Outfit voor sollicitatie?

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtjeuh

Outfit voor sollicitatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-22 21:39

Ok, het is al een paar jaar geleden dat ik voor het laatst gesolliciteerd heb.
En dat was voor een productiebaantje via een uitzendbureau.
Maar nu heb ik donderdag een gesprek.
Als supply chain planner. Ook wel voorraadplanner genoemd volgens mij :P
Een echte, heuse volwassen baan voor mijn gevoel.
Maar wat doe ik in vredesnaam aan? %)
Mijn eigen stijl is vrij alternatief, dus mn broek met ringen aan de zijkant blijft in de kast liggen zegmaar :P
Maar wat moet ik aan? Help me modebewust bokt!
Business casual? Echt business? Meer casual?
Help!
Ik ben zo modebewust als een egel, dus ik weet het echt niet!

ElSea

Re: Outfit voor sollicitatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 21:42

Ik zou nooit een spijkerbroek aandoen. Een nette zwarte broek, of een rok (niet te kort) met zwarte panty. Ik zou zelf liever overdressed zijn dus een blouse met daarop een blazer vind ik altijd lekker makkelijk. Als je weet dat het bedrijf heel casual is, kan je eventueel ook een shirt onder je blazer aandoen. Schoenen zou ik zelf niet te opvallend doen, ligt ook aan of je een rokje of spijkerbroek aandoet. Ik heb zelf nette leren zwarte laarsjes maar zou afhankelijk van het bedrijf ook nog wel op mijn nette witte gympen aankomen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 21:47

Ik doe eigenlijk altijd een zwarte broek met zwarte enkellaarsjes aan met een shirtje met blazer erover. Dan zit je eigenlijk nooit verkeerd. Tenzij je ergens voor solliciteert waar mensen standaard in pak lopen, maar zo klinkt de functie niet.
Laatst bijgewerkt door Selina op 17-04-22 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 21:47

Wat spannend en leuk TS!

Qua kleding adviseren ze vaak om het netste aan te trekken in wat je in je werk zou dragen.. Ik heb Bijv ooit gesolliciteerd op een woongroep, daar zou een mantelpakje volledig misstaan. Ik heb toen wel een leuke, vrolijke jurk gedragen.

Heb je misschien een nette broek of jurk?

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 21:49

Ik draag wel gewoon een spijkerbroek, daar werken de meeste mensen toch ook gewoon in?

Ik zou verder een T-shirt, zwart, met hoge hals aandoen en daar een leuk vest bij.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 21:50

Ik heb wel een spijkerbroek aan gedaan. Maar wel een nieuwe, met hakken en een jasje er op. Dus netjes casual zeg maar.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 21:53

Ik blijf gewoon bij mezelf. Een spijkerbroek, een truitje/shirtje en de schoenen die ik altijd draag (zijn niet afgetrapt, gewoon netjes). Dit is wie ik ben en dus ook degene die je aanneemt :)

Vanzelfsprekend ziet het er netjes uit en is het bijvoorbeeld geen topje met spaghetti bandjes. Dat heb ik immers ook niet eens. Maar net als een heel kort broekje, dat doe je ook niet. Maar ik draag bijvoorbeeld nooit hakken, dus ook niet voor een sollicitatie.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 21:53

Ik draag altijd wat het meest in de buurt komt bij hoe ik naar mijn werk ga. Dus spijkerbroek, nette blouse ofzo. Laatst had ik spijkerbroek, shirt en daarover heen een soort van blazer. En gewoon mijn sneakers er onder.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 21:58

Ik doe ook een spijkerbroek aan met een blouse en nette schoenen

Doe ook vooral een outfit aan waar je je lekker in voelt. Het laatste waar je je tijdens een sollicitatiegesprek druk om wilt maken is je outfit

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 21:59

Donker blauwe spijkerbroek, blouse, net zwart jasje en enkellaarzen. Al 2x een baan mee gescoord. Ik denk dat je inhoud belangrijker is dan je outfit. Draag iets waar jij je goed in voelt en waarin je laat zien dat je er verzorgt uitziet. Dat je moeite hebt gedaan om je te presenteren.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 22:01

Ik zou iets dragen waar jij je prettig in voelt, een spijkerbroek en dan een net jasje er op.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 22:01

Ik draag gewoon wat ik normaal ook zo dragen , ook omdat ik het heel belangrijk vindt dat je je zelf bent ook tijdens een gesprek.

Ik had de laatste keer een donkergrijze spijkerbroek met een blouse en gewoon mijn sneakers aan. Ik vindt dat je ook iets aan moet doen waarin je je zeker en comfortabel voelt. Verder wel haar netjes en make-up op.

Op de werkvloer merk ik wel dat ik er aardig netjes bij loop , terwijl dat echt niet nodig is :') Echt schoon blijf je ook niet.

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 22:04

Ik zou persoonlijk voor een sollicitatiegesprek ook niet zo snel een spijkerbroek aantrekken. Vooral om het feit dat ik liever de eerste keer overdressed ben dan underdressed. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen (bijv als docent in pak/business formal solliciteren, dat natuurlijk niet :') ), maar ik ga ervanuit dat je op kantoor gaat werken gezien de functie. En dat is denk ik het allerbelangrijkste, om je heen vragen wat mensen in soortgelijke functies aantrekken naar sollicitaties.

Ik zou gaan voor een nette pantalon met een blazer, en een nette blouse of een net tshirt. De blazer en pantalon hoeven natuurlijk niet perse zwart te zijn met een witte blouse. Je kan voor verschillende combinaties gaan. Bijvoorbeeld: zwarte broek met zwart tshirt en een gekleurde blazer. Of een zwarte broek met een gekleurd shirt en een zwarte blazer oid. En dan met nette laarsjes (/schoenen) eronder. Of zoals andere bokkers ook aangeven, een nette jurk met panty en nette schoenen. Dit kan je natuurlijk aanpassen naar je stijl en waar je je goed in voelt! Maar het is en blijft een (belangrijke) eerste indruk.

Verder vind ik een nette zwarte skinny jeans al anders dan een blauwe spijkerbroek. Zeker ook als ik om me heen kijk naar vrienden en kennissen die binnen supply chain werken zou geen van hen in een spijkerbroek solliciteren. Vandaar, heel bedrijfs- en bedrijfstak afhankelijk :) Dus kijk daar goed naar!

Ook hier in het topic, bijv voor de mensen die wél een spijkerbroek zouden dragen: wat zijn hun functies? Hoe (in)formeel is het bedrijf? Hoe goed ken(de) je het bedrijf van te voren. Belangrijke vragen om mee te nemen in je overwegingen, maar ook vooral om de reacties hier te evalueren en hoe zwaar je ze weegt in je uiteindelijke besluit.

Dit zijn echter mijn persoonlijke ervaringen, met de bedrijven die ik ken. Dus het kan heel goed verschillen van hoe anderen het ervaren! Ben daarom ook erg benieuwd naar de antwoorden van andere bokkers :)

Edit: hiermee wil ik dus ook niet zeggen dat een spijkerbroek verkeerd is. Ik denk echter wel dat het verschilt per branche (en binnen een branche weer per bedrijf) hoe passend het is. :)
Laatst bijgewerkt door Desireeeee op 17-04-22 22:36, in het totaal 3 keer bewerkt

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 22:08

Zertab schreef:
Ik draag altijd wat het meest in de buurt komt bij hoe ik naar mijn werk ga. Dus spijkerbroek, nette blouse ofzo. Laatst had ik spijkerbroek, shirt en daarover heen een soort van blazer. En gewoon mijn sneakers er onder.

Om even antwoord te geven op de vragen die gesteld werd:

Ik ben ergotherapeut. Kende de bedrijven enkel van internet, ben laatst aangenomen bij een groot bedrijf. En dat in mijn spijkerbroek! :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 22:09

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 22:35

Hierbij vraag ik me opeens af waarom ze er in de tweede kamer altijd tiptop uit zien terwijl we Mr Rutte ook gewoon met spijkerbroek op de fiets zien. Is dat omdat ze anders minder serieus worden genomen?

Ik denk dat het erg ligt aan de functie waarop je solliciteert maar ik probeer altijd wel aan te doen wat ik ook naar een werkdag zou dragen.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-22 00:16

Dus algemene consensus is wek dat een zwarte broek(geen spijkerbroek) met een blazer goed moet kunnen.
Ik heb een donkerblauwe blazer ding.
Welke kleur shirt zouden jullie daar onder doen in combi met de zwarte broek?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 00:20

Ik zou dan kiezen voor een zwart of wit shirt.

Ik zou gewoon dragen waar je je lekker in voelt. Stel je wordt aangenomen, zou je je dan altijd anders kleden op je werk of zou je dan wel je alternatieve kledingstijl dragen?

Ik zou wel zorgen dat het semi netjes is, maar wel zo dicht mogelijk bij jezelf

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 04:17

Hier tot nu toe ook altijd gesolliciteerd in een spijkerbroek. Of iets anders waar ik me prettig in voelde, maar zeker geen pantalon met blazer, want die heb ik niet O:). Maar ik denk dat het erg afhangt van de functie inderdaad. Ik werk in de zorg, heb veel op zorgboerderijen gesolliciteerd en zodoende zou een nette jurk zoals hierboven echt uit de toon vallen. Zelfs al eens in korte (tot de knie) broek naar een sollicitatie geweest. Toen niet geworden, maar dat was volgens de mail niet om mijn korte broek.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 05:05

Ik kies altijd iets van blauw of groen in mijn outfit.
Heb heel vaak gesolliciteerd in de laatste 37 jaar maar ik keek altijd naar het bedrijf.
Tegenwoordig is een nette jeans toegestaan vroeger was dat onmogelijk voor een kantoorbaan.

Kies waar jij je prettig in voelt.
Nette broek of donkere jeans
Nette blouse en jasje of vestje.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 05:23

Ik ging altijd gewoon in spijkerbroek. Maarja, ik werk dan ook in de sportbranche :+.

Toch vind ik dat een nette spijkerbroek gewoon moet kunnen (een donkerblauwe zonder extreme washing of gaten). Daarop dan een leuke/nette blouse of shirt (die je schouders bedekken) en je bent good to go!

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 05:26

Biks2 schreef:
Ik draag wel gewoon een spijkerbroek, daar werken de meeste mensen toch ook gewoon in?

Ik zou verder een T-shirt, zwart, met hoge hals aandoen en daar een leuk vest bij.

Een spijkerbroek op de werkvloer? Echt niet. Tenzij je in de productie werkt. Maar op kantoor is dat echt niet netjes. Ik zou voor een nette pantalon gaan met een blouse of een jurk tot of over de knie.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 05:29

Ik heb zowel in het onderwijs als bij de gemeente gesolliciteerd voor (senior) beleidsfuncties. In een donkerblauwe spijkerbroek, met nette bruine schoenen, net shirt of een blouse met blazer daarop. Haar netjes, make up basic en netjes.
En alle keren (op 1 na, maar dat had niks met mijn outfit te maken) aangenomen.
En zo loop ik er op kantoor ook bij, net als veel van mijn collega’s.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 05:43

Ik vind het dubbel, aan de ene kant vind ik het belangrijk om echt wat moeite te doen als ik me kleed voor een sollicitatie. Dit zou ik bij sollicitanten ook zeker waarderen, maar aan de andere kant gaat het juist ook om wie jij bent. Mijn laatste sollicitatie had ik een mooie zachtroze chino broek aan, een witte blouse en witte sneakers. Dat vond ik een mooie tussenweg.

Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor bedrijf het is. Bij sommige bedrijven word je geacht je netjes te kleden.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 05:49

Ik heb eigenlijk altijd kantoorbanen gehad en solliciteer altijd in een (zwarte) skinny spijkerbroek _O- Blijkbaar not done volgens sommige hier maar werd vaak wel aangenomen. Had daarboven dan een leuk vlot jasje (geen stijf colbert want dat vind ik niet lekker zitten) met zwart hempje eronder. En als schoenen gerust sneakers.
Maar je moet altijd een beetje kijken wat de sfeer van het bedrijf is. Er is natuurlijk een verschil of je bij een klein kantoortje komt te werken of op de Zuidas _O-