Hoe een banenkeuze maken?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Fearn

Hoe een banenkeuze maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-22 14:18

Hoi, ik zit even in dubio. Er staan me wat belangrijke beslissingen te wachten en het zou wel helpen als iemand mee kan denken :)

De situatie is zo:

Ik ben in december afgestudeerd (in de zorg); en ter overbrugging heb ik nu een bijbaan totdat ik iets in mijn vakgebied heb gevonden.

Er zijn nu toevallig 3 verschillende werkgevers op mijn pad gekomen, die allemaal interesse hebben dat ik daar kom werken.

Werkgever 1 lijkt mij leuk werk + het is een contract van een vast aantal uren.
Werkgever 2 lijkt mij iets leuker dan 1, maar je begint daar met minder uren (zal na enkele maanden wel oplopen). Dan moet ik die nog combineren met mijn bijbaan.

Echter het ding is; werkgever 3, biedt een optie die ik ook erg aantrekkelijk vind. Het is een baan op afstand van de cliënten (dus het is allemaal online), waardoor je ofwel thuis of waar dan ook kunt werken. Ik zou echt heel graag nog in een ander land willen wonen of rondreizen. Dat zou met deze baan dus misschien op termijn mogelijk zijn.

Het ding is alleen.. bij wg 1 en 2 doe ik echt het werk dat ik leuk vind.. het is dat je daarbij fysiek de mensen ziet, het zijn gevarieerdere vraagstukken en ook workshops en presentaties geven. Maar vooral het fysieke contact met de mensen, daarvoor heb ik uiteindelijk mijn studie gedaan. Bij wg 3 heb je ook wel contact met mensen- maar toch, online is veel onpersoonlijker. Tevens wilde ik eigenlijk geen werk doen dat alleen maar op de pc/online is.

Ik twijfel enorm.. moet ik nu het werk gaan doen wat ik écht leuk vind maar met minder kans om nog een lange reis te maken/ander land te ontdekken.. of inleveren op het werk en wel kunnen verhuizen/reizen..

Zijn er misschien mensen die voor net zo'n soort keuze hebben gestaan? Of die ook gingen werken maar tegelijk de ambitie hadden om nog te reizen?

Ben soms ook bang als ik het reizen te lang uitstel dat ik al te oud word.. dit jaar word ik 26 en ik wil (als ik ooit een gezin zou willen) daar ook weer niet te laat mee beginnen.. en met een gezin wordt je vrijheid toch beperkt.. het is heel ver vooruit gedacht, ik weet het, maar toch..

Bedankt alvast.. :)

__elise__

Re: Welke banenkeuze maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 14:25

Waarom niet allebei? Eerst een jaar werkgever 3, i.c.m. reizen en na een jaar zie je wel weer. Kun je toch altijd nog gaan voor wg 1 of 2 (of wg 4...). Ik zou het ervan nemen nu je nog alle kanten op kan :D

poes

Re: Hoe een banenkeuze maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 14:28

Ga geen baan fulltime doen omwille van de voorwaarden! Dus optie 3 zou ik laten vallen als je graag persoonlijk contact wil. Zoek een baan met veel verlofdagen of inderdaad zeg na een tijd op (al dan niet tijdelijk) om te reizen.

Ik droom ook van een reizend bestaan maar vind het ook wel prettig om hier een fijn en comfortable leven te hebben met goed inkomen en daarnaast twee grote reizen per jaar te maken.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 14:30

Ik zou voor 1 of 2 gaan. Je kunt altijd nog gaan sparen en over een paar jaar wat onbetaald verlof opnemen of een sabbatical of zo en dan gaan reizen. Dan kun je ook "echt" reizen en een land ontdekken en zit je niet alsnog urenlang achter je computer met werkverplichtigen, want het klinkt heel glamorous, dat digital nomad leven, maar dat valt in de praktijk vaak vies tegen. Helemaal als je ook nog met tijdverschillen zit.

Ik heb nu een uur tijdverschil met mijn werkgever en zelfs dat is soms al vrij vervelend, laat staan als het 2 of meer uur is. Nog los van het feit dat vakantie vieren in een land altijd leuk is, maar als jij 8 uur per dag aan het werk bent, heb je ook niet altijd meer tijd of zin om daarna nog op pad te gaan om dingen te ontdekken of om van woonplek naar woonplek te trekken in je vrije tijd.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-22 14:34

Daar heb je wel een goed punt Mkango, mijn reis zou dan ook bij voorkeur buiten Europa plaatsvinden, dus dan is het tijdsverschil idd een probleem.

Mijn ding is meer dat ik niet 'nog een paar jaar' wil wachten.. ik wil rond of enkele jaren na mijn 30e wel gaan settelen in Nederland maar tot die tijd wil ik het er zegmaar nog van nemen :P (mijn vrijheid).

M'n werk/studierichting vind ik superleuk hoor, daar niet van. En ik wil in die richting ook graag ervaring opdoen. Het zijn gewoon 2 belangrijke dingen die naast elkaar liggen.

Lieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 14:49

Kan en mag je wel reizen met baan 3? Want ook al kan het online, fiscaal en arbeidsrechtelijk zitten daar nogal wat haken en ogen aan als je naar het buitenland gaat (zeker buiten Europa).

Hoe dan ook zou ik voor baan 1 of 2 kiezen en lekker werkervaring opdoen in de richting die je leuk vind. Dan kun je altijd na een tijdje (onbetaald) verlof nemen of als ze niet mee werken de baan opzeggen en tijdelijk weg gaan.

Nu al kiezen voor baan die je waarschijnlijk niet leuk vind is imo echt zonde, bovendien is het dan misschien later moeilijker om weer terug te switchen omdat je niet de juiste ervaring hebt.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-22 14:59

Lieke schreef:
Kan en mag je wel reizen met baan 3? Want ook al kan het online, fiscaal en arbeidsrechtelijk zitten daar nogal wat haken en ogen aan als je naar het buitenland gaat (zeker buiten Europa).

Hoe dan ook zou ik voor baan 1 of 2 kiezen en lekker werkervaring opdoen in de richting die je leuk vind. Dan kun je altijd na een tijdje (onbetaald) verlof nemen of als ze niet mee werken de baan opzeggen en tijdelijk weg gaan.

Nu al kiezen voor baan die je waarschijnlijk niet leuk vind is imo echt zonde, bovendien is het dan misschien later moeilijker om weer terug te switchen omdat je niet de juiste ervaring hebt.

Zoals ik het begrepen had bij het eerste gesprek wel, maar ik ga het nog even goed navragen (deze week zie ik deze werkgever nog een keer).

Niet leuk is een groot woord hoor, maar idd het is beperkter qua variatie in werkzaamheden (ook) en het contact met de mensen is afstandelijker.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:03

Wat is de reistijd bij optie 1 en 2?

Onthoud dat je nooit vast zit aan een baan. Baan 1 kan bijvoorbeeld nu goed bij je passen. Maar als jij over 2 jaar bijv een halfjaar wilt reizen, dan kan dat alsnog. Of toch een andere richting op wil qua werk. Zie het ook gewoon als een fase om te ontdekken welke baan bij je past.

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:08

Goh, ik heb ook in de zorg gewerkt. Ik had een job op niveau van mijn diploma (wat niet zo makkelijk te vinden is / was als pas startende werknemer) en had een vast contract na een jaar. Maar wat heb ik het werken met cliënten zelf gemist in die tijd! Ik heb daarna een andere baan aangeboden gekregen waar ik "onder mijn opleidingsniveau" werkte, maar wel heel veel cliëntcontacten had en dat vond ik echt veel fijner, daar haalde ik meer voldoening uit.
Werken moet je nog lang genoeg doen, dus dan doe je maar beter iets wat je echt graag wil doen :). En wat dat is... ja daar kan alleen jij antwoord op geven natuurlijk ;-).

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-22 15:19

Selina schreef:
Wat is de reistijd bij optie 1 en 2?

Onthoud dat je nooit vast zit aan een baan. Baan 1 kan bijvoorbeeld nu goed bij je passen. Maar als jij over 2 jaar bijv een halfjaar wilt reizen, dan kan dat alsnog. Of toch een andere richting op wil qua werk. Zie het ook gewoon als een fase om te ontdekken welke baan bij je past.

Beide een korte reistijd, eigenlijk binnen mijn stad :D

@pateeke wat jij zegt herken ik idd echt ja! Ik heb hiervoor een heel andere studierichting gedaan (meer technisch) wat alleen achter de computer was 40 uur per week.. daar werd ik echt niet gelukkig van.

Bedankt voor alle reacties, er wordt zo wel het e.e.a. wat duidelijker :)

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:22

Voor een eerste baan na de studie zou ik veel waarde hechten aan contact met collega's. Je gaat daar zo veel aan hebben en van leren de eerste jaren. (En dan dus uitkomen op nr 1 of 2) aangezien je nr 2 leuker vindt zou ik gaan voor nr 2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:25

Fearn schreef:
Daar heb je wel een goed punt Mkango, mijn reis zou dan ook bij voorkeur buiten Europa plaatsvinden, dus dan is het tijdsverschil idd een probleem.

Mijn ding is meer dat ik niet 'nog een paar jaar' wil wachten.. ik wil rond of enkele jaren na mijn 30e wel gaan settelen in Nederland maar tot die tijd wil ik het er zegmaar nog van nemen :P (mijn vrijheid).

M'n werk/studierichting vind ik superleuk hoor, daar niet van. En ik wil in die richting ook graag ervaring opdoen. Het zijn gewoon 2 belangrijke dingen die naast elkaar liggen.
Naja, doe je het in een jaartje, haha. Je zit nergens aan vast hè, je kunt er ook gewoon voor kiezen om nu voor 1 of 2 te gaan, even een jaartje (proberen te) sparen als een malle en er dan bijvoorbeeld drie maanden uit te gaan, ofwel door verlof aan te vragen, ofwel door ontslag te nemen.

Als het achter de computer zitten je zo tegenstaat, zou ik 3 al helemaal niet doen. Ik ben van een "buitenbaan" naar een computerbaan gegaan en ook al werk ik dus (vanwege covid) op afstand, kan ik echt niet wachten om ergens aan de slag te kunnen waar ik meer op pad ben en ook meer contact heb met mensen. :D

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-22 15:36

Mkango schreef:
Naja, doe je het in een jaartje, haha. Je zit nergens aan vast hè, je kunt er ook gewoon voor kiezen om nu voor 1 of 2 te gaan, even een jaartje (proberen te) sparen als een malle en er dan bijvoorbeeld drie maanden uit te gaan, ofwel door verlof aan te vragen, ofwel door ontslag te nemen.

Als het achter de computer zitten je zo tegenstaat, zou ik 3 al helemaal niet doen. Ik ben van een "buitenbaan" naar een computerbaan gegaan en ook al werk ik dus (vanwege covid) op afstand, kan ik echt niet wachten om ergens aan de slag te kunnen waar ik meer op pad ben en ook meer contact heb met mensen. :D

Heb je zeker gelijk in hoor :)

Het is denk ik meer de angst die ik heb.. om later terug te kijken op mijn leven en te bedenken.. dat ik het alleen maar heb besteed aan werk, in dezelfde stad.. terwijl er zoveel op de wereld te doen/zien is..

Misschien is dat bij mij ook wel ontstaan tijdens corona hoor (eigenlijk had ik op m'n 23e al een tussenjaar willen nemen van m'n studie, maar toen kon dit niet door de pandemie..)

Maar anderzijds is het ook zonde als ik nu idd de hele tijd werk ga doen wat niet echt mijn passie is, ondanks dat het wellicht qua locatie meer vrijheden geeft.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:39

Is er budget om nu te reizen?

Lang reizen klinkt heel leuk maar zelfs met slapen in hostels is het gewoon heel duur, zeker als je ter plaatse veel daguitstappen boekt. Reken voor een goed gevuld jaar maar op minstens 15.000 euro, nog steeds overwegend slapen in dorms en zelf koken. Goedkoper kan maar dan zul je trager moeten reizen en veel minder uitstappen doen. Dit kan door bvb langer op 1 plek te blijven en in de hostel schiften te draaien of iets.

Persoonlijk vind ik het behapbaarder om dan twee maal per jaar weg te gaan en me echt op 1 land of gebied te focussen. Bovendien betekent dit dat ik altijd aan het voorplannen ben wat me enorm veel plezier geeft.

Werken op reis/als nomade: werkend internet, een rustige ruimte om te werken, laptop en dure zooi meesleuren (wat ook een risico is, wat als het stuk gaat of gestolen wordt), uurverschil etc. Het is maar zelden zo leuk als het lijkt. Ik ben veel mensen tegen gekomen die enkel aan het reizen waren (wat leuk is maar de meesten na een jaar ook echt wel zat zijn). De echte digital Nomads vind je ook wel maar veel minder en dat is pas leuk als je goed genoeg verdient om comfortabele slaapplekken te kunnen boeken en minder dan fulltime hoeft te werken.

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:45

Ik kan niet op bankrekening kijken maar waarom niet eerst nu bv 2 maanden reizen en daarna aan het werk?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-22 15:46

Nu niet echt veel budget- maar ook nog enkele verplichtingen waar ik nog wel +- een halfjaar aan vast zit (waardoor ik nu nog niet direct kan reizen).

Klopt idd, alhoewel ik weleens een workaway heb gedaan en toen ben ik zeker 1,5 maand weg geweest voor onder 1000 euro :) Geen dure tours/restaurants en zo, maar vooral veel zelf per bus gereisd, zelf gekookt en het verblijf was natuurlijk gratis (in ruil voor enkele werkzaamheden uiteraard).
Echter sta ik er ook voor open om langer in één land te blijven hoor, en dan vanuit die stad/plaats af en toe de rest van het land verkennen.

Rondsjouwen met een laptop + je hele hebben en houwen, elke week/maand lijkt me erg vermoeiend ja.

Hoe lang ga jij dan weg die 2 keer @poes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:51

Fearn schreef:
Nu niet echt veel budget- maar ook nog enkele verplichtingen waar ik nog wel +- een halfjaar aan vast zit (waardoor ik nu nog niet direct kan reizen).

Klopt idd, alhoewel ik weleens een workaway heb gedaan en toen ben ik zeker 1,5 maand weg geweest voor onder 1000 euro :) Geen dure tours/restaurants en zo, maar vooral veel zelf per bus gereisd, zelf gekookt en het verblijf was natuurlijk gratis (in ruil voor enkele werkzaamheden uiteraard).
Echter sta ik er ook voor open om langer in één land te blijven hoor, en dan vanuit die stad/plaats af en toe de rest van het land verkennen.

Rondsjouwen met een laptop + je hele hebben en houwen, elke week/maand lijkt me erg vermoeiend ja.

Hoe lang ga jij dan weg die 2 keer @poes?
Uit ervaring kan ik je vertellen, het is ook erg vermoeiend. :)) En vrij stressvol. Ik ben tegenwoordig vaak nog "maar" een week of 2 weg, maar doordat ik me gewoon écht kan focussen op de reis en op de ervaringen die ik daar opdoe (ik ben geen strandligger en ik ben meestal ook meer te vinden tussen de locals dan op de toeristische hotspots) en me ook geen zorgen hoef te maken over geld of over onderdak, haal ik er veel meer uit dan toen ik als een soort halve nomade de wereld over trok. Je zult ook echt versteld staan van hoeveel je eigenlijk kunt doen in 2 of 3 weken, zelfs zonder je te haasten. :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:12

Ik zou kiezen voor de baan die je het meest biedt om het zorgvak goed onder de knie te krijgen. Na het behalen van je diploma ben je beginnend beroepsbeoefenaar: veel zien, horen en doen.
Voor je eventuele big-registratie is het zaak om dat ook in je baan te regelen.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:21

Ik ben het helemaal eens met senna21

Met optie 3 ga je denk ik veel minder ervaring opdoen dan met de twee andere opties. Op afstand is leuk , maar eigenlijk is het in de zorg ook heel goed dat je ervaring op locatie opdoet met cliënten maar ook met verschillende soorten collega's.

Aangezien je net afgestuurd bent en dan maar eigenlijk weinig ervaring hebt is het echt belangrijk om zoveel mogelijk op verschillende plekken ervaring op te doen.

Ik ben vorig jaar afgestudeerd ( persoonlijk begeleider gehandicaptenzorg niv 4) en werkte al 4 jaar in een Thomashuis. Hier ben ik op 0 begonnen en heb ik 4 jaar ervaring op mogen doen. Nadat ik mijn diploma heb gehaald heb ik er 8 maanden echt officieel in dienst gewerkt. Helaas zijn er wat dingen voorgevallen waardoor ik het de noodzaak vond om ontslag te nemen en op zoek te gaan naar een andere baan. Eén va de redenen om ontslag te nemen was ook vanwege de uren. Loze beloftes waren dat , ik ga daar nooit meer mee akkoord.

Ik ben in de flex beland op een hele grote locatie met meer als 800 cliënten en heel veel collega's. Ik ben nog maar net begonnen , maar merk dat het Thomashuis een mooie basis is , maar dat ik echt nog heel veel kan en moet leren. Ik merk nu pas hoe weinig ervaring ik heb met bepaalde dingen. Ik kan nu juist heel veel ervaring op doen in de flex en tot nu toe bevalt dat wel. Lekkere is dat ik mijn rooster zelf in kan plannen , als ik per week maar wel de 18 uur draai.

Plus maar dat is mijn mening hoor , ik vindt echt contact met een cliënt veel belangrijker. Voor mijn idee is online contact met een cliënt niet echt iets wat we in de zorg moeten gaan doen. Maar dat is meer mijn persoonlijke mening. Althans ik zou het geen fijne manier van begeleiden en visie vinden om mee te gaan werken.

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:31

Ik zou alle 3 de opties niet doen als je veel wil reizen.
Waarom kies je niet voor een flexpool.In de zorg is genoeg werk en zo zou je bijv een poosje fulltime kunnen werken en vakantie willen nemen wanneer je wil

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:06

Er is natuurlijk geen foute keuze. Kies nu de baan die je het leukst vindt en als je andere plannen krijgt/maakt kun je altijd verder kijken naar een andere baan of een tussen jaar nemen om te reizen.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 18:09

Ik ben normaal een keer 4-5 weken weg en een keer 2-3 weken.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-22 18:44

Ik denk dat optie 3 nu toch afvalt.. net een 2e gesprek gehad, maar het is toch wel erg veel online (ook weinig beeldbellen) en het start pas in augustus, vanwaar je eerst 6 mnd op locatie moet werken.

Dus dat maakt de keuze alweer makkelijker :D voel me er nu toch ook wat beter bij, ik wil toch wel graag doen wat ik écht leuk vind..

@poes dat klinkt prima, wat voor werk doe je als ik vragen mag?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 18:49

Business architect! Maar kan met veel banen denk ik. Dit zou ik, als een bedrijf er voor open staat, ook wel volledig remote kunnen doen maar ik verkies live contact.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie