Hoefsmid worden, is het wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

fleurtjeuh

Hoefsmid worden, is het wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-22 19:36

Ik ben de laatste tijd eens wat aan het rondkijken wat ik wil doen en toen dacht ik aan hoefsmid.
Geen idee of het wat is voor mij, maar ik ben wel nieuwsgierig.
Dus aan iedereen die hoefsmid (aan het worden) is, wat vind je ervan?
Welke opleiding heb je gedaan? Of heb je een cursus gedaan?
Hoe valt de werkelijkheid tegenover de opleiding of cursus?
Wat vind je het leukste aan je vak?
Hou je er aan het einde van de maand ook wat aan over? Doe je het fulltime?
Hoe valt het je lichamelijk?

Kom maar op met de verhalen :D

Love is Love

My current situation is not my final destination.

tamary

Re: Hoefsmid worden, is het wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 19:50

Ik doe enkel mijn eigen dieren (2 pony's en 7 schaapjes) meer zou rap te zwaar worden en zeker omdat het dan toch binnen X tijd moet wil het financieel uit kunnen. Omdat het enkel mijn eigen dieren zijn, kan ik elke dag/paar dagen een of een paar dieren/voetjes doen zonder problemen. Als beroeps kan dat niet.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 20:10

In Nederland heb je 2 erkende opleidingen. 1 in Zwolle en 1 in Barneveld. De opleiding is Zwolle is wel beter en word je (in mijn ogen) beter opgeleid. Als je de mogelijkheid hebt, zou ik daar voor kiezen.
Of het wat voor jou is, kun je alleen zelf beoordelen. Je moet wel echt handig zijn, en bijv goed met een hamer en ander materiaal overweg kunnen. En het is een zwaar beroep. Paarden zijn niet altijd makkelijk of goed opgevoed. Ze hangen op je, of halen opeens uit, trekken terug waardoor jij lichamelijk een enorme ruk krijgt te verwerken. Om rond te komen moet je er al snel een stuk of 15 bekappen of 6 of 7 beslaan op een dag. Ook mentaal is het niet makkelijk, omdat er vaak veel gevraagd wordt en je van allerlei problemen de schuld krijgt. Ik zou het beroep niet romantiseren in elk geval.
Maar weinig smeden staan op hun 65e nog full time onder een paard, dat zegt ook iets. Je hebt echt wel materialen waardoor je ondersteunt wordt, maar dat werkt niet bij elk paard, sommige willen nu eenmaal niet netjes op de bok steunen en dan sta je toch veel gebukt te tillen.
Maar goed als dat je niet tegenhoudt, loop eens een dagje mee met een smid. Kun je zien of het wat is.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-22 20:42

Diddykong schreef:
In Nederland heb je 2 erkende opleidingen. 1 in Zwolle en 1 in Barneveld. De opleiding is Zwolle is wel beter en word je (in mijn ogen) beter opgeleid. Als je de mogelijkheid hebt, zou ik daar voor kiezen.
Of het wat voor jou is, kun je alleen zelf beoordelen. Je moet wel echt handig zijn, en bijv goed met een hamer en ander materiaal overweg kunnen. En het is een zwaar beroep. Paarden zijn niet altijd makkelijk of goed opgevoed. Ze hangen op je, of halen opeens uit, trekken terug waardoor jij lichamelijk een enorme ruk krijgt te verwerken. Om rond te komen moet je er al snel een stuk of 15 bekappen of 6 of 7 beslaan op een dag. Ook mentaal is het niet makkelijk, omdat er vaak veel gevraagd wordt en je van allerlei problemen de schuld krijgt. Ik zou het beroep niet romantiseren in elk geval.
Maar weinig smeden staan op hun 65e nog full time onder een paard, dat zegt ook iets. Je hebt echt wel materialen waardoor je ondersteunt wordt, maar dat werkt niet bij elk paard, sommige willen nu eenmaal niet netjes op de bok steunen en dan sta je toch veel gebukt te tillen.
Maar goed als dat je niet tegenhoudt, loop eens een dagje mee met een smid. Kun je zien of het wat is.

Wat is de reden dat je zegt dat zwolle beter opleidt dan barneveld?
Betere leraren, uitgebreidere lesstof?

Love is Love

My current situation is not my final destination.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 20:53

Wil je hoefsmid worden of bijvoorbeeld ook natuurlijk bekapper? Ik weet dat mijn bekpster ontzettend veel werk heeft bijvoorbeeld, die had binnen een jaar al een klanten stop. Er is dus wel vraag naar goede bekappers (helemaal die ook overweg kunnen met moeilijkere paarden)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 21:15

Toen ik in België in het eerste jaar hoefsmid zat, waren er die uit Nederland kwamen omdat dit een heel stuk goedkoper is dan in Nederland.

Hier niet vol te houden. Is fysiek zo zwaar, zelfs veel mannen kunnen dit niet blijven volhouden, dus denk vooral goed na of je het fysiek aan kan.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 21:20

Ik zou een periode mee gaan lopen met een goeie Bekapper of smid en heb deze vragen ook voorleggen. Veel vragen zijn ook vrij individueel, maar wat denk ik het belangrijkste is, is om de fysieke last te ervaren. Ik ken geen smeden die dit op latere leeftijd nog echt fulltime doen, en degene die dit jonger nog doen lopen bij de fysio. En die zijn ergens in de 30. Dus het is wel echt heftig om fullltime te doen

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 23:35

Ik doe mijn eigen paard, dat vind ik al opbrekend genoeg. Is echt zwaar voor je rug en armen, ik zou het niet dagen lang willen doen.

La Vie en Rose  KISS-Keep It Simple Stupid

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 23:36

Diddykong schreef:
Om rond te komen moet je er al snel een stuk of 15 bekappen of 6 of 7 beslaan op een dag.

Nou, dat is een tikje overdreven :D Ik weet niet wat bekappen in Nederland kost, maar met bekappen voor €35, 15 stuks op een dag, zit je op een inkomen van €10500 per maand. Dat is niet "rondkomen", zelfs met alle kosten eraf en de belasting, is het meer dan het gemiddelde inkomen.
Hier is het geen €35 meer, is verhoogd om de gestegen kosten op te vangen.

Ik heb meerdere hoefsmeden in mijn vrienden/kennissenkring en ik heb een cursus (1 dagje maar) hoefonderhoud gedaan om eens te kijken of het iets voor mij zou zijn. Sowieso voor mijn eigen dieren. Een beroep waar je zeker weten je brood mee kunt verdienen (hoefsmeden lijken er altijd te weinig van te zijn, de meeste zitten helemaal volgeboekt), het wedstrijdseizoen (zeker als je wedstrijddienst hebt) geeft extra inkomsten, je mag tijdens pandemieën gewoon je werk blijven uitoefenen, je weet zeker dat als je je werk goed doet je klanten je steeds weer nodig hebben... Nou, dat ene dagje was genoeg. Mij niet gezien! Veel te zwaar, ik hou het niet vol, dat gebuk de hele tijd, had enorme pijn in mijn rug na die dag en stond na 2 paarden al te zweten als een idioot. Misschien ook een kwestie van opbouwen. Maar ik zou je wel aanraden mee te lopen en ook te proberen, voordat je je in een opleiding stort!

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 00:40

Mijn hoefsmid is nog jong en heeft een hernia ontwikkeld. Je moet er fysiek goed toe in staat zijn, je verzekeringspakketje fysio flink uitbreiden én echt goed bedenken hoe je staat te bekappen want aan een goede houding wordt weinig aandacht besteed op de opleiding. Verder is er een tekort aan hoefsmeden dus je zal wel genoeg werk hebben, dat is prettig.

De vervangende hoefsmid die ik laatst eens had zat trouwens op een oud bureaustoeltje te bekappen. Zelfs bij mijn haflinger jaarling. Blij dat ik betrouwbare beestjes heb maar dat is een flink risico. Het scheelt wel wat in het scheef staan.

Connie, oftewel in leuke buien: sponsje :D I will never forget you! Mijn lieve konijntje voor altijd in mijn hart..
01-09-2001
30-05-2010

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 00:53

Het is een mooi vak, maar het is voor weinig mensen weggelegd.
Er zijn wel meer hulpmiddelen, maar het blijft een zwaar beroep. Maar het valt te proberen.
Ik denk dat het opdoen van ervaring erg belangrijk is. Een cursus maakt je nog geen hoefsmid. En je moet ook investeren in werkmateriaal.
Misschien kun je een hoefsmid vragen om een dagje mee te lopen.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie