Carriereswitch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WybeUrsula

Carriereswitch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 17:29

Hallo allemaal,

Ik heb behoefte aan een frisse blik van buitenstaanders. Als allereerst: graag geen reacties die niet opbouwend zijn. Ik zit al genoeg in de knoop zonder nieuwe negativiteit van anderen.

Lang verhaal kort:
Ik ben 2 jaar geleden afgestudeerd in een paramedische baan in de zorg. Momenteel ben ik bezig met mijn 3e baan als paramedicus en is er uitzicht op vast. Echter merk ik dat het werk mij steeds een beetje meer opbreekt. Dit merkte ik eigenlijk al bij de 2e werkgever, maar dat gaf ik de schuld aan de slechte sfeer bij de organisatie waar ik toen voor werkte. Nu echter een tijd verder en een nieuwe werkgever met leuke collega's merk ik dat het nog steeds opbreekt.
Hetgeen wat ik lastig vind is de verantwoordelijkheid. Begrijp me niet verkeerd, ik houd van verantwoordelijkheid, maar wel tot op zekere hoogte. In de zorg heb ik nu verantwoordelijkheid over hoe iemands leven/toekomst eruit komt te zien. Ik beslis of iemand naar huis mag of opgenomen moet worden in een verpleeghuis. Ik heb invloed op iemands functioneren. Als er, om wat voor reden dan ook, iets mis gaat en de cliënt niet geholpen wordt, trek ik mezelf dat persoonlijk aan. Ook de stomme paarse krokodillen van de zorgverzekeraars maken dat ik het me heel erg aantrek als ik iemand niet het traject kan bieden wat diegene nodig heeft. Helaas heb je in alle sectoren in de zorg in enige mate wel te maken met zorgverzekeraars.

Bovenstaande 'verantwoordelijkheids-issue' is al besproken met een professioneel psycholoog. Dat heeft iets geholpen, maar nog steeds heb ik er flinke last van. We zijn erop uit gekomen dat ik mezelf in cliënten spiegel. Ik heb namelijk op 11-jarige leeftijd een ongeluk gehad, en nooit de zorg gehad die ik had moeten hebben. Ik trek het me persoonlijk aan als ik (vaak door verzekeringstechnische redenen) niet de zorg kan bieden die iemand nodig heeft. Momenteel heb ik (ook door wat andere redenen) slaapproblemen, eet ik heel slecht en ben ik zo initiatiefloos als het maar zijn kan.

Langzaam maar zeker begin ik steeds duidelijker te zien dat ik als paramedicus niet happy ga worden.
Maar wat dan wel? Waar krijg ik écht energie van?

Momenteel word ik blij van mijn 2e baan. Dit is een bijbaan in de retail, waar ik inmiddels bijna 5 jaar werk. Super tof werk, super toffe collega's. Ze hebben me altijd gesteund in alles wat ik doe en ook terwijl ik momenteel met mezelf in de knoop lig, krijg ik zo veel steun van ze. In dit werk heb ik ook een aantal verantwoordelijkheden als senior medewerker, maar dat zijn simpelere verantwoordelijkheden waar niemands leven écht door wordt beïnvloed. Het enige niet toffe is het salaris, en dan ben ik nog één van de duurdere krachten. Morgen (31/5) heb ik een gesprek met mijn manager om te kijken of er iets mogelijk is qua urenuitbreiding of opklimmen in functie. Dit is puur om te kijken wat opties zijn, ik heb niet de intentie om morgen direct een beslissing te maken.

Stel, ik zou meer uren kunnen krijgen en (op langere termijn) kunnen opklimmen, dan zou ik zeker minder gaan verdienen dan ik nu verdien. Hier komt het feit bovenop dat mijn moeder (ik heb geen contact met mn vader en een kleine familie, dus mijn moeder is belangrijk voor me) het niet eens is met het feit dat ik wil gaan stoppen als paramedicus. Ik vind het heel lastig om dit te horen en het doet me pijn dat ze me niet lijkt te steunen.

Mijn vraag aan jullie:
Wat zouden jullie doen in deze situatie? Blijven bij de huidige werkgever of een carriereswitch ookal verdient dat minder en geeft dat spanning in de familie?

zonnebloem18

Re: Carriereswitch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 17:40

Je moet doen waar jij gelukkig van wordt. Meer verdienen en een burn out krijgen omdat je het niet trekt is op de lange termijn ook niet goed. Dan beter iets minder verdienen en gelukkig zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 17:45

Het is jouw leven en niet dat van een ander.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 17:46

Ik sta ook op het punt een carriere switch te maken. Heel lang vond ik het moeilijk om die knoop door te hakken.
Maar des te langer ik in deze sector werk, des te meer ik mij besef dat ik hiermee niet gelukkig word en ik waarschijnlijk het ook niet beter ga treffen.
Op dit moment zit ik nog in het sollicitatie process maar ik ben nu al heel blij deze stap gemaakt te hebben.
En ik weet niet hoeveel je er op achteruit gaat kwa salaris, maar als jij je daar nog prima mee red moet je het gewoon doen.
Geld maakt niet gelukkig zeggen ze toch ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 17:58

Als je zeker weet dat dit je niet blij maakt moet je het niet doen en zeker gaan voor een carriereswitch.

Als het werk je wel blij maakt, maar je nog last hebt van het feit dat je zelf niet de juiste zorg hebt gekregen en dat je nu in de weg staat zou je daar ook mee aan de slag kunnen. Is dat al gedaan?

Bovendien heb je als paramedicus nooit in je eentje de verantwoordelijkheid of iemand naar een verpleeghuis oid moet. De arts (revalidatiearts/huisarts of SOG) is ten allen tijde eindverantwoordelijk, jij geeft op basis van jouw expertise de input voor de eindbeslissing. En dat doen alle disciplines. Tenminste, in mijn multidisciplinair team werkt dat zo.
Je hebt zeker geen verantwoordelijkheid over hoe iemands toekomst eruit ziet, daar heb je totaal geen invloed op. Het is wat het is, als paramedicus bekijk je wat het is, wat het kan worden en wat het advies voor de toekomst zou zijn. Wat iemand met dat advies doet is aan diegene zelf.
Het is soms verdrietig om iemand verpleeghuisadvies te moeten geven, maar dat doe je alleen omdat er niks anders meer op zit.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 17:59

Ooit heb ik in een baan gezeten waar ik ongelukkig van werd en door dezelfde argumenten (hier heb ik toch voor geleerd/hier verdien ik toch meer) mezelf zo ziek gemaakt dat ik gecrasht ben. Toen was ik zo ziek, dat gun ik niemand.
Nu doe ik ook werk wat minder verdient maar wat ik met plezier doe. Geen enkele baan is het waard om jezelf zo voor te pushen dat je erheen gaat met een steen in je maag of waar je lichamelijke of psychische klachten van krijgt.

En dat je nu eventueel stopt als paramedicus wil niet zeggen dat je nooit meer een dergelijke functie zult hebben toch? Maar het is niet waar je nu blij van wordt en alleen jij kan en mag hierover beslissen. Ook als je moeder er niet achter staat, het blijft jouw leven.

WybeUrsula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 19:54

Een aantal fijne reacties, bedankt daarvoor.

Fijn om te horen hoe anderen met een carriereswitch zijn omgegaan. Meer van dit soort verhalen?

@Verootjoo, klopt. Je werkt idd in een multidisciplinair team, maar zoals je zelf al zegt baseert een reva-arts zijn advies op mijn expertise. In mijn geval betekend dat dat de reva-arts er blind op vaart. Natuurlijk doe je het samen, maar het blijft mijn expertise.
Ik ben al jaren bezig met het verwerken van (de nasleep van) mijn ongeluk en ik heb enorme stappen gemaakt. Echter is er, ondanks acceptatie, een stukje bescherming wat ik op anderen projecteer. Als ik deze bescherming dan niet kan bieden, verwijt ik dat mezelf. Terwijl ik dondersgoed weet dit niet te doen, het gebeurd.

@Mars, wauw wat herken ik me in die argumenten. Zeker omdat dit mijn 2e opleiding zou zijn waar ik niks met mn papiertje ga doen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 20:17

Ik denk dat dit niet je enige keuzes zijn. Gezien je verhaal lijkt stoppen met je huidige functie me erg logisch. En op zijn minst tijdelijk in de retail verder ook. Maar daar hoef je niet te stoppen. Zeer waarschijnlijk kan je met jouw diploma buiten de directe patiëntenzorg maar op jouw niveau een andere baan vinden. Bijv een fysiotherapeut kan ook als onderzoeker of onderzoekssassistent aan de slag bij een afdeling waar ze bewegingsonderzoek doen. En zo zijn er voor veel functies andere opties als je buiten de standaard kijkt

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 20:21

Heel eerlijk als jij je baan in de retail leuk vind en je daar energie uit haalt en je kan meer uren draaien en daar goed van rondkomen waarom zou je het dan niet doen? Meer geld verdienen is leuk maar als je vervolgens geen energie hebt om het uit te geven heb je er ook niks aan en als je van het andere salaris ook prima rond kan komen zou ik lekker dat gaat doen

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 20:57

Moeders moeten zich eens druk gaan maken om het geluk van hun kinderen ipv alle keuzes afkeuren ivm status. Volg je hart, doe wat voor jou goed voelt. Jij moet gelukkig zijn, je bent volwassen en je moeder zou je moeten steunen ipv afvallen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 21:09

WybeUrsula schreef:
Een aantal fijne reacties, bedankt daarvoor.

Fijn om te horen hoe anderen met een carriereswitch zijn omgegaan. Meer van dit soort verhalen?

@Verootjoo, klopt. Je werkt idd in een multidisciplinair team, maar zoals je zelf al zegt baseert een reva-arts zijn advies op mijn expertise. In mijn geval betekend dat dat de reva-arts er blind op vaart. Natuurlijk doe je het samen, maar het blijft mijn expertise.
Ik ben al jaren bezig met het verwerken van (de nasleep van) mijn ongeluk en ik heb enorme stappen gemaakt. Echter is er, ondanks acceptatie, een stukje bescherming wat ik op anderen projecteer. Als ik deze bescherming dan niet kan bieden, verwijt ik dat mezelf. Terwijl ik dondersgoed weet dit niet te doen, het gebeurd.

Dat klinkt inderdaad niet als een goede basis om jouw werk op dit moment te doen.

Citaat:
@Mars, wauw wat herken ik me in die argumenten. Zeker omdat dit mijn 2e opleiding zou zijn waar ik niks met mn papiertje ga doen.

Dat zou wel de laatste reden moeten zijn om geen carrière switch te maken.
Niet iedereen haalt papieren om precies dat vak te gaan uitoefenen hè. Je kan met die papieren ook aantonen dat je hbo denkniveau hebt en een andere functie gaan doen. Daar ben je gewoon vrij in.

Is het niet een idee om met een loopbaancoach uit te zoeken wat je werkelijk wilt?
Is de retail echt wat je wilt of is het de paramedische baan die je niet wilt?
Er zijn nog meer mogelijkheden met een paramedisch diploma zonder direct met mensen te werken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 22:00

Ik lees toch al een paar dingetjes die doen denken aan een nakende burnout, of een ander probleem wat indien onbehandeld steeds moeilijker zal worden als je het negeert.

Wat ik zou doen is in ieder geval niet langer investeren in werk waar je van voelt dat het (momenteel) echt niet bij je past. Misschien kan het later nog wel voor je werken, maar nu duidelijk niet.

Je bent een twintiger, dan houd je veel dingen vol omdat je verstand zegt dat het goed is. Maar de rekening krijg je vroeg of laat uiteindelijk toch.

Daarom vind ik het persoonlijk wel een slim idee om voor werk te kiezen dat nú bij je past, waar je energie van krijgt en dat ruimte laat om naast het werken nog aan jezelf te werken, je hebt bepaalde dingen meegemaakt en die hebben hun sporen achtergelaten. Het is zonde om dat heel je leven mee te dragen, dus hopelijk vind je daar toch nog ondersteuning in, als je dat zelf nodig zou vinden tenminste.

Je hebt vast weleens de wijsheid Don't look for Mister Right, look for Mister Right Now gehoord ;) nou, dat geldt niet enkel voor de liefde, maar ook voor je baan. Een mens verandert nog zoveel doorheen de jaren, je gevoel volgen is een veel beter idee dan op papier een carrière uitstippelen.

En het is mooi dat je moeder zo belangrijk voor je is en dat je met haar rekening wil houden. Maar uiteindelijk zal ook zij het beste willen voor haar dochter. Misschien moet ze even wennen aan het idee dat de dingen anders lopen, maar vroeg of laat komt dat helemaal goed.

Ik wens je veel wijsheid toe :knuffel:

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 22:33

Het verdient minder; wat is de impact voor jou met een kleiner inkomen? Minder verdienen hoeft niet erg te zijn, maar je moet natuurlijk wel rondkomen en rekening houden met wat je belangrijk vind. Dat is voor iedereen anders. Persoonlijk vind ik minder verdienen niet zo erg, als ik het werk graag doe. Maar het moet natuurlijk wel leefbaar blijven.

Ivm je moeder die er niet achter staat… je moet een bepaalde job niet doen voor je ouders. Je werkt voor jezelf en jij mag je leven zelf inrichten zoals jij dat wil en goed voelt. Ik weet dat dat gemakkelijker gezegd dan gedaan is. Maar mijn ervaring is dat je er echt niet gelukkiger / beter van wordt om het werk te doen wat je familie van je verwacht.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 23:11

En over dat je ‘niks doet met de papiertjes’ dat is ook niet per se waar. Die papiertjes blijf je gewoon houden en mocht je in de toekomst van gedachten veranderen dan kun je er alsnog op terug vallen.
Op dit moment is paramedisch niet waar je blij van wordt en dat is ook okee. Jij moet naar je werk dus jij moet er ook blij van worden, wat voor werk je dan ook doet.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 23:36

Ik heb pas nog de keuze gemaakt om van een baan met hoger loon, te switchen naar een baan met lager loon, wat meer bij mijn interesses lijkt te passen.

Ik moet nog zeker 40 jaar werken. Dat doe ik dan liever in een baan die mij bevalt.
Een goed betaalde baan waar je ongelukkig van wordt, ga je niet volhouden.

En wat anderen daar van vinden, heeft er niks mee te maken. Het is jouw leven. ;)

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:33

Ik zou zeker geen baan blijven doen waar je niet gelukkig in bent. Er zijn met een paramedische opleiding ook heel veel mogelijkheden voor banen die niet direct in de zorg zijn maar waarbij je de kennis uit je opleiding nog wel goed kunt gebruiken.

Ik heb ook een paramedische opleiding gedaan en maar heel kort daadwerkelijk als paramedicus gewerkt, daarna altijd andere banen gehad die voor het grootste deel wel sterke raakvlakken hadden met mijn studie (ergotherapie). Mocht je specifieker willen weten wat ik allemaal gedaan heb, dan mag je gerust een pb'tje sturen.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:14

Wat is de reden dat jouw moeder die keuze zou afkeuren? Puur financieel? Of vindt ze het misschien gewoon heel fijn om te zien dat jij het verder hebt geschopt dan zij in het werkleven? Die twee redenen zou ik nog enigszins kunnen begrijpen, andere redenen zou ik direct over boord gooien. Het is jouw leven en jij moet daarin gelukkig zijn.

Je hebt voor jezelf al heel duidelijk dat dit werk jou niet gelukkig maakt, sterker nog; je wordt er diep ongelukkig van door jouw karakter en dingen die je in het verleden hebt meegemaakt. Dat kan je niet veranderen en daar hoef je je ook niet voor te schamen.

Heb je jouw zorgen en struikelblokken ook al besproken met je werkgever in de zorgsector? Zoals in andere berichten al aangegeven wordt kan je met jouw diploma ook andere dingen doen, wie weet zelfs wel binnen de organisatie waar je qua collega's en sfeer wel graag werkt.

Ga het gesprek aan met je werkgever in je retailbaan en hoor eens wat de mogelijkheden zijn. Wie weet komt er een hele mooie passende functie uit die jou heel gelukkig maakt.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:42

Ik mis nog het stukje waarom je ooit hebt gekozen voor je baan als paramedicus? Het lijkt dat deze specifieke functie niet bij je past, maar zijn er misschien andere manieren om daar een stapje in terug te zetten? Een andere rol, meelopen met iemand of iets anders?
Daarnaast zou ik je willen adviseren om goed in gesprek te gaan/blijven met een coach/psycholoog in persoonlijk leiderschap en eventeel een loopbaancoach te raadplegen. Daar heb ik heel veel aan gehad toen ik in een vergelijkbare fase zat. Er komt heeeel veel op je af als je net begint met werken, en het duurt gewoon voor sommigen een tijdje om vertrouwen in jezelf op te bouwen, je grenzen te vinden en bewaken en je bewust te worden EN neer te kunnen leggen bij waar je wel en geen invloed op hebt.

Ik kan je niet adviseren wat jouw keuze zou moeten worden. Maar ik wens je heel veel wijsheid en plezier in je zoektocht. Het is namelijk uiteindelijk alleen maar mooi dat je deze vragen durft te stellen en echt open te staan voor de opties! kunnen alleen maar goede dingen uit gaan komen.

WybeUrsula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 17:29

Ik heb vandaag gesprek gehad met mijn manager uit de retail. Aangezien we sinds corona weer flinke omzetten draaien en de drukte weer langzaam terugkeert, is er een mogelijkheid om een nieuwe vacature in een hogere functie te creëren. Ik moet daar dan op solliciteren. Mijn manager gaat zich hard maken om ervoor te zorgen dat ik die baan krijg want ze ziet het me zeker doen.

Lang verhaal kort; het lijkt erop alsof ik echt de switch naar retail ga maken.
Ik laat alles even op me afkomen. Er komen ook proefberekeningen waarop ik kan zien wat ik in die toekomstige functie ga verdienen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 17:39

Hier ook een carrièreswitch gemaakt en heel veel salaris en goede arbeidsvoorwaarden ingeleverd. Is soms echt nog wel eens slikken, maar werk waar je plezier uit haalt is uiteindelijk echt heel veel waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 18:17

Wat een leuk bericht TS! Ik duim voor je mee +:)+