Hoeveel uren [***] jij ‘gratis’?

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoeveel extra uren maak je waarvoor je niet betaald krijgt? (Per week)

0 uur
335 (58%)
1-5 uur
168 (29%)
6-10 uur
37 (6%)
10+ uur
29 (5%)

Totaal aantal stemmen: 569


Sting

Berichten: 12877
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Hoeveel uren werk jij ‘gratis’?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 17:17

De laatste tijd zien wij (mijn vriend en ik) dat mensen het steeds normaler vinden om (veel) meer uren te werken dan ze op papier staan. Wij vinden het zelf prettig om werk en privé gescheiden te houden dus doen zo min mogelijk buiten de standaard werktijden. Ik werk in de zorg, dus ben nog wel eens overdag de ‘nood-app’ aan het lezen om collega’s te ondersteunen. Mijn vriend is ICTer en doet in de avond nog wel eens een update omdat iedereen dan uitgelogd is, hij compenseert dat door eens een keer langer te blijven liggen of een uurtje eerder naar huis te gaan. In onze omgeving horen we van collega’s, vrienden en familie dat het bij hun werk normaal is, en zelfs verwacht word, dat er extra uren boven het contract gemaakt worden. Hoe staan jullie daarin en waarom doe je dat? Ik vind het persoonlijk best zorgelijk dat dit gevraagd/verwacht wordt :\ .

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19231
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:19

Niet. Ik ben flexibel, kan elk dagdeel werken en als het minimaal 24 u van te voren gevraagd wordt eigenlijk altijd oppas regelen en dus komen werken, maar ik schrijf elk half uur op. Ik werk in de zorg en uit nieuwsgierigheid lees ik savonds wel eens rapportages maar ik beantwoord geen mails oid. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:21

Als ik het naar m'n zin heb op m'n werk, ben ik echt een workaholic en maak ik rustig meer dan 10 overuren per week. In mijn huidige baan werk ik nog geen minuut over, want ik krijg er toch niks voor terug, behalve een hoop stank voor dank, dus joe. :evaw:

Zebrastreep

Berichten: 10066
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:22

Alle extra uren ( of minuten) die ik maak kan ik doorgeven en krijg ik uitbetaald. Ik werk 18 uur bij deze werkgever. Ik mag meer werken als ik dat zelf wil , maar ik mag ook nee zeggen.


Ik werk ook nog als PGB'er van een cliënt 4 uren in de week. Overwerken komt hier eigenlijk niet voor , maar mocht het gebeuren krijg ik ook netjes uitbetaald.

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:22

Ik heb dat nooit begrepen. Het is vaak niet zo dat je werkgever je even wat vroeger naar huis stuurt als je goed je best hebt gedaan en je moet bewijzen van nog verlofuren inleveren ook.
Ik heb ook een kantoorbaan en doe wel is wat buiten werktijd, maar dan krijg ik daar ook uren voor terug om op te nemen. Zelf doe ik dit ook alleen maar wanneer het mij echt uit komt en puur voor de overuren, niet voor de baas. Overuren laten uitbetalen vind ik zonde, dat kost veel te veel belasting.
Maar mij valt ook op dat mensen wie ouder zijn dan mij (35+) het 'gratis' werken voor de baas normaler vinden.

Anoniem

Re: Hoeveel uren werk jij ‘gratis’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:24

Niet. Ik heb een kantoorbaan maar het bedrijf heeft wel echt een 9-5 mentaliteit. Om 5 uur is de werkdag ook klaar. Er wordt niet verwacht dat er extra uren worden gemaakt. Zo wel, wordt het uitbetaald.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:25

In principe niet. Soms zijn er situaties dat iets echt dringend af moet, dat ik na werktijd aan een wetenschappelijk onderzoek mee werk of dat ik op mijn vrije dag op een beurs sta. Maar ik neem die tijd dan gewoon op een ander moment op (al denk ik wel dat ik minder opneem dan ik overwerk :') ).

Overuren worden bij mijn werkgever eigenlijk niet uitbetaald tenzij het een project is waarbij ze echt even de schouders eronder moeten zetten.

Sheran

Berichten: 17289
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:26

Ik vind het moeilijk te zeggen, ik zit in het onderwijs en heb pieken en dalen. En soms werk ik ook niet mega efficiënt :') Maar ik denk dat ik, als ik oplet, gemiddeld op ongeveer een uur of twee per week kom, en dan per jaar nog 4 extra dagen. Maar ik heb nu bijvoorbeeld een week waarin ik ook vrolijk 60 uur maak. Maar dat is dus zo'n piek. Er zijn ook weken dat ik maar 25 uur bezig ben. Ik werk 0,7 :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:29

Ik doe het wel en vind het echt stom van mezelf. Ik werk projectmatig en elk project heeft een budget. Elk uur dat ik eraan werk, gaat van dat project af. Er wordt van me verwacht dat ik mijn projecten binnen budget kan houden en dat ik een x% van de week projectgebonden uren draai.

Soms heb ik zo'n dag dat het allemaal niet zo lekker gaat. Als ik mijn uren realistisch zou schrijven, haal ik mijn projectgebonden percentage niet. Zou ik wat sjoemelen door 'verloren' uurtjes op projecten te schrijven, dan kan ik later dat project niet binnen budget houden. We kunnen ze helaas niet veel ruimer begroten omdat concurrenten erg krap offreren.

Als ik geen uren zou hoeven schrijven, dan zou ik eerder denken 'jammer dan, morgen weer een dag', maar nu voel ik altijd die druk van die budgetten en te halen percentages.

Daihyo

Berichten: 88281
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:29

Ik niet. Maar ik werk wel flexibel. Ik moet 32 uur per week werken, maar hoe en wanneer mag ik zelf bepalen. Dus het komt regelmatig voor dat ik ene dag meer werk omdat het druk is, maar een andere dag eerder stop en lekker naar de paarden ga.

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:30

Vanaf een bepaald niveau qua werk en salaris is 'overwerk inherent aan de job' bij veel bedrijven. Dan heb je het over managementfuncties en een tonnetje per jaar, zo ongeveer.

Verdien je minder/ben je minder belangrijk ( :+ ) dan wordt over het algemeen overwerk gewoon gecompenseerd (tijd voor tijd). Moet je structureel overwerken om je werk af te krijgen, wordt het tijd eens met de baas te gaan praten.

Kinke

Berichten: 20687
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:31

ik werk ook wel eens langer, maar mijn werkgever verwacht dan dat ik die uren op een ander moment compenseer (of niet, dat moet ik natuurlijk zelf weten). Ze betalen dat niet uit, dus je bent een dief van je eigen portemonnee als je ze niet op een ander moment opneemt. Prima geregeld wat mij betreft

Steeph

Berichten: 4347
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:31

Nul. Op mijn contract staat 36 uur, je betaalt mij dus ook 36 uur, en dat betekend dat ik 36 uur voor jou werk. Wil je meer, dan zul je meer moeten betalen.

Mijn tijd en skills zijn wat waard en die leveren jou geld op, dan wil ik voor extra uren ook gecompenseerd worden. Op dit moment is dat niet zo, dus ieder half uur dat ik langer moet blijven, wissel ik op een andere dag weer in voor een half uur eerder weg. Ik zal niet strak om 17u alles uit mijn handen laten vallen, en als je me nodig hebt mag je me (bijna) altijd bellen, maar gratis werken terwijl een ander er aan verdient vind ik belachelijk.

Mijn collega's schrokken in het begin van mijn stelligheid, maar in het team waar ik nu zit is overwerken zonder compensatie veel te normaal waardoor dat eigenlijk ook verwacht wordt van de andere/nieuwe collega's.

Supervixen

Berichten: 13148
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:31

Yep hiero. Ik geef les in het basisonderwijs en maak wel wat extra uren per week. De ene week meer dan de andere. Waarom? Omdat ik het werk anders niet af krijg.
Ik werk vier dagen en op mijn vrije woensdag en zondag zit ik sowieso achter de laptop om het een en ander voor te bereiden, te noteren, administreren of op te zoeken. In drukke rapportperiodes zit ik 's avonds ook nog wel eens achter de laptop.
Is ook vrij normaal binnen ons vak.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 14-04-22 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

CalipsoLover

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:32

Niks. Ik heb een tijdje overuren gedraaid alsof het normaal was, werd niet uitbetaald en stond ook geen vakantie tegenover want ik val nog onder het studentenstatuut. Ik werk parttime (heb twee jobs) en studeer daarnaast nog. Ik ben wel serieus grenzen gaan stellen bij mijn baas, als hij mij sh*t behandeld en eist dat ik overuren ga draaien dan is hij mij kwijt, zo simpel is het. Ik werkte een tijd op freelance basis en gaf mijn uren dan door, maar kreeg dan maar 2/3 uitbetaald. Gelukkig is mijn andere job daar super correct in en werken we daar met in-en uitklokken waardoor overuren automatisch betaald worden. Ik werk om te leven, niet omgekeerd.

Captain

Berichten: 21609
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:33

0.. :D Het [***] is toch nooit af, dus overwerken heeft geen zin.

Juttertje88
Berichten: 762
Geregistreerd: 07-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:35

1 tot 1,5 uur per week (ligt eraan of ik 3, 4 of 5 dagen werk die week). 20 minuten per keer (10 in de ochtend en 10 in de avond)

Ineke2

Berichten: 33202
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:38

In eerdere banen werd overwerk niet altijd betaald, maar bij andere werkgevers weer wel.

In mijn huidige baan wordt overwerk betaald, of krijg ik er tijd voor tijd terug.

Overwerken zonder tijd voor tijd of geld ervoor te krijgen weiger ik tegenwoordig ook gewoon. Als een werkgever verwacht dat ik extra uren maak, dan verwacht ik terug dat daar extra beloning tegenover staat.

Liezel1
Berichten: 14963
Geregistreerd: 20-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:40

Ik werk normaal eigenlijk 32 uur. 2 middagen vrij dmv ouderschapsverlof.
Als ik naar mijn kloktijden kijk, dan werk ik eigenlijk 34 uren op de zaak. Dus die 2 uren krijg ik niet betaald.

Ik heb een telefoon en laptop van het werk. De laptop gaat eigenlijk standaard mee naar huis en ik zit regelmatig savonds nog wel eens wat uit te zoeken (in eigen tijd) en op mijn vrije middagen beantwoord ik wel de telefoon, lees ik mijn mail en beantwoord ik die ook als het even snel kan (ook onbetaald).

Sansevieria
Berichten: 4255
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:41

Waar ik werk is het zo dat je vanaf een bepaald salaris geen overuren meer uitbetaald krijgt.

Mensen onder een bepaalde salarisgrens mogen de uren (mits dat kan bij die functie) zelf indelen.
De ene keer werk je een dag wat langer, een andere dag wat minder.

Jessix

Berichten: 16605
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoeveel uren werk jij ‘gratis’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:46

Nul uur. De ene keer werk ik wat langer en de andere keer wat korter. Ik houd het niet eens meer bij.

belle_boef

Berichten: 10877
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:47

0. Niet betalen is niet werken. Dan werd ik wel vrijwilliger. Overwerken is uren schrijven of op een andere dag eerder naar huis.
En ik let echt niet op de minuut en maak mijn werk af voor ik naar huis ga.

DeEenhoorn
Berichten: 2947
Geregistreerd: 23-05-13

Re: Hoeveel uren werk jij ‘gratis’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:59

Wij werken met een tijdklok, in- en uitklokken en de lunchpauze wordt geklokt, dus ik kan heel makkelijk inzien hoeveel + of - ik maak. Op dit moment werk ik in de minuren, en ga ik wel weer extra uren maken om mijn saldo op ± 0 te krijgen, maar daarna zal ik het gewoon bijhouden zonder belachelijk te plussen of minnen in mijn uren. We hebben een TvT regeling dus ik krijg er ook geen cent voor in de eerste instantie, tenzij ik zelf een vrije dag aanvraag met mijn TvT uren

Vjestagirl

Berichten: 26714
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:59

Ik werk gemiddeld 2,5 uur per week langer, 30 minuten per dienst. Dat is omdat de aankomst en vertrektijd van de trein voor mij super ongunstig zijn; ik moet heel vroeg komen om op tijd te zijn, en ik kan pas heel laat weg.

Veriye

Berichten: 2440
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Hoeveel uren werk jij ‘gratis’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 18:10

Ik had het er vandaag nog met een collega over, die veel in de avond van thuis nog doet, soms tot 4 uur extra per dag..en hij schrijft het niet op..in mijn ogen gewoon stom, want je hebt dan gewoon recht op uitbetaling of tvt uren. Maar hij vindt het niet erg..ik schrijf gewoon echt ieder half uur op....Ik werk om te leven en leef niet om te werken. Maar ieder zijn ding natuurlijk :+