Spoedkwestie: nieuwe baan wel of niet aanvaarden (salariskwestie)

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Boras
Berichten: 10063
Geregistreerd: 21-10-10

Spoedkwestie: nieuwe baan wel of niet aanvaarden (salariskwestie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 15:00

Mijn man is als beste uit een sollicitatieprocedure gekomen. Vanochtend het 2e gesprek gehad.

Functie: HBO financieel-administratief met coördinerende/aansturende taken binnen een afdeling die nog volop in ontwikkeling is.

Valt onder een CAO. Het is een groeiende organisatie in de ouderenzorg en -huisvesting. Een B.V. Het duurdere segment zeg maar.

Nieuwe baan heeft meer mogelijkheden tot doorgroei in functie en salaris (ca. € 500 hoger dan het huidige salaris dat nu tevens het max is). Beiden zijn redenen om te solliciteren. Maar vooral de persoonlijke ontwikkelmogelijkheden.

De kosten voor de opleiding die hij nu volgt worden door de nieuwe werkgever overgenomen van zijn huidige werkgever. De opleiding is relevant voor de nieuwe functie. En de CAO kent een opleidingsbudget voor medewerkers, ik moet nog even opzoeken hoe dat precies in elkaar zit.

Bij zijn huidige werkgever heeft hij het naar zijn zin, maar geen doorgroeimogelijkheden. Wel vastigheid! En zeker geen slecht salaris voor het werk dat hij nu doet (financieel administratief en salarisadministrateur).

Nu het salarisaanbod, mijn man vindt het aanbod tegenvallen: hij gaat er maandelijks bruto € 142, 00 mee op vooruit. Netto ongeveer € 70,00. Dat is hun aanbod. Na onderhandelen! Ze boden eerst onder zijn huidige salaris. Dat is te rechtvaardigen volgens hen, want het gaat om een 36-urige ipv de 38 urige werkweek die mijn man nu heeft.
Daarnaast brengen ze in dat ze de opleidingskosten overnemen.

Zij wij nu gek dat we dit salarisaanbod niet vinden passen bij een nieuwe functie op dit niveau en al helemaal niet in deze tijd van grote personeelsschaarste? Je mag er toch wel iets meer op vooruitgaan dan € 70 netto?

Mijn man moet binnen een uur laten weten wat hij doet: accepteren of niet. Ze hebben een goede tweede achter de hand aldus de potentiële nieuwe werkgever.

Ik krijg hier een ontevreden gevoel bij. Een verontwaardigd gevoel zelfs. Mijn man baalt ook stevig.

Wat is eigenlijk normaal om te vragen/eisen?

Mdrf
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-20

Re: Spoedkwestie: nieuwe baan wel of niet aanvaarden (salariskwestie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:03

Hij gaat dus minder werken en krijgt toch meer salaris? Dat is dan toch op zich netjes, ook dat ze opleiding overnemen.
Nu heeft hij geen groeimogelijkheden, straks wel...

Maar hij kan ook weigeren en hopen dat er iets beters voorbij komt.

roxiie

Berichten: 7850
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:04

Ik zou ze lekker voor de tweede laten gaan.
Dikke doei, zeker als dit zo de melding is; we hebben een 2e achter de hand.

Een nieuwe baan moet voordeel opleveren én een goed gevoel, dat doet het nu dus duidelijk niet.0

future_vet
Berichten: 2637
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:04

Hij kan groeien zeg je, staat dat ook in het contract hoeveel zijn salaris ook zal groeien? Dat lijkt me vooral relevant.

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:04

niet doen bij twijfel... dat is mijn eerste reactie.
Op dit moment kan je goed onderhandelen over salarissen? Is het een jaar contract? Tegenwoordig door personeel schaarste worden meteen vaste contracten aangeboden met een proeftijd van 3 maanden.

Ik heb ook een 36 uur contract maar reken maar dat je gewoon de 40 uur werkt :o

zonnebloem18

Berichten: 24921
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:05

Ik zou het wel doen, maar daar heeft je man niks aan.

Als het voor hem niet goed voelt en hij voelt zich gedwongen door de tijdsdruk, dan moet hij het niet doen.

tamary

Berichten: 29437
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:06

Waarom ging hij uberhaupt solliciteren? Geeft aan fijne plek te hebben, geen doorgroei kan frustrerend zijn, maar ook juist heel prettig qua stabiliteit en minder stress.
Eigenlijk leef je om te werken of werk je om te leven?

verootjoo
Berichten: 35781
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:06

Als je er geen fijn gevoel bij hebt, niet doen :)

Gewoon iets anders zoeken waar hij wel een goed gevoel bij heeft.

Prrrr
Moderator

Berichten: 30343
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:08

zonnebloem18 schreef:
Ik zou het wel doen, maar daar heeft je man niks aan.

Als het voor hem niet goed voelt en hij voelt zich gedwongen door de tijdsdruk, dan moet hij het niet doen.


Dit. Als het niet goed voelt, lekker verder zoeken als je niet op de schopstoel zit.

Sansevieria
Berichten: 4255
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Spoedkwestie: nieuwe baan wel of niet aanvaarden (salariskwestie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:10

Een vaste baan met goed salaris waar je het naar je zin hebt versus 70 euro netto meer met doorgroeimogelijkheden.
Ik had een collega die voor ongeveer dat bedrag om dezelfde redenen overgestapt was, die heeft er vlgs mij intussen spijt van.

Hoeveel aanbod in dit soort banen is er in jullie regio?
Dat is de vraag, en anders afwachten tot er nog iets anders voorbij komt?

Stampeltje
Berichten: 398
Geregistreerd: 18-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:10

Ik vind het geen slecht bod als je nagaat dat het een functie is die binnen een cao valt en hij minder gaat werken. Maar hij hoeft het niet te doen hè. Als hij denkt een andere baan te vinden met beter salaris/voorwaarden dan gewoon lekker verder solliciteren. :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 111425
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:11

Een bedrijf wat je zo onder belachelijke tijdsdruk zet zou ik sowieso voorbij laten gaan.
Iemand 1 a 2 dagen laten nadenken OK, maar een uur??

Sky_As

Berichten: 4970
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:12

Het uur wat ze je geven vind ik sowieso neigen naar chantage, en daar zou ik nooit willen werken.
Ik zou gewoon verder solliciteren, zodat je met een dikke JA naar een nieuwe baan kan, en niet met al allerlei twijfels vooraf (zeker in deze tijd)
Als je echt ergens weg wilt en het motto hebt, slechter dan hier kan nooit, is het het risico waard, maar in dit geval "lees" ik al teveel nee's....

xPabloBokt

Berichten: 9641
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:14

Cayenne schreef:
Een bedrijf wat je zo onder belachelijke tijdsdruk zet zou ik sowieso voorbij laten gaan.
Iemand 1 a 2 dagen laten nadenken OK, maar een uur??


Ja, precies dit. Dat vind ik ook nergens op slaan. Een uur laten nadenken over zo'n grote commitment vind ik een no-go en daarmee best wel een red flag.

Zoe_97

Berichten: 9487
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:16

Hij gaat er niet enkel netto 70 euro op voorruit. Maar hij gaat ook 2 uur per week minder werken dus op een jaar toch 104 euro minder werken.

Winged

Berichten: 33289
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:16

Zo weinig tijd om over na te denken? Bij iemand die nog geeneens werknemer is en dus eigenlijk geen kans geven om het e.a. uit te zoeken? Weet niet wat zijn gevoel zegt, maar mijn onderbuik zegt weinig goeds.

OutOfTheWood

Berichten: 2001
Geregistreerd: 04-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:18

Een uur bedenktijd is belachelijk. Dat zou voor mij al genoeg zeggen. Heb je er nu al een slecht/twijfel gevoel bij dan gewoon zoeken naar iets beters!

Stampeltje
Berichten: 398
Geregistreerd: 18-05-15

Re: Spoedkwestie: nieuwe baan wel of niet aanvaarden (salariskwestie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:19

Dat uur bedenktijd is idd idioot. Lijkt mij geen prettig bedrijf/hr

Alvaron

Berichten: 1770
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:21

€ 70 netto per maand er op vooruit gaan terwijl je minder gaat werken lijkt mij heel netjes. Daar bij opgeteld meer doorgroei mogelijkheden en persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheden ben ik van mening dat jullie "eisen" onredelijk zijn.
Maar als jullie hierover ontevreden of zelfs verontwaardigd zijn, dan lijkt me dat geen gezonde basis voor een fijne en succesvolle arbeidsrelatie.

Gitana

Berichten: 2728
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:25

Wat vreemd inderdaad, een uur bedenktijd. Dat vind ik niet menselijk en daardoor had ik het persoonlijk sowieso niet gedaan.
Ik heb overigens net loonsverhoging gekregen van 70 euro netto per maand, vanwege de inflatie.
Dus ik vind zelf die loonsverhoging die ze geven niet eens echt noemenswaardig :=

Kelan

Berichten: 1633
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:26

Dit is al fase 2 in de onderhandeling he.
Want eerst boden ze zijn huidige salaris. Dus de man van TS heeft al kans gehad na te denken wat acceptabel is, en aangegeven dat dat 1e bod niet acceptabel is voor hem.
En dan vast ook al wel nagedacht over waar hij op hoopte / wat wel acceptabel is.

Daar lijken ze nu onder te zitten. Dan is een uur bedenktijd nog wel wel heel kort. Maar je weet niet wanneer ze dit bod neerlegden he (misschien wel al vrijdag of vanochtend om 9:00 uur). Alleen dat TS het nu post.

TS, zijn er nog andere voor- of nadelen om mee te wegen: meer/minder reistijd; meer/minder thuis kunnen werken, zit er verschil in de werkgevers bijdrage voor pensioen? 13e maand? thuiswerkvergoeding? reiskostenvergoeding -> staar je niet blind op alleen het bruto salaris.

Op zich lijkt mij het een prima aanbod (tenzij hij nu eigenlijk onderbetaald wordt):
- meer salaris
- minder uren
- veel meer doorgroeimogelijkheid.

Maar zoals veel anderen al aangeven: als het voor jullie niet goed voelt, moet je het niet doen. Dan begin je al met een valse start. En dat gaat meestal niet lekker werken.

lissisanne

Berichten: 2507
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:26

Wat idioot, een uur bedenktijd. Het gaat over een levens veranderende beslissing! Nog buiten de salariskwestie zou ik het daarom al niet doen.

MarliesV

Berichten: 15338
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:29

Die 70 euro is bovenop de 5% die hij krijgt door van 38 naar 36 uur te gaan he. Dus het is niet alleen maar 70 euro netto.

Voor het loon zou ik het niet laten. Maar als je om deze reden al verontwaardigd/ontevreden bent, lijkt me dat geen gezonde start en zou ik het niet doen.

LienC

Berichten: 986
Geregistreerd: 25-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:30

Op korte termijn 2 uur minder per week werken en 70 euro meer. Op langere termijn dus doorgroei qua loon en mogelijkheden. Op zich geen heel gek aanbod, al snap ik natuurlijk dat je er nog meer op vooruit wil.

Een uur is erg kort, is hier een reden voor? Ik gok ivm 1 juni, dus weer een opzegtermijn verder etc ;)

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:32

Los van het feit dat hij in zo’n korte tijd wat moet laten weten en communiceren dat ze een goede tweede achter de hand hebben zegt al veel over het bedrijf.
Belachelijk als je het mij vraagt, zeker in deze tijd.

Daarnaast is het zo dat je nadat je in dienst bent niet zo heel veel meer gaat verdienen dan een cao verhoging of performance afhankelijke stijging.

Waarschijnlijk dus straks meer verantwoordelijkheid en stress zonder dat het salaris meebeweegt.

Ik zou het niet doen .