Onderwerp Betoog?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shetloveerrr

Onderwerp Betoog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 10:46

Hoihoi,

Ik moet binnenkort een betogende voordracht houden voor de klas. Hier moet ik nog een onderwerp voor kiezen, en ik twijfel nog. De opties waar ik tussen twijfel zijn "er moet meer aandacht komen voor psychische klachten/mentale gezondheid bij jongeren" en "euthanasie moet makkelijker worden gemaakt". beide zijn niet echt originele onderwerpen (vooral euthanasie niet) maar ik vind het wel interessant. als jullie nog leuke originele (+actuele) onderwerpen weten hoor ik het graag.
Het ding is een beetje dat we vier argumenten voor moeten hebben en drie tegen + weerlegging. Nou zou je bij euthanasie als tegenargument religie kunnen doen en de kans dat het misgaat/iemand het toch niet wou, maar ik kan echt geen derde verzinnen. En bij psychische klachten bij jongeren (dat onderwerp trekt mij wel het meest) kan ik alleen bedenken dat het veel geld kost om meer te investeren in psychische zorg, verder zou ik echt niet weten wat je zou kunnen zeggen waarom er niet meer aandacht moet komen voor psychische klachten bij jongeren. Op internet kan ik vooral informatie vinden die zegmaar de stelling bevestigt, en niet echt tegenargumenten. Duss mijn vraag is, hebben jullie nog tegenargumenten voor een van deze stellingen? :) Het hoeft geen heel sterk argument zijn want ik moet hem toch weerleggen, maar ik moet in ieder geval iets hebben wat mensen er tegenin zouden kunnen brengen.

Joejoee

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 10:50

Dit is een huiswerktopic. Dat mag niet op Bokt.

Het is de bedoeling dat je je eigen huiswerk maakt. :)

Joejoee

Amado7

Re: Onderwerp Betoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 10:54

Google is your best friend. Daar vind je zowat hele betogen en allerlei onderwerpen.

Shetloveerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 10:58

Amado7 schreef:
Google is your best friend. Daar vind je zowat hele betogen en allerlei onderwerpen.

Klopt, ik kan alleen geen andere tegenargumenten vinden dan dat psychische zorg duur is.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:01

Shetloveerrr schreef:
Amado7 schreef:

Klopt, ik kan alleen geen andere tegenargumenten vinden dan dat psychische zorg duur is.

Je moet ook voornamelijk zelf de (tegen)argumenten bedenken, anders is het natuurlijk wel erg makkelijk :D Dat hoort bij de opdracht, dat gaan wij natuurlijk niet voor je doen := En als het echt niet lukt, is het onderwerp waarschijnlijk niet geschikt/complex genoeg.

Kijk eens naar het nieuws van de laatste weken/maanden en zoek daar een onderwerp uit dat nu in de belangstelling staat. Bijvoorbeeld het anti-abortus verhaal dat nu in de USA afspeelt? Of iets corona-gerelateerds?
Laatst bijgewerkt door Silenna op 11-05-22 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:01

Dan moet je misschien een ander onderwerp kiezen :D

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:02

Ik zou vooral een niet al te grote stelling kiezen. Euthanasie is wat dat betreft meer gericht op regels en wetgeving, waar regels betreft psychische gezondheidszorg veel complexer is. Kijk eens op Google scholar voor wat artikelen :)

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:03

Ik denk dat je probleem is dat je vraag te groot is. Je gaat het nu hebben over de gehele mentale zorg, waardoor het moeilijk is om specifieke info te vinden. Als je je vraag verkleint, bijvoorbeeld naar een bepaald deel van de mentale zorg, dan is het al makkelijker om specifieker te zoeken. :j

Daarbij denk ik ook dat je een beetje een te "makkelijke" vraag hebt gekozen. Over dat er teveel bezuinigd wordt op de psychische zorg voor jongeren is eigenlijk iedereen het wel over eens. Wat is een onderwerp waar meer controversie over is? Waar je twee kampen in hebt?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:04

Om te beginnen moet je een stelling vinden die je niet met ja/nee kan beantwoorden. Dat maakt het makkelijker om voor- en tegenargumenten te bedenken/vinden. Inderdaad ook afkaderen wat hierboven gezegd wordt, maak je zoekgebied niet te groot en specificeer je stelling.

Daarnaast helpt een redeneerschema mij altijd enorm om een opzet voor een betoog te maken:

Afbeelding

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:21

Shetloveerrr schreef:
Amado7 schreef:

Je hebt ook wel hele grote stellingen :D

Er moet meer (hoeveel meer? Wat is meer? Wanneer is het dan genoeg? Etc) aandacht komen (welke soort aandacht? Van vrienden, van familie, van huisarts, psychische hulp?) voor mentale gezondheid (wat versta je daar onder? Overspannenheid? Burn-out? ASS? ADHD? Persoonlijkheidsstoornissen? Angst? Depressie?) bij jongeren. (Wie/welke soort jongeren?)

Maak het kleiner. Voor welke groep jongeren met welke mentale problemen moet welke aandacht meer beschikbaar zijn?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:32

Eens met Verootjoo, maak het veel kleiner en specifieker: voor wie, door wie, hoe? Dan kom je waarschijnlijk ook de specifieke bezwaren tegen. (En als je die niet tegenkomt zijn dingen als onnodig medicaliserend, problematiserend of stigmatiserend vaak een bezwaar - ik leg ze niet uit, die kun je zelf opzoeken. En privacy en autonomie.)

Overigens is het zeker niet zo dat je 'niet zo sterke' tegenargumenten moet zoeken. Ik weet dat het een schoolopdracht is, maar het is juist heel interessant om juist de beste tegenargumenten te zoeken en die dan goed onderbouwd te weerleggen: daarmee toon je dan de haalbaarheid aan. (En soms ben je zo bezig met het zo goed mogelijk formuleren van de tegenargumenten dat je ineens denkt: verrek, ze hebben wel een punt. En dan kun je ook nog eens je plan bijstellen of een ander standpunt innemen dat je dan nog beter kunt onderbouwen. De tegenargumenten zijn er niet voor de vorm, ze zijn belangrijk voor de inhoud.)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 13:48

Shadow0 schreef:
(En soms ben je zo bezig met het zo goed mogelijk formuleren van de tegenargumenten dat je ineens denkt: verrek, ze hebben wel een punt. En dan kun je ook nog eens je plan bijstellen of een ander standpunt innemen dat je dan nog beter kunt onderbouwen. De tegenargumenten zijn er niet voor de vorm, ze zijn belangrijk voor de inhoud.)

Hoezo tussen haakjes, dit? Dit is een van de belangrijkste vaardigheden die je kan leren. Creëer je eigen tegenspraak, daarmee kun je je eigen positie verbeteren en uiteindelijk overtuigender maken :j

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:23

Een leuk actueel onderwerp vind ik de herinvoering van de dienstplicht.

Wat mij opvalt in de onderwerpen die je nu kiest is dat ze beiden heel “ zwaar” zijn.
Als je een iets luchtiger onderwerp kiest, dan praat / schrijf je daar als vanzelf wat makkelijker over.

Ook een onderwerp dat voor jezelf wat relevanter is, waar je zelf wat meer mee te maken hebt of misschien binnenkort krijgt is makkelijker.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:26

De wolven? :+

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:39

Ik kan er genoeg verzinnen, hoeveel negatieve aandacht is er voor jeugdzorg? Moeten we dat dan uitbereiden als het al zo negatief is?
En waarom die bemoeizorg, mensen mogen toch zelf kiezen of ze willen dat er aandacht naar toe gaat?
En zijn we de jongeren tegenwoordig niet veel te veel aan het pamperen? Moet de mentaliteit niet gewoon weer wat harder worden?

De opdracht is juist je kunnen verplaatsen in de beide kanten. Zien dat er aan voordelen ook nadelen zitten. Dus niet een onderwerp kiezen waar je zelf super zwart wit in staat tenzij je het jezelf mega moeilijk wil maken.

Pak de krant van vandaag en zoek een artikel uit waarin je wat interesse hebt. Daar kan je een geweldig en relevant betoog over schrijven. Vaak staan voor en nadelen al deels benoemd ook.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:53

Heel actueel:

Meimaand: vakantiegeld! Maar uit steeds meer cao’s wordt de jaarlijkse toeslag geschrapt en vervangen door een persoonlijk keuzebudget (pkb). Werknemers kunnen zo zelf bepalen wanneer ze het extraatje – waar ze gewoon recht op hebben – willen ontvangen. 

Voorheen moest de werknemer hemel en aarde bewegen om het vakantiegeld eerder te krijgen. Manager wet en regelgeving Joke van der Velpen (Visma | Raet): "Een pkb geeft ook de vrijheid om het geld bijvoorbeeld iedere maand te laten uitbetalen."

Bovendien is vakantiegeld volgens Paul van der Kwast (Intermediair) een ouderwets en achterhaald fenomeen: "Het vakantiegeld dateert uit begin vorige eeuw en was aanvankelijk bedoeld om zielige werknemers de zomervakantie door te helpen. Impliciet is de boodschap dat mensen niet zelf in staat zijn om geld opzij te zetten voor de zomervakantie en dat de alwetende werkgever dat maar beter voor ze kan doen."

Het Nibud is minder enthousiast: "We weten uit onderzoek dat heel veel mensen het erg prettig vinden als een ander voor ze spaart, want zelf vinden ze dat lastig. Veel mensen geven gewoon uit wat er binnenkomt."

kampioen2be

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:56

Een tip van iemand die heel goed was in debatteren: ga in het onderzoek vooraf echt opzoek naar goede, onderbouwde tegenargumenten op je stelling. en zorg dat je die goed kan weerleggen. Dit is altijd mijn tactiek geweest, en heeft mij altijd heel goed geholpen. Je moet mensen overtuigen dat jou standpunt de beste optie is. Zorg dus dat je wel echt een goed tegenargument hebt, en daar een nog betere weerlegging op.
Aangezien we op bokt zitten, waarom geen paarden onderwerp? zoals het 5 kamp bij os, of misschien dat van Arjan Lubach? Daar zijn, vanuit meerdere hoeken, allemaal reacties op gekomen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:05

kampioen2be schreef:
Een tip van iemand die heel goed was in debatteren: ga in het onderzoek vooraf echt opzoek naar goede, onderbouwde tegenargumenten op je stelling. en zorg dat je die goed kan weerleggen. Dit is altijd mijn tactiek geweest, en heeft mij altijd heel goed geholpen. Je moet mensen overtuigen dat jou standpunt de beste optie is. Zorg dus dat je wel echt een goed tegenargument hebt, en daar een nog betere weerlegging op.

Dit ja. Mijn meestgemaakte fout met debatteren op de middelbare school was dat ik halverwege het debat ineens niet meer achter m’n eigen standpunten stond :+
Dit kan je dus beter in je voorbereiding al overkomen, dus eerst echt goed uitzoeken van alle kanten wat je eigen standpunt is en waarom.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:09

Toch ergens jammer dat het als 'fout' gezien wordt, want het is zo'n belangrijke vaardigheid om juist ook van standpunt te veranderen als je tot meer inzicht bent gekomen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 18:51

Shadow0 schreef:
Toch ergens jammer dat het als 'fout' gezien wordt, want het is zo'n belangrijke vaardigheid om juist ook van standpunt te veranderen als je tot meer inzicht bent gekomen.

Nja, helemaal fout is het idd niet. Maar ik liet me in die tijd wel erg makkelijk ompraten omdat ik van tevoren er gewoon totaal niet over nagedacht dat dat er ook nadelen aan mijn mening zouden kunnen zitten, of het betoog überhaupt van een andere kant te belichten.
Dat is op zich best een beginnersfout van debatteren :)

Maar goed, daarom moet je dat ook leren op de middelbare school :D je ziet het bij de TS ook al gebeuren, een tegenargument bedenken ‘omdat het moet’ maar eigenlijk niet helemaal begrijpen hoe je een stelling vanuit meerdere perspectieven te bekijken.

Shetloveerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 22:20

Heel erg bedankt voor jullie tips!! Ik heb nu als stelling “scholen moeten meer doen tegen burn-outs bij jongeren” maar misschien verander ik het nog naar iets over wolven of over jeugdzorg

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 23:56

Shetloveerrr schreef:
Heel erg bedankt voor jullie tips!! Ik heb nu als stelling “scholen moeten meer doen tegen burn-outs bij jongeren” maar misschien verander ik het nog naar iets over wolven of over jeugdzorg

Ik zou iets kiezen waar vooral veel over te vinden is en jezelf het niet te moeilijk maken.

Ik had voor mijn Nederlands examen op mijn laatste opleiding

Anticonceptie moet worden verplicht bij mensen met een verstandelijke beperking.

Enorm veel over te vinden en ik heb het gemakkelijk gehaald.

En anders google is je beste vriend staat enorm veel op.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 20:30

Het is niet de bedoeling dat andere Bokkers het huiswerk gaan maken. Er zijn wat goede tips en adviezen gekomen waar TS hopelijk wat mee kan om het verder zelf te doen. Aangezien huiswerk topics niet zijn toegestaan, sluit ik dit topic :)