Diddykong schreef:In Nederland heb je 2 erkende opleidingen. 1 in Zwolle en 1 in Barneveld. De opleiding is Zwolle is wel beter en word je (in mijn ogen) beter opgeleid. Als je de mogelijkheid hebt, zou ik daar voor kiezen.
Of het wat voor jou is, kun je alleen zelf beoordelen. Je moet wel echt handig zijn, en bijv goed met een hamer en ander materiaal overweg kunnen. En het is een zwaar beroep. Paarden zijn niet altijd makkelijk of goed opgevoed. Ze hangen op je, of halen opeens uit, trekken terug waardoor jij lichamelijk een enorme ruk krijgt te verwerken. Om rond te komen moet je er al snel een stuk of 15 bekappen of 6 of 7 beslaan op een dag. Ook mentaal is het niet makkelijk, omdat er vaak veel gevraagd wordt en je van allerlei problemen de schuld krijgt. Ik zou het beroep niet romantiseren in elk geval.
Maar weinig smeden staan op hun 65e nog full time onder een paard, dat zegt ook iets. Je hebt echt wel materialen waardoor je ondersteunt wordt, maar dat werkt niet bij elk paard, sommige willen nu eenmaal niet netjes op de bok steunen en dan sta je toch veel gebukt te tillen.
Maar goed als dat je niet tegenhoudt, loop eens een dagje mee met een smid. Kun je zien of het wat is.
Wat is de reden dat je zegt dat zwolle beter opleidt dan barneveld?
Betere leraren, uitgebreidere lesstof?