Opleiding ideeën? Paarden, DA, paraveterinair?

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moosss
Berichten: 6
Geregistreerd: 29-01-19
Woonplaats: Brielle

Opleiding ideeën? Paarden, DA, paraveterinair?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 17:01

Heeeheeee,

Uhmm nou ja, zoals de titel het al zegt ben ik opzoek naar een nieuwe opleiding:)
Eentje die ik naast mijn werk zou kunnen doen:)

Ik heb zelf zitten kijken naar allerlei paarden opleidingen.. maar ik kom er echt niet uit. Alles klinkt zo interessant!

Ik vind het fokken ook enorm interessant:)
Ik kan al merries insemineren dus dat is alleen maar positief:)

Ook wil ik na de opleiding zelf een mini bedrijfje of iets kunnen beginnen:)

Hebben jullie ideeën? En wat doen jullie zelf? Wat adviseren jullie en was juist niet?

Andere mensen die opleidingen zoeken mogen natuurlijk gewoon aansluiten in dit topic:)

Ik hoor het graag:)

Moos

Sunnda

Berichten: 7850
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:09

Niets met paarden.
Goede opleiding doen waar je leuk mee kunt verdienen..dan hobbymatig met paarden beginnen en als je goed genoeg bent komt de rest vanzelf.

fokfanaat

Berichten: 20252
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Opleiding ideeën? Paarden, DA, paraveterinair?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:12

idd, dat wat sunnda zegt!

Gitana

Berichten: 2728
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Opleiding ideeën? Paarden, DA, paraveterinair?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:33

hoeveel uur per week werk je dan? en watvoor bedrijf wil je beginnen?
hoefsmid misschien?

Bowo
Berichten: 2889
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Opleiding ideeën? Paarden, DA, paraveterinair?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:50

De optie van Sunnda is waarschijnlijk de beste O:)

Maar als je een goed oog hebt voor (goed) lichaamsgebruik van paarden en dergelijke kun je kijken naar een ORUN instructeursopleiding, opleiding tot zadelpasser/maker (MSFC bv.) of osteopaat/masseur/cranio sacraal etc (maar mensen met enkel een dergelijke cursus/opleiding zijn vaak minder gewild).

Een klein schalige fokkerij kan ook, maar daar zijn niet echt opleidingen voor volgens mij.

Maar wat vind je leuk? Hoe wil je met paarden bezig zijn?

fokfanaat

Berichten: 20252
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Opleiding ideeën? Paarden, DA, paraveterinair?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:51

met een fokkerij kan je ook niet echt regulier je geld verdienen

eilleen333

Berichten: 12878
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:53

Dierenarts worden naast je werk kan je vergeten. Er even van uit gaande dat je meer dan 10 uur per week werkt. Want diergeneeskunde is echt fulltime, en in mijn co-schappen was het gewoon 6 dagen per week van half 8 tot 6, onbetaald.

Euridicey

Berichten: 712
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Opleiding ideeën? Paarden, DA, paraveterinair?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:02

Wat heb je gedaan als vooropleiding?
Ben het overigens niet eens met hierboven. Ik studeer zelf diergezondheid (en management) en ga als minor "professionalisering van de hippische sector" doen.
Er is écht veel werkgelegenheid. Je hoeft niet altijd als ruiter aan het werk.

Sunnda

Berichten: 7850
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:15

Euridicey schreef:
Wat heb je gedaan als vooropleiding?
Ben het overigens niet eens met hierboven. Ik studeer zelf diergezondheid (en management) en ga als minor "professionalisering van de hippische sector" doen.
Er is écht veel werkgelegenheid. Je hoeft niet altijd als ruiter aan het werk.

Wat voor toekomstige banen heb je zo ongeveer in gedachten? En hoe moet ik denken qua werkgelegenheid?

Moosss
Berichten: 6
Geregistreerd: 29-01-19
Woonplaats: Brielle

Re: Opleiding ideeën? Paarden, DA, paraveterinair?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 20:43

Ik ben zelf procesoperator. Dit is dus voor nu ernaast en als het ooit goed gaat voor fulltime.
Ik heb dus een goede baan en hierdoor mijn vraag om iets ernaast te leren ;)

Hobby matig doe ik al paarden (in)rijden voor mensen. Dit vind ik enorm leuk om te doen maar wil ook graag wat erbij leren.

Ik heb echt geen idee wat voor iets ik wil vandaar dat ik me af vroeg of jullie opleidingen wisten:)

Bowo
Berichten: 2889
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Opleiding ideeën? Paarden, DA, paraveterinair?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 21:16

Maar wat lijkt je wel en niet leuk aan de dingen die je zelf had bedacht en die zijn genoemd? Er zijn heel veel opties, maar de hoeveelheid paarden verschilt en vooral wat je nou precies doet.

Anastasia24

Berichten: 2792
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Opleiding ideeën? Paarden, DA, paraveterinair?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 21:37

Mij is altijd bijgebleven dat je met paardenopleidingen niets nieuws leert als je al aantal x jaar in de paarden zit. Misschien zijn cursussen over hoeven of paardengedrag iets voor je, dan kun je zo je kennis vergroten en misschien meer gaan doen in de paarden, zoals op fokgebied of qua doorrijden.

germie

Berichten: 26299
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 11:41

Moosss schreef:
Ik ben zelf procesoperator. Dit is dus voor nu ernaast en als het ooit goed gaat voor fulltime.
Ik heb dus een goede baan en hierdoor mijn vraag om iets ernaast te leren ;)

Hobby matig doe ik al paarden (in)rijden voor mensen. Dit vind ik enorm leuk om te doen maar wil ook graag wat erbij leren.

Ik heb echt geen idee wat voor iets ik wil vandaar dat ik me af vroeg of jullie opleidingen wisten:)

Dan ben je al bezig dus.

Er zijn cursussen of opleidingen voor allerlei massages en therapeuten of zadels passen/maken. Die kun je naast je werk volgen. Maar het zijn allemaal dingen waar je ook zonder opleiding mee aan de slag mag. Een papiertje zegt hier helaas niet zo veel. Iedereen is het eigenlijk al. Net als coach. Je moet dus een afweging maken van wat ga ik er evt. nog leren en wat wil ik er mee? Dan weet je of het wat voor je is.
Fokken kan zonder papiertjes en je moet gewoon een goed oog hebben om te zien wat bij elkaar past. Maar geld verdienen met veulens fokken is wel heel lastig hoor. Dan moet je een paar goede fokken en ook durven verkopen.
Instructeursopleiding kan ook nog, maar ook kun je lesgeven zonder papiertje. Ik heb ook hele goede instructeurs gehad die nooit een papiertje hadden. En slechte met papiertje.
Eigenlijk is de paardenwereld waar het papiertje of opleiding het minst belangrijk is. :+

Sure_lee

Berichten: 10509
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Opleiding ideeën? Paarden, DA, paraveterinair?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 11:45

Kijk eens bij het NHI of daar iets voor je tussen zit.
Ik heb net naast mijn werk de opleiding als paardenmasseur afgerond daar.
Ik vond het een erg interessante opleiding en ben van plan nog wat vervolg cursussen te doen die zij ook aanbieden.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 11:49

Volg je hart! Als jij wel iets in de paarden wil doen, waarom niet. Wel belangrijk om de voor- en nadelen goed op een rijtje te zetten. Dus praat met mensen die de opleiding hebben gedaan, dan krijg je ook een beter beeld van de inhoud van de opleiding en het toekomstperspectief. Dan zul je dus waarschijnlijk ook horen dat mensen alsnog een switch hebben gemaakt, waardoor je misschien toch iets anders kiest.

Je zou ook kunnen informeren bij mensen die een bepaalde baan in de paarden hebben welke opleiding en/of cursus zij hebben gedaan. Dan weet je hoe ze op hun plek zijn gekomen en welke opleiding ze daarvoor nodig hadden.

Biks2
Berichten: 1269
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Opleiding ideeën? Paarden, DA, paraveterinair?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:00

Als instructrice aan de slag?

Flevolander

Berichten: 3883
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:11

Moosss schreef:
Ik ben zelf procesoperator. Dit is dus voor nu ernaast en als het ooit goed gaat voor fulltime.
Ik heb dus een goede baan en hierdoor mijn vraag om iets ernaast te leren ;)

Hobby matig doe ik al paarden (in)rijden voor mensen. Dit vind ik enorm leuk om te doen maar wil ook graag wat erbij leren.

Ik heb echt geen idee wat voor iets ik wil vandaar dat ik me af vroeg of jullie opleidingen wisten:)


Geen idee in welke salarisschaal je huidige baan valt, maar dat is ook zeker iets om rekening mee te houden. Je moet echt realiseren dat de meeste betaalde functies binnen de hippische branche geen hoge salarisschaal kennen.

Met een eigen bedrijf is dit inkomen natuurlijk totaal afhankelijk van je afzet markt, dus daar is echt van te voren weinig over te zeggen. Maar zeker in het begin zou je eerst een goede naam moeten opbouwen, wil je een toereikend inkomen hieruit kunnen genereren...