Wat vind jij belangrijk bij de uitvaart van je dier?

Moderators: Firelight, Mjetterd, Ladybird, Muiz, ynskek, Polly, NadjaNadja, Essie73

haflinger858

Wat vind jij belangrijk bij de uitvaart van je dier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-22 15:49

Beste Bokkers,

Mijn naam is Steven Roelofs, student Commerciële Economie. Ik doe op dit moment een afstudeeronderzoek naar dierenuitvaartzorg in Nederland. Hiervoor ben ik opzoek naar mensen met huisdieren die mee willen meewerken aan een simpele enquête. Het invullen van deze enquête duurt slechts enkele minuten, maar is van grote waarde voor mijn onderzoek. Door mee te werken kunnen respondenten een bijdrage leveren aan het optimaliseren van het gehele uitvaartproces van huisdieren, van dierenarts tot aan crematorium. Zo kunnen eigenaren in de toekomst beter begeleid worden bij het verlies van hun geliefde dier.

Het zou mij enorm helpen als mensen de enquête voor mij zouden willen invullen.

De enquête is te bereiken via deze link
: https://saxion.eu.qualtrics.com/jfe/for ... 2drI1ylJj0

Heel erg bedankt alvast!!

Het delen van de link wordt zeer gewaardeerd :)

(Mocht dit bericht niet goed staan of niet mogen dan zal ik het uiteraard verplaatsen/verwijderen)

Boras

Re: Wat vind jij belangrijk bij de uitvaart van je dier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 15:57

Graag gedaan :)

Succes met je opleiding.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 15:57

Ik wilde hem invullen maar ik vind de vragen niet echt van toepassing op paarden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 16:03

Ik ben er aan begonnen voor de hond maar omdat ik geen waarde hecht aan de uitvaart en poespas ben ik ook weer afgehaakt :o

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 16:04

Heb het maar opgegeven, ik kan mijn mening niet kwijt in deze vragen, én woon niet in NL, dus je hebt óók weinig aan die mening.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 16:06

Ik was ook in de war wat bedoelt wordt met uitvaart. Want bij een mens ga je naar een begrafenis en neem je daar afscheid samen met anderen.
Maar bij dieren weet ik niet beter dan dat het dier achtergelaten wordt bij de dierenarts en dat je dan kan kiezen voor (anoniem) cremeren of begraven. Maar dan neem je afscheid bij de dierenarts en krijg je later eventueel het as mee terug.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 16:24

Ik heb hem ingevuld als zijnde voor de honden. Dan klopt ie wel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 16:29

Voor paarden mist de keuze op laten halen door de Rendac (al dan niet individueel). Achterlaten bij de DA (waar de Rendac hem uiteraard ook komt ophalen) suggereert dat paarden altijd bij een DA op een kliniek worden ingeslapen.
Daarnaast is het uitermate irritant dat je richting cremeren wordt geschoven in de vragen, ook als je allang hebt aangegeven dat je je paard gewoon door de Rendac laat ophalen / je hond/kat gewoon in je eigen tuin onder de grond stopt.

Oftewel: ik ben afgehaakt.

En tenslotte: uitvaart? Really?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 16:36

Ibbel schreef:
Voor paarden mist de keuze op laten halen door de Rendac (al dan niet individueel). Achterlaten bij de DA (waar de Rendac hem uiteraard ook komt ophalen) suggereert dat paarden altijd bij een DA op een kliniek worden ingeslapen.
Daarnaast is het uitermate irritant dat je richting cremeren wordt geschoven in de vragen, ook als je allang hebt aangegeven dat je je paard gewoon door de Rendac laat ophalen / je hond/kat gewoon in je eigen tuin onder de grond stopt.

Oftewel: ik ben afgehaakt.

En tenslotte: uitvaart? Really?

Stond toch gewoon destructie bij? Laat je wat tussen haakjes staat toch achterwege).

Ik heb het gewoon gelezen als wat je met je overleden dier wilt doen na overlijden. Dus ik neem het woord uitvaart in deze niet zoals bij een mens.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-05-22 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 16:38

Ik heb hem wel ingevuld en vond hem heel duidelijk.

Ik heb in december twee cavia's laten cremeren en laatst nog een konijn. Daar zijn de vragen goed op van toepassing. Ook omdat ik nu (helaas) goed weet hoe het in elkaar zit.

Edit: ik wil nog toevoegen dat ik het maken van een pootafdruk in gips en het bijvoegen van een beetje haar een hele fijne extra service vond.
Laatst bijgewerkt door Amber_anne op 12-05-22 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 16:39

Selina schreef:
Ik was ook in de war wat bedoelt wordt met uitvaart. Want bij een mens ga je naar een begrafenis en neem je daar afscheid samen met anderen.
Maar bij dieren weet ik niet beter dan dat het dier achtergelaten wordt bij de dierenarts en dat je dan kan kiezen voor (anoniem) cremeren of begraven. Maar dan neem je afscheid bij de dierenarts en krijg je later eventueel het as mee terug.

Je hebt meerdere dieren crematoria waar je je dier zelfstandig heen kunt brengen en afscheid kunt nemen

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 16:43

Gedaan. Voor een hond ingevuld

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 16:43

Mindim schreef:
Stond toch gewoon destructie bij? Laat je wat tussen haakjes staat toch achterwege).
.

Individueel ophalen is heel wat anders dan een grijper die je paard in de container gooit. Als je écht wilt weten wat mensen met hun dode dier doen, dan is dat echt een verschil.

Maar deze enquete wil alleen maar sturen richting cremeren.
'Weet je wat er met je dier gebeurt bij destructie?' is zo'n (negatieve) sturende vraag. Het impliceert niet veel goeds...

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 16:45

Ik ga met Ibbel mee, uitvaart en dier past niet zo goed in één zin.

Als in uitvaartceremonie dan, volgens Van Dale is het: uit·vaart (de; v(m); meervoud: uitvaarten), begrafenis of crematie. Maar ja, om nu het onder de grond stoppen van de onverwacht overleden cavia een uitvaart te noemen gaat me wat ver. En een paard begraven? A heb ik niet zo'n grote tuin en B ben ik te lui om zo'n groot gat te graven :o

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 16:47

En C: het is verboden :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 16:51

Ibbel schreef:
Mindim schreef:
.

Individueel ophalen is heel wat anders dan een grijper die je paard in de container gooit. Als je écht wilt weten wat mensen met hun dode dier doen, dan is dat echt een verschil.

Maar deze enquete wil alleen maar sturen richting cremeren.
'Weet je wat er met je dier gebeurt bij destructie?' is zo'n (negatieve) sturende vraag. Het impliceert niet veel goeds...

Individueel ophalen van de rendac bedoel je, tja, dier wordt op een andere manier opgehaald, maar verder gebeurd er hetzelfde mee.

Misschien voor een ander dier invullen dan maar? Ik heb het gewoon voor een hond ingevuld.

TS paard valt sowieso hier niet in de categorie huisdier,maar vee.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 16:57

Mindim schreef:
Individueel ophalen van de rendac bedoel je, tja, dier wordt op een andere manier opgehaald, maar verder gebeurd er hetzelfde mee.

Maar de vraag van de enquete is: wat vind jij belangrijk?
Niet: wat wil jij dat er gebeurt met je dier na z'n dood.

Hoewel keuzes includeren als 'resorptie' (niet mogelijk voor dieren bij mijn weten) wel suggereren dat het eigenlijk gaat om: wat gaat er met het lijk gebeuren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 17:03

Ik wil mijn dier niet laten begraven of cremeren. Ik kan de enquête dus niet verder invullen, want er staan verderop in de enquête alleen opties over cremeren en begraven.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 17:14

Ik liep ook vast bij de eerste vragen over cremeren. Zoals 'Hoeveel zou u extra betalen voor een urn waarin de as van uw dier terugkomt?'.

Ik laat mijn dieren niet cremeren. Ik ben heel nuchter daar in. Overleden is overleden. Het dier zou bij wijze van wel bij het groenafval in de container mogen.
Mocht ik mijn dier laten cremeren, dan heb ik dus ook geen voorkeur voor waar het dier wordt opgehaald of waar later de as is.

(Psst, ik houd wel van mijn dieren hoor ;) Ze krijgen alle aandacht en liefde, maar na het overlijden ben ik gewoon heel nuchter.)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 17:43

Geprobeerd in te vullen, maar ben hier echt te nuchter voor.
Bij leven mogen ze alles kosten, maar dood is dood. Dan heb ik er geen moeite mee dat de rendac ze meeneemt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 17:50

Het is veel belangrijker dat het inslapen van je dier gebeurt op een manier dat je er mee kunt leven. Daarna is het een dood omhulsel.

Een DA die niet met je in discussie gaat als jíj vindt dat het genoeg is geweest. Een DA die empatisch is, de tijd neemt, jou de tijd geeft, liefdevol omgaat met je dier in z'n laatste minuten. Een DA die je prijst omdat je voor je dier hebt gekozen.

Die desnoods een week later nog even een kaartje stuurt. Gewoon, uit menselijkheid. Omdat ze weten hoe Kaa Uuu Tee het is. Ook voor hunzelf trouwens.

Dát vind ik belangrijk. Wat er daarna gebeurt? Boeien.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 17:55

Selina schreef:

Er zijn crematoria voor dieren. Daar kan je ze laten begraven of cremeren. En ja je kan ze laten opbaren.
Ik zit op een dierenambulance en wij rijden ook * crematie ritten * dan kunnen we zelfs het dier thuis ophalen en dan gaat het dier netjes op een brancard met lakens. Dan brengen we het dier naar het crematorium. Laat jij je dier bij een da achter en geeft niet aan dat het begraven of gecremeerd moet worden ( waarna het crematorium ook weer contact met eigenaar opneemt ) gaat het naar destructie ( is veel goedkoper en zeker niet hetzelfde als cremeren ).

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 17:55

Hier ook afgehaakt. De enquête gaat teveel naar wat je wilt in geval van crematie en aangezien ik mijn dieren niet laat cremeren en dit ook niet zal overwegen kan ik de vragen niet beantwoorden.

opfok en pensioen in Frankrijk! momenteel zitten we vol maar er word een wachtlijst geopend aangezien er van het voorjaar een aantal plekken bij komen.
https://www.bokt.nl/markt/ad/524236/opf ... -frankrijk

[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 18:00

Ibbel schreef:
Het is veel belangrijker dat het inslapen van je dier gebeurt op een manier dat je er mee kunt leven. Daarna is het een dood omhulsel.

Een DA die niet met je in discussie gaat als jíj vindt dat het genoeg is geweest. Een DA die empatisch is, de tijd neemt, jou de tijd geeft, liefdevol omgaat met je dier in z'n laatste minuten. Een DA die je prijst omdat je voor je dier hebt gekozen.

Die desnoods een week later nog even een kaartje stuurt. Gewoon, uit menselijkheid. Omdat ze weten hoe Kaa Uuu Tee het is. Ook voor hunzelf trouwens.

Dát vind ik belangrijk. Wat er daarna gebeurt? Boeien.

Precies dit.

Ik vulde bij de eerste vragen al 'destructie' in, maar kreeg vervolgens alanog vragen over de crematie en as die dus ik niet relevant vond. Maar dat kan je nergens aangeven. Ik vind het een beperkte enquete.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 18:07

Daar liep ik inderdaad ook tegenaan. Mijn paarden zijn altijd door de Rendac opgehaald. Ik vind cremeren veel te duur en ik hecht er geen waarde aan.
Je dier is als een cadeautje. Na het inslapen is alleen het inpakpapier nog over. In de enquête kon ik dat niet echt kwijt.