Mag school je verplichten tot iets in het weekend?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Anoniem

Mag school je verplichten tot iets in het weekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 01:08

Even een vraagje.
Mag een school een leerling verplichten om een activiteit (in deze een voorstelling) bij te wonen in de vakantie of in het weekend of avond?
En mag worden verplicht dat een leerling van 16, om van 20.00 tot 23.00 op een schoolavond een voorstelling bijwoont, 16 km van huis, zonder optie van openbaar vervoer?

SeaSide

Re: Mag school je verplichten tot iets in het weekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 05:44

Vanuit de paardenhouderij opleiding wist ik dat het verplicht was om tijdens de opleiding een aantal x voor de school paarden te zorgen in het weekend.

Dat zal op andere opleidingen waarschijnlijk net zo gebeuren... Zit je nog op de middelbare school of een opleiding??

Help my naar de finale van de Hollands Got Horsemanship wedstrijd! Stem via deze link https://mycompass.horse/home/nl-nl/mark ... en-van-sea
Sociale media:
Tiktok: Priscilla_otto
Insta: Priscilla_otto
YT:Seaside Horse Adventures
FB: Seaside Horse Adventures
Lessen of vragen over vrijheidsdressuur mail dan naar: seasidehorseadventure@gmail.com

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 06:32

Als het onderdeel is van het lesprogramma lijkt me dat wel.

Daarnaast kan school er niks aan doenbaar er 16km zit tussen het huis van de leerling en de voorstelling.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 07:26

Hier was het verplicht om mee te gaan op schoolreis, 8 dagen naar Barcelona, dus het lijkt me wel dat dit verplicht kan worden inderdaad. Volgens mij is inderdaad een voorwaarde dat het onderdeel is van het lesprogramma.

Maar is er geen mogelijkheid om samen met anderen met de auto te rijden? Hier reed een ouder heen en op de terugweg werden we weer door een andere ouder opgehaald als iets ver weg was.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 07:33

Ik dacht altijd dat scholen verplicht zijn om vervangende opdrachten te regelen voor leerlingen/ studenten die om welke reden dan ook niet kunnen. Maar vaak zijn vervangende opdrachten een stuk rotter dan gewoon gaan.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 07:34

Heb je niet iemand die je kan brengen en halen? Of kan je met iemand meerijden?

Travhest-elskende!

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 07:36

Ik weet ook niet of verplichten kan, maar ik moest op school ook wel van dit soort opdrachten doen vroeger. Ik vond dat juist superleuk.

Ben jij de scholier of de ouder? In het laatste geval: wat vindt je kind ervan?

[o]

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 07:58

Eileen_ schreef:
Ik dacht altijd dat scholen verplicht zijn om vervangende opdrachten te regelen voor leerlingen/ studenten die om welke reden dan ook niet kunnen. Maar vaak zijn vervangende opdrachten een stuk rotter dan gewoon gaan.

Hier ga ik in mee.

Ik had dat ook weleens en vaak is het dan van 'ga je niet, regel je maar dat je het zelf inhaalt.' Als de voorstelling dan nog eens wordt gegeven, moet je er alsnog heen op eigen kosten. Daarom ging ik altijd maar mee met de groep, met gezonde tegenzin.

~ The comeback is always stronger than the setback ~

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 08:00

Ja hoor, dit mag verplicht worden. Bij ons was het o.a. ook verplicht om voor CKV voorstellingen te bezoeken :) Dit is gewoon een vorm van huiswerk, en alleen volgens mij wel een stuk leuker dan normaal huiswerk :))

@Eileen; maar TS geeft nergens aan dat hij/zij (wie dan ook) niet kan om wat voor reden dan ook. Als dat het geval is moet diegene toch gewoon in gesprek met de docent?
Bovenstaand komt op mij niet over als niet kunnen, maar eerder als niet willen. Tja....

Ik woonde ook 16km van school af, en op dit soort avonden vroeg ik mijn ouders of ze me eenmalig wilden taxi-en, is nooit een probleem geweest.
Hoe doe je dat met een avondje uit? Of als je met vrienden weggaat?

''Even when you're gone, it never really ends...'' :)ddd

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 09:06

Volgens mij kunnen ze dit inderdaad allemaal verplichten, maar het is wel zo correct van de school om vervoer te regelen als het toch om een classicale activiteit gaat... Of zo was het toch in mijn tijd. Olympiades, voorstellingen, lezingen... Of het was op wandelafstand van de school of we werden allemaal de bus op gezet: samen uit, samen thuis.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 09:12

Volgens mij mag dat ja. Toen NHB Deurne nog bestond was je ook verplicht om 2 weekenden daar in het jaar voor alle paarden te verzorgen. Dat werd ook duidelijk gecommuniceerd voor dat je aan de studie daar begon.

Maar bvb bij mijn studie daarna gingen we met zn alle naar Brussel toe ( ook in het weekend ) en dit was dan weer niet verplicht. Je kreeg dan een opstel dat je moest schrijven ipv meegaan dan. |

Ik zou het gewoon even navragen aan je school. Elke school is anders namelijk daarin.

The essential joy of being with horses is that it brings us in contact with the rare elements of grace, beauty, spirit and freedom.
Diamond in Boston - Ducati Du Bois x Dont skip Zip
Dont skip to Boston - Dont skip Zip x Zippos old Gold

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 09:28

Op het vmbo hadden we ook een avond voorstelling voor ckv. Bij geen mogelijkheid tot vervoer kon je zelfstandig naar school komen (gewoon zoals altijd in de ochtend) en dan met een docent naar de voorstelling. Je mocht dan een avond maaltijd meenemen en die in de docenten kamer in de koelkast zetten en savonds opwarmen. Dit werd voorgesteld nadat een groepje leerlingen die iedere dag 15 km fietste even geen mogelijkheid zagen op het moment van bekendmaking. Deze konden uiteindelijk met een paar ouders carpoolen.
1 had echt er een probleem van gemaakt en die mocht een opstel schrijven van ik weet niet hoeveel kantjes met echt veel uitzoek werk. Dit kon ze niet onder schooltijd doen, want je had echt een computer nodig, of boeken uit de bibliotheek. Uiteindelijk heeft ze 10 avonden aan dat opstel gewerkt ipv de 3 u naar een leuke voorstelling te gaan :+

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.
Spoiler:
nieuwsgierige, kijk maar eens in mijn profiel

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 09:44

Waarom neem je geen contact op met school in plaats van het hier op bokt te gooien? In redelijk overleg is namelijk best veel mogelijk. Tip: gebruik het woord ‘verplicht’ dan even niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 09:48

Muurp schreef:
Ja hoor, dit mag verplicht worden. Bij ons was het o.a. ook verplicht om voor CKV voorstellingen te bezoeken :) Dit is gewoon een vorm van huiswerk, en alleen volgens mij wel een stuk leuker dan normaal huiswerk :))

@Eileen; maar TS geeft nergens aan dat hij/zij (wie dan ook) niet kan om wat voor reden dan ook. Als dat het geval is moet diegene toch gewoon in gesprek met de docent?
Bovenstaand komt op mij niet over als niet kunnen, maar eerder als niet willen. Tja....

Ik woonde ook 16km van school af, en op dit soort avonden vroeg ik mijn ouders of ze me eenmalig wilden taxi-en, is nooit een probleem geweest.
Hoe doe je dat met een avondje uit? Of als je met vrienden weggaat?

Je maakt uit mijn post op dat het een kwestie van niet willen is? Knap van je!

Het gaat om mijn zoon. De ene voorstelling valt op hemelvaartsdag en de andere op zaterdag. We hoorden dit vorige week. Echter zijn we niet thuis op beide dagen. Dus vandaar de vraag in hoeverre je dus je plannen om moet gooien.

Mijn zoon heeft geen vrienden en moet 16 km over boerenlandweggetjes. Dichtste ov is 4 km vanaf hier en rijdt in de avond amper. Normaliter breng ik vanzelf met de auto, maar de overgebleven datum heeft mijn man de auto mee naar iets van het werk en dat is niet naast de deur.

Normaliter houden we vanzelf rekening met schooldingen, maar school was laat met de aankondiging.

Vandaar mijn vraag over verplichting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 09:50

Ceetje_bokt schreef:
Waarom neem je geen contact op met school in plaats van het hier op bokt te gooien? In redelijk overleg is namelijk best veel mogelijk. Tip: gebruik het woord ‘verplicht’ dan even niet.

School gebruikt het woord verplicht.

Ik stel enkel een vraag hier, dat mag toch? Als je het vervelend vind dat ik het zo op bokt 'gooi' dan lees en antwoord je toch niet?

En school is dicht, het is mei vakantie en op de mail reageren ze daarom ook niet en maandag moet hrt in kannen en kruiken zijn.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 09:52

Heeft de school geen FAQ pagina?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 09:53

belle_boef schreef:
Als het onderdeel is van het lesprogramma lijkt me dat wel.

Daarnaast kan school er niks aan doenbaar er 16km zit tussen het huis van de leerling en de voorstelling.

Klopt hoor, wordt ook dagelijks gefietst, maar dat overdag fietsen of in de avond vind ik nog wel een verschil :D

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 09:55

Ik vind zéker Hemelvaartsdag een tamelijk lompe dag om iets te organiseren. Veel mensen zijn een lang weekeinde weg, en als je dan ook nog zo laat communiceert, wordt het gewoon heel lastig wat te regelen. Daar mogen ze best wat meer rekening mee houden, lijkt me.
Ik kan me niet voorstellen dat er in die hele klas verder niemand tegenaan loopt. Ik zou even met de betreffende docent bellen om te overleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 09:58

rien10 schreef:

Geen FAQ, wel de regelementen, daar staat echter niets over in of je in weekenden en op feestdagen verplicht bent naar een voorstelling te gaan, als dit door school wordt gezegd.

mvdende

Ik vind hemelvaartsdag ook wel een bijzonder moment om een verplicht iets uit te zoeken.

Dat is gewoon een officiële vrije dag/ vakantie dag en juist die lange weekenden worden vaak gebruikt om op vakantie/ weekend weg te gaan.

In mijn schoolperiode moesten we óók wel eens verplicht ergens heen, maar meestal viel dat tijdens schooluren, of wist je maanden van te voren dat je die dag iets moest doen. .

rien10

Wellicht heeft school niets georganiseerd, maar vraagt school om de leerlingen iets te gaan bezoeken wat nu eenmaal op hemelvaartsdag georganiseerd wordt.
Heeft de klas een whatsapp groep TS? Wat wordt er over het algemeen gezegd?

rien10

Mindim schreef:
rien10 schreef:

Geen FAQ, wel de regelementen, daar staat echter niets over in of je in weekenden en op feestdagen verplicht bent naar een voorstelling te gaan, als dit door school wordt gezegd.

Als er niets staat, is er niets geregeld. Dus lijkt mij de verplichting niet van toepassing.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:00

In overleg met school kan veel denk ik. En tuurlijk gebruiken ze het woord verplicht, anders komt het helemaal niemand opdagen :') Ik zou maandag gewoon direct met school bellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:02

rien10 schreef:
Wellicht heeft school niets georganiseerd, maar vraagt school om de leerlingen iets te gaan bezoeken wat nu eenmaal op hemelvaartsdag georganiseerd wordt.
Heeft de klas een whatsapp groep TS? Wat wordt er over het algemeen gezegd?

Klopt, ze moeten naar een voorstelling in het theater en het geldt als een PTA. Vandaar dat ik ook baal dat het zo laat wordt doorgegeven, want dan had ik er van te voren rekening mee gehouden.

Mijn zoon heeft een klasse app, maar niks dan stilte aldaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:02

Normaal zou ik zeggen ja maar in dit geval? Ze waren met mij nog niet klaar om dit in vakanties te plannen zo kort van te voren. En dan ook nog niet bereikbaar zijn.
Ik snap trouwens niet dat het als pta geldt en niet op de jaar agenda heeft gestaan ( misschien ivm Corona )
Laatst bijgewerkt door BigOne op 02-05-22 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.