik vind het echt zo moeilijk om de stap daadwerkelijk te zetten. Ik wéét dat ik elke dag met tegenzin naar het werk ga, dat dit niet mijn passie is en dat ik er als mens ook geen leuker persoon op word.

Twee jaar geleden heb ik de knoop al een keertje doorgehakt maar heb me toen op het laatste moment toch nog laten overhalen om te blijven. Dat maakt ook dat ik het zó lastig vind om de stap te nemen en mijn ontslag in te dienen. Het voelt toch een beetje als 'in de steek laten'.

Herkennen mensen dit? Zo ja, hoe zijn jullie hiermee omgegaan? Misschien heb ik ook wel gewoon het laatste duwtje nodig maar ik vind het zo lastig...

Winged

Berichten: 33289
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Baan opzeggen, wie heeft daar ook moeite mee? Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 12:43

Altijd voor jouw eigen geluk gaan. De baas kiest namelijk ook altijd voor zijn eigen geluk en niet voor een werknemer. Succes met je sollicitatie!

Mungbean

Berichten: 35879
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 12:43

Het leven is te kort om het niet naar je zin te hebben.
Hup, gaan met die banaan :D

verootjoo
Berichten: 35781
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Baan opzeggen, wie heeft daar ook moeite mee? Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 12:45

Denk aan hoe stoer je je gaat voelen als je deze stap hebt gezet 8-)

Bienotje

Berichten: 10916
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 12:46

Ga eerst nu maar op gesprek en kijk dan weer verder :-)

Lieke

Berichten: 11359
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 12:46

Ik zelf niet, maar mijn man wel. Hij had het er nog wel naar zijn zin, maar ook veel irritaties, maar was heel loyaal naar zijn werkgever. Uiteindelijk had hij besloten nog een keer zijn irritaties uit te spreken en als het na x aantal maanden niet was opgelost, toch te gaan.

Het opzeggen was ook lastig voor hem. Maar zorg dat je zelf een duidelijke keuze maakt en opzegt zodra je een nieuwe baan hebt. Zeker aangezien je je ergert aan je collega's en het werk niet meer leuk vind. Wat houdt je dan nog tegen?

Misschien met iemand bespreken, je partner of goede vriend/vriendin, dan kan die je ook even met beide benen op de grond zetten als je toch weer gaat twijfelen.

Joltsje

Berichten: 9066
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Baan opzeggen, wie heeft daar ook moeite mee? Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 12:54

Volg je gevoel. Dit is het beste. Je gevoel zegt dat je aan wat anders toe bent. Doen. Dit is het moment.

Je kan het mogelijk nu al aangeven dat je om je heen kijkt. Maar dit kan ook risico's met zich meebrengen. Maar dan ben je wel open.

Andere optie is om bij de gesprekken aan te geven dat je het goed wilt overdragen en daarom graag 2 maanden opzegtermijn wilt aanhouden bij je huidige baan

Thrive

Berichten: 1006
Geregistreerd: 06-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 12:58

Ik herken me enorm in je verhaal, heb heel lang in dubio gezeten, maar ik heb gister mijn ontslag ingediend. Ik was gewoon misselijk van de zenuwen voorafgaand aan het gesprek, maar nu een dag later is het zó'n opluchting en ben ik trots op mezelf dat ik het heb gedaan. Kan nu eindelijk echt gaan aftellen naar mijn nieuwe baan, zoveel zin in. :D Je moet echt voor jezelf kiezen en je gevoel volgen, hoe moeilijk dat nu ook is/lijkt. En zorg dat je je huidige baan goed af kunt ronden en het netjes af kunt sluiten, dat geeft ook heel veel rust voor jezelf.

Zebrastreep

Berichten: 10065
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 13:03

Ik herken mij deels ook in je verhaal. Ik werkte voor vrienden van mijn ouders in hun eigen zorginstelling. Er is toen een heftig incident voorgevallen waardoor ik ook mijn motivatie en plezier kwijt raakte. Ik kreeg heel toevallig en eigenlijk op het goede moment een aanbod van een grote organisatie in mijn eigen woonplaats , met een hoger loon en een contract met meer uren.

Ik merkte dat het niet meer lekker liep tussen mijn werkgever en mij. We lagen ook niet meer op één lijn. Maar het voelde ook wel verkeerd om ergens te solliciteren omdat ze mij hier op een hele leuke en fijne manier hadden binnengehaald. Maar op den duur ben ik maar eerlijk geweest en zelf vonden ze ook dat het voor mij tijd was om verder te gaan zoeken.

Ik werk nu 2 maanden op mijn nieuwe plek en ik heb het enorm naar mijn zin. De motivatie is ook weer terug gekomen. En ik voel mij inderdaad best wel stoer en dapper dat ik het toch heb gedaan. Ik heb er absoluut geen spijt van gehad. Band met mijn vorige werkgevers is weer een soort van hersteld en ik heb alles los kunnen laten wat voor mij ook een stuk beter is.

Celebi
Berichten: 4188
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 13:07

Ik ben toevallig vorige maand van baan gewisseld. Ik wist inderdaad ook dat ik daar écht weg moest voor mijn eigen gezondheid/geluk, maar dat nam niet weg dat het heel dubbel is om zo'n stap te zetten. Ik kan je één ding vertellen in ieder geval: op het moment dat je weet dat je daar weg moet en het nieuwe bedrijf goed voelt, dan is de kans klein dat het gaat tegenvallen. Het is zo'n verademing voor mij geweest en de tegenzin elke ochtend is gewoon verdwenen (oké op sommige dagen nog heel licht aanwezig als ik weet dat ik een gave buitenrit misloop omdat ik wel moet werken en mijn stalgenoten niet :+ ). Go for it zou ik zeggen! Het leven is te kort om iets te blijven doen wat je écht niet meer wilt. :j

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 13:07

Tuurlijk is het moeilijk! En dat je dit gevoel hebt geeft aan hoe loyaal en trouw je aan je werkgever bent. Dat is toch een hele mooie eigenschap? Je maakt deze keuze voor jezelf en soms moet je daarvoor anderen teleurstellen, in dit geval je werkgever. Probeer te accepteren en eraan toe te geven dat teleurstelling er op dat moment bij hoort.

Dat gevoel hoort soms bij keuzes maken maar je weet waarvoor je het doet, je eigen werkplezier en geluk. En dat is wat jij nodig hebt en wat jou straks blijdschap gaat opleveren als je de knoop hebt doorgehakt. Je kan het!

Amado7

Berichten: 10775
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 13:09

Logisch dat het een drempel is! Is ook niet niks. Maar wordt je gelukkig van hier blijven? Zo niet, stap over de drempel heen. Het kan waarschijnlijk alleen maar beter worden, en anders zit je ook nergens aan vast mocht het wel echt zo zijn.

Gewoon lekker op gesprek gaan, dagje mee lopen en dan beslissen. Kies voor je eigen geluk, de werkgever zoekt maar weer iemand anders! Dat is niet jouw probleem :D

Ik heb de stap vorig jaar gemaakt. Was een grote stap, maar nog geen moment spijt van gehad. En viel ook alles mee om mijn ontslag in te dienen. Hoor nu zoveel verhalen over mijn vorige werk dat ik ook blij ben dat ik er niet meer werk, ondanks dat mijn werkgever en collega's tof waren.

boemel

Berichten: 8820
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Baan opzeggen, wie heeft daar ook moeite mee? Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 13:43

Ga voor je eigen geluk.

Niemand is onvervangbaar hoor, ook jij niet, dus je bedrijf overleefd je vertrek wel :o

Balou_k

Berichten: 14142
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 14:05

O ja ik, twee weken geleden opgezegd. Viel alles mee, erg motiverende en steunende collega’s! Ik heb ook iets anders gevonden dat beter bij mijn vooropleiding en ambitie past.

Binnenkort nog een afscheidsetentje, dus hier een goede ervaring.

Ik vond het vooral lastig omdat ik erg plichtgetrouw ben en mensen/werkgevers niet wil afvallen. :+
Maar besef je dat je mensen niet persoonlijk benadeeld, zelfs het bedrijf niet. Je gaat alleen ergens anders werken en dat mag gewoon. :j

Sakura789

Berichten: 2835
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Baan opzeggen, wie heeft daar ook moeite mee? Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 14:27

Je kunt het ook op schrift zetten en de brief overhandigen? Dat heb ik sowieso altijd gedaan in het verleden, of per mail de bijlage toevoegen met een korte mededeling.

Als je niet gelukkig bent in het werk wat je doet en je kunt dat ergens anders wel vinden, dan moet je vooral aan jezelf denken! Daarnaast is het een hele gunstige tijd om over te stappen en er ook op vooruit te gaan.

Ir111

Berichten: 12084
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 14:50

Sakura789 schreef:
Je kunt het ook op schrift zetten en de brief overhandigen? Dat heb ik sowieso altijd gedaan in het verleden, of per mail de bijlage toevoegen met een korte mededeling.

Ik zou dat -zeker in dit geval- niet zo doen. Eerst mondeling opzeggen. Dan pas de formele opzegging op schrift.

Moed bij elkaar rapen en doen. Je gaat je waarschijnlijk enorm opgelucht voelen. Als werkgever loop je nou eenmaal risico dat mensen vertrekken, dat is onderdeel van ondernemer zijn.

Ik zou als ik jou was in je opzeggingsgesprek benoemen dat je het lastig vindt uit loyaliteit. Dat kunnen ze vast waarderen.

Pancake93
Berichten: 393
Geregistreerd: 24-04-15

Re: Baan opzeggen, wie heeft daar ook moeite mee? Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 14:51

Tuurlijk doen. Je baas zal het heus wel snappen. Niemand blijft zijn hele leven lang bij 1 baas werken

Kimddddd

Berichten: 499
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Baan opzeggen, wie heeft daar ook moeite mee? Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 14:58

Hier ook mijn baan op gezegd...wegens emigratie naar Zweden. Het is altijd spannend en moeilijk en ik denk helemaal bij een familiebedrijf...dan is het net of je de verkering uitmaakt. Tsja mijn tip zoals altijd met slecht nieuws gesprekken...Gooi het er in 1x uit en laat dan de boodschapper reageren. Verder maak ook een ontslagbrief met je laatste werkdag en of je je vakantiedagen nog gaat opnemen en zo ja wanneer je dat wilt etc.

lucifertje

Berichten: 5627
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 15:01

Oh ja heel herkenbaar! Ik was zo loyaal aan mijn vorige werkgever maar toch de stap genomen om naar een andere organisatie te gaan in dezelfde functie. In mijn geval vond ik vooral de timing nogal banketstaaf. Ik was net 2 maanden klaar met mn opleiding en ze hadden al zo'n tekort aan mensen. Het heeft mij ook echt veel moeite gekost om voor mijzef te kiezen en dat ik mijn collega's 'in de steek laat'. En weet je wat... Ik ben zo blij dat ik dit gedaan heb. De ervaring heeft mij geleerd dat je echt maar een werknemer bent voor de organisatie. Wellicht is dit bij een klein familiebedrijf anders dan bij een grote organisatie. Het is voor mijn eigen ontwikkeling echt de beste stap geweest daarom zeg ik ook DOEN!

Yltje
Berichten: 1279
Geregistreerd: 04-04-10

Re: Baan opzeggen, wie heeft daar ook moeite mee? Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 15:29

Ook net gedaan toevallig. Erg lastig om te doen want het voelde alsof ik mensen teleurstelde met de keuze voor mezelf te gaan.

Echter vanaf moment 1 zijn ze allemaal enthousiast en gunnend geweest. Tuurlijk vinden ze het jammer voor hun maar erg blij voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 15:33

Heel herkenbaar voor bijna iedereen denk ik!

Toch is mijn ervaring, bij mijzelf en in mijn omgeving, dat het bijna altijd meevalt.
Of ze vinden het jammer dat je weggaat wat dan wel weer een ego-boost is.
Als ze het niet jammer vinden hoef je je ook niet schuldig te voelen :') .

Zelfs als ze het jammer vinden, heb ik ook wel het idee dat ze je ook vrij snel weer vergeten als je weg bent. Dus het schuldgevoel is meestal ook gewoon niet terecht :D