Respondenten (8-15 jaar) die binnen een pleeggezin/gezinshuis wonen

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wescha
Berichten: 749
Geregistreerd: 12-12-17

Respondenten (8-15 jaar) die binnen een pleeggezin/gezinshuis wonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 19:55

Voor mijn opleiding SPH Jeugdzorgwerker doe ik een onderzoek naar zelfwaardering. Ik wil onderzoeken wat het verschil is tussen de zelfwaardering van kinderen die binnen een regulier gezin wonen en kinderen die binnen de pleegzorg/gezinshuis wonen.

Wie woont/heeft (in) een pleeggezin/gezinshuis en wil mijn enquête invullen?

https://www.survio.com/survey/d/K4O2C8J2L3E9A7H1A

Mijn dank is groot.

_Rebecca
Berichten: 465
Geregistreerd: 29-04-20
Woonplaats: Over de brug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 20:04

Ik ben 12, woon (gelukkig) gewoon thuis, maar heb even gekeken en ik vind sommige vragen best wel onduidelijk, en niet echt fijn te beantwoorden...
Dus als je mensen tussen de 8-15 jaar zoekt zou ik sommige vragen wel iets aanpassen...
Er wordt bijvoorbeeld gevraagd hoe je zelfwaardering ervaart, maar ik zou niet weten hoe ik daar op moet antwoorden... En als je daarna ook nog moet zeggen waarom zou ik helemaal afhaken, omdat dat mij gewoon niet lukt...
Laatst bijgewerkt door _Rebecca op 16-05-22 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen95

Berichten: 16359
Geregistreerd: 26-10-11

Re: Respondenten (8-15 jaar) die binnen een pleeggezin/gezinshuis wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 20:06

Ik heb in pleeggezinnen gewoond en in een gezinshuis maar ik ben wel 26 :Y)

Wescha
Berichten: 749
Geregistreerd: 12-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 20:08

_Rebecca schreef:
Ik ben 12, woon (gelukkig) gewoon thuis, maar heb even gekeken en ik vind sommige vragen best wel onduidelijk, en niet echt fijn te beantwoorden...
Er wordt bijvoorbeeld gevraagd hoe je zelfwaardering ervaart, maar ik zou niet weten hoe ik daar op moet antwoorden... En als je daarna ook nog moet zeggen waarom zou ik helemaal afhaken, omdat dat mij gewoon niet lukt...


Rebecca, dat heb ik (helaas) al meer gehoord, maar kan de vraagstelling nu niet meer aanpassen. Mijn advies is het dan ook samen met een volwassenen in te vullen.

En als je het niet weet is dat ook een antwoord :) Dan kan ik dat gebruiken dat ik de vragen anders had moeten stellen

beert
Berichten: 2575
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 20:10

Als je een vragenlijst maakt voor een kind van 8 jaar, zou ik niet beginnen met "zelfwaardering" als titel en dan "geachte heer mevrouw". Daarnaast vraag ik me af of je minderjarige kinderen zoiets kan en mag laten invullen.

Als ik mijn zoon van 7 vraag wat zelfwaardering betekent en hoe je het kan vergroten, dan haakt hij af. M.a.w. ik denk niet dat deze vragenlijst past bij je doelgroep die je wilt bereiken. Een kind van 8 denkt totaal anders dan een kind van 15.

Desondanks succes met je vragenlijst!

_Rebecca
Berichten: 465
Geregistreerd: 29-04-20
Woonplaats: Over de brug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 20:11

Wescha schreef:
_Rebecca schreef:
Ik ben 12, woon (gelukkig) gewoon thuis, maar heb even gekeken en ik vind sommige vragen best wel onduidelijk, en niet echt fijn te beantwoorden...
Er wordt bijvoorbeeld gevraagd hoe je zelfwaardering ervaart, maar ik zou niet weten hoe ik daar op moet antwoorden... En als je daarna ook nog moet zeggen waarom zou ik helemaal afhaken, omdat dat mij gewoon niet lukt...


Rebecca, dat heb ik (helaas) al meer gehoord, maar kan de vraagstelling nu niet meer aanpassen. Mijn advies is het dan ook samen met een volwassenen in te vullen.

En als je het niet weet is dat ook een antwoord :) Dan kan ik dat gebruiken dat ik de vragen anders had moeten stellen

Ah ja, jammer! Ik kan zo wel even kijken of het nog lukt om 'm in te vullen?

marleen_88

Berichten: 14384
Geregistreerd: 21-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 20:12

beert schreef:
Als je een vragenlijst maakt voor een kind van 8 jaar, zou ik niet beginnen met "zelfwaardering" als titel en dan "geachte heer mevrouw". Daarnaast vraag ik me af of je minderjarige kinderen zoiets kan en mag laten invullen.

Als ik mijn zoon van 7 vraag wat zelfwaardering betekent en hoe je het kan vergroten, dan haakt hij af. M.a.w. ik denk niet dat deze vragenlijst past bij je doelgroep die je wilt bereiken. Een kind van 8 denkt totaal anders dan een kind van 15.

Desondanks succes met je vragenlijst!


Hier ben ik het mee eens. Ik vind deze vragenlijst totaal ongeschikt voor de leeftijdscategorie die je wilt aanspreken.

Wescha
Berichten: 749
Geregistreerd: 12-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 20:15

beert schreef:
Als je een vragenlijst maakt voor een kind van 8 jaar, zou ik niet beginnen met "zelfwaardering" als titel en dan "geachte heer mevrouw". Daarnaast vraag ik me af of je minderjarige kinderen zoiets kan en mag laten invullen.

Als ik mijn zoon van 7 vraag wat zelfwaardering betekent en hoe je het kan vergroten, dan haakt hij af. M.a.w. ik denk niet dat deze vragenlijst past bij je doelgroep die je wilt bereiken. Een kind van 8 denkt totaal anders dan een kind van 15.

Desondanks succes met je vragenlijst!


Bedankt voor je opmerking.
Ondanks dat heb ik ondertussen 20 ingevulde enquêtes terug van kinderen tussen de 10 en 13.
Ik moet ergens een grens trekken qua leeftijd. De kinderen die ik zelf heb geholpen heb ik in jip en janneke taal kunnen uitleggen wat ik bedoelde en daardoor hebben ze de lijst kunnen invullen. Ik heb nu alleen de link geplaatst. Maar normaal gesproken stuur ik een mailtje mee met een hele uitleg. Misschien vertekent dit ook wat.

fohadie
Berichten: 4476
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 21:17

Heb hem door een 10 jarige laten invullen. Ze snapte werkelijk niets van de vragen, dus heeft maar wat ingevuld. Of je daar at aan hebt betwijfel ik. :+ Ik heb haar verteld dat er geen goed of fout antwoord is en dat ze maar wat moest invullen als ze het niet snapte.

Mjelleke
Berichten: 722
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Respondenten (8-15 jaar) die binnen een pleeggezin/gezinshuis wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 08:42

Ik heb ook even gekeken en deel de kritiek de mensen hierboven. Deze vraagstelling past niet bij je doelgroep, dat betekent dat je validiteit heel laag is en daardoor kun je je resultaten net zo goed weggooien (en erger nog, dat je nu kinderen onnodig aan het belasten bent met lastige vragen). Er is bij de meeste vragen ook geen optie weet-ik-niet / snap-ik-niet.

Ik mis ook een stukje info vooraf (informed consent) en een expliciete mededeling dat ze op elk moment mogen stoppen. Bij mijn studie zou dit niet langs de ethische commissie komen.

Wel echt een interessant onderwerp en belangrijk dat er aandacht aan besteed wordt!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16096
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 09:16

Wescha schreef:
Voor mijn opleiding SPH Jeugdzorgwerker doe ik een onderzoek naar zelfwaardering. Ik wil onderzoeken wat het verschil is tussen de zelfwaardering van kinderen die binnen een regulier gezin wonen en kinderen die binnen de pleegzorg/gezinshuis wonen.

Wie woont/heeft (in) een pleeggezin/gezinshuis en wil mijn enquête invullen?

https://www.survio.com/survey/d/K4O2C8J2L3E9A7H1A

Mijn dank is groot.

Heb hem een stukje gemaakt maar dit is wel een hele slechte enquete voor de doelgroep. Ik zou hem opnieuw maken en dan in taal die kinderen van die leeftijd begrijpen.